Κλίμα “παραίτησης” στην ΕΕ για τις εμπορικές διαπραγματεύσεις με Τραμπ

Πηγή Φωτογραφίας: Delano.lu, Von der Leyen considering “nuclear option” for Polish problem
Οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι φαίνεται να αποδέχονται όλο και περισσότερο το 10% ως βασικό ποσοστό για τους “ανταποδοτικούς” δασμούς σε οποιαδήποτε εμπορική συμφωνία μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με πέντε πηγές που είναι εξοικειωμένες με τις διαπραγματεύσεις τις οποίες επικαλείται το πρακτορείο Reuters.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ έχει ανακοινώσει εκτεταμένους δασμούς στους εμπορικούς του εταίρους και επιθυμεί να μειώσει το εμπορικό έλλειμμα αγαθών των ΗΠΑ με την ΕΕ. Ο Υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ, Χάουαρντ Λούτνικ, έχει αποκλείσει την πιθανότητα να υπάρξει ποσοστό κάτω από το 10% για τους εν λόγω ανταποδοτικούς δασμούς που αφορούν τα περισσότερα προϊόντα που εξάγει η ΕΕ στις ΗΠΑ.
Οι διαπραγματευτές της ΕΕ εξακολουθούν να πιέζουν για χαμηλότερο ποσοστό από το 10%, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές πηγές που μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας λόγω της ευαισθησίας των συνομιλιών.
Ωστόσο, ένας από τους αξιωματούχους της ΕΕ ανέφερε ότι η διαπραγμάτευση για χαμηλότερο ποσοστό έχει γίνει πιο δύσκολη από τη στιγμή που οι ΗΠΑ άρχισαν να αποκτούν έσοδα από τους παγκόσμιους δασμούς τους. “Το 10% είναι ένα δύσκολο ζήτημα. Πιέζουμε, αλλά τώρα εκείνοι αποκτούν έσοδα”, ανέφερε ο αξιωματούχος.
Μια δεύτερη ευρωπαϊκή πηγή ανέφερε ότι δεν έχει γίνει αποδεκτό το 10% ως ποσοστό βάσης στις συνομιλίες, ωστόσο αναγνώρισε ότι θα είναι δύσκολο να αλλάξει ή να καταργηθεί αυτό το ποσοστό.
Η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του εκτελεστικού οργάνου της ΕΕ που διαπραγματεύεται εμπορικές συμφωνίες για την 27μελή ένωση, δεν απάντησε σε αίτημα του Reuters για σχόλιο. Εκπρόσωπος της αμερικανικής κυβέρνησης επίσης δεν απάντησε άμεσα.
Οι αμερικανικές αρχές θεωρούν εδώ και καιρό ότι η Αμερική θα καταλήξει σε υψηλότερους δασμούς με τους εμπορικούς της εταίρους και δεν αναμένουν να απομακρυνθούν από το ποσοστό του 10% στις διαπραγματεύσεις με την ΕΕ.
Ο Υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Σκοτ Μπέσεντ, δήλωσε σε συνέντευξή του στο podcast “Pod Force One” ότι η απόφαση του Τραμπ να διπλασιάσει τους δασμούς ενίσχυσε την προθυμία των Ευρωπαίων ηγετών να διαπραγματευτούν.
Η ΕΕ έχει δηλώσει δημόσια ότι δεν θα αποδεχτεί ένα ποσοστό άνω του 10% ως ποσοστό βάσης – όπως έκανε και η Βρετανία, η οποία συμφώνησε σε μια περιορισμένη εμπορική συμφωνία τον Μάιο, διατηρώντας τους δασμούς 10% στις εξαγωγές της, ενώ μείωσε τους υψηλότερους δασμούς σε χάλυβα και αυτοκίνητα.
Ο Τραμπ έχει επιβάλει στην Ευρώπη 50% δασμούς σε χάλυβα και αλουμίνιο και 25% δασμό σε αυτοκίνητα, ενώ η ΕΕ προσπαθεί να εξασφαλίσει συμφωνία πριν από τις 9 Ιουλίου, όταν οι ανταποδοτικοί δασμοί σε πολλά άλλα αγαθά μπορεί να αυξηθούν από 10% σε έως και 50%.
Με εμπορικό πλεόνασμα 236 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024 με τις ΗΠΑ, η ΕΕ έχει περισσότερα να χάσει από τους δασμούς απ’ ό,τι η Βρετανία, η οποία έχει εμπορικό έλλειμμα με τις ΗΠΑ.
Ο Τραμπ, ο οποίος έχει δηλώσει ότι θέλει να χρησιμοποιήσει τα έσοδα από τους δασμούς για να χρηματοδοτήσει το ευρύ πακέτο φορολογικών ελαφρύνσεων και δαπανών του, δήλωσε την Τρίτη ότι η ΕΕ δεν προσφέρει μια δίκαιη συμφωνία.
Η Ουάσιγκτον προσπαθεί να ενσωματώσει τους μη δασμολογικούς φραγμούς, όπως οι φόροι στις ψηφιακές υπηρεσίες και οι κανόνες εταιρικής βιωσιμότητας, καθώς και τις πωλήσεις LNG και τα πρότυπα τροφίμων στις συνομιλίες.
Η αμερικανική κυβέρνηση δημοσίευσε πλεόνασμα 258 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον Απρίλιο, αυξημένο κατά 23% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ το Υπουργείο Οικονομικών ανέφερε ότι τα έσοδα από δασμούς για τον Απρίλιο υπερδιπλασιάστηκαν σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Επιπτώσεις από τους δασμούς Οι εκτεταμένοι δασμοί που επιβλήθηκαν από τον Τραμπ από τον Απρίλιο και οι επακόλουθες αναστολές σε ορισμένους από αυτούς, έχουν προκαλέσει αναταραχή στις εταιρείες παγκοσμίως, με ορισμένες να αποσύρουν ή να αποφεύγουν να δώσουν χρηματοοικονομικές προβλέψεις.
Οι ευρωπαϊκοί κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν πληγεί σφοδρά. Η Mercedes απέσυρε τις προβλέψεις κερδών της, η Stellantis ανέστειλε τις προβλέψεις της και η Volvo Cars αποσύρθηκε από τις προβλέψεις κερδών για τα επόμενα δύο χρόνια.
Αξιωματούχος ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας δήλωσε ότι οι κατασκευαστές πολυτελών αυτοκινήτων θα μπορούσαν να αντέξουν έναν δασμό 10%, αλλά ότι θα ήταν πολύ πιο δύσκολο για έναν παραγωγό μαζικών αυτοκινήτων.
Οι δασμοί που επιβλήθηκαν σε χάλυβα και αλουμίνιο, καθώς και σε αυτοκίνητα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων, επιβλήθηκαν για λόγους εθνικής ασφάλειας, με έρευνες για φαρμακευτικά προϊόντα, ημιαγωγούς, ξυλεία και φορτηγά που ενδέχεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω αυξήσεις δασμών. Οι αξιωματούχοι της ΕΕ δηλώνουν ότι δεν είναι διατεθειμένοι να αποδεχτούν αυτούς τους δασμούς.
Ο Τραμπ δήλωσε την Τρίτη ότι οι δασμοί στα φαρμακευτικά προϊόντα είναι “πολύ κοντά”.
Μια πηγή της φαρμακευτικής βιομηχανίας ανέφερε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντιστέκεται στους κλαδικούς δασμούς. Η Επιτροπή έχει ενημερώσει τη φαρμακευτική βιομηχανία ότι, ενώ δεν επιθυμεί τους δασμούς 10%, η αποδοχή ενός βασικού ποσοστού 10% μπορεί να παρέχει μόχλευση σε αυτές τις διαπραγματεύσεις.
Μια πηγή της ευρωπαϊκής βιομηχανίας ποτών ανέφερε ότι ο τομέας του κρασιού και των ποτών προτιμά μια συμφωνία με δασμό 10% παρά μακροχρόνιες διαπραγματεύσεις.
Η αποτυχία εξασφάλισης συμφωνίας θα είχε “τεράστιο αρνητικό αντίκτυπο… στην αγορά μας”, δήλωσε ο Ρομπ βαν Γκίλς, διευθύνων σύμβουλος της αυστριακής Hammerer Aluminium Industries. “Μπορεί να είναι 0%, μπορεί να είναι 10%. Αν είναι και για τις δύο πλευρές, όλα είναι διαχειρίσιμα. Δεν θα σκοτώσει τις επιχειρήσεις”.
Ένας αξιωματούχος της ΕΕ ανέφερε ότι το βασικό ποσοστό 10% “δεν θα μειώσει δραματικά τις ανταγωνιστικές θέσεις, ειδικά αν άλλοι λάβουν την ίδια μεταχείριση.”
Πηγή: Pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας