Πολιτική

Ανατροπή στην Παιδεία: Πανελλαδικές τέλος, έρχεται το Εθνικό Απολυτήριο

Ανατροπή στην Παιδεία: Πανελλαδικές τέλος, έρχεται το Εθνικό Απολυτήριο
Η κυβέρνηση προωθεί ριζική αλλαγή στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, με στόχο αξιοπιστία, διαφάνεια και ισονομία

Η πανελλαδική εξεταστική διαδικασία όπως τη γνωρίζαμε ίσως ανήκει στο παρελθόν. Η κυβέρνηση εξετάζει την κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων και την αντικατάστασή τους από το Εθνικό Απολυτήριο Λυκείου, με στόχο ένα αδιάβλητο, δίκαιο και αντικειμενικό σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ.

Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, παρουσίασε τους βασικούς άξονες της πρότασης:

  • Θέματα από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, με κλήρωση για κάθε εξέταση και οδηγό βαθμολόγησης.
  • Εξωτερικό σώμα έμπειρων βαθμολογητών για δειγματοληπτικό έλεγχο των γραπτών.
  • Συνυπολογισμός επιδόσεων των τριών τάξεων του Λυκείου στον βαθμό του Εθνικού Απολυτηρίου.
  • Ψηφιοποίηση γραπτών και αποθήκευση σε αποθετήριο για διαφάνεια.
  • Δυνατότητα αναπροσαρμογής βαθμών τετραμήνου με βάση την τελική γραπτή επίδοση.
  • Θεσμοθέτηση ανεξάρτητης Αρχής Εξετάσεων για πλήρη εποπτεία.

Στατιστικά και προβληματισμοί

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το 78% των μαθητών και το 65% των εκπαιδευτικών θεωρούν ότι το σημερινό σύστημα δεν αντικατοπτρίζει πλήρως τις επιδόσεις των μαθητών. Παράλληλα, πάνω από 40% των γονέων ανησυχούν για την αδικία στις προφορικές αξιολογήσεις και την επιρροή κοινωνικών παραγόντων.

Με το Εθνικό Απολυτήριο, οι στόχοι της κυβέρνησης είναι:

  • Μείωση πίεσης στους μαθητές, καθώς η αξιολόγηση θα είναι συνολική και όχι μόνο μέσω μίας εξέτασης υψηλής έντασης.
  • Διασφάλιση διαφάνειας και αξιοπιστίας μέσω ψηφιοποίησης και τυχαίας κλήρωσης θεμάτων.
  • Περιορισμός αυθαιρεσίας στις προφορικές εξετάσεις και ενίσχυση της εμπιστοσύνης των γονέων και των μαθητών.

sxoleia (2)

Πολιτικό και εκπαιδευτικό πλαίσιο

Η πρόταση εντάσσεται σε ένα πλαίσιο πολιτικής και κοινωνικής διαβούλευσης, με στόχο:

  • Εθνικό διάλογο για το μέλλον της Παιδείας και επίτευξη πολιτικής συναίνεσης.
  • Αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου με διαφανείς και αντικειμενικές διαδικασίες αξιολόγησης.
  • Εναρμόνιση με διεθνή πρότυπα, καθώς χώρες όπως η Φινλανδία και η Ολλανδία προωθούν συνολική αξιολόγηση αντί των παραδοσιακών εξετάσεων.

Αντιδράσεις όμως δεν λείπουν:

  • Κάποιοι εκπαιδευτικοί φοβούνται ότι η τράπεζα θεμάτων θα περιορίσει τη δημιουργικότητα.
  • Γονείς και μαθητές εκφράζουν ανησυχίες για την αξιοπιστία της συνυπολογισμένης επίδοσης των τριών τάξεων και της ψηφιοποίησης.

Επόμενα βήματα

Ο εθνικός διάλογος θα ξεκινήσει τέλη Νοεμβρίου, με συμμετοχή:

  • Υπουργείου Παιδείας
  • Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής
  • Σωματείων εκπαιδευτικών και γονέων
  • Ανεξάρτητων ειδικών σε αξιολόγηση και εκπαιδευτική πολιτική

Στόχος είναι η διαμόρφωση ενός συστήματος που θα συνδυάζει αξιοπιστία, αντικειμενικότητα και κοινωνική αποδοχή, διασφαλίζοντας την ισονομία στην εισαγωγή στα ΑΕΙ.

Το Εθνικό Απολυτήριο φέρνει μια ριζική ανατροπή στην ελληνική εκπαίδευση, συνδυάζοντας αξιολόγηση τριών ετών, ψηφιοποίηση και διαφάνεια. Η επιτυχία του εξαρτάται από την ισορροπία μεταξύ καινοτομίας και αποδοχής από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.

Πηγή: pagenews.gr