Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα βρίσκεται σε φάση επιτάχυνσης, με τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα να παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην αύξηση της ζήτησης. Παρά το γεγονός ότι η διείσδυση των EV στη χώρα παραμένει χαμηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, οι εξελίξεις του 2025 δείχνουν πως η ηλεκτροκίνηση θα γίνει σύντομα κυρίαρχη επιλογή.
Οι εισαγωγείς και οι ειδικοί επισημαίνουν ότι οι λόγοι που μέχρι πρόσφατα εμπόδιζαν την ευρεία υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα ήταν κυρίως τρεις:
- Υψηλές τιμές, παρά τις επιδοτήσεις (από 9.000 ευρώ που περιορίστηκαν στα 3.000 ευρώ),
- Έλλειψη γρήγορων σταθμών φόρτισης τόσο στο εθνικό δίκτυο όσο και στην περιφέρεια,
- Μικρή αυτονομία μπαταριών που προκαλούσε «άγχος αυτονομίας» στους καταναλωτές.
Η σταδιακή άρση των εμποδίων
Σήμερα, οι δύο τελευταίοι παράγοντες βελτιώνονται ραγδαία. Οι εταιρείες ΔΕΗ, Motor Oil, Helleniq Energy, Protergia και άλλοι μεγάλοι παίκτες επενδύουν μαζικά σε ταχυφορτιστές, ενώ οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αυξάνουν συνεχώς τη χωρητικότητα των μπαταριών, προσφέροντας μεγαλύτερη αυτονομία.
Η πιο σημαντική ανατροπή όμως αφορά τις τιμές, όπου τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα εμφανίζονται ως η λύση που κάνει την ηλεκτροκίνηση προσιτή. Λόγω χαμηλότερου κόστους παραγωγής — με φθηνότερα εργατικά, ενέργεια και επιδοτήσεις — τα κινεζικά EV προσφέρουν ένα ολοκληρωμένο πακέτο με υψηλή τεχνολογία, συνδεσιμότητα και ποιοτικά οδικά χαρακτηριστικά, σε τιμές που συναγωνίζονται τα ευρωπαϊκά μοντέλα.
Τα στατιστικά της αγοράς αυτοκινήτου στο πρώτο εξάμηνο 2025
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ):
- Τα υβριδικά αυτοκίνητα (βενζίνη + ηλεκτρική υποβοήθηση χωρίς ανάγκη φόρτισης) κατέχουν το 48,4% της αγοράς,
- Τα βενζινοκίνητα το 34,1%,
- Τα plug-in υβριδικά το 6,3%,
- Τα αμιγώς ηλεκτρικά το 5,5%, αυξημένα κατά 28% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2024,
- Τα πετρελαιοκίνητα και αυτά με καύσιμο υγραέριο μοιράζονται από 2,9% το καθένα.
Η αύξηση της διείσδυσης των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ενθαρρυντική, παρότι η Ελλάδα παραμένει πίσω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όπου το μερίδιο φτάνει το 15%.
Πρωταγωνιστές οι Κινέζοι κατασκευαστές
Στις ταξινομήσεις νέων οχημάτων το πρώτο εξάμηνο του 2025, το «κύμα» των κινέζικων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι εμφανές:
- Η MG (αντιπρόσωπος όμιλος Συγγελίδη) βρίσκεται 11η με 2.598 οχήματα, που περιλαμβάνουν βενζινοκίνητα, υβριδικά και ηλεκτρικά. Η μάρκα πέρασε στα χέρια της κινέζικης Saic Motor μετά την πώληση από τη Ford.
- Η BYD (όμιλος Σφακιανάκη) είναι η πρώτη καθαρά κινέζικη μάρκα στα αμιγώς ηλεκτρικά, με 1.090 αυτοκίνητα και μερίδιο αγοράς 1,4%, στην 21η θέση συνολικά.
- Η Volvo (που ανήκει στην κινεζική Geely) βρίσκεται 22η με 827 οχήματα, ξεχωρίζοντας το ηλεκτρικό EX 30 με μερίδιο 1,1%.
Άλλες κινεζικές μάρκες που έχουν μπει δυναμικά στην ελληνική αγορά είναι η Lynk & Co, DFSK, Leapmotor, Jaecoo, OMODA, Chery, XPeng, και Voyah.
Το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα
Η έλευση των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε συνδυασμό με την επέκταση των υποδομών φόρτισης και τις τεχνολογικές βελτιώσεις στις μπαταρίες αναμένεται να επιταχύνει την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Οι εισαγωγείς σπεύδουν να εμπλουτίσουν το χαρτοφυλάκιό τους με κινέζικα μοντέλα, ενώ νέες μάρκες, όπως η NIO, αναμένονται να ξεκινήσουν την επίσημη παρουσία τους στην αγορά μέσα στο 2025.
Η Ελλάδα εισέρχεται σε μια νέα εποχή αυτοκίνησης, όπου τα προσιτά, αξιόπιστα και τεχνολογικά προηγμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην μετάβαση προς ένα καθαρότερο μέλλον.
Πηγή: pagenews.gr