Wall Street Journal: Ποιος ο αντίκτυπος των δυτικών κυρώσεων στη Ρωσία;

Αμερικανοί ερευνητές ερεύνησαν τον αντίκτυπο των οικονομικών κυρώσεων που επιβλήθηκαν στη Ρωσία και την αποχώρηση διεθνών εταιρειών από τη χώρα μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα, τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι η ρωσική οικονομία «παραλύει» και «καταρρέει».

«Οι αποχωρήσεις εταιρειών και οι κυρώσεις ακρωτηριάζουν τη ρωσική οικονομία». Αυτό είναι το συμπέρασμα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο Yale, οι οποίοι δημοσίευσαν  μελέτη 118 σελίδων, αφιερωμένη στις επιπτώσεις των οικονομικών μέτρων που ελήφθησαν μετά τη στρατιωτική εισβολή στην Ουκρανία.  Αυτή η εργασία δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στις 20 Ιουλίου 2022 στο «Social Science Research Network» και, σύμφωνα με τους συντάκτες της μελέτης, «στην πραγματικότητα, η ρωσική οικονομία καταρρέει», όπως γράφουν σε άρθρο που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Foreign Policy», συνοψίζοντας την έρευνά τους.

Για να μελετήσουν τον αντίκτυπο αυτών των κυρώσεων στη ρωσική οικονομία, οι ερευνητές του Yale βασίστηκαν σε διάφορες πηγές: στοιχεία κατανάλωσης ή θαλάσσιων μεταφορών, στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από τους εμπορικούς εταίρους της Ρωσίας κ.λπ.

Οι Αμερικανοί ερευνητές επιστρέφουν επίσης στην υπόθεση, που θα ήθελε η ρωσική οικονομία να είναι «ανθεκτική» και μερικές φορές ακόμη και «ευημερούσα» παρά τις κυρώσεις και την αποχώρηση «1.000 διεθνών εταιρειών». «Αυτό απλά δεν είναι αλήθεια», σημειώνουν οι συγγραφείς της μελέτης.

Σύμφωνα με αυτούς, «η στρατηγική θέση της Ρωσίας ως εξαγωγέα εμπορευμάτων έχει επιδεινωθεί βαρύτατα», αν και εξαγωγές φυσικού αερίου στην Ευρώπη συνεχίζονται προς το παρόν.  Και ακριβώς, στο «Foreign Policy», επιτίθενται στον «μύθο», σύμφωνα με τον οποίο η Ρωσία θα μπορούσε να ανακατευθύνει τις εξαγωγές φυσικού αερίου της στην Ασία.

«Λιγότερο από το 10% των εξαγωγών φυσικού αερίου της Ρωσίας είναι υγροποιημένο φυσικό αέριο, το οποίο μπορεί να μεταφερθεί σε εξειδικευμένα πλοία. Επομένως, οι εξαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου παραμένουν εξαρτώμενες από ένα σύστημα αγωγών» και η «συντριπτική πλειοψηφία» αυτών των αγωγών πηγαίνει στην Ευρώπη.

Ταυτόχρονα, «τα υπό κατασκευή έργα αγωγών φυσικού αερίου προς την Ασία, που σχεδιάζονταν από καιρό, δεν θα λειτουργούν για χρόνια, πόσο μάλλον τα νέα έργα που δρομολογήθηκαν βιαστικά».

Όσον αφορά το πετρέλαιο, μια άλλη πρώτη ύλη που εξάγει η Ρωσία, η Κίνα ή η Ινδία το αγοράζουν, αλλά αυτές οι δύο χώρες «γνωρίζουν ότι έχουν περισσότερες επιλογές αγοράς από όσους έχει πελάτες η Ρωσία». Κι είναι αυτό το στοιχείο που τους επιτρέπει να έχουν σημαντικές εκπτώσεις στην τιμή του βαρελιού.

Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι οι εισαγωγές. Αυτές έχουν «σε μεγάλο βαθμό καταρρεύσει» από την έναρξη της εισβολής, σημειώνουν οι ερευνητές. Το πρόβλημα για τη Ρωσία είναι ότι «η χώρα αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες στην προμήθεια βασικών ανταλλακτικών ή τεχνολογιών», γεγονός που «έχει ως αποτέλεσμα εκτεταμένες ελλείψεις εφοδιασμού στην οικονομία της».

Οι κυρώσεις, ωστόσο, δεν επηρεάζουν μόνο τη Ρωσία. Επηρεάζουν και την Ευρώπη. Και εδώ, αντίθετα, «οι επιπτώσεις του πολέμου στις κύριες ευρωπαϊκές οικονομίες ήταν πιο αρνητικές από το αναμενόμενο», σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Πρόκειται για μία πραγματικότητα που οφείλεται στην «αύξηση των τιμών της ενέργειας καθώς και στη μείωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και στην επιβράδυνση της μεταποιητικής δραστηριότητας ως αποτέλεσμα των συνεχιζόμενων διαταραχών της αλυσίδας εφοδιασμού και της αύξησης του κόστους πρώτων υλών».