Booker Prize 2025: Ο Ντέιβιντ Σαλάι θριαμβεύει με το Flesh – Mυθιστόρημα που «σπάει» τα όρια της λογοτεχνίας
Πηγή Φωτογραφίας: AP Photo/Kirsty Wigglesworth
Λονδίνο, 10 Νοεμβρίου 2025 – Σε μια βραδιά γεμάτη εκπλήξεις και έντονες συγκινήσεις, ο Ντέιβιντ Σαλάι ανακηρύχθηκε νικητής του Booker Prize 2025 για το έκτο μυθιστόρημά του, «Flesh» (εκδ. Jonathan Cape). Η ανακοίνωση έγινε στο ιστορικό Old Billingsgate του Λονδίνου, παρουσία διακεκριμένων προσωπικοτήτων της λογοτεχνίας και του θεάτρου, με την απόφαση της κριτικής επιτροπής να χαρακτηρίζεται «ομόφωνη» από τον πρόεδρό της, τον Ιρλανδό συγγραφέα Ρόντυ Ντόυλ – νικητή του ίδιου βραβείου το 1993.
Το βραβείο των 50.000 λιρών συνοδεύει πλέον το όνομα του 47χρονου Ουγγροβρετανού δημιουργού, ο οποίος κατάφερε να εκθρονίσει τα μεγάλα φαβορί των στοιχηματικών εταιρειών: τον Άντριου Μίλερ με το The Land in Winter και την Κίραν Ντεσάι, που επέστρεφε στη shortlist μετά τη νίκη της το 2006 με το The Inheritance of Loss. Μαζί τους στη λίστα βρίσκονταν η Σούζαν Τσόι (Flashlight), η Κέιτι Κιταμούρα (Audition) και ο Μπεν Μαρκόβιτς (The Rest of Our Lives).
Μια νίκη-σταθμός για τον εκδοτικό ο ίκο Jonathan Cape
Η επιτυχία του Σαλάι σηματοδοτεί την δέκατη κατάκτηση του Booker για τον εκδοτικό οίκο Jonathan Cape, imprint της Penguin Random House, που πλέον κατέχει το απόλυτο ρεκόρ στην 56χρονη ιστορία του θεσμού. Μόλις πέρσι, η Σαμάνθα Χάρβεϊ είχε στεφθεί νικήτρια με τις Τροχιές (εκδ. Gutenberg στα ελληνικά), επίσης από τον ίδιο οίκο – μια σπάνια διπλή πρωτιά μέσα σε δύο συνεχόμενα έτη.
«Flesh»: Η σάρκα που πονάει, η σιωπή που ουρλιάζει
Το Flesh δεν είναι απλώς ένα μυθιστόρημα· είναι μια εμπειρία. Ακολουθεί τον Ιστβάν, έναν ντροπαλό έφηβο στην Ουγγαρία της δεκαετίας του ’80, που ζει με τη μητέρα του σε ένα γκρίζο συγκρότημα διαμερισμάτων. Η μοναδική του διέξοδος από την απομόνωση είναι η κρυφή σχέση με μια παντρεμένη γειτόνισσα γύρω στα σαράντα. Αυτή η απαγορευμένη επαφή δεν είναι απλώς ερωτική· είναι καταλύτης μιας ολόκληρης ζωής που θα ακροβατεί μεταξύ επιτυχίας και αυτοκαταστροφής.
Από το στρατόπεδο στην ουγγρική επαρχία, ο Ιστβάν θα βρεθεί στα σαλόνια των υπερπλούσιων του Λονδίνου, κυνηγώντας αγάπη, κύρος, χρήμα. Όμως κάθε βήμα προς την κορυφή συνοδεύεται από ένα βήμα προς την άβυσσο. Ο Σαλάι δεν περιγράφει απλώς· αφήνει κενά. Σελίδες ολόκληρες χωρίς λέξεις. Λευκό. Σιωπή. Και εκεί, μέσα στο κενό, ο αναγνώστης καλείται να συμπληρώσει τον πόνο, τη ντροπή, την ενοχή του ήρωα.
«Δεν ξέρουμε πώς μοιάζει ο Ιστβάν», είπε ο Ρόντυ Ντόυλ στην ομιλία του. «Αλλά τον γνωρίζουμε καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο λογοτεχνικό χαρακτήρα. Ξέρουμε ότι κλαίει γιατί κάποιος του λέει “μη κλαις”. Ξέρουμε ότι ζηλεύει γιατί κοιτάζει τα μαλλιά ενός άλλου άνδρα. Ξέρουμε ότι θρηνεί γιατί για δέκα σελίδες δεν υπάρχει ούτε μία λέξη. Αυτή η απουσία είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα του βιβλίου».
Η κριτική επιτροπή μιλάει με μία φωνή
Η επιτροπή του 2025 – που απαρτιζόταν από τον Ντόυλ, την ηθοποιό και εκδότρια Σάρα Τζέσικα Πάρκερ, και τους συγγραφείς Κρις Πάουερ, Αγιόμπαμι Αντεμπάγιο και Κάιλι Ριντ – συζήτησε για πάνω από πέντε ώρες. «Συνεχώς επιστρέφαμε στο Flesh», τόνισαν. «Είναι σκοτεινό, αλλά διαβάζεται με χαρά. Κάθε λέξη μετράει. Κάθε κενό ανάμεσα στις λέξεις μετράει ακόμα περισσότερο».
Η Πάρκερ, γνωστή για την εκδοτική της δραστηριότητα στη SJP Lit, δήλωσε: «Αυτό το βιβλίο με έκανε να νιώσω ζωντανή. Με έκανε να σκεφτώ τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος, να επιθυμείς, να σπάζεις, να ξανασηκώνεσαι».
Ποιος είναι ο Ντέιβιντ Σαλάι;
Γεννημένος το 1978 στο Μόντρεαλ από Ούγγρο πατέρα και Καναδή μητέρα, ο Σαλάι μεγάλωσε στο Λονδίνο και σήμερα ζει στη Βιέννη. Απόφοιτος της Οξφόρδης, εργάστηκε για χρόνια σε πωλήσεις διαφημιστικού χώρου στον χρηματοπιστωτικό τομέα – εμπειρία που αποτέλεσε τη βάση για το πρώτο του μυθιστόρημα, London and the South-East (2008). Ακολούθησαν τα βραβευμένα All That Man Is (shortlist Booker 2016), Spring και The Innocent, καθώς και η συλλογή διηγημάτων Turbulence.
Το Flesh είναι το πιο προσωπικό και ταυτόχρονα το πιο universal έργο του. «Είναι για το σώμα», είπε ο ίδιος σε σύντομη δήλωσή του μετά την απονομή. «Για το πώς το σώμα θυμάται αυτά που ο νους προσπαθεί να ξεχάσει».
Τι σημαίνει αυτή η νίκη για τη σύγχρονη λογοτεχνία;
Το Booker 2025 δεν επιβράβευσε απλώς ένα βιβλίο. Επιβράβευσε μια νέα γλώσσα. Μια γραφή που τολμά να σωπαίνει. Που εμπιστεύεται τον αναγνώστη. Που δεν φοβάται το σκοτάδι, αλλά το μετατρέπει σε φως. Σε μια εποχή που η λογοτεχνία συχνά κατηγορείται για υπερβολική εξήγηση, το Flesh αποδεικνύει ότι λιγότερα σημαίνει περισσότερα.
Οι πωλήσεις του βιβλίου εκτοξεύτηκαν ήδη τις πρώτες ώρες μετά την ανακοίνωση, ενώ οι ελληνικοί εκδοτικοί οίκοι δηλώνουν ότι «τρέχουν» για τα δικαιώματα. Μέχρι τότε, ένα πράγμα είναι σίγουρο: ο Ντέιβιντ Σαλάι δεν έγραψε απλώς το βιβλίο της χρονιάς. Έγραψε το βιβλίο που θα μας στοιχειώνει για δεκαετίες.
Πηγή: Pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας