Πολιτισμός

Γιάννης Βακιρτζής: Η ιδέα ενός έργου είναι το δυσκολότερο σημείο, εκεί χρειάζεται η έμπνευση

Γιάννης Βακιρτζής: Η ιδέα ενός έργου είναι το δυσκολότερο σημείο, εκεί χρειάζεται η έμπνευση
Ο Γιάννης Βακιρτζής σε μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στο pagenews.gr. Μιλά για τα έργα του και τις πηγές έμπνευσής του. Μεταξύ άλλων τονίζει ότι «το τελικό στάδιο είναι η δημιουργία του έργου, που δε θέλω να υπερβαίνει το χρόνο που χρειάζομαι για να το ελέγχω στα τελικά του βήματα».

Το Pagenews.gr αγαπά τις τέχνες και τα γράμματα γι’ αυτό και στηρίζει τον πολιτισμό προβάλλοντας εξέχουσες προσωπικότητες όπως ο εικαστικός Γιάννης Βακιρτζής. Βλέποντας τα έργα του στα εγκαίνια της έκθεσής του στην «Artower agora gallery»μπήκα στον πειρασμό να του θέσω στα γρήγορα λίγες ερωτήσεις τις οποίες και απήντησε με πολύ μεγάλη χαρά

Ο ζωγράφος Γιάννης Βακιρτζής εμπνέεται και αναζητάει να βρει αυτό που κάνει τους ανθρώπους, να αλλάζουν στις αλληλεπιδράσεις μεταξύ τους εν σχέση με το περιβάλλον που ζουν και τα συναισθήματά τους.

Η περιπλάνηση στην ψυχή των ανθρώπων, εμβληματική – η παρατήρηση και η αλληλεπίδραση, γεννούν την «Αγορά» με εικόνες, αλληλεπιδράσεις της ψυχής και του μυαλού.

Ο γνωστός ιστορικός τέχνης Τομ Ρίτσαρντ έγραψε γι’ αυτόν :

«Ο Γιάννης Βακιρτζής με ελάχιστες χειρονομίες, σχεδιαστική όμως ακρίβεια, πέτυχε να δώσει τους χαρακτήρες και τις μορφές των ανθρώπων, σε σχέση με τις μορφές της οικουμενικής ζωής. Τα σχήματα αθροίζονται σε βάθος εκφράζοντας την ανθρωπινή ψυχή, τα πάθη και το βάθος της ύπαρξης.

Οι φιγούρες που η μια χύνεται μέσα στην άλλη, κυματίζουν σε μια μεγαλοπρεπή ενότητα .

Ο μεγάλος καλλιτέχνης Γιάννης Βακιρτζής, δεν περιγράφει, συνθέτει όπως η φύση. Αποβλέπει στο σύνολο . Το έργο του δονείται από φως και διαχέεται στη σκιά με δυναμική γραφή και χρωματικές διαβαθμίσεις που προβάλουν το συναίσθημα.

Μιλήστε μας για την ενότητα των έργων σας με τον τίτλο “Αγορά”

Αυτό που παρουσιάζω στην ενότητα έργων με γενικό τίτλο “Αγορά” είναι οι εικόνες από το περιβάλλον που επηρεάζουν καθημερινά τη διάθεσή μου. Τις βλέπετε όπως μετουσιώνονται μέσα στη δική μου νόηση, αλλαγμένες από την ψυχολογία μου, την ηθική μου, κτλ .Το θέμα είναι πώς δέχεται ο κάθε ένας την ίδια εικόνα. Υπάρχει μία ρεαλιστική πραγματικότητα: το ότι ενώ είμαστε μέρος του περιβάλλοντός μας , αισθανόμαστε ότι ξεχωρίζουμε απ’ αυτό και το εξετάζουμε σα θεατές. Κοίταξα να δω τα πράγματα διαφορετικά! Είμαι μέσα στη συνολική εικόνα και την αισθάνομαι, τη ζωγραφίζω, όχι στεκόμενος απέναντι αλλά μέσα στο περιβαλλοντικό σύνολο.

Έτσι υπάρχουν συχνά δύο όψεις της πραγματικότητας. Ακόμα και τις δικές σας απόψεις έχω δει σ’ αυτήν την ενότητα όχι σαν ακροατής αλλά ως «εμείς» και ακριβώς αυτό είναι η άλλη όψη του «εσείς» ή «αυτοί». Βρίσκεται λοιπόν στο τώρα, στο χρονικό διάστημα που δημιουργήθηκε το κάθε έργο και στη σύγχρονη στιγμή που το καθορίζει. Δεν παρουσίασα την εικόνα ούτε του παρελθόντος χρόνου ούτε του μελλοντικού .

Κύριε Βακιρτζή, ποιους εικαστικούς θαυμάζετε;

Τα πρώτα μαθήματα στη ζωγραφική τα πήρα από την μητέρα μου την Αικατερίνη Βακιρτζή που ήταν αγιογράφος, όποτε μού μετέδωσε το θαυμασμό της για το Δομήνικο Θεοτοκόπουλο και τον Κόντογλου και ήταν αυτοί που θαύμασα ως πρώτοι. Στη σχολή καλών τεχνών , θαύμασα το Γιώργο Μαυροϊδή για το έντονο συναίσθημα που εξέπεμπαν τα γυμνά του. Στον Π. Τέτση θαύμαζα το χρώμα του όπως και το Βιγιάρ για τον ίδιο λόγο. Στη Νίκαια της Γαλλίας γνώρισα και συνδέθηκα φιλικά με τον Καίσαρα και τον Αρμάν , που θαύμασα την ελευθερία της σκέψης και της δημιουργίας τους.

Ποιες είναι οι πηγές της έμπνευσής σας;

Το δύσκολο για μένα δεν είναι πια το να φτιάξω ένα έργο αυτό το έχω ξεπεράσει εδώ και πολλά χρόνια. Η δυσκολία έγκειται στο τί θα φτιάξω και μετά στο πώς θα μπορέσω έντεχνα να παρουσιάσω αυτήν την ιδέα.

Τι χρωματική κλίμακα θα χρησιμοποιήσω; σε ποια σημεία θέλω να επικεντρωθεί η προσοχή του θεατή και ποια να μην είναι ολοφάνερα αλλά να τα ανακαλύπτει σιγά σιγά παρατηρώντας το έργο; Το τελικό στάδιο είναι η δημιουργία του, που δε θέλω να υπερβαίνει το χρόνο που χρειάζομαι για να το ελέγχω στα τελικά του βήματα. Η ιδέα λοιπόν όπως σας είπα και πριν είναι το δυσκολότερο. Εκεί είναι που χρειάζεται η έμπνευση. Μπορεί να επεξεργάζομαι στο μυαλό μου κάτι και να προσπαθώ και να μην αποφασίζω .Ενώ ξαφνικά σε μια στιγμή φωτεινής σκέψης- εικόνας, να παρουσιαστεί κάτι άλλο, που να μείνω ικανοποιημένος ώστε να ασχοληθώ και να δημιουργήσω . Αυτό, το λέω έμπνευση . Δηλαδή κάτι που δεν ήταν προγραμματισμένο από σκέψη.

Τι σας ώθησε για να ετοιμάσετε την εν λόγω έκθεσή σας;

Η αρχική μου ιδέα ήταν να κάνω το θέμα “Αγορά” με τη σύγχρονη σημασία ως πράξη ανταλλαγής υλικών και άυλων αγαθών , αλλά και με την αρχή πως θα εκθέσω τα συναισθήματά μου σε μια κοινωνία ανθρώπων . Είναι μια ενότητα που χρειάστηκα ένα χρόνο να ολοκληρώσω και διάλεξα να την παρουσιάσω στην «artower agora gallery».

Σε κάποια έργα είναι εμφανές ότι παρουσιάζεται η αγορά ως πράξη ανταλλαγής σ’ αλλά, όμως, η αγόρευση των συναισθημάτων ή και ιδεών μου. Το έργο με τίτλο «χαρουπάνθρωποι» για παράδειγμα , είναι περισσότερο ιδέα, ενώ « κάτι από τον Πειραιά» συναίσθημα. Τώρα πού είναι η «αγορά» και πού το συναίσθημα και αν σχετίζονται αυτά, ο επισκέπτης της έκθεσης ας αποφασίσει μόνος.

Ποια είναι τα επόμενά σας σχέδια;

Δεν προγραμματίζω ποτέ! Συνήθως αυτά που είναι πολύ προγραμματισμένα μπορεί να με απογοητεύσουν ενώ αυτά που έρχονται από μόνα τους έχουν μέσα την έκπληξη και μού αρέσουν περισσότερο. Δεν απογοητεύτηκα ποτέ από τέτοια ( γέλια).

Λίγα λόγια για το Γιάννη Βακιρτζή:

Ο Γιάννης Βακιρτζής, γεννήθηκε το 1957 στον Πειραιά. Σπούδασε μουσική, αρχιτεκτονική και γραφιστική. Μπήκε με υποτροφία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και μαθήτευσε κάτω από τούς υπέροχους δασκάλους Μυταρά, Τέτση και Μαυροειδή. Το κύριο χαρακτηριστικό του έργου του είναι τα ζωντανά και αρμονικά χρώματα, τα οποία διαβρώνουν το σχέδιο και το υποβάλουν στην πλαστικότητα.

Οι συνθέσεις του είναι έντονες, άλλοτε με σχολαστική εκτέλεση, άλλοτε με περίσσια πνευματικότητα. Τα θέματά του προβάλουν μια οικεία ζεστασιά και μια ρυθμική κίνηση.

Η ζωγραφική του είναι μοναδική και πολύχρωμη με βαθιά ανθρώπινο χαρακτήρα. Έργα του βρίσκονται στην Gray gallery New York , video art, στο μουσείο σύγχρονης τέχνης “MOMA” και σε πολλές άλλες ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.

Συμμετείχε σε δεκάδες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό! Πρώτη ατομική του έκθεση στην Αθήνα το 1984, προκάλεσε μια ευνοϊκή εντύπωση για την τόλμη και την πρωτοτυπία του, με τις συνθέσεις του. Μετά το 1984, εξέθεσε σε Γαλλία, Ελβετία συνεργαζόμενος με την γκαλερί «Art 6 Caen et Genève».

Έχει κερδίσει τέσσερα βραβεία για το έργο του. Το 1971 το βραβείο σε μια ομαδική έκθεση που διοργάνωσε η Νομαρχία Πειραιά. Βραβείο το 1973 για να απεικονίσει την Καινή Διαθήκη σε ένα διαγωνισμό που ξεκίνησε από την Επισκοπή του Πειραιά. Το 1974 και 1975 κέρδισε βραβεία σε διαγωνισμό από το Αρχηγείο Ναυτικού.

Ταυτότητα έκθεσης:

  • Διάρκεια έκθεσης: 12 Νοεμβρίου έως 30 Νοεμβρίου 2018
  • Artower: Αρμοδίου 10, Βαρβάκειος Αγορά
  • email: [email protected], Τηλ: 210 3246100
  • Ώρες λειτουργίας: Επισκέψεις κατόπιν ραντεβού
  • ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments