Podcasts | Pagenews Politics #14

Λυτρίβη: Η εκπαίδευση είναι ο πιο δυναμικός και ισχυρός ιμάντας ανοδικής κοινωνικής κινητικότητας

Πρόκειται για μια διαχρονική στάση

10.02.2024 | 13:19

Listen On:

Εγγραφή: google podcast Icon google podcast Icon google podcast Icon

Λυτρίβη: Η εκπαίδευση είναι ο πιο δυναμικός και ισχυρός ιμάντας ανοδικής κοινωνικής κινητικότητας

Πρόκειται για μια διαχρονική στάση

Σε κεντρικά θέματα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης εστίασε η συνέντευξη που παραχώρησε η κ. Ιωάννα Λυτρίβη στο Pagenews και την δημοσιογράφο Σοφία Χύτου.

Πιο συγκεκριμένα, αναφερόμενη στον πρόσφατο νόμο με αντικείμενο την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, η υφυπουργός Παιδείας τόνισε πως   «η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση ήταν για πολλά χρόνια ο φτωχός συγγενής, το αποπαίδι του εκπαιδευτικού συστήματος. Θεωρούνταν μια επιλογή ανάγκης και όχι μια συνειδητή επιλογή. Είναι μια στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης τα τελευταία τέσσερα – πέντε χρόνια να αλλάξει πλήρως το σκηνικό. Είναι η πρώτη φορά που ιδρύθηκε το χαρτοφυλάκιο αυτό σε επίπεδο υφυπουργείου, και όχι απλώς σε επίπεδο γενικής γραμματείας. Δεν πάμε να γκρεμίσουμε ό,τι έχει χτιστεί, αλλά πάμε να δημιουργήσουμε σε σχέση με τη νομοθεσία για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση».

Σύμφωνα με την προσέγγιση της κ. Ιωάννας Λυτρίβη, «για πάρα πολλά χρόνια οι δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης λειτουργούσαν ασύνδετα. Δηλαδή η κάθε μία οδηγούσε τους αποφοίτους σε ένα αδιέξοδο. Εμείς ερχόμαστε να δημιουργήσουμε πολυδύναμα κέντρα, καθένα από τα οποία θα έχει μέσα τρία επίπεδα σπουδών που αφορούν στην επαγγελματική εκπαίδευση. Είναι οι επαγγελματικές δομές κατάρτισης που απευθύνονται σε αποφοίτους γυμνασίου, είναι τα ΕΠΑΛ και είναι και τα ΙΕΚ που πλέον μετονομάζονται σε ΣΑΕΚ. Αυτά συστηματοποιούνται κάτω από μια κοινή διοίκηση και αφήνουμε ελεύθερο το ανθρώπινο δυναμικό να ξεδιπλώσουν τις δυνατότητες τους. Είναι 60 πολυδύναμα κέντρα σε όλη την Ελλάδα. Παράλληλα, δημιουργούμε θεματικά πολυδύναμα κέντρα. Αυτά τα πολυδύναμα κέντρα θα έχουν δίπλα τους ένα γραφείο σταδιοδρομίας, έτσι ώστε να υπάρχει σύνδεση με την αγορά εργασίας. Αυτό το γραφείο διασύνδεσης θα φέρνει σε επαφή το εκπαιδευτικό σύστημα με την αγορά της χώρας. Αυτά τα γραφεία διασύνδεσης θα είναι το σημείο διεπαφής ανάμεσα σε αποφοίτους και σε αγορά εργασίας. Σε ορίζοντα τετραετίας ο στόχος είναι να ολοκληρωθούν αυτά τα εξήντα κέντρα. Όλα αυτά συνδέονται με δομές που θα μας δείχνουν πώς απορροφούνται οι απόφοιτοι στην αγορά εργασίας. Μιλάμε για μια αναπτυξιακή πολιτική στον πυρήνα σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο».

Ερωτηθείσα σχετικά με τους προσωπικούς στόχους της στο υπουργείο Παιδείας, η κυρία Λυτρίβη απάντησε: «Είμαι πολύ τυχερή γιατί μια πορεία σπουδών μού δίνεται η δυνατότητα με αυτή τη μεγάλη τιμή που μου έκανε ο πρωθυπουργός να  με ορίσει σε αυτή τη θέση και να υλοποιήσω αυτή τη μεταρρύθμιση. Το προσωπικό μου όραμα είναι να δω αυτά τα 60 πολυδύναμα κέντρα να λειτουργούν και να δίνουν ζωή στην περιφέρεια της χώρας».

«Ένας άλλος στόχος είναι, για μένα και για τον πρωθυπουργό, να σπάσουμε το στίγμα ότι οι επαγγελματικές δομές κατάρτισης είναι για τους απόκληρους και για τους αποτυχημένους», συνέχισε η υπουργός Υγείας, η οποία συμπλήρωσε: «Ενισχύουμε αυτή την επιλογή και θέλουμε να την κάνουμε ακόμη πιο δυναμική. Πρέπει και θέλουμε να δίνουμε ευκαιρίες.

Σίγουρα θα μπορούσαν να έχουν γίνει περισσότερα πράγματα, τα οποία δεν έγιναν. Πρόκειται για μια διαχρονική στάση. Ωστόσο, δεν πρόκειται να κατηγορήσω κανέναν για αυτό. Η εκπαίδευση για μένα είναι ο πιο δυναμικός και ισχυρός ιμάντας ανοδικής κοινωνικής κινητικότητας.  Υπήρχε η νοοτροπία ότι «τα παιδιά θα προκόψουν αν πάνε στο πανεπιστήμιο». Ωστόσο, ήρθε η πραγματικότητα και μας προσγείωσε. Κατά τη διάρκεια της μεγάλης κρίσης, που διήρκεσε περίπου δέκα χρόνια, υπερπροσοντούχοι επιστήμονες οδηγήθηκαν στο να φύγουν στο εξωτερικό. Την ίδια στιγμή, άνθρωποι με επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση παρέμειναν στη χώρα και εξελίχθηκαν στο επίπεδο της ελληνικής κοινωνίας.

Πιστεύουμε και ελπίζουμε πως σύντομα, θα είμαστε σε θέση να δούμε στην πράξη πώς θα λειτουργούν τα 60 πολυδύναμα κέντρα, μαζί με τα γραφεία σταδιοδρομίας, και πώς αυτό το σχήμα θα λειτουργεί επί τη βάσει της ανατροφοδότησης. Δηλαδή πώς θα υπάρχουν οι παράγοντες της αγοράς που θα τροφοδοτούν το σύστημα με τις αιτήσεις και τις κενές θέσεις εργασία και πώς θα καταφέρνουν να βρίσκουν θέσεις εργασίας οι απόφοιτοι», κατέληξε η υφυπουργός Παιδείας.