Σε εξέλιξη η συνάντηση Μητσοτάκη – Μελόνι στη Ρώμη: Στο επίκεντρο άμυνα και μεταναστευτικό

Πηγή Φωτογραφίας: Eurokinissi (Αρχείου)//Ποια ενεργειακά και αμυντικά projects βρίσκονται στην ατζέντα του Πρωθυπουργού με την Μελόνι σήμερα στην Ρώμη
Με ενεργειακή ατζέντα πραγματοποιείται η σημερινή επίσκεψη του έλληνα Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητοστάκη στη Ρώμη ο οποίος θα συνοδεύεται από τον υφυπουργό Ενέργειας Νίκο Τσάφο. Από την ελληνική πλευρά θα τονιστεί, αναφέρουν πηγές, ότι ο ενεργειακός τομέας αποτελεί κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, με ιδιαίτερη έμφαση στο φυσικό αέριο, την ηλεκτρική ενέργεια, το υδρογόνο, τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCS), τη συνδεσιμότητα και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και τηρώντας την αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας.
Στην Ρώμη μεταβαίνει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας (ΑΣΣ) Ελλάδας-Ιταλίας, στο οποίο θα συμπροεδρεύσει με την Ιταλίδα ομόλογό του Τζόρτζια Μελόνι.
Υπενθυμίζεται ότι το ΑΣΣ Ελλάδας-Ιταλίας επρόκειτο να πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, ωστόσο αναβλήθηκε λόγω της πολιτικής επικαιρότητας αναφορικά με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Τα ενεργειακά
Η Ιταλία και η Ελλάδα, σημειώνεται, αποτελούν φυσική ενεργειακή γέφυρα μεταξύ της Μεσογείου και της Ευρώπης λόγω της γεωγραφικής τους θέσης, της συνεργασίας τους και της πολύτιμης συμβολής των επιχειρήσεών τους. Διαθέτουν και οι δύο χώρες μια πλούσια διαφοροποίηση τόσο των οδών – αγωγών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας – όσο και των πηγών, κρίσιμης αξίας για την κοινή ασφάλεια και την ενεργειακή ανθεκτικότητα ολόκληρης της ευρωπαϊκής ηπείρου.
Ταυτόχρονα θα συζητηθεί και η μεγαλύτερη συνεργασία στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένων των αμυντικών βιομηχανιών, αλλά και η επιχειρησιακή συνεργασία στον τομέα της πολιτικής προστασίας.
Στην ενεργειακή ατζέντα των δύο χωρών κυριαρχούν δύο μεγάλα έργα συνδεσιμότητας φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας. Ο αγωγός φυσικού αερίου Poseidon και η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας (GR.ITA II).
Σημειώνεται ότι πρόσφατα οι Διαχειριστές των δύο χωρών υπέβαλαν αίτημα για την ένταξη της νέας ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Ιταλίας (GR.ITA II) στον 2ο Ενωσιακό Κατάλογο Έργων Αμοιβαίου και Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (PCI/PMI).
Η διασύνδεση GR.ITA II
Η διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας αφορά στην ανάπτυξη μιας νέας υποθαλάσσιας γραμμής (Θεσπρωτία – Γαλατίνα), η οποία θα τριπλασιάσει το περιθώριο ανταλλαγών ηλεκτρικής ενέργειας από 500 MW σήμερα σε 1.500 MW Όπως ανακοινώθηκε, το ενεργειακό έργο που προωθούν οι δύο Διαχειριστές είναι στρατηγικής σημασίας σε περιφερειακό επίπεδο και έχει ήδη ενταχθεί στο πιο πρόσφατο Δεκαετές Πλάνο Ανάπτυξης Δικτύων του ENTSO-E.
Η ένταξη της διασύνδεσης σε καθεστώς PCI/PMI είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς θα της εξασφαλίσει την απαραίτητη αδειοδοτική επιτάχυνση και τους αναγκαίους κοινοτικούς πόρους χρηματοδότησης προκειμένου να υλοποιηθεί.
Η νέα διασύνδεση έχει προϋπολογισμό της τάξης των 1,8 δις ευρώ, κόστος που θα το μοιραστούν 50-50 οι δύο Διαχειριστές. Η ολοκλήρωση του έργου, τοποθετείται στο δεύτερο εξάμηνο του 2031. Το έργο αναμένεται να διευκολύνει την απορρόφηση ενέργειας από μονάδες ΑΠΕ και στα δύο Συστήματα, ενισχύοντας παράλληλα τη σύγκλιση των αγορών.
Ταυτόχρονα σε φάση επανεκκίνησης φαίνεται ότι βρίσκεται το project του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Ιταλίας,Poseidon.
Από τον Ιανουάριο φέτος, υπεγράφη από την αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) η απόφαση για την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων της κατασκευής και λειτουργίας του υποθαλασσίου αγωγού καθώς και των συνοδευτικών του εγκαταστάσεων, καθώς «πατούσαν» πάνω σε περιοχή Natura, η οποία δεν περιλαμβανόταν στο δίκτυο προστατευόμενων περιοχών της χώρας όταν είχε αρχικώς εγκριθεί η ΑΕΠΟ του έργου προ δεκαετίας.
Το έργο (που είχε σχεδιαστεί ως συνέχεια του μεγάλου αγωγού EastMed που θα μεταφέρει αέριο από το Ισραήλ στην Ευρώπη), όπως φαίνεται, ξαναβγαίνει από το «ψυγείο» στο οποίο είχε μπει προ τριετίας, όταν η Ουάσιγκτον με non paper προς τη Λευκωσία και την Αθήνα δήλωνε ότι δεν θα υποστήριζε την υλοποίηση του αγωγού για λόγους οικονομικής βιωσιμότητας, επιβάρυνσης του περιβάλλοντος αλλά και για λόγους «ασφάλειας» στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ωστόσο, πλέον με τον Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο, και τη στροφή και της Ευρώπης στο φυσικό αέριο ως καύσιμο μετάβασης, αλλά και με τις εξελίξεις στην ενεργειακή σκακιέρα της Ανατολικής Μεσογείου δίνεται το πράσινο φως για την «αναγέννηση» του έργου.
Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός και ΑΟΖ
Η χρονική στιγμή που θα λάβει χώρα το ΑΣΣ Ελλάδας-Ιταλίας δεν μπορεί να θεωρηθεί τυχαία -στρατηγικά- καθώς πραγματοποιείται αμέσως μετά την ολοκλήρωση της πρώτης συνεδρίασης του ΑΣΣ Ελλάδας – Αιγύπτου δύο κράτη με τα οποία έχει υπογράψει συμφωνία οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών, δημιουργώντας μια κοινή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ).
Πρόκειται για δύο συμφωνίες που αποτυπώνονται και στον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό οι οποίες προέκυψαν κατόπιν διμερών διαπραγματεύσεων, στη βάση των κανόνων του Δικαίου της Θάλασσας και των αρχών καλής γειτονίας.
Οι Ιταλικές Φρεγάτες FREMM
Τέλος, όσον αφορά το τομέα της άμυνας σε εξέλιξη βρίσκεται η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση των Ενόπλων Δυνάμεων στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2030» η οποία περιλαμβάνει την ενίσχυση του Στόλου του Πολεμικού Ναυτικού.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο Νίκος Δένδιας «υπάρχει η πιθανότητα να αποκτήσουμε δύο ιταλικές μεταχειρισμένες φρεγάτες Bergamini 8.000 τόνων», εξηγώντας ότι «η Fremm είναι πρόλογος για την Constellation, φρεγάτα της επόμενης γενιάς που φιλοδοξούμε να κατασκευάσουμε με τις ΗΠΑ.»
Ένα θέμα που αναμένεται να συζητηθεί μεταξύ του Κ. Μητσοτάκη και της Τζ. Μελόνι είναι μεταξύ άλλων, και η Hellenic Train, η οποία πολύ σύντομα θα κληθεί να προχωρήσει και εκείνη στις δικές της επενδύσεις, με αιχμή την προμήθεια ενός νέου τροχαίου υλικού, όπως έχει επισημάνει ο πρωθυπουργός.Η συνάντηση με την Μελόνι έχει μεγάλη γεωπολιτική σημασία μετά τις επαφές της τελευταίας με Trump και Ερντογάν.
Πηγή: pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας