Στην κορυφή της ακρίβειας η Ελλάδα: 3η πιο ακριβή βενζίνη στην Ε.Ε.

Πηγή Φωτογραφίας: freepik, Η εικόνα της αυτοκίνησης στην Ελλάδα δεν είναι απλώς ανησυχητική – είναι αποκαρδιωτική.
Η εικόνα της αυτοκίνησης στην Ελλάδα δεν είναι απλώς ανησυχητική – είναι αποκαρδιωτική. Σύμφωνα με τη νέα έκθεση της Fuels Europe (Ιανουάριος 2025), η χώρα μας κατατάσσεται στην τρίτη θέση πανευρωπαϊκά όσον αφορά την ακριβότερη βενζίνη, με μέση τιμή 1,80 ευρώ ανά λίτρο. Πιο πάνω βρίσκονται μόνο η Ολλανδία και η Δανία, δύο χώρες με σαφώς υψηλότερα εισοδήματα και διαφορετικό μεταφορικό οικοσύστημα.
Από τι αποτελείται η τιμή της βενζίνης;
Αν κοιτάξει κανείς πίσω από την τελική τιμή, θα διαπιστώσει πως η αρχική τιμή του καυσίμου, δηλαδή η τιμή διυλιστηρίου ή χονδρικής, στην Ελλάδα είναι μόλις 0,74 ευρώ ανά λίτρο – ελάχιστα πιο πάνω από τη Βουλγαρία, όπου η τελική τιμή είναι μόλις 1,28 ευρώ/λίτρο, η χαμηλότερη στην ΕΕ.
Η τεράστια διαφορά μεταξύ των δύο χωρών οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στη φορολογία:
-
Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και τέλη: +0,72 €/λίτρο
-
ΦΠΑ (24%): +0,35 €/λίτρο
➡️ Φόροι = 1,07 €/λίτρο
➡️ Φορολογική επιβάρυνση: 59% της τελικής τιμής
Η βενζίνη στην Ελλάδα λοιπόν δεν είναι ακριβή επειδή είναι ακριβό το καύσιμο – είναι ακριβή επειδή είναι βαθιά φορολογημένη. Για πολλούς καταναλωτές, η μετακίνηση δεν είναι επιλογή, αλλά αναγκαιότητα. Ωστόσο, το κόστος της μοιάζει πλέον με είδος πολυτελείας.
Ένας Στόλος που… Γέρασε Επικίνδυνα
Όσο αυξάνεται το κόστος μετακίνησης, τόσο καθυστερεί και η ανανέωση του στόλου των οχημάτων. Η Ελλάδα κατέχει ένα ακόμη αρνητικό ρεκόρ: τον παλαιότερο στόλο επιβατικών οχημάτων και επαγγελματικών μεταφορών σε ολόκληρη την ΕΕ, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του 2022.
Τύπος Οχήματος | Μέσος Όρος Ηλικίας στην Ελλάδα | Μέσος Όρος στην Ε.Ε. |
---|---|---|
Επιβατικά | 17,3 έτη | 12,3 έτη |
Φορτηγά | 23 έτη | ~13 έτη |
Λεωφορεία | 18,8 έτη | 12,5 έτη |
Βαν | 21,4 έτη | 12,5 έτη |
Ο γηρασμένος στόλος σημαίνει:
-
Περισσότερους ρύπους και υψηλότερη κατανάλωση.
-
Αυξημένο κόστος συντήρησης για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
-
Ανασφάλεια στους δρόμους λόγω μειωμένης αξιοπιστίας των οχημάτων.
Η εξάρτηση από παλιά μεταχειρισμένα οχήματα, κυρίως από αγορές της Κεντρικής Ευρώπης, έχει μετατρέψει την Ελλάδα – και άλλες χώρες της Ανατολικής και Νότιας Ευρώπης – σε «νεκροταφείο οχημάτων» που αλλού θεωρούνται πλέον μη βιώσιμα.
Τα Βιοκαύσιμα στην Ε.Ε.: Ο Μετασχηματισμός Επιταχύνεται
Η μετάβαση προς καθαρότερες μορφές ενέργειας μεταφορών βρίσκεται σε εξέλιξη, με την παραγωγή βιοκαυσίμων να ακολουθεί ανοδική – αλλά και μεταβαλλόμενη – πορεία. Σύμφωνα με την έκθεση:
-
Τα βιοκαύσιμα αεροπορίας σημείωσαν αύξηση 92,3% στην παραγωγή την περίοδο 2019–2023.
-
Η βιο-βενζίνη αυξήθηκε ελαφρώς κατά 0,34%.
-
Τα λοιπά υγρά βιοκαύσιμα: +26,5%.
Αντιθέτως, το βιοντίζελ, που ήταν έως τώρα το βασικό βιοκαύσιμο για οδικές μεταφορές, παρουσίασε ελαφρά μείωση -1,88%. Η υποχώρησή του αποδίδεται:
-
Στην αυξημένη χρήση βιομάζας σε άλλους κλάδους με καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
-
Στη στροφή των πολιτικών προς πράσινο υδρογόνο και συνθετικά καύσιμα (e-fuels) στο πλαίσιο του Κανονισμού για τη Βιομηχανία Μηδενικών Ρύπων.
Ωστόσο, παρά τη μείωση, το βιοντίζελ παραμένει κυρίαρχο σε επίπεδο ζήτησης – κυρίως επειδή είναι η μόνη άμεσα εφαρμόσιμη λύση για βαρέα οχήματα, όπως φορτηγά και λεωφορεία, ειδικά στις χώρες όπου ο στόλος είναι παλιός και δύσκολα ηλεκτροδοτούμενος.
Η έκθεση της Fuels Europe σκιαγραφεί με σαφήνεια μια δυσμενή πραγματικότητα για την Ελλάδα:
-
Οι οδηγοί πληρώνουν υπερβολικά υψηλές τιμές λόγω φορολόγησης, όχι λόγω κόστους καυσίμου.
-
Ο στόλος των οχημάτων είναι γερασμένος και ρυπογόνος, γεγονός που καθιστά δυσκολότερη κάθε προσπάθεια πράσινης μετάβασης.
-
Παρά τις εξελίξεις στα βιοκαύσιμα, η τεχνολογική ανανέωση δεν φτάνει με ίδιους ρυθμούς στην Ελλάδα.
Χρειάζονται στοχευμένες πολιτικές που θα:
-
Μειώσουν σταδιακά τη φορολογία στα καύσιμα για να ανακουφιστούν τα νοικοκυριά.
-
Ενισχύσουν την ανανέωση στόλου μέσω επιδοτήσεων και κινήτρων.
-
Επενδύσουν στις νέες τεχνολογίες καυσίμων με κοινωνικά δίκαιο τρόπο.
Πηγή: pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας