Η συμφωνία περιλαμβάνει αυστηρά χρονοδιαγράμματα, αυξημένες ρήτρες υπέρ του Δημοσίου και για πρώτη φορά δυνατότητα καταγγελίας της σύμβασης εάν τα τρένα δεν παραδοθούν έως το 2027. Παράλληλα, θεσπίζεται διπλασιασμός των αποζημιώσεων για τους επιβάτες σε περιπτώσεις σοβαρών καθυστερήσεων και πλήρης ψηφιακή παρακολούθηση δρομολογίων με νέο σύστημα γεωεντοπισμού.
Οι 12 συρμοί θα εξυπηρετούν τον άξονα Αθήνα–Θεσσαλονίκη, ενώ οι υπόλοιποι 11 θα ενισχύσουν τις προαστιακές γραμμές σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Με τις αναβαθμισμένες υποδομές και την ένταξη των νέων τρένων, ο χρόνος δρομολογίου Αθήνα–Θεσσαλονίκη αναμένεται να μειωθεί σε λιγότερο από 3,5 ώρες, ενώ η χώρα βγαίνει από τη σιδηροδρομική απομόνωση ενισχύοντας εμπορευματικές ροές προς Βουλγαρία και Ρουμανία.
Στο επίκεντρο της κυβέρνησης, ο αντιπρόεδρος Κωστής Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι πρόκειται για «μια νέα αρχή στον σιδηρόδρομο, με σύγχρονες υποδομές, προηγμένα συστήματα ασφαλείας και νέα τρένα», ενώ ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Κωνσταντίνος Κυρανάκης σημείωσε ότι η συμφωνία αποτελεί τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση χερσαίων μεταφορών στην ιστορία της χώρας.
Ωστόσο, η εικόνα στις αστικές συγκοινωνίες δεν είναι το ίδιο ενθαρρυντική. Η ΟΣΥ, κρατική θυγατρική του ΟΑΣΑ που μεταφέρει καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες στην Αττική, φαίνεται να βαδίζει σε δρόμο σταδιακής ιδιωτικοποίησης, ακολουθώντας το μοντέλο των ΕΛΤΑ.
Η διοίκηση υπό τον Στέφανο Αγιάσογλου έχει επιλέξει την εκτεταμένη ανάθεση έργων σε ιδιώτες με «μπλοκάκια», ακόμη και για καθημερινές λειτουργίες, ενώ οι πρόσφατες προσλήψεις γίνονται μέσω φωτογραφικών διαδικασιών συνέντευξης. Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν υποβάθμιση προσωπικού, υψηλές δαπάνες για συνέδρια και αναθέσεις, καθώς και «υγειονομικές βόμβες» σε λεωφορεία και τρόλεϊ λόγω ελλιπούς καθαρισμού.
Ιδιαίτερα αμφιλεγόμενη είναι η ανάθεση συντήρησης των ηλεκτρικών λεωφορείων Yutong Ε12 σε ιδιωτική εταιρεία, με δικαιολογία «απουσία επαρκούς τεχνικού προσωπικού». Παράλληλα, εγκρίθηκαν οχήματα μέσω leasing σε τιμές που προκαλούν ερωτηματικά για τη βιωσιμότητα και την κατάσταση των λεωφορείων.
Σύμφωνα με καταγγελίες, η ΟΣΥ δαπάνησε πάνω από 259.000 ευρώ σε συνέδρια και χορηγίες από το 2021, ενώ για το 2025 μόνο, τα κονδύλια ξεπέρασαν 98.000 ευρώ, ενισχύοντας το αίσθημα ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες μετατρέπονται σε «πεδίον δόξης λαμπρόν» για ιδιώτες και ημέτερους.
Η Ελλάδα επενδύει σημαντικά στον σιδηρόδρομο, με τα νέα τρένα και τα χρονοδιαγράμματα να δημιουργούν προοπτική για σύγχρονο και ασφαλές δίκτυο. Παράλληλα, οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες αντιμετωπίζουν προκλήσεις που απειλούν την ποιότητα και τη δημόσια φύση τους, καθιστώντας αναγκαία την αυστηρή εποπτεία και τη διαφάνεια, ώστε οι πολίτες να μην γίνουν μάρτυρες σταδιακής ιδιωτικοποίησης και υποβάθμισης υπηρεσιών.
Disclaimer: Το άρθρο βασίζεται σε δημοσιευμένες πληροφορίες από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ανακοινώσεις της Hellenic Train, καθώς και καταγγελίες εργαζομένων και στοιχεία από το Documento. Οι απόψεις για την ΟΣΥ αντικατοπτρίζουν τις αναφερόμενες καταγγελίες και δεν αποτελούν επίσημη θέση της κυβέρνησης ή των εταιρειών.
Πηγή: pagenews.gr
