Οικονομία

ΙΕΛΚΑ: Στο 1,75% ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ τον Νοέμβριο – Πού πέφτουν και πού «φωτιά» οι τιμές

ΙΕΛΚΑ: Στο 1,75% ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ τον Νοέμβριο – Πού πέφτουν και πού «φωτιά» οι τιμές

Πηγή Φωτογραφίας: FREEPIK/Close up view of shopping cart overloaded with food while in background female person choosing products

Μικρή ετήσια αύξηση, αλλά σαφώς ηπιότερη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, κατέγραψε ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ τον Νοέμβριο 2025, σύμφωνα με τη μηνιαία έρευνα του ΙΕΛΚΑ

Οι τιμές στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων ήταν κατά 1,75% υψηλότερες σε σχέση με τον Νοέμβριο 2024, ενώ σε σχέση με τον Οκτώβριο διαμορφώθηκε πρακτικά σταθερός (-0,05%).

Συνολικά, στο κυλιόμενο 12μηνο Δεκέμβριος 2024 – Νοέμβριος 2025, η αύξηση των τιμών στο καλάθι του σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται στο +1,06%, ένδειξη ότι ο ρυθμός ανατιμήσεων έχει αποκλιμακωθεί αισθητά, χωρίς όμως να έχει εξαλειφθεί η πίεση σε βασικές κατηγορίες τροφίμων.

Πού μειώθηκαν οι τιμές – Οι «ανάσες» στο καλάθι

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, τον Νοέμβριο 2025 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024 καταγράφηκαν σημαντικές μειώσεις τιμών σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων:

  • Φρέσκα φρούτα & λαχανικά: -7,37%

  • Απορρυπαντικά & είδη καθαρισμού: -3,65%

  • Τρόφιμα παντοπωλείου (όσπρια, κονσέρβες, ρύζι κ.λπ.): -3,60%

  • Τροφές & είδη για κατοικίδια: -3,01%

  • Είδη μιας χρήσης & οικιακά είδη: -1,87%

Οι μεγαλύτερες μειώσεις στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά αποδίδονται κυρίως στη βελτίωση των καιρικών συνθηκών, που ευνόησαν την παραγωγή – ιδιαίτερα στα λαχανικά – με αποτέλεσμα καλύτερη προσφορά και χαμηλότερες τιμές.

Στα απορρυπαντικά και τα είδη καθαρισμού, η πτώση των τιμών συνδέεται τόσο με την ομαλοποίηση της αγοράς πρώτων υλών, όσο και με την ισχυρή παρουσία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία εντείνουν τον ανταγωνισμό.

Πού συνεχίζονται οι ανατιμήσεις – Οι «πονοκέφαλοι» για τα νοικοκυριά

Την ίδια ώρα, όμως, σημαντικές αυξήσεις καταγράφονται σε βασικές κατηγορίες τροφίμων, που επιβαρύνουν ουσιαστικά το καθημερινό καλάθι:

  • Είδη πρωινού & ροφήματα (καφές, κακάο, δημητριακά κ.λπ.): +13,12%

  • Φρέσκα κρέατα: +12,72%

  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +10,67%

  • Φρέσκα ψάρια & θαλασσινά: +5,80%

  • Γαλακτοκομικά & χυμοί ψυγείου: +4,63%

Οι αυξήσεις σε προϊόντα πρωινού και γλυκών συνδέονται ευθέως με τις διεθνείς ανατιμήσεις σε κακάο και καφέ, όπου οι τιμές πρώτων υλών έχουν εκτοξευθεί την τελευταία διετία λόγω κλιματικών συνθηκών σε χώρες παραγωγής. Επειδή τα τελικά προϊόντα (σοκολάτες, γλυκά, παγωτά κ.λπ.) παράγονται με υλικό που έχει αγοραστεί σε διαφορετικές περιόδους, οι ανατιμήσεις «περνάνε» με χρονική υστέρηση και συνεχίζουν να αποτυπώνονται στα ράφια.

Στα φρέσκα κρέατα, η εικόνα είναι ακόμα πιο σύνθετη. Η αύξηση τιμών οφείλεται:

  • αφενός στις υψηλότερες διεθνείς τιμές, ιδίως στο εισαγόμενο μοσχάρι, καθώς έχει μειωθεί το ζωικό κεφάλαιο,

  • αφετέρου στις ασθένειες ζωικού κεφαλαίου στην Ελλάδα, κυρίως σε αμνοερίφια, που επηρεάζουν την προσφορά και πιέζουν προς τα πάνω τόσο τις τιμές κρέατος όσο και τις τιμές γαλακτοκομικών, λόγω αυξημένου κόστους παραγωγής.

Γιατί συγκρατούνται οι τιμές στα μεγάλα σούπερ μάρκετ

Το ΙΕΛΚΑ αποδίδει τη γενικότερη τάση συγκράτησης των ανατιμήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων σε τρεις βασικούς παράγοντες:

  1. Αποκλιμάκωση γενικού πληθωρισμού
    Τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, λόγω όγκου πωλήσεων, οικονομιών κλίμακας και καλύτερης διαπραγματευτικής ισχύος, καταφέρνουν να απορροφούν πιο γρήγορα μέρος των πιέσεων, ειδικά όταν οι διεθνείς τιμές πρώτων υλών σταθεροποιούνται ή υποχωρούν.

  2. Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων
    Οι μεγάλες αλυσίδες «γυρίζουν» πολύ πιο γρήγορα το στοκ τους. Αυτό σημαίνει ότι:

    • ξεφορτώνονται πιο γρήγορα προϊόντα παλιών, ακριβών τιμολογίων,

    • μπορούν να ενσωματώνουν νωρίτερα τυχόν μειώσεις τιμών από προμηθευτές,
      σε σχέση με μικρότερα σημεία λιανικής που κρατούν αποθέματα για περισσότερο χρονικό διάστημα.

  3. Ισχυρή παρουσία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label)
    Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν αυξήσει σημαντικά τα μερίδιά τους τα τελευταία δύο χρόνια. Επειδή:

    • προσφέρονται σε χαμηλότερες τιμές,

    • πιέζουν προς τα κάτω και τις τιμές των επώνυμων,
      δημιουργούν ένα «φρένο» στις ανατιμήσεις συνολικά, ειδικά στα μεγάλα καταστήματα που διαθέτουν ευρύτερη γκάμα private label.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για τον καταναλωτή

Η εικόνα που προκύπτει είναι μικτή:

  • από τη μία, ο συνολικός πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ κινείται πλέον σε πολύ πιο χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τις χρονιές της έντονης ακρίβειας,

  • από την άλλη, σε ευαίσθητες κατηγορίες όπως κρέας, γαλακτοκομικά, καφές, σοκολάτα και γλυκά, οι αυξήσεις παραμένουν υψηλές και γίνονται έντονα αισθητές στα νοικοκυριά.

Η υψηλότερη στροφή σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, οι έξυπνες συγκρίσεις τιμών και η επιλογή εποχικών προϊόντων (π.χ. στα φρούτα και λαχανικά όπου υπάρχουν μειώσεις), είναι τα βασικά «όπλα» των καταναλωτών σε μια αγορά που μεν ηρεμεί, αλλά δεν έχει επιστρέψει πλήρως σε προ-κρίσης επίπεδα τιμών.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments