SPOTLIGHTS

Στην κορυφή της ακρίβειας η Ελλάδα: 3η πιο ακριβή βενζίνη στην Ε.Ε.

Στην κορυφή της ακρίβειας η Ελλάδα: 3η πιο ακριβή βενζίνη στην Ε.Ε.

Πηγή Φωτογραφίας: freepik, Η εικόνα της αυτοκίνησης στην Ελλάδα δεν είναι απλώς ανησυχητική – είναι αποκαρδιωτική.

Η τσέπη του οδηγού αιμορραγεί: 6 στα 10 λεπτά της βενζίνης πάνε στο κράτος

Η εικόνα της αυτοκίνησης στην Ελλάδα δεν είναι απλώς ανησυχητική – είναι αποκαρδιωτική. Σύμφωνα με τη νέα έκθεση της Fuels Europe (Ιανουάριος 2025), η χώρα μας κατατάσσεται στην τρίτη θέση πανευρωπαϊκά όσον αφορά την ακριβότερη βενζίνη, με μέση τιμή 1,80 ευρώ ανά λίτρο. Πιο πάνω βρίσκονται μόνο η Ολλανδία και η Δανία, δύο χώρες με σαφώς υψηλότερα εισοδήματα και διαφορετικό μεταφορικό οικοσύστημα.

Από τι αποτελείται η τιμή της βενζίνης;

Αν κοιτάξει κανείς πίσω από την τελική τιμή, θα διαπιστώσει πως η αρχική τιμή του καυσίμου, δηλαδή η τιμή διυλιστηρίου ή χονδρικής, στην Ελλάδα είναι μόλις 0,74 ευρώ ανά λίτρο – ελάχιστα πιο πάνω από τη Βουλγαρία, όπου η τελική τιμή είναι μόλις 1,28 ευρώ/λίτρο, η χαμηλότερη στην ΕΕ.

Η τεράστια διαφορά μεταξύ των δύο χωρών οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στη φορολογία:

  • Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και τέλη: +0,72 €/λίτρο

  • ΦΠΑ (24%): +0,35 €/λίτρο
    ➡️ Φόροι = 1,07 €/λίτρο
    ➡️ Φορολογική επιβάρυνση: 59% της τελικής τιμής

Η βενζίνη στην Ελλάδα λοιπόν δεν είναι ακριβή επειδή είναι ακριβό το καύσιμο – είναι ακριβή επειδή είναι βαθιά φορολογημένη. Για πολλούς καταναλωτές, η μετακίνηση δεν είναι επιλογή, αλλά αναγκαιότητα. Ωστόσο, το κόστος της μοιάζει πλέον με είδος πολυτελείας.

Ένας Στόλος που… Γέρασε Επικίνδυνα

Όσο αυξάνεται το κόστος μετακίνησης, τόσο καθυστερεί και η ανανέωση του στόλου των οχημάτων. Η Ελλάδα κατέχει ένα ακόμη αρνητικό ρεκόρ: τον παλαιότερο στόλο επιβατικών οχημάτων και επαγγελματικών μεταφορών σε ολόκληρη την ΕΕ, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του 2022.

Τύπος Οχήματος Μέσος Όρος Ηλικίας στην Ελλάδα Μέσος Όρος στην Ε.Ε.
Επιβατικά 17,3 έτη 12,3 έτη
Φορτηγά 23 έτη ~13 έτη
Λεωφορεία 18,8 έτη 12,5 έτη
Βαν 21,4 έτη 12,5 έτη

Ο γηρασμένος στόλος σημαίνει:

  • Περισσότερους ρύπους και υψηλότερη κατανάλωση.

  • Αυξημένο κόστος συντήρησης για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

  • Ανασφάλεια στους δρόμους λόγω μειωμένης αξιοπιστίας των οχημάτων.

Η εξάρτηση από παλιά μεταχειρισμένα οχήματα, κυρίως από αγορές της Κεντρικής Ευρώπης, έχει μετατρέψει την Ελλάδα – και άλλες χώρες της Ανατολικής και Νότιας Ευρώπης – σε «νεκροταφείο οχημάτων» που αλλού θεωρούνται πλέον μη βιώσιμα.

Τα Βιοκαύσιμα στην Ε.Ε.: Ο Μετασχηματισμός Επιταχύνεται

Η μετάβαση προς καθαρότερες μορφές ενέργειας μεταφορών βρίσκεται σε εξέλιξη, με την παραγωγή βιοκαυσίμων να ακολουθεί ανοδική – αλλά και μεταβαλλόμενη – πορεία. Σύμφωνα με την έκθεση:

  • Τα βιοκαύσιμα αεροπορίας σημείωσαν αύξηση 92,3% στην παραγωγή την περίοδο 2019–2023.

  • Η βιο-βενζίνη αυξήθηκε ελαφρώς κατά 0,34%.

  • Τα λοιπά υγρά βιοκαύσιμα: +26,5%.

Αντιθέτως, το βιοντίζελ, που ήταν έως τώρα το βασικό βιοκαύσιμο για οδικές μεταφορές, παρουσίασε ελαφρά μείωση -1,88%. Η υποχώρησή του αποδίδεται:

  • Στην αυξημένη χρήση βιομάζας σε άλλους κλάδους με καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

  • Στη στροφή των πολιτικών προς πράσινο υδρογόνο και συνθετικά καύσιμα (e-fuels) στο πλαίσιο του Κανονισμού για τη Βιομηχανία Μηδενικών Ρύπων.

Ωστόσο, παρά τη μείωση, το βιοντίζελ παραμένει κυρίαρχο σε επίπεδο ζήτησης – κυρίως επειδή είναι η μόνη άμεσα εφαρμόσιμη λύση για βαρέα οχήματα, όπως φορτηγά και λεωφορεία, ειδικά στις χώρες όπου ο στόλος είναι παλιός και δύσκολα ηλεκτροδοτούμενος.

Η έκθεση της Fuels Europe σκιαγραφεί με σαφήνεια μια δυσμενή πραγματικότητα για την Ελλάδα:

  • Οι οδηγοί πληρώνουν υπερβολικά υψηλές τιμές λόγω φορολόγησης, όχι λόγω κόστους καυσίμου.

  • Ο στόλος των οχημάτων είναι γερασμένος και ρυπογόνος, γεγονός που καθιστά δυσκολότερη κάθε προσπάθεια πράσινης μετάβασης.

  • Παρά τις εξελίξεις στα βιοκαύσιμα, η τεχνολογική ανανέωση δεν φτάνει με ίδιους ρυθμούς στην Ελλάδα.

Χρειάζονται στοχευμένες πολιτικές που θα:

  • Μειώσουν σταδιακά τη φορολογία στα καύσιμα για να ανακουφιστούν τα νοικοκυριά.

  • Ενισχύσουν την ανανέωση στόλου μέσω επιδοτήσεων και κινήτρων.

  • Επενδύσουν στις νέες τεχνολογίες καυσίμων με κοινωνικά δίκαιο τρόπο.

Πηγή: pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments