Ο διευθύνων σύμβουλος της VW, Oliver Blume, χαράσσει μια διπλή στρατηγική: η παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης συνεχίζεται ώστε να χρηματοδοτεί την ενεργειακή μετάβαση, ενώ παράλληλα η εταιρεία επενδύει μαζικά στην ηλεκτροκίνηση και στην ανάπτυξη δικών της μπαταριών. Ήδη το 80% των συνολικών επενδύσεων της Volkswagen κατευθύνεται στον ηλεκτρικό τομέα, μια ταχύτητα που ξεπερνά τους μεγάλους ευρωπαίους ανταγωνιστές της. Το Salzgitter, όπου εργάζονται οι πιο εξειδικευμένοι τεχνίτες της εταιρείας, έχει επιλεγεί ως το πρώτο βήμα αυτής της στρατηγικής.
Η πίεση είναι εμφανής σε ολόκληρη τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου (IAA) στο Μόναχο, Volkswagen, BMW και Mercedes-Benz παρουσίασαν νέα ηλεκτρικά μοντέλα, σε μια προσπάθεια να πείσουν ότι μπορούν να ανταγωνιστούν τις ασιατικές εταιρείες που κυριαρχούν στην αγορά των μπαταριών. Η Mercedes-Benz, μάλιστα, έκανε επίδειξη τεχνολογικής ισχύος, παρουσιάζοντας φουτουριστικά πρωτότυπα και συστήματα προηγμένης φόρτισης. Ο υπουργός Οικονομίας της Κάτω Σαξονίας, Olaf Lies, προειδοποίησε πως η Ευρώπη δεν αρκεί να αποκτήσει παραγωγή κυψελών· χρειάζεται να δημιουργήσει και να διατηρήσει μια πλήρη αλυσίδα αξίας. «Είμαστε εξαρτημένοι από την Ασία εδώ και δεκαετίες και πρέπει να γίνουμε πιο στρατηγικοί εταίροι», δήλωσε χαρακτηριστικά, περιγράφοντας τη γεωπολιτική διάσταση της νέας βιομηχανικής πολιτικής.
Στην καρδιά του σχεδίου της Volkswagen βρίσκεται η λεγόμενη «ενοποιημένη κυψέλη» (Einheitszelle). Πρόκειται για μια μπαταρία που θα μπορεί να χρησιμοποιείται σε όλα σχεδόν τα μοντέλα του ομίλου, από τα μικρά έως τα μεγαλύτερα, με διαφοροποιήσεις στη χημική σύνθεση ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε οχήματος. Στα πιο ακριβά αυτοκίνητα θα διατίθενται κυψέλες με μεγαλύτερη αυτονομία και ταχύτερους χρόνους φόρτισης, ενώ στα μαζικά μοντέλα –όπως το ID.Polo που αναμένεται να κυκλοφορήσει το 2026, μαζί με αντίστοιχα μοντέλα των Cupra και Skoda– θα επικρατήσει η οικονομικότερη εκδοχή της κυψέλης. Η Volkswagen στοχεύει το 80% των μπαταριών της να προέρχεται από αυτή τη νέα γενιά, περιορίζοντας τις υφιστάμενες τεχνολογίες στο υπόλοιπο 20%.
Η φιλοδοξία αυτή περνά μέσα από την PowerCo, τη θυγατρική της Volkswagen που έχει αναλάβει τον ρόλο του πρωτοπόρου στην παραγωγή μπαταριών. Στο εργοστάσιο του Salzgitter έχουν ήδη παραχθεί δοκιμαστικά 100.000 κυψέλες, με 1.600 από τους συνολικά 4.000 εργαζόμενους να απασχολούνται εκεί. Η PowerCo δεν περιορίζεται όμως μόνο στη Γερμανία: ο όμιλος επενδύει συνολικά 15 δισεκατομμύρια ευρώ για τρία μεγάλα εργοστάσια – στο Salzgitter, στο St. Thomas του Καναδά και στη Σαραγόσα της Ισπανίας, το τελευταίο σε κοινοπραξία με τη Stellantis.
Στην αγορά, η Volkswagen δεν πορεύεται μόνη. Από την ίδρυση κιόλας της PowerCo, έχει συνάψει συνεργασία με την κινεζική CATL, τον παγκόσμιο ηγέτη στις μπαταρίες. Η συμφωνία αφορά τις κυψέλες φωσφορικού σιδήρου-λιθίου (LFP), οι οποίες έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής –έως και 12 χρόνια– και προορίζονται κυρίως για μικρότερα και μεσαία μοντέλα. Η Volkswagen σχεδιάζει να παράγει δικές της LFP κυψέλες στην Ισπανία, αλλά παράλληλα θα συνεχίσει να προμηθεύεται από την CATL, ώστε να παραμείνει ανταγωνιστική. «Εξακολουθούμε να χρειαζόμαστε τους προμηθευτές μας για να διατηρήσουμε χαμηλό το κόστος», τόνισε ο συν-διευθύνων σύμβουλος της PowerCo, Frank Blome, υπογραμμίζοντας ότι η αποκλειστική παραγωγή στην Ευρώπη παραμένει δύσκολη και δαπανηρή.
Αντίθετα, η BMW εμφανίζεται πιο διστακτική. Ο διευθύνων σύμβουλος Oliver Zipse δήλωσε ότι η εταιρεία του θα επενδύσει μόνο στην ανάπτυξη κυψελών που έχουν ήδη δοκιμαστεί, αποφεύγοντας το ρίσκο μιας μεγάλης στροφής σε νέες τεχνολογίες. Η Volkswagen, όμως, με την ηγεσία του Blume, επιμένει στην ασφάλεια του εφοδιασμού και στη σημασία της παραγωγής στην Ευρώπη, παρουσιάζοντάς την ως στρατηγικό πλεονέκτημα.
Η εικόνα παραμένει σύνθετη: ένα μεγάλο μέρος των πρώτων υλών για τις κυψέλες θα συνεχίσει να προέρχεται από την Ασία, ενώ η CATL επενδύει ήδη σε νέο εργοστάσιο στην Κίνα για εξαγωγές στην Ευρώπη. Παρ’ όλα αυτά, η Volkswagen φιλοδοξεί να διατηρήσει σημαντικό μέρος της προστιθέμενης αξίας στην ήπειρο, αναπτύσσοντας μια πιο ανθεκτική αλυσίδα εφοδιασμού. «Με τις μπαταρίες, τα συστήματα μπαταριών και τις τεχνολογίες φόρτισης, έχουμε στα χέρια μας την κινητικότητα του μέλλοντος και τις λύσεις που χρειάζονται οι πελάτες μας», τόνισε ο Oliver Blume, παρουσιάζοντας τον στρατηγικό στόχο στην IAA.
Στο γκαράζ της Volkswagen, το νέο μοντέλο ID.7 συμβολίζει αυτή τη μετάβαση. Το ηλεκτρικό όχημα χρειάζεται έναν ειδικό οικιακό φορτιστή Wallbox και όχι απλώς μια πρίζα, αποδεικνύοντας πως η ηλεκτροκίνηση δεν αφορά μόνο την τεχνολογία αλλά και την καθημερινότητα των καταναλωτών. Η πρόκληση είναι διπλή: από τη μία, να κερδηθεί η μάχη του κόστους απέναντι στον κινεζικό ανταγωνισμό, και από την άλλη, να εξασφαλιστεί η βιομηχανική αυτονομία της Ευρώπης σε έναν κλάδο στρατηγικής σημασίας.
Η «μοναχική μάχη» της Volkswagen για την παραγωγή μπαταριών δείχνει πως η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν μπορεί πλέον να βασίζεται μόνο στην παράδοση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Η Ευρώπη παλεύει να αποκτήσει τον έλεγχο μιας αλυσίδας αξίας που για δεκαετίες βρισκόταν στην Ασία. Το αν θα τα καταφέρει, θα κριθεί όχι μόνο από την τεχνολογία και τις επενδύσεις, αλλά και από την ικανότητα να δημιουργήσει μια αυτάρκη και ανταγωνιστική βιομηχανική βάση, ικανή να σταθεί απέναντι στους γίγαντες της Ανατολής.
Πηγή: pagenews.gr
Το σχόλιο σας