Πολιτική

Κουτσούμπας: Τα δίδακτρα αναγκάζουν τις φοιτήτριες να αναζητούν «sugar daddies»

Κουτσούμπας: Τα δίδακτρα αναγκάζουν τις φοιτήτριες να αναζητούν «sugar daddies»

Πηγή Φωτογραφίας: ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΚΕ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ / 2η ΗΜΕΡΑ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)

Επίθεση στην κυβέρνηση της ΝΔ, εξαπέλυσε ο γενικός γραμματέας του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια.

Ο κ. Κουτσούμπας τόνισε αρχικά: «Εδώ και μερικούς μήνες, κύριοι της κυβέρνησης, στην προσπάθειά σας να υπερασπιστείτε το απαράδεκτο νομοσχέδιο που φέρνετε σήμερα, έχετε δώσει πραγματικά ρεσιτάλ συκοφάντησης και κοροϊδίας. Δια στόματος πρωθυπουργού κατηγορήσατε τις φοιτήτριες και τους φοιτητές, που δημοκρατικά αποφασίζουν και αγωνίζονται, ότι φέρονται περίπου σαν ληστές, ενώ συνεχίζετε να λέτε ότι αποτελούν μειοψηφία!

Έχετε χάσει τ’ αυγά και τα πασχάλια! Κάνατε και φροντιστήριο, στην φοιτητική παράταξή σας στα πανεπιστήμια, που εδώ και δύο χρόνια βλέπει την πλάτη της Πανσπουδαστικής στις φοιτητικές εκλογές και φέτος δεν έβρισκε ούτε την ψήφο της στις γενικές συνελεύσεις. Και αφού, δόγμα σας είναι «όπου δεν πίπτει λόγος, πίπτει ράβδος», η παράταξή σας κάλεσε τα ΜΑΤ στα πανεπιστήμια, στη Νομική της Κομοτηνής. Αλλά, αυτοί είστε!

Τώρα για τα διάφορα που λέτε περί μειοψηφιών, τι να πούμε; Γελάνε και οι πέτρες. Δεν διαβάζετε έστω τις δικές σας δημοσκοπήσεις; Δεν βλέπετε τι ποσοστά έχει η εναντίωση στο νομοσχέδιο – έκτρωμα στις νέες ηλικίες; Δεν βλέπετε ότι παρά την ομοβροντία ψεμάτων και προπαγάνδας το μισό και πλέον της ελληνικής κοινωνίας είναι απέναντι;

Σας το λέμε ξεκάθαρα: Μπορεί να αποκλείσατε τους φοιτητικούς συλλόγους από την επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της βουλής, η φωνή τους όμως θα ακουστεί κι εδώ μέσα στην Ολομέλεια της Βουλής από το ΚΚΕ. Εσείς, ας μεταφέρετε τη φωνή του ΣΕΒ και των ομίλων – που χρόνια τώρα ζητάνε να ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια – ενώ απαιτούν τα δημόσια πανεπιστήμια να λειτουργούν σαν ιδιωτικά.

Παραδίδετε στους επιχειρηματίες έναν τομέα με εγγυημένη πελατεία, γιατί καλύπτει κοινωνική ανάγκη. Όπως κάνατε με τον σιδηρόδρομο, με την ενέργεια, με την υγεία. Και έρχεστε σήμερα εδώ και μας λέτε ότι είναι δήθεν εκσυγχρονισμός και θα αναβαθμίσει το δημόσιο η «απελευθέρωση από το κρατικό μονοπώλιο», η ιδιωτικοποίηση. Σε ποιους τα λέτε αυτά; Στον ελληνικό λαό που καλείται να πληρώνει «νόμιμο φακελάκι» στα δημόσια νοσοκομεία για να χειρουργηθεί; Δεν είναι αυτό το σύγχρονο, αυτό είναι σκέτος αναχρονισμός.

Εμείς εκφράζουμε το πραγματικά σύγχρονο, αυτό που πραγματικά επιβάλλεται από τις σημερινές κοινωνικές συνθήκες και αυτό είναι η επέκταση του δικαιώματος πρόσβασης σε δωρεάν εκπαίδευση. Όχι, η περιστολή του. Αυτό που κάνετε εσείς, είναι επιστροφή σε προηγούμενους αιώνες.

Κουτσούμπας: Το ΚΚΕ προφανώς και κατέθεσε ένσταση αντισυνταγματικότητας «Το ΚΚΕ προφανώς και κατέθεσε ένσταση αντισυνταγματικότητας. Και είναι το μόνο κόμμα που μπορεί να υποστηρίξει τον πραγματικά δημόσιο χαρακτήρα της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης. Μάλιστα, στην τελευταία αναθεώρηση του Συντάγματος το 2018, το ΚΚΕ πρότεινε την επέκταση του άρθρου 16.

Συγκεκριμένα προτείναμε την εξής διατύπωση: «Η μόρφωση δεν είναι εμπόρευμα. Πλήρης διασφάλιση του ενιαίου και δημόσιου χαρακτήρα της Παιδείας με απαγόρευση στη λειτουργία ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων στην Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Πλήρης κατοχύρωση στην δωρεάν παροχή Παιδείας για όσους βρίσκονται στη χώρα» (άρθρο 16 Σ). Και το απορρίψατε όλοι. Και η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ και όλοι οι βουλευτές της ΝΕΑΡ που τότε ήσασταν βουλευτές και υπουργοί της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.

Η αλήθεια είναι ότι το μεγαλειώδες κίνημα των νέων που σπουδάζουν στα πανεπιστήμια έχει δυναμική και έχει στριμώξει και την κυβέρνηση, αλλά και τα κόμματα του «ναι μεν αλλά», που τελικά αναγκάζονται να καταψηφίσουν χωρίς να το πιστεύουν κιόλας.

Το νομοσχέδιο αυτό που συζητάμε σήμερα, παρά το γεγονός ότι η λαϊκή απαίτηση είναι να αποσυρθεί αμέσως, δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα πραγματικό έκτρωμα, από την αρχή μέχρι το τέλος. Γιατί φέρνει και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και ιδιωτικοποιεί ακόμα περισσότερο τα δημόσια. Αυτές είναι οι δυο όψεις του ίδιου νομίσματος που έχει όνομα: “πανεπιστήμιο της αγοράς”».

Κουτσούμπας: Οδηγείτε φοιτήτριες να ψάχνουν για Sugar Daddies για να πληρώσουν τις σπουδές τους «Το πανεπιστήμιο που «φιλοτεχνείτε» διαχρονικά, είναι το πανεπιστήμιο των λόμπι της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι το πανεπιστήμιο της διαδικασίας της Μπολόνια, του Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης, με φαρδιά πλατιά την υπογραφή και της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι αυτές οι αποφάσεις της ΕΕ που ψηφίζονται με 80% ομοφωνία στο ευρωκοινοβούλιο και σε συμφωνία ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, που λένε καθαρά ότι το πτυχίο είναι κάποιο «προσόν». Που λένε ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να είναι «αυτόνομα» από την κρατική χρηματοδότηση. Που λένε ότι πρέπει να είναι «αυτοχρηματοδοτούμενα», δηλαδή να επιβάλλουν δίδακτρα σε απλά ελληνικά.

Κυριολεκτικά, κύριοι του ΠΑΣΟΚ, το κάνετε πιο εύκολο στην κυβέρνηση της ΝΔ. Κι εσείς τα ίδια προτείνετε. Απλά λέτε να αναθεωρηθεί το άρθρο 16 πριν και μετά να γίνει αυτό που φέρνει σήμερα η ΝΔ. Τώρα, για το ανέκδοτο του Σκανδιναβικού μοντέλου, ούτε οι Σκανδιναβοί δεν σας πιστεύουν, αφού κι αυτοί έχουν πάρα πολύ πικρή πείρα από την επιβολή διδάκτρων που οδηγούν ακόμα και σε αυτή τη σαπίλα, νέες κοπέλες, φοιτήτριες, να οδηγούνται να αναζητούν «sugar daddies» για να χορηγήσουν τις σπουδές τους, με γνωστά ανταλλάγματα φυσικά. Αλλά μάλλον πρέπει να βρείτε άλλον «καπιταλιστικό παράδεισο» να αντιγράψετε. Αφού, τα τελευταία στοιχεία της EUROSTAT, δείχνουν αύξηση της ανεργίας των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στις σκανδιναβικές χώρες.

Όπως και σεις του ΣΥΡΙΖΑ, επικαλείστε το «ευρωπαϊκό μοντέλο» ως το ευκταίο, έναντι του «κυπριακού μοντέλου» που δήθεν εφαρμόζει η κυβέρνηση. Αυτή κι αν είναι άσφαιρη και παραπλανητική κριτική. Γιατί η ίδια στρατηγική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση προωθείται σε όλες τις χώρες της ΕΕ και στην Ελλάδα. Η οποία τριτοβάθμια, στην Κύπρο, που έχει 2 δημόσια πανεπιστήμια, εκφράστηκε με κυριαρχία των ιδιωτικών στην αγορά.

Στην Ελλάδα που έχει 24 δημόσια πανεπιστήμια και πάνω από 400 προγράμματα σπουδών, θα εκφραστεί αντικειμενικά με αντίστοιχο τρόπο, όπως σε κάποιες άλλες χώρες της Ευρώπης που επικαλείστε. Η ουσία βρίσκεται στο ότι η δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών, θα λειτουργήσει ως «δούρειος ίππος» για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων μας.

Αυτά έχετε υλοποιήσει κι εσείς ως κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Εσείς θεσμοθετήσατε τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά με δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια. Στη δική σας κυβερνητική θητεία, λειτούργησαν τα περισσότερα μεταπτυχιακά με δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια που γνώρισε ως τότε η χώρα.

Η ουσία δεν βρίσκεται στο ποσοστό φοίτησης μεταξύ των ιδιωτικών και των δημόσιων πανεπιστημίων, όπως ισχυρίζεστε. Γιατί στις 22 από τις 27 χώρες της ΕΕ, στα δημόσια πανεπιστήμια οι ημεδαποί φοιτητές πληρώνουν δίδακτρα και τέλη φοίτησης. Πληρώνουν για αναλώσιμα, συγγράμματα, εστίες, μεταφορές. Τα πάντα.

Με τα δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια, βέβαια, δεν έχετε πρόβλημα, όπως «ξέφυγε» σε βουλευτή σας, κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ. Ενώ από άλλους βουλευτές σας ακούσαμε ότι θα ήταν υποκρισία να μη μπείτε στη συζήτηση για αναθεώρηση του άρθρου 16.

Έρχομαι τώρα σε εσάς της κυβέρνησης. Πώς απαντάτε στις θυσίες και τους κόπους των λαϊκών οικογενειών, που παλεύουν νυχθημερόν και πληρώνουν από την τσέπη τους για την μόρφωση των παιδιών τους, μήπως και καταφέρουν να αποκτήσουν ένα καλύτερο μέλλον; Πώς απαντάτε στα όνειρα των νέων παιδιών, των φοιτητών και μαθητών, στη θέληση και την ελπίδα να αξιοποιήσουν δημιουργικά τα ταλέντα και τις γνώσεις τους, τις σπουδές τους για να εργαστούν προσφέροντας στην κοινωνία; Πώς απαντάτε στην αγωνία των πανεπιστημιακών δασκάλων που βλέπουν δυσοίωνο το μέλλον της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, και την έρευνα να μπαίνει όλο και περισσότερο σε «καλούπια», αντί να συμβάλλει στην επίλυση κοινωνικών προβλημάτων;

Δεν απαντάτε. Υψώνετε νέα τείχη στη μόρφωση. Τους «κόβετε τα φτερά». Κάνετε νόμο την αδικία. Δημιουργείτε 2 τρόπους εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Ο ένας, θα μετριέται με τις επιδόσεις των πανελλαδικών εξετάσεων και ο άλλος με το πορτοφόλι. Οι πολλοί θα συνεχίσουν να παλεύουν, με μόνο στήριγμα την οικογένειά τους, για να περάσουν τα τείχη των ταξικών εμποδίων και τους διάφορους «κόφτες» για μια θέση στο πανεπιστήμιο, όσο κάποιοι θα εισέρχονται σε πανεπιστήμια με τα «αυστηρά κριτήρια» της φορολογικής τους δήλωσης, αφού η εισαγωγή θα γίνεται μέσα από μια «μούφα» Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ή διεθνή και επί πληρωμή απολυτήρια.

Στην Ιατρική Σχολή του δημόσιου πανεπιστημίου θα μπαίνεις με 19.000 μόρια, ενώ στην ιδιωτική ιατρική με 9.000 μόρια αλλά 19.000 ευρώ/χρόνο. Θεσμοθετείτε πτυχία με τιμή, αντί για πτυχία με αξία, όπως ζητάνε οι φοιτητές.

Τα πτυχία των παραρτημάτων που προβλέπει ο νόμος σας, θα είναι, κατά τα μητρικά ιδρύματα, τριετή και τα αναγνωρίζετε ως ισότιμα με τα πτυχία των τετραετών και πενταετών σπουδών των δημόσιων πανεπιστημίων μας. Εξασφαλίζετε την επαγγελματική και ακαδημαϊκή αναγνώριση των πτυχίων των ιδιωτικών πανεπιστημίων πριν καν υπάρξουν.

Την ίδια στιγμή, υπάρχουν δεκάδες τμήματα των Σχολών Μηχανικών στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας μας, πάνω από 50.000 φοιτητές, φοιτήτριες και απόφοιτοι, που δεν έχουν αναγνωριστεί επαγγελματικά ακόμα τώρα που μιλάμε. 6 χρόνια μετά την ίδρυσή τους. Αυτή είναι η «αριστεία», την οποία αναμασάτε σε κάθε νομοσχέδιο που φέρνετε για τα πανεπιστήμια; Η «αριστεία της τσέπης»;

Γιατί, δεν μπορούμε να αφήσουμε ασχολίαστο, ότι ενώ φέρνετε ένα νομοσχέδιο για τα πανεπιστήμια, ένα χώρο κατεξοχήν συνδεδεμένο με την επιστήμη, δεν έχουμε ακούσει όλο αυτό το διάστημα, ούτε μισό, κυριολεκτικά, επιχείρημα από την κυβέρνηση, που να τεκμηριώνει επιστημονικά, εκπαιδευτικά, αυτές τις αντιδραστικές αλλαγές. Δε βρήκαμε σε ένα νομοσχέδιο που μετράει πάνω από 200 άρθρα, ούτε μια αναφορά στη λέξη επιστήμη και τα παράγωγά της. Τι βρίσκουμε; «Αγορά». «Οικονομική βιωσιμότητα». «Επιχειρηματικότητα». «Εταιρίες».

Λέτε, δήθεν, πώς σας νοιάζουν οι «ευκαιρίες» των νέων παιδιών και γι’ αυτό φέρνετε τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Πόσο υποκριτικό, αλήθεια, όταν έχετε επιβάλλει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που αποκλείει άδικα κάθε χρόνο τόσα παιδιά; Όταν δεν τους επιτρέπετε να κρατούν τη βαθμολογία, ώστε να δώσουν ξανά πανελλήνιες από καλύτερες θέσεις την επόμενη χρονιά, όπως σας έχουμε προτείνει ως ΚΚΕ επανειλημμένως;

Όχι μόνο στην κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ είναι το ΠΑΣΟΚ που κατήργησε αυτή τη δυνατότητα με τον περιβόητο νόμο Αρσένη το 1997; Όταν, αφού κλείσατε τη «στρόφιγγα» της εισαγωγής στα πανεπιστήμια, με άδικο τρόπο, όταν εσείς οι ίδιοι διαμορφώσατε τα λεγόμενα «τμήματα χαμηλής ζήτησης», τώρα αξιοποιείτε το πρόβλημα που δημιουργήσατε, για να κλείσετε και να συγχωνεύσετε με αντι-επιστημονικά κριτήρια τμήματα;

Μιλάτε στο «σχέδιο δράσης του Υπουργείου Παιδείας» που έχετε ανακοινώσει, για 5% μεταβολή του ακαδημαϊκού χάρτη με κριτήριο την «οικονομική βιωσιμότητα» μέσα στο 2024. Τι σημαίνει αυτό άραγε για τα περιφερειακά πανεπιστήμια; Τι σημαίνει για τις ανθρωπιστικές σπουδές;

Αιτιολογείτε την αναγκαιότητα για την ίδρυση των ιδιωτικών με βάση την αυξανόμενη ζήτηση για ορισμένες ειδικότητες. Η τελευταία έκθεση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) τις εντοπίζει μάλιστα στις σχολές Υγείας και στην Πληροφορική. Γιατί δεν ανοίγετε νέα τμήματα στα δημόσια πανεπιστήμια για να καλύψετε τη ζήτηση; Γιατί δεν ανοίγετε τμήματα σε νέες ειδικότητες, αν περιμένετε αλλαγές λόγω της τεχνολογικής εξέλιξης;

Δε μιλάμε απλά για υποκρισία, αλλά για μεγάλο θράσος. Κλείνετε τα δημόσια και ανοίγετε τα ιδιωτικά, στο όνομα των «περισσότερων ευκαιριών»; Μιλάτε για «συγκράτηση» των νέων που φεύγουν για σπουδές στο εξωτερικό. Πέρα από το ότι αναπαράγετε ψευδώς και σκοπίμως τα στοιχεία περί 40.000 παιδιών που φεύγουν στο εξωτερικό, όταν γνωρίζετε ότι ο μεγάλος όγκος από αυτούς, είναι απόφοιτοι των δημόσιων πανεπιστημίων μας, που αναζητούν μεταπτυχιακές σπουδές συνδεδεμένες με την επαγγελματική τους αποκατάσταση, πάμε στην ουσία.

Δεν επιβεβαιώνεται από καμία χώρα, από όλες αυτές που έχουν ήδη ιδιωτικά πανεπιστήμια, ότι αυτό συνέβαλε στην ανάσχεση της φοιτητικής μετανάστευσης. Ποια χώρα θέλετε να πάρουμε; Τις ΗΠΑ; Κάποια ευρωπαϊκή χώρα; Θα σας πω για την Κύπρο –την οποία επικαλείστε. Κάθε χρόνο έρχονται στην Ελλάδα για σπουδές περίπου 2.000 – 3.000 χιλιάδες φοιτητές, γιατί δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στο τεράστιο κόστος σπουδών στη χώρα τους. Αφού για παράδειγμα, για να σπουδάσεις ιατρική στην Κύπρο, μόνο τα δίδακτρα αγγίζουν τα 120.000 ευρώ περίπου τον χρόνο.

Μάλιστα, είναι εμφανές ότι δεν σας καίγεται καρφί για τα παιδιά αυτά που ξενιτεύονται για να παλέψουν για το μέλλον τους, για το κόστος που επωμίζονται οι οικογένειές τους. Δεν τους λέτε θα ανοίξω θέσεις στα δημόσια πανεπιστήμια, δεν τους λέτε θα στηρίξω το δημόσιο σχολείο. Τους λέτε «αντί να είστε πελάτες στους ξένους εμπόρους πτυχίων, να είστε στους ντόπιους εμπόρους πτυχίων». Τέτοια ευκαιρία!

Μας μιλάτε για τα οικονομικά οφέλη αυτής της δήθεν ανάσχεσης και της προσέλκυσης φοιτητικής πελατείας κι από άλλες χώρες. Υπολογίζετε πώς θα φέρουν περίπου 1% στο ΑΕΠ της χώρας. Τι σημαίνει αυτό για την κοινωνική πλειοψηφία;

Ας ρωτήσουμε τους εργαζόμενους στον τουρισμό που παράγει περίπου το 10% του ΑΕΠ της χώρας μας. Νέοι άνθρωποι δουλεύουν σε συνθήκες γαλέρας, η εντατικοποίηση χτυπάει «κόκκινο», εργατικά ατυχήματα καθημερινά, ρεπό ούτε κατά διάνοια. Τι να θυμηθούμε; Τα καψίματα – καψόνια σε μάγειρα για να δουλεύει πιο γρήγορα; Το σέρβις με βατραχοπέδιλα και μαγιό σε τραπέζια που επιπλέουν στη θάλασσα; Το περίφημο «τουριστικό θαύμα» έχει οδηγήσει τη λαϊκή οικογένεια να περιμένει πραγματικά κάποιο «θαύμα» για να καταφέρει να πάει διακοπές λίγες μέρες στη χώρας μας, αφού ο μισθός δεν φτάνει ούτε για τη διαμονή.

Είπατε ακόμα κι ότι επιδιώκετε να «ρυθμίσετε» την αγορά πώλησης πτυχίων, που υπάρχει σήμερα μέσω των κολεγίων. Πώς ακριβώς το κάνετε αυτό; Γιατί οι περιβόητες «δήθεν αυστηρές προϋποθέσεις» που βάζετε στη λειτουργία αυτών των παραρτημάτων δεν πείθουν ούτε μικρά παιδιά. Πόσο μάλλον τον κόσμο των πανεπιστημίων.

Τι να πούμε; Ότι παρουσιάζετε ως «αυστηρή προϋπόθεση» ένα πανεπιστημιακό τμήμα να λειτουργεί με 8 διδάκτορες; Ότι παραπέμπετε τα κτιριολογικά στον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, τον ΕΟΠΠΕΠ; Ότι όλα καθορίζονται από το μητρικό ΑΕΙ; Ότι ως κίνητρο για ανοίξουν παράρτημα στην περιφέρεια, μειώνετε στο μισό το κόστος της εγγυητικής επιστολής; Ακόμα όμως και να προβλέπατε κάτι έστω στοιχειώδες στο νομοσχέδιο, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει άρδην σε ένα βράδυ, με μια τροπολογία. Τα έχετε ξανακάνει ουκ ολίγες φορές. Γιατί, το επιχείρημα (που αναμασούν και οι του ΠΑΣΟΚ ισχυριζόμενοι δήθεν ότι αυτοί μπορούν να το κάνουν καλύτερα) ότι «το κράτος θα ελέγξει την αγορά», απλά είναι ένα πολύ σύντομο ανέκδοτο.

Ένα επεισόδιο από το έργο αυτό, το βλέπουμε live αυτήν την περίοδο με την ακρίβεια. Όλο οι τιμές «ελέγχονται» και όλο πιο άδειο είναι το καλάθι της νοικοκυράς φεύγοντας από το supermarket. Τι κάνετε όμως στ’ αλήθεια; Η ουσία είναι ότι δίνετε το «πράσινο φως» στη δημιουργία μιας νέας αγοράς, στην οποία βεβαίως μπορούν να ενταχθούν και κάποια από τα κολέγια για να «χτυπήσουν» μεγαλύτερους τζίρους. Γιατί ο «μη κερδοσκοπικός» χαρακτήρας που λέτε, είναι «παραμύθια της Χαλιμάς». Γιατί αυτά είναι ιδιωτικά, είναι κερδοσκοπικά.

Πέρα από το ότι, το μητρικό ΑΕΙ μπορεί να είναι και με τη βούλα του νόμου κερδοσκοπικό, δίνετε τη δυνατότητα στο άρθρο 131, τα κέρδη να επενδύονται. Τι πιο εύκολο να επενδύσει κανείς από αυτούς τους ιδιώτες, σε άλλη εταιρία της ιδιοκτησίας τους, δηλαδή στον εαυτό τους», επισήμανε ο κ. Κουτσούμπας.

Κουτσούμπας: Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, μεταξύ άλλων, θα μπορούν να «βάζουν χέρι» και σε δημόσιο χρήμα «Κυρίες και κύριοι,

Το νομοσχέδιο φέρνει ένα νέο, ποιοτικά μεγάλο αρνητικό βήμα. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα κάνουν έρευνα. Έρευνα δηλαδή, που θα είναι στην κυριολεξία κατ’ επιταγή και θα εξαρτάται από τις «ορέξεις» του κάθε ιδιοκτήτη.

Και μη μας πείτε όχι. Γιατί οι διάφοροι επενδυτές και μέτοχοι αυτών των πανεπιστημίων έχουν λόγο για όλα. Εδώ έχουν λόγο στα δημόσια, δε θα έχουν στις ιδιοκτησίες τους;

Τα δε περί ακαδημαϊκής ελευθερίας, αφήστε το καλύτερα. Γιατί προφανώς εσείς εννοείτε την ακαδημαϊκή ελευθερία που γεύτηκαν οι φοιτητές και οι καθηγητές στο Harvard και στο MIT, όταν τόλμησαν να διαδηλώσουν για να σταματήσει ο πόλεμος στην Παλαιστίνη, να σταματήσει η δολοφονία αμάχων παλαιστινίων. Αφήστε που έχετε φτιάξει και άρθρο για κοινά Προγράμματα Σπουδών σε συνεργασία με Διεθνή Κέντρα. Αλήθεια, τη σχετική εξαγγελία του Columbia εννοείτε; Φωτογραφική είναι η διάταξη ή περιμένετε κι άλλα «κέντρα» από την Εσπερία;

Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, μεταξύ άλλων, θα μπορούν να «βάζουν χέρι» και σε δημόσιο χρήμα. Οι τρόποι είναι πολλοί. Στην Κύπρο, για παράδειγμα, το κράτος επιδοτεί με voucher για δίδακτρα, είτε στα ιδιωτικά, είτε στα δημόσια. Μάλιστα, πρόσφατα, τα ιδιωτικά κέρδισαν προσφυγή ενάντια στα δημόσια για αθέμιτο ανταγωνισμό και πιέζουν για αύξηση των διδάκτρων.

Το νομοσχέδιό σας ήδη προβλέπει στο άρθρο 130 τη δυνατότητα να παίρνουν χρήματα από ερευνητικά προγράμματα, ευρωπαϊκά και άλλα. Τους δίνετε ακόμα τη δυνατότητα να συμπράττουν με τα δημόσια πανεπιστήμια και από κοινού να ιδρύουν ένα τρίτο νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (άρθρο 119). Τι ακριβώς είναι αυτό; Πανεπιστήμια τύπου ΣΔΙΤ;

Ισχυρίζεστε μάλιστα ότι το νομοσχέδιο δήθεν αναβαθμίζει τα δημόσια πανεπιστήμια, με τα 176 άρθρα που το αφορούν. Λέτε ψέματα. Χοντρά ψέματα. Δεν είναι αναβάθμιση η επιβολή διδάκτρων στα δημόσια πανεπιστήμια. Εισάγετε δίδακτρα στα ελληνόγλωσσα προπτυχιακά για τους αλλοδαπούς – αλλογενείς φοιτητές με το άρθρο 58. Ανοίγετε διάπλατα την πόρτα για δίδακτρα στα προπτυχιακά προγράμματα των δημόσιων πανεπιστημίων για τους Έλληνες φοιτητές. Έτσι έγινε και στην Μεγάλη Βρετανία. Τα δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια ξεκίνησαν με επιβολή στους αλλοδαπούς και στη συνέχεια γενικεύτηκαν για όλους.

Εισάγετε τη διαφοροποίηση τελών φοίτησης στα μεταπτυχιακά. Άλλα για εντός ΕΕ, άλλα για εκτός ΕΕ, άλλα για ντόπιους; Στις σκανδιναβικές χώρες, αυτή η λογική έχει οδηγήσει σε αποκλεισμό των ημεδαπών, γιατί δε φέρνουν έσοδα. Δεν είναι αναβάθμιση η διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα του πτυχίου, που θέλετε να εφαρμόσετε και με τη βούλα του νόμου.

Στο άρθρο 9 εφαρμόζετε για πρώτη φορά μια πολύ αντιδραστική πρόβλεψη του νόμου-πλαίσιου της Κεραμέως. Ιδρύετε ένα τμήμα στο οποίο οι φοιτητές θα εισάγονται ενιαία από το μηχανογραφικό αλλά θα υλοποιούνται δυο διαφορετικά προγράμματα σπουδών. Θεωρούμε ότι ανοίγετε έναν επικίνδυνο δρόμο για τα δικαιώματα των φοιτητών και των διδασκόντων.

Τι ακριβώς επιδιώκετε να λύσετε με αυτό το αντιεπιστημονικό εγχείρημα; Κάτω από την ομπρέλα του τμήματος, σκοπεύετε να ανοιγο-κλείνετε διαφορετικά προγράμματα σπουδών, με «αθόρυβο» τρόπο; Ποια θα είναι η επαγγελματική κατοχύρωση των αποφοίτων; Θα μιλάμε για πλήρη διάσπαση και στην επαγγελματική κατοχύρωση του πτυχίου; Ή μήπως οι απόφοιτοι των «ψηφιακών μέσων» θα διδάσκουν φιλολογικά;

Σας ρώτησαν επανειλημμένως οι βουλευτές του ΚΚΕ στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων και απάντηση δεν πήραμε. Δεν είναι αναβάθμιση η μείωση της χρηματοδότησης κατά 10% με βάση τα αντικειμενικά κριτήρια, όπως είναι για παράδειγμα ο αριθμός των φοιτητών», κατέληξε ο ΓΓ του ΚΚΕ.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments