ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Μακρόν: Η κράτηση δεξαμενόπλοιων μπορεί να «χτυπήσει» το σκιώδες ρωσικό στόλο

Μακρόν: Η κράτηση δεξαμενόπλοιων μπορεί να «χτυπήσει» το σκιώδες ρωσικό στόλο

Πηγή Φωτογραφίας: Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΣΤΗΝ ΣΥΝΟΔΟ ΚΟΡΥΦΗΣ MED9 (ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/EUROKINISSI)

Η Γαλλία προωθεί πιο αποφασιστικά μέτρα για να διαρρήξει τα δίκτυα που παρακάμπτουν τις κυρώσεις και τροφοδοτούν τον πόλεμο στην Ουκρανία

Ο Εμανουέλ Μακρόν έθεσε χθες ευθέως στην ατζέντα της ευρωπαϊκής και διεθνούς ασφάλειας μια πρακτική προσέγγιση που, κατά την άποψή του, μπορεί να διαταράξει σημαντικά το επιχειρηματικό μοντέλο του λεγόμενου «σκιώδους στόλου» δεξαμενόπλοιων που εξυπηρετούν τη ρωσική εξαγωγή πετρελαίου. Οι δηλώσεις του, που έγιναν στην Κοπεγχάγη, έρχονται μετά την επιθεώρηση του δεξαμενόπλοιου Boracay ανοιχτά των γαλλικών ακτών και την έναρξη εισαγγελικής έρευνας στη βορειοδυτική Γαλλία.
Ο Μακρόν τόνισε ότι «η κράτηση ενός πλοίου για μερικές ημέρες ή εβδομάδες μπορεί να ανατρέψει την οργάνωση ολόκληρων δικτύων», υπογραμμίζοντας πως ακόμη και προσωρινές ακινητοποιήσεις αναγκάζουν τις εταιρείες και τους διαχειριστές να ξοδεύουν χρόνο και πόρους για αναδιοργάνωση και απόκρυψη των ροών. «Αντιπροσωπεύει περισσότερα από 30 δισεκατομμύρια ευρώ — είναι κρίσιμο να ασκηθεί πίεση στη σκιώδη αρμάδα», δήλωσε χαρακτηριστικά, συνδέοντας την πρακτική αυτή με τον στόχο της μείωσης των εσόδων που χρηματοδοτούν τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Το περιστατικό με το Boracay λειτουργεί ως σύμβολο του προβλήματος: σύμφωνα με στοιχεία ναυτιλιακής παρακολούθησης που επικαλέστηκε το Bloomberg, το πλοίο είχε αποπλεύσει από ρωσικό λιμάνι προς την Ινδία, αλλά αρνήθηκε να προσκομίσει αποδεικτικά στοιχεία για τη σημερινή του νηολόγηση και την εθνικότητα. Η Equasis δείχνει ότι το Boracay άλλαζε όνομα επανειλημμένα τους τελευταίους μήνες και, όπως καταγγέλλεται, ταξιδεύει υπό ψευδή σημαία — πρακτικές που δυσχεραίνουν την εφαρμογή κυρώσεων και την ιχνηλάτηση των πραγματικών ωφελητών.
Οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ έχουν ήδη επιβάλει κυρώσεις σε εκατοντάδες δεξαμενόπλοια και επιχειρησιακούς κόμβους· ωστόσο οι ροές ρωσικού αργού συνεχίζονται σε μεγάλο βαθμό μέσω πολύπλοκων σχημάτων μεταφόρτωσης, αλλαγών νηολογίων και χρήσης «σκοτεινών» συναλλαγών.

Η προτεινόμενη τακτική — αντιμετώπιση μέσω κράτησης και επιθεώρησης — έχει πλεονεκτήματα αλλά και προκλήσεις. Από τη μία, όπως εξήγησε ο Μακρόν, η προσωρινή δέσμευση πλοίων αυξάνει το λειτουργικό κόστος, καθυστερεί φορτώσεις και εκφορτώσεις και αναγκάζει τους διαχειριστές να αναζητούν νέους, πιο δαπανηρούς τρόπους μεταφοράς. Από την άλλη, απαιτείται υψηλό επίπεδο διεθνούς συνεννόησης, νομικής τεκμηρίωσης και επιχειρησιακού συντονισμού ώστε οι επιθεωρήσεις να μην ακυρώνονται από αντιρροπές, να γίνεται αξιοπρεπής μεταχείριση του πληρώματος και να αποφεύγονται νομικές περιπλοκές που μπορούν να δώσουν νομικά όπλα στους παραβάτες.

Ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες και G7 βρίσκονται σε διαδικασία ενίσχυσης των κανόνων για τον έλεγχο των ροών πετρελαίου, ωστόσο η ικανότητα εφαρμογής ποικίλλει ανά χώρα. Η γαλλική ενέργεια έρχεται να προτείνει μια πιο χειροπιαστή προσέγγιση: αυστηρότερες επιθεωρήσεις, ταχύτερες δικαστικές διαδικασίες για υποθέσεις χωρίς τεκμηρίωση και ευθυγράμμιση των λιμενικών αρχών σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Επίσης, οι δηλώσεις Μακρόν ανοίγουν τον δρόμο για την ενίσχυση συνεργασιών με ναυτιλιακούς κόμβους — όπως η Σιγκαπούρη, η Ινδία και λιμένες της Μέσης Ανατολής — έτσι ώστε οι χώρες να μην λειτουργούν ως ασφαλή καταφύγια για πλοία με αμφίβολα έγγραφα.

Αναλυτές επισημαίνουν ότι το πραγματικό στοίχημα είναι η συνδυαστική στρατηγική: κυρώσεις, παρακολούθηση δρομολογίων, έλεγχοι νηολογίων, οικονομικοί περιορισμοί σε χρηματοδότες και στελέχη διαχείρισης, και δυνητικά στοχευμένες κατασχέσεις κεφαλαίων. Χωρίς αυτό το μίγμα, οι προσωρινές κατασχέσεις μπορεί να λειτουργήσουν ως μεμονωμένες επιτυχίες χωρίς μακροπρόθεσμη επίδραση.

Το ζήτημα αποκτά νέα βαρύτητα καθώς η Δύση αναζητά τρόπους να περιορίσει ουσιαστικά την ικανότητα της Ρωσίας να χρηματοδοτεί στρατιωτικές επιχειρήσεις. Η πρόταση Μακρόν, απλή στη διατύπωση αλλά σύνθετη στην εφαρμογή, επανατοποθετεί στο κέντρο της δημόσιας συζήτησης την ιδέα ότι η ναυτιλία — και όχι μόνο τα χρηματοοικονομικά μέτρα — μπορεί να διαμορφώσει την τύχη των διεθνών κυρώσεων.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments