Νέο χτύπημα στις ιστοσελίδες από τη Google: Το επιχειρηματικό μοντέλο 20 ετών καταστρέφεται

Πηγή Φωτογραφίας: Slate.com, Google’s New A.I. Search Engine Should Leave the Media Very Worried
Οι αλλαγές στον αλγόριθμο της Google πέρυσι οδήγησαν σε κατακόρυφη πτώση της επισκεψιμότητας στις μηχανές αναζήτησης για τους ειδησεογραφικούς ιστότοπους και τους εκδότες, και είχαν ως αποτέλεσμα ακόμη και την πτώχευση ορισμένων ανεξάρτητων εκδοτών, συμπεριλαμβανομένης της τουρκικής Gazete Duvar. Ο τεχνολογικός γίγαντας επιφέρει τώρα άλλο ένα πλήγμα στους διαδικτυακούς εκδότες μέσω περιλήψεων τεχνητής νοημοσύνης.
Η λειτουργία επισκόπησης τεχνητής νοημοσύνης της Google, η οποία δεν είναι ακόμη διαθέσιμη στην Τουρκία, αλλά είναι διαθέσιμη σε πολλά μέρη του κόσμου, είναι μια υπηρεσία που προσφέρει ο γίγαντας του διαδικτύου για να ανταγωνιστεί εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης όπως το ChatGPT. Η λειτουργία αυτή προσφέρει σύντομες περιλήψεις που παράγονται από το Gemini και εμφανίζονται στην κορυφή των αποτελεσμάτων αναζήτησης. Κάτω από την περίληψη, υπάρχουν λεπτομέρειες όπως σύνδεσμοι προς την πηγή και η επιλογή “Show more”.
Με άλλα λόγια, όταν ένας χρήστης πληκτρολογεί ένα ερώτημα στη μηχανή αναζήτησης της Google, μπορεί να λάβει την απάντηση σε μια περίληψη χωρίς να κάνει κλικ στους συνδέσμους που βρίσκονται από κάτω. Αυτό αποτελεί σοβαρό κίνδυνο, ιδίως για τους ιστότοπους που βασίζονται στα έσοδα από τις διαφημίσεις Google και τις παραδοσιακές προσπάθειες βελτιστοποίησης μηχανών αναζήτησης (SEO).
Αναφέρεται ότι η λειτουργία μπορεί να είναι διαθέσιμη στην Τουρκία εντός του τρέχοντος έτους.
Η επισκεψιμότητα δημοφιλών ιστότοπων μειώθηκε Η εισαγωγή της επισκόπησης AI επηρέασε ιδιαίτερα την επισκεψιμότητα σε ιστότοπους που διαθέτουν περιεχόμενο όπως οδηγούς διακοπών, συμβουλές υγείας και κριτικές προϊόντων.
Σύμφωνα με την Similarweb, η κίνηση αναζήτησης σε ιστότοπους μειώθηκε κατά 55% μεταξύ Απριλίου 2022 και Απριλίου 2025.
Σύμφωνα με έκθεση που δημοσίευσε η Wall Street Journal τον Ιούνιο, η επισκεψιμότητα σε πολλούς γνωστούς ειδησεογραφικούς ιστότοπους σε όλο τον κόσμο μειώνεται. Η επισκεψιμότητα από οργανικές αναζητήσεις στους ιστότοπους της HuffPost για υπολογιστές και κινητά έχει μειωθεί περισσότερο από το μισό τα τελευταία τρία χρόνια, ενώ η Washington Post έχει σημειώσει σχεδόν πανομοιότυπη μείωση.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του Business Insider, Barbara Peng, απέλυσε περίπου το 21% του προσωπικού της τον Μάιο, επικαλούμενη ως λόγο για τις απολύσεις “ακραίες μειώσεις της επισκεψιμότητας πέραν του ελέγχου μας”.
Το μερίδιο της επισκεψιμότητας από οργανική αναζήτηση στους ιστότοπους των New York Times για υπολογιστές και κινητά μειώθηκε επίσης στο 36,5% τον Απρίλιο του 2025.
Ο Νίκολας Τόμσον, διευθύνων σύμβουλος της Atlantic, προβλέπει ότι η επισκεψιμότητα από τη Google θα πέσει προς το μηδέν και λέει ότι η εταιρεία πρέπει να βελτιώσει το επιχειρηματικό της μοντέλο. “Η Google αλλάζει από μηχανή αναζήτησης σε μηχανή απαντήσεων”, δήλωσε ο Τόμσον σε συνέντευξή του στη Wall Street Journal.
Σε συνέντευξή του στην WSJ, ο Thompson και άλλοι ηγέτες του κλάδου δήλωσαν ότι προσπαθούν να αναπτύξουν νέες στρατηγικές και ενδιαφέρονται περισσότερο για την οικοδόμηση σχέσεων με τους αναγνώστες.
Οι χρήστες δεν κάνουν κλικ στους συνδέσμους
Τα στελέχη της Google υποστηρίζουν ότι η εταιρεία έχει δεσμευτεί να στέλνει επισκεψιμότητα στον ιστό και ότι οι άνθρωποι που κάνουν κλικ σε συνδέσμους αφού δουν την Επισκόπηση AI τείνουν να περνούν περισσότερο χρόνο σε αυτούς τους ιστότοπους. Ωστόσο, οι μελέτες ερευνών δείχνουν μια διαφορετική εικόνα.
Σύμφωνα με μια νέα μελέτη του Pew Research Center, μόνο το 1% των 900 χρηστών της Google στις ΗΠΑ κάνουν κλικ στη σελίδα προέλευσης που υποδεικνύεται ως αποτέλεσμα μιας αναζήτησης που περιλαμβάνει την περίληψη της Επισκόπησης Τεχνητής Νοημοσύνης. Οι υπόλοιποι αρκούνται στις σύντομες πληροφορίες που παρέχει η Google.
Επιπλέον, σύμφωνα με τη μελέτη, οι πιο συχνά αναφερόμενες πηγές τόσο στις περιλήψεις της τεχνητής νοημοσύνης όσο και στα παραδοσιακά αποτελέσματα αναζήτησης είναι η Wikipedia, το YouTube (επίσης θυγατρική της Google) και το Reddit. Το 15 % των πηγών στις περιλήψεις AI προέρχεται από αυτούς τους τρεις ιστότοπους.
Οι παραπομπές σε κυβερνητικούς ιστότοπους (π.χ. με την επέκταση “gov”) είναι πιο συχνές στις περιλήψεις AI απ’ ό,τι στα παραδοσιακά αποτελέσματα αναζήτησης. Από την άλλη πλευρά, τόσο οι περιλήψεις AI όσο και τα παραδοσιακά αποτελέσματα αναζήτησης είναι εξίσου πιθανό να παραπέμπουν σε ειδησεογραφικούς ιστότοπους: 5%.
Ακόμα χειρότερα, η 404 Media, ένας ιστότοπος γνωστός για εξειδικευμένες τεχνολογικές ειδήσεις, παρατήρησε ότι μια ιστορία σχετικά με την παραγωγή μουσικής με τη βοήθεια ΤΝ δεν εμφανιζόταν στις αναζητήσεις της Google. Αυτό συνέβη επειδή η Artificial Intelligence Overview συνόψιζε το περιεχόμενο της ιστορίας, αλλά δεν παρέπεμπε στην πραγματική ιστορία.
Ο ιστότοπος συνοψίζει την κατάσταση με την ακόλουθη δήλωση: “Η Επισκόπηση Τεχνητής Νοημοσύνης διασφαλίζει ότι οι πληροφορίες παρουσιάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να μην γίνεται ποτέ κλικ στην ίδια την πηγή”.
Η διαφημιστική βιομηχανία συνεχίζει να εργάζεται για την Google
Τα έσοδα των ιστότοπων και της Google βασίζονται στον ακόλουθο διαφημιστικό κύκλο: Οι ιστότοποι επιτρέπουν στους ανθρώπους που χρησιμοποιούν μηχανές αναζήτησης όπως η Google την ελεύθερη πρόσβαση στο περιεχόμενό τους. Η Google ανακατευθύνει τους χρήστες σε ιστότοπους όπου βλέπουν διαφημίσεις καθώς και περιεχόμενο. Οι περισσότεροι ιστότοποι κερδίζουν χρήματα από αυτές τις διαφημίσεις.
Σύμφωνα με το BBC, εκτιμάται ότι το 68% της δραστηριότητας στο διαδίκτυο ξεκινά από τις μηχανές αναζήτησης και περίπου το 90% των αναζητήσεων πραγματοποιείται στη Google. Αυτό σημαίνει ότι οι ιστότοποι βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στη Google για να κερδίσουν χρήματα.
Αναφέρεται ότι η λειτουργία Επισκόπηση Τεχνητής Νοημοσύνης θα μπορούσε επομένως να καταστρέψει το επιχειρηματικό μοντέλο που υπάρχει εδώ και 23 χρόνια.
Ωστόσο, η Google δεν έχει καμία απώλεια από αυτή την αλλαγή, τουλάχιστον προς το παρόν. Διότι η Alphabet, η εταιρεία στέγης της Google, αύξησε τα έσοδά της σε επίπεδο ρεκόρ το τελευταίο τρίμηνο του 2024. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η εταιρεία, τα συνολικά έσοδα της Google αυξήθηκαν κατά 14% σε σχέση με πέρυσι, φτάνοντας τα 96,4 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με το Register, το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων εξακολουθεί να προέρχεται από τη διαφήμιση: ακριβώς 54,2 δισεκατομμύρια δολάρια.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Google τοποθετεί πλέον διαφημίσεις απευθείας μέσα ή γύρω από τις περιλήψεις της Επισκόπησης AI.
Σύμφωνα με μελέτη της SparkToro, μέχρι το 2024, μόνο 360 από κάθε 1.000 αναζητήσεις στο Google στις ΗΠΑ θα οδηγούν σε ιστότοπους που δεν ανήκουν ή δεν διαφημίζονται από την Google. Τα ποσοστά αυτά προβλέπεται να επιδεινωθούν με την άνοδο των περιλήψεων τεχνητής νοημοσύνης.
Πηγή: Pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας