Ο αναλυτικός χάρτης των δικαιωμάτων των αεροπορικών επιβατών

Πηγή Φωτογραφίας: Eurokinissi (Αρχείου)//Ο αναλυτικός χάρτης των δικαιωμάτων των αεροπορικών επιβατών
Οι απώλειες αποσκευών, οι καθυστερήσεις και οι ακυρώσεις πτήσεων αποτελούν συχνά φαινόμενα που μπορούν να προκαλέσουν σημαντική ταλαιπωρία στους ταξιδιώτες και να επηρεάσουν αρνητικά την ταξιδιωτική εμπειρία. Ενόψει της αυξημένης κινητικότητας, είναι απαραίτητο όσοι σχεδιάζουν να ταξιδέψουν αεροπορικώς να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας παρέχει αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών σε κάθε ενδεχόμενο πρόβλημα κατά την αεροπορική μετακίνηση.
Πότε ισχύουν τα δικαιώματα των επιβατών;
Τα δικαιώματα των ταξιδιωτών ενεργοποιούνται υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία:
- Όταν η πτήση πραγματοποιείται από ή προς κράτος μέλος της Ε.Ε., ανεξαρτήτως της χώρας προέλευσης της αεροπορικής εταιρείας.
- Αν πετάτε από τρίτη χώρα προς κράτος της Ε.Ε. με αερομεταφορέα που έχει έδρα εντός Ε.Ε.
- Αν η πτήση ξεκινά από χώρα της Ε.Ε. προς τρίτη χώρα, με αεροπορική εταιρεία εντός ή εκτός Ε.Ε.
Σημειώνεται ότι εντός της έννοιας της Ε.Ε. περιλαμβάνονται οι 28 χώρες μέλη, καθώς επίσης η Ισλανδία, η Ελβετία και η Νορβηγία.
Άρνηση επιβίβασης και δικαίωμα αποζημίωσης
Σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, είτε λόγω υπεράριθμων επιβατών είτε για λόγους ασφαλείας, η αεροπορική εταιρεία αναζητά εθελοντές που επιθυμούν να παραιτηθούν από τις κρατήσεις τους με ανταμοιβή. Αν δεν υπάρξουν αρκετοί εθελοντές και τελικά η επιβίβαση δεν επιτραπεί, οι επιβάτες δικαιούνται:
- Αποζημίωση από 250 έως 600 ευρώ, ανάλογα με τη διάρκεια και την απόσταση της πτήσης:
- 250 ευρώ για πτήσεις έως 1.500 χλμ.
- 400 ευρώ για πτήσεις εντός Ε.Ε. άνω των 1.500 χλμ. και για πτήσεις μεταξύ 1.500 και 3.500 χλμ.
- 600 ευρώ για μεγαλύτερης απόστασης πτήσεις.
- Η αποζημίωση μειώνεται κατά 50% αν προσφερθεί εναλλακτική μεταφορά και η καθυστέρηση στον τελικό προορισμό δεν υπερβαίνει συγκεκριμένους χρόνους.
Επιπρόσθετα, η εταιρεία οφείλει να προσφέρει κατ’ επιλογή: επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου, μεταφορά στην αφετηρία ή/και τη νωρίτερη δυνατή εναλλακτική πτήση προς τον προορισμό. Ωστόσο, η επιλογή μιας από αυτές τις εναλλακτικές συνεπάγεται απώλεια δικαιώματος για τις υπόλοιπες.
Όσο διαρκεί η αναμονή, ο επιβάτης δικαιούται πρόσθετες παροχές, όπως:
- Δωρεάν γεύματα και αναψυκτικά
- Διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο, αν απαιτηθεί
- Μεταφορά μεταξύ αεροδρομίου και καταλύματος
- Δυνατότητα επικοινωνίας (τηλεφωνήματα ή αποστολή e-mail)
Δικαιώματα σε περίπτωση καθυστέρησης πτήσης
Για καθυστερήσεις άνω των 2 ωρών (ανάλογα με την απόσταση της πτήσης), οι επιβάτες διατηρούν δικαίωμα σε επιπρόσθετες παροχές (γεύματα, διαμονή, μεταφορά), ενώ αν η αναμονή ξεπεράσει τις 5 ώρες, μπορούν να ζητήσουν την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου, αν επιλέξουν να μην ταξιδέψουν.
Ακυρώσεις – Ματαίωση πτήσεων και αποζημίωση
Σε περίπτωση ματαίωσης πτήσης, οι επιβάτες έχουν επιλογή επιστροφής του αντίτιμου του εισιτηρίου ή εναλλακτικής μεταφοράς στον προορισμό. Αντίστοιχα, δικαιούνται αποζημίωση 250 έως 600 ευρώ, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης, εκτός αν:
- Έχουν ενημερωθεί για τη ματαίωση τουλάχιστον 2 εβδομάδες νωρίτερα,
- Έχουν προσφερθεί εναλλακτικές πτήσεις με περιορισμένη χρονική απόκλιση σε σχέση με την αρχική πτήση,
- Η ματαίωση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις που δεν μπορούσαν να αποφευχθούν.
Και σε αυτήν την περίπτωση διατηρείτε το δικαίωμα σε πρόσθετες παροχές (γεύματα, διαμονή, μεταφορά).
Απώλεια ή φθορά αποσκευών
Η αεροπορική εταιρεία είναι υπεύθυνη για φθορά ή απώλεια αποσκευών, που προκλήθηκε υπό την ευθύνη της. Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι επιβάτες δικαιούνται αποζημίωση έως 1.220 ευρώ. Εξαιρούνται περιπτώσεις όπου η ζημιά οφείλεται σε ελάττωμα ή την ποιότητα της αποσκευής.
Για χειραποσκευές, ευθύνη έχει η εταιρεία μόνο εφόσον η ζημιά οφείλεται σε δική της υπαιτιότητα. Σε περίπτωση φθοράς ή απώλειας, πρέπει να υποβληθεί γραπτή καταγγελία εντός 7 ημερών, ή 21 ημερών σε περίπτωση καθυστέρησης παράδοσης της αποσκευής. Αν η αποσκευή δεν εντοπιστεί εντός 21 ημερών, θεωρείται οριστικά χαμένη.
Δικαιώματα ατόμων με μειωμένη κινητικότητα ή αναπηρία
Οι επιβάτες με μειωμένη κινητικότητα ή αναπηρία δικαιούνται δωρεάν φροντίδα τόσο στο αεροδρόμιο όσο και εντός αεροσκάφους. Είναι σημαντικό να ενημερώνουν εγκαίρως (τουλάχιστον 48 ώρες πριν την αναχώρηση) την αεροπορική εταιρεία για τις ανάγκες τους, ώστε να διασφαλιστεί η απαραίτητη υποστήριξη. Η άρνηση μεταφοράς λόγω αναπηρίας επιτρέπεται μόνο για λόγους ασφαλείας ή αν η μεταφορά είναι φυσικά αδύνατη, ενώ τότε η εταιρεία οφείλει να προτείνει εναλλακτική λύση. Σε περίπτωση άρνησης, παρέχεται γραπτή αιτιολόγηση εντός 5 εργάσιμων ημερών και υπάρχει δυνατότητα επιστροφής χρημάτων ή εναλλακτικής μεταφοράς.
Για οποιαδήποτε ερώτηση ή καταγγελία σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών, μπορείτε να απευθυνθείτε στην Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας:
- On line φόρμα καταγγελίας: https://eeke.gr/epikinonia/kataggelies/
- Email: [email protected]
- Τηλέφωνο: 210-8817730
- Ιστότοπος: www.eeke.gr
Πηγή: pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας