Ναυτιλία

Οι Έλληνες Εφοπλιστές Εναντίον των Ευρωπαϊκών Ρυθμίσεων Εκπομπών: «Η Ναυτιλία Δεν Έχει Σύνορα»

Οι Έλληνες Εφοπλιστές Εναντίον των Ευρωπαϊκών Ρυθμίσεων Εκπομπών: «Η Ναυτιλία Δεν Έχει Σύνορα»

Πηγή Φωτογραφίας: AP PHOTO//Οι Έλληνες Εφοπλιστές Εναντίον των Ευρωπαϊκών Ρυθμίσεων Εκπομπών: «Η Ναυτιλία Δεν Έχει Σύνορα»

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) απευθύνει σαφές μήνυμα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση

Καθώς ο IMO προετοιμάζει έναν παγκόσμιο μηχανισμό τιμολόγησης του άνθρακα, η ελληνική ναυτιλία ζητά από τις Βρυξέλλες την κατάργηση των περιφερειακών μέτρων που διαταράσσουν τον ανταγωνισμό.

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) απευθύνει σαφές μήνυμα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, ζητώντας την κατάργηση των περιφερειακών ρυθμίσεων για τις εκπομπές άνθρακα στη ναυτιλία, μόλις τεθεί σε εφαρμογή ο παγκόσμιος μηχανισμός τιμολόγησης του άνθρακα από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO).

Στην ετήσια έκθεσή της, η ΕΕΕ επισημαίνει ότι η διπλή ρύθμιση —τόσο από την Ε.Ε. όσο και από τον IMO— συνιστά σοβαρό κίνδυνο για τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Στο στόχαστρο της κριτικής βρίσκονται δύο βασικά εργαλεία της Ε.Ε.: το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS) και ο νέος κανονισμός FuelEU Maritime.

«Η ναυτιλία είναι εκ φύσεως παγκόσμια και δεν μπορεί να λειτουργεί υπό τοπικούς ή περιφερειακούς περιορισμούς. Η Ε.Ε. οφείλει να ενσωματώνει τις παγκόσμιες αποφάσεις στο κανονιστικό της πλαίσιο και να αποφεύγει επικαλυπτόμενες ή αντικρουόμενες ρυθμίσεις», σημειώνει η ΕΕΕ.

Μια Πορεία Δεκαετίας: Η Απόκλιση Ευρώπης – IMO

Η απόκλιση μεταξύ της στρατηγικής της Ε.Ε. και του IMO διαμορφώνεται εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Η Ε.Ε., θεωρώντας ότι ο IMO καθυστερούσε, άρχισε να προωθεί περιφερειακές ρυθμίσεις ήδη από το 2010, με κορυφαία παραδείγματα:

  • Κανονισμός MRV (Παρακολούθηση, Αναφορά, Επαλήθευση) – 2015
  • Ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS – σε ισχύ από Ιανουάριο 2024
  • Κανονισμός FuelEU Maritime – εφαρμογή από 2025

Ταυτόχρονα, ο IMO επιταχύνει τις δράσεις του:

  • Αρχική Στρατηγική για τις Εκπομπές Θερμοκηπίου – 2018
  • Αναθεωρημένη Στρατηγική για τις Εκπομπές Θερμοκηπίου – 2023, με στόχο καθαρό μηδενικό ισοζύγιο έως το 2050

Καθώς ο IMO πλέον σχεδιάζει την εφαρμογή παγκόσμιου μηχανισμού τιμολόγησης του άνθρακα έως το 2027, οι Έλληνες εφοπλιστές υποστηρίζουν ότι οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί καθίστανται πλεονάζοντες και επιβλαβείς.

Επιδόσεις Που Ξεπερνούν τους Στόχους

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΕ, ο ναυτιλιακός κλάδος ήδη ξεπερνά τους στόχους του IMO:

  • Η ένταση άνθρακα μειώθηκε κατά 9,7% το 2023 σε σχέση με το 2019
  • Αυτό το ποσοστό είναι σχεδόν διπλάσιο από τον στόχο του 5% για την ίδια περίοδο
  • Ο στόχος του 2030 (μείωση 21,5%) θεωρείται πλέον ρεαλιστικά εφικτός

Ανεπαρκής ο Δείκτης CII: Ανάγκη Αναθεώρησης

Ένα ακόμη σημείο προβληματισμού είναι ο Δείκτης Έντασης Άνθρακα (CII), ο οποίος σύμφωνα με την ΕΕΕ είναι ανακριβής και ασταθής, καθώς επηρεάζεται από εξωτερικούς παράγοντες όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση, οι καιρικές συνθήκες και η κατάσταση στα λιμάνια.

«Ο δείκτης CII δεν αποτυπώνει την πραγματική ενεργειακή απόδοση ενός πλοίου. Ο IMO πρέπει να εξετάσει ρεαλιστικότερα και τεχνικά ακριβέστερα κριτήρια, όπως η καθαρή πρόωση του πλοίου», σημειώνεται στην έκθεση.

Ο IMO βρίσκεται ήδη σε διαδικασία αναθεώρησης των σχετικών μεθόδων μέτρησης.

Το Επιχείρημα της Ανταγωνιστικότητας: Η Ευρώπη Κινδυνεύει με Απομόνωση

Η ΕΕΕ προειδοποιεί ότι η ευρωπαϊκή περιβαλλοντική πολιτική, όσο φιλόδοξη κι αν είναι, υπονομεύει την οικονομική και ενεργειακή ανταγωνιστικότητα της Ε.Ε.:

  • Αύξηση του κόστους συμμόρφωσης για τα πλοία με ευρωπαϊκή σημαία ή δρομολόγια
  • Κίνδυνος διαρροής άνθρακα (carbon leakage), με μετατόπιση εμπορικών ροών σε μη ευρωπαϊκά λιμάνια
  • Ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε σχέση με άλλες περιοχές που καθυστερούν ή αδιαφορούν για την πράσινη μετάβαση

«Η επιβολή επιπλέον βαρών στην ευρωπαϊκή ναυτιλία, ενώ άλλες περιοχές καθυστερούν, επιτείνει το πρόβλημα. Είναι εις βάρος και του εμπορίου και της κλιματικής διπλωματίας της Ευρώπης», προειδοποιεί η Ένωση.

Η Ελλάδα: Παγκόσμια Δύναμη, Διεθνής Φωνή

Η Ελλάδα, ως κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως, διαχειρίζεται περίπου:

  • 21% του παγκόσμιου στόλου (σε deadweight tonnage)
  • 59% του στόλου που ελέγχει η Ε.Ε.
  • Περισσότερα από 5.500 πλοία, που αποτελούν κρίσιμο κρίκο της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας

Αυτό προσδίδει στην ΕΕΕ σημαντική επιρροή στη χάραξη διεθνούς ναυτιλιακής πολιτικής. Οι Έλληνες εφοπλιστές ζητούν από την Ε.Ε. να συμπορευθεί με τη διεθνή κοινότητα, επιλέγοντας ομοιόμορφεςρεαλιστικές και τεχνολογικά ουδέτερες λύσεις.

Το Διακύβευμα: Θα Επιλέξει η Ε.Ε. τη Διεθνή Σύγκλιση ή την Περιφερειακή Απομόνωση;

Καθώς ο IMO πλησιάζει στην εφαρμογή παγκόσμιου μηχανισμού και οι εναλλακτικές τεχνολογίες αποκτούν εμπορική βιωσιμότητα, η Ε.Ε. βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι. Θα επιμείνει στους περιφερειακούς κανόνες ή θα εναρμονιστεί με τις διεθνείς εξελίξεις;

Η ΕΕΕ είναι ξεκάθαρη:«Είμαστε υπέρ της απαλλαγής από τον άνθρακα. Όμως η κλιματική ηγεσία δεν πρέπει να οδηγεί σε οικονομική αυτοκτονία. Η Ευρώπη οφείλει να σκέφτεται παγκόσμια — γιατί η ναυτιλία ήδη το κάνει».

Πηγή: pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments