Αλλάζει η εμπειρία στα αεροδρόμια της ΕΕ: Τέλος στο όριο των 100 ml για τα υγρά με τη βοήθεια της τεχνολογίας
Μια από τις πιο ενοχλητικές και χρονοβόρες διαδικασίες των αεροπορικών ταξιδιών οδεύει προς κατάργηση: οι περιορισμοί μεταφοράς υγρών και ηλεκτρονικών στις χειραποσκευές. Σύντομα, οι ταξιδιώτες ενδέχεται να μπορούν να μεταφέρουν κανονικά τα καλλυντικά τους, ένα μπουκάλι νερό ή ένα μπουκάλι κρασί, χωρίς να τα αφαιρούν ή να τα «θυσιάζουν» στους ελέγχους ασφαλείας.
Ο κανονισμός που περιορίζει τα υγρά στις αποσκευές σε δοχεία έως 100 ml τέθηκε σε εφαρμογή το 2006, ως απάντηση σε τρομοκρατική απειλή με εκρηκτικά υγρά. Για σχεδόν δύο δεκαετίες, αυτός ο κανόνας αποτέλεσε πρότυπο ασφαλείας σε όλα τα αεροδρόμια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ταλαιπωρώντας εκατομμύρια επιβάτες. Η απαίτηση για τοποθέτηση των υγρών σε διαφανείς σακούλες του ενός λίτρου και η υποχρεωτική αφαίρεση ηλεκτρονικών συσκευών από τις αποσκευές, όπως λάπτοπ και τάμπλετ, προσέθεταν καθυστερήσεις και σύγχυση.
Σήμερα, η εξέλιξη της τεχνολογίας επιτρέπει την αναθεώρηση αυτού του μοντέλου. Προηγμένα μηχανήματα ελέγχου, όπως οι σαρωτές Hi-Scan 6040 CTiX της Smiths Detection, που χρησιμοποιούν τεχνολογία υπολογιστικής τομογραφίας (CT) για τρισδιάστατη απεικόνιση, δίνουν στους ελεγκτές μια πλήρη εικόνα των αντικειμένων που μεταφέρονται στις αποσκευές. Τα μηχανήματα αυτά έχουν την ικανότητα να ανιχνεύουν ύποπτες ουσίες, εκρηκτικά και επικίνδυνα υλικά χωρίς την ανάγκη αφαίρεσης αντικειμένων.
Η Ευρωπαϊκή Διάσκεψη Πολιτικής Αεροπορίας (ECAC) αναμένεται να εγκρίνει την πλήρη εφαρμογή του νέου μοντέλου ασφαλείας σε αεροδρόμια της ΕΕ που διαθέτουν τέτοιο εξοπλισμό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αν και είχε παγώσει προσωρινά τη διαδικασία το 2024 λόγω αντιρρήσεων από διεθνείς εταίρους — κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες — δείχνει τώρα να επανεξετάζει την άρση των περιορισμών μέσα στο καλοκαίρι του 2025, πιθανότατα τον Αύγουστο.
Πιλοτική εφαρμογή και αντιδράσεις
Πρωτοπόρα αεροδρόμια, όπως το Χίθροου στο Λονδίνο, η Φρανκφούρτη, το Άμστερνταμ, αλλά και περιφερειακά αεροδρόμια στην Ισπανία και την Ιταλία, έχουν ήδη ξεκινήσει πιλοτικές εφαρμογές της τεχνολογίας. Ωστόσο, η μετάβαση δεν ήταν ανέφελη. Οικονομικές και τεχνικές δυσκολίες προέκυψαν, καθώς η εγκατάσταση των νέων σαρωτών είναι ιδιαίτερα δαπανηρή – με κόστος έως και οκταπλάσιο σε σχέση με τα παλαιά μοντέλα, αλλά και με σημαντικά αυξημένες ανάγκες σε τεχνική υποστήριξη.
Το πρόβλημα έγινε πιο έντονο όταν, τον Σεπτέμβριο του 2024, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε ξανά προσωρινούς περιορισμούς, προκειμένου να διασφαλιστεί η αξιοπιστία των νέων μηχανημάτων. Οι αντιδράσεις από αεροδρόμια που είχαν ήδη επενδύσει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ήταν άμεσες, με τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ιρλανδία και τη Σουηδία να πρωτοστατούν στις πιέσεις για άρση του καθεστώτος αναμονής.
Σταδιακή εφαρμογή
Η κατάργηση του ορίου των 100 ml δεν θα εφαρμοστεί οριζόντια. Θα ισχύσει μόνο σε αεροδρόμια που έχουν πλήρως εγκαταστήσει το νέο σύστημα ασφαλείας, ενώ όσα δεν έχουν ολοκληρώσει την τεχνολογική μετάβαση θα συνεχίσουν να λειτουργούν με το υφιστάμενο καθεστώς. Αυτό σημαίνει ότι για αρκετά χρόνια πιθανόν να υπάρχει διπλό καθεστώς εντός της ΕΕ, ανάλογα με τον κόμβο αναχώρησης ή μετεπιβίβασης.
Οι ταξιδιώτες θα πρέπει να ενημερώνονται έγκαιρα για τους κανονισμούς του εκάστοτε αεροδρομίου. Οι αεροπορικές εταιρείες και οι εθνικές αρχές ασφαλείας καλούνται να επικοινωνήσουν ξεκάθαρα τις αλλαγές, ώστε να αποφευχθεί σύγχυση ή παραβίαση των κανόνων.
Μια νέα εποχή για τις αερομεταφορές
Εφόσον ολοκληρωθεί η διαδικασία με επιτυχία, η εμπειρία του επιβάτη αναμένεται να βελτιωθεί σημαντικά. Λιγότερες καθυστερήσεις στον έλεγχο ασφαλείας, απλούστερες διαδικασίες μεταφοράς και αυξημένη άνεση χαρακτηρίζουν τη νέα εποχή στα ταξίδια.
Η κατάργηση του κανόνα των 100 ml δεν είναι απλώς ένα τεχνικό ζήτημα. Είναι ένα βήμα προς την εξισορρόπηση της ασφάλειας και της εμπειρίας του επιβάτη σε ένα περιβάλλον διεθνούς κινητικότητας και αυξανόμενου τουρισμού.
Πηγή: pagenews.gr