Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσίευσε η Türkiye Today στις 2 Αυγούστου 2025, η Αίγυπτος έλαβε επίσημη έγκριση για να συμμετάσχει στο εγχώριο πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς της Τουρκίας, το Kaan. Αυτή η εξέλιξη σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο στην αμυντική συνεργασία μεταξύ των δύο εθνών και υπογραμμίζει την πρόθεση της Αιγύπτου να γίνει βασικός παράγοντας στις αεροδιαστημικές τεχνολογίες επόμενης γενιάς.
Τι είναι το Kaan
Η διμερής συμφωνία φέρεται να περιλαμβάνει διατάξεις για μεταφορά τεχνολογίας, συνεργατικές γραμμές παραγωγής και μελλοντική προμήθεια μαχητικών Kaan από την Αιγυπτιακή Πολεμική Αεροπορία.
Το KAAN είναι το εγχώριο μαχητικό αεροσκάφος stealth πέμπτης γενιάς της Τουρκίας, σχεδιασμένο για αεροπορική υπεροχή και αποστολές μάχης πολλαπλών ρόλων, με προηγμένα αεροηλεκτρονικά, χαμηλή παρατηρησιμότητα και υψηλή ευελιξία. (Πηγή εικόνας: SSB)
Έχει σχεδιαστεί για να ταιριάζει ή να υπερβαίνει τις δυνατότητες άλλων πλατφορμών πέμπτης γενιάς, όπως το αμερικανικό F-35 Lightning II, το ρωσικό Su-57 Felon και το κινεζικό J-20 Mighty Dragon. Το αεροσκάφος ενσωματώνει ένα αεροσκάφος χαμηλής παρατηρησιμότητας με υλικά απορρόφησης ραντάρ και επιφάνειες με έντονη γωνία για τη μείωση της διατομής του ραντάρ (RCS). Η εσωτερική διαμόρφωση του χώρου όπλων επιτρέπει στο αεροσκάφος να διατηρεί την αόρατη λειτουργία του κατά τη διάρκεια αποστολών μάχης και προβλέπονται συμβατικές δεξαμενές καυσίμου για την επέκταση της επιχειρησιακής εμβέλειας διατηρώντας παράλληλα το χαμηλό παρατηρήσιμο προφίλ του. Το αεροσκάφος σχεδιάζεται για επιχειρήσεις πολλαπλών τομέων με μια ψηφιακή ραχοκοκαλιά που υποστηρίζει τη σύντηξη αισθητήρων, τις δυνατότητες συνεργατικής εμπλοκής και την ενσωμάτωση δεδομένων πεδίου μάχης σε πραγματικό χρόνο μεταξύ των συμμαχικών δυνάμεων.
Ποια τεχνολογικά χαρακτηριστικά προσφέρει;
Ένα από τα βασικά τεχνολογικά χαρακτηριστικά του Kaan είναι το ραντάρ επόμενης γενιάς ενεργού ηλεκτρονικά σαρωμένης συστοιχίας (AESA), που αναπτύχθηκε από την ASELSAN, το οποίο προσφέρει λειτουργίες παρακολούθησης στόχων, ηλεκτρονικής επίθεσης και απεικόνισης ραντάρ συνθετικού διαφράγματος σε μια ενιαία ολοκληρωμένη σουίτα. Αυτό το ραντάρ συνδυάζεται με προηγμένη υπέρυθρη αναζήτηση και παρακολούθηση (IRST), συστήματα κατανεμημένου διαφράγματος (DAS) και ηλεκτροοπτικά συστήματα στόχευσης (EOTS), επιτρέποντας στον πιλότο να ανιχνεύει, να παρακολουθεί και να εμπλέκεται με εχθρικά αεροσκάφη χωρίς να βασίζεται αποκλειστικά στις εκπομπές ραντάρ. Το πιλοτήριο διαθέτει πανοραμική οθόνη αφής, διεπαφή φωνητικών εντολών και σύστημα απεικόνισης τοποθετημένο στο κράνος (HMDS), επιτρέποντας μέγιστη επίγνωση της κατάστασης του πιλότου και μειωμένο φόρτο εργασίας κατά τη διάρκεια εμπλοκών υψηλής έντασης.
Η διαμόρφωση διπλού κινητήρα του Kaan αρχικά τροφοδοτείται από κινητήρες General Electric F110-GE-129, εν αναμονή της μελλοντικής ενσωμάτωσης ενός εγχώριας ανάπτυξης κινητήρα στο πλαίσιο ενός παράλληλου προγράμματος ανάπτυξης κινητήρων με επικεφαλής την TRMotor και την TÜBİTAK-SAGE. Κάθε κινητήρας αποδίδει περισσότερες από 29.000 λίβρες ώσης, επιτρέποντας διατηρήσιμες υπερηχητικές ταχύτητες (supercruise) πάνω από Mach 1,8 χωρίς τη χρήση μετακαυστήρων, μια κρίσιμη απαίτηση για την επιβίωση σε συγκρούσεις σε επίπεδο συνομηλίκων. Η πλατφόρμα αναμένεται να έχει ακτίνα μάχης που υπερβαίνει τα 1.100 χιλιόμετρα και ανώτατο όριο υπηρεσίας πάνω από 55.000 πόδια. Με μέγιστο βάρος απογείωσης περίπου 27.000 κιλών, το Kaan έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει εσωτερικό ωφέλιμο φορτίο έως 1.500 κιλά στις αποθήκες όπλων του και εξωτερικό ωφέλιμο φορτίο άνω των 6.000 κιλών κάτω από τα φτερά του όταν δεν απαιτείται μυστικότητα.
Άλλες συμφωνίες της Τουρκίας
Στο πλαίσιο της διεθνούς εμβέλειάς της και των αυξανόμενων φιλοδοξιών της για εξαγωγές αμυντικού εξοπλισμού, η Τουρκία έχει προηγουμένως καταλήξει σε προκαταρκτική συμφωνία με την Ινδονησία για τη μελλοντική πώληση μαχητικών αεροσκαφών Kaan. Η συμφωνία, η οποία βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, περιλαμβάνει πιθανές ευκαιρίες κοινής ανάπτυξης και μεταφοράς τεχνολογίας, αντανακλώντας το κοινό ενδιαφέρον και των δύο εθνών για την ενίσχυση των εγχώριων αμυντικών τους δυνατοτήτων. Η Ινδονησία, η οποία επιδιώκει εδώ και καιρό να εκσυγχρονίσει την αεροπορία της πέρα από τις ρωσικές και δυτικές πλατφόρμες, θεωρεί το Kaan ως μια στρατηγική εναλλακτική λύση που εξισορροπεί το κόστος, την ικανότητα και τη βιομηχανική συνεργασία. Ενώ δεν έχει αποκαλυφθεί οριστική σύμβαση, αξιωματούχοι και από τις δύο πλευρές έχουν σηματοδοτήσει ισχυρή πρόθεση να προχωρήσουν, τοποθετώντας την Ινδονησία ως έναν από τους πρώτους πιθανούς ξένους φορείς εκμετάλλευσης των μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς της Τουρκίας.
Η γεωπολιτική σημασία των συμφωνιών
Η γεωπολιτική σημασία αυτής της συνεργασίας μεταξύ Αιγύπτου και Τουρκίας έγκειται στη δυνατότητά της να αναδιαμορφώσει τη δυναμική της περιφερειακής ισχύος σε μια εποχή που οι αμυντικές στρατηγικές της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής υφίστανται σημαντικές αλλαγές.
Και τα δύο έθνη αντιμετώπισαν ποικίλους βαθμούς περιορισμών και πολιτικών επιπλοκών στην απόκτηση προηγμένων δυτικών αμυντικών συστημάτων. Η Τουρκία αποκλείστηκε από το αμερικανικό πρόγραμμα F-35 λόγω της απόκτησης του ρωσικού συστήματος S-400, ενώ η Αίγυπτος αντιμετώπισε καθυστερήσεις και περιορισμούς στην παραλαβή δυτικών πλατφορμών, ιδίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη, λόγω ανησυχιών για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την εξωτερική πολιτική. Με την εμπλοκή στην εγχώρια ανάπτυξη ενός μαχητικού πέμπτης γενιάς, η Αίγυπτος και η Τουρκία διεκδικούν μεγαλύτερη αμυντική αυτονομία και τεχνολογική κυριαρχία.
Αυτή η κίνηση αντικατοπτρίζει επίσης μια ευρύτερη στρατηγική σύγκλιση μεταξύ Άγκυρας και Καΐρου, οι σχέσεις των οποίων έχουν σταδιακά ομαλοποιηθεί μετά από μια δεκαετία αποξένωσης μετά την πολιτική μετάβαση του 2013 στην Αίγυπτο. Η ευθυγράμμισή τους σε ένα στρατιωτικοβιομηχανικό έργο υψηλού διακυβεύματος υποδηλώνει μια κοινή αντίληψη ότι η περιφερειακή ισορροπία δυνάμεων επηρεάζεται όλο και περισσότερο από τις εγχώριες δυνατότητες, ιδίως στην αεροπορική ισχύ, τα μη επανδρωμένα συστήματα και τις τεχνολογίες ακριβείας κρούσης. Στέλνει επίσης ένα σαφές μήνυμα σε παραδοσιακούς περιφερειακούς αντιπάλους όπως το Ισραήλ, το Ιράν και τα κράτη του Κόλπου, ότι σχηματίζεται ένας νέος άξονας στρατιωτικοβιομηχανικής συνεργασίας, αμφισβητώντας ενδεχομένως το μονοπώλιο στα αεροπορικά συστήματα μάχης πέμπτης γενιάς στην περιοχή.
Η στρατηγική ανάπτυξη της περιοχής
Η συμμετοχή της Αιγύπτου στο πρόγραμμα Kaan θα μπορούσε να έχει μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας σε ολόκληρη την Αφρική. Εάν η Αίγυπτος εξασφαλίσει εγχώρια δικαιώματα συναρμολόγησης και κατασκευής, θα γίνει η πρώτη αφρικανική χώρα που θα συμπαράξει ένα μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς, αναβαθμίζοντας το καθεστώς της ως περιφερειακού αμυντικού κόμβου. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ευρύτερες ευκαιρίες εξαγωγών αμυντικού εξοπλισμού στην ήπειρο και να ενισχύσει τη γεωπολιτική επιρροή της Αιγύπτου εντός της Αφρικανικής Ένωσης και του Αραβικού Συνδέσμου. Για την Τουρκία, η συμμετοχή της Αιγύπτου προσφέρει μια ευκαιρία να μοιραστεί το οικονομικό και υλικοτεχνικό βάρος του προγράμματος, αυξάνοντας παράλληλα την ελκυστικότητα του αεροσκάφους στην παγκόσμια αγορά μέσω ενός μοντέλου συν-ανάπτυξης.