Το τρένο της Αφρικής που θα «κλειδώσει» πρώτες ύλες για την ΕΕ – Κόντρα στην Κίνα!
Πηγή Φωτογραφίας: FREEPIK/View of world travel map with compass and shoes
Η «πύλη» της ΕΕ στην Αφρική: Global Gateway – €80 δισ. για ύλες, ενέργεια και ψηφιακά δίκτυα
Η Ευρωπαϊκή Ένωση «χτυπάει» πόρτα στην Αφρική για να «θωρακίσει» την οικονομία της: Το Global Gateway, το επενδυτικό πρόγραμμα των €80 δισ. από 2021, στοχεύει σε κρίσιμες πρώτες ύλες (χαλκός, κοβάλτιο, σπάνιες γαίες) για μπαταρίες, τσιπ και πράσινη μετάβαση – με την Αφρική να κατέχει 1/3 παγκόσμιων αποθεμάτων. Στη διήμερη σύνοδο AU-EU στη Λουάντα (24-25/11/2025), 73 ηγέτες (38 αρχηγοί κρατών) – με Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, Αντόνιο Κόστα και Μαχμούντ Αλί Γιουσούφ – εστιάζουν σε 25 χρόνια εταιρικής σχέσης. Η ΕΕ, μεγαλύτερος εταίρος (€368 δισ. εμπόριο 2024, €239 δισ. επενδύσεις 2023), προωθεί 138 flagship projects για ΑΠΕ, ψηφιακά δίκτυα και μεταφορές – μπροστά στην Κίνα (€213 δισ. εμπόριο). «Η Αφρική διαμορφώνει την παγκόσμια οικονομία του αύριο – επενδύουμε σε θέσεις εργασίας και βιομηχανία», δήλωσε η φον ντερ Λάιεν.
Ο «Διάδρομος Λομπίτο»: Το τρένο-«χρυσή αλυσίδα» – Από Κονγκό/Ζάμπια στην Ευρώπη σε 7 μέρες, αντί 45!
Στο επίκεντρο: Ο Διάδρομος Λομπίτο, flagship Global Gateway – σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει Λαϊκή Δημοκρατία Κονγκό και Ζάμπια (πλούσιες σε χαλκό, κοβάλτιο) με το λιμάνι Λομπίτο της Αγκόλας, και από εκεί στην Ευρώπη. Υπάρχουσα γραμμή επεκτείνεται: 1.700 χλμ. για εξόρυξη και logistics – με ΕΕ/ΗΠΑ να επενδύουν €76,5 εκατ. (Αγκόλα, Ιαν. 2025) και €50 εκατ. για αγροτικά value chains. Οφέλη:
- Χρόνος μεταφοράς: Από 45 ημέρες → 1 εβδομάδα
- Οικονομία: Μείωση κόστους, +θέσεις εργασίας, πράσινη βιομηχανία
- Μοντέλο: Συμπεριλαμβάνει skills training και biodiversity
Ο γεωοικονομολόγος Άρθουρ Λάιχθάμερ (Jacques Delors Institute): «Η Αφρική έχει 1/3 κρίσιμων υλικών – το Λομπίτο είναι μοντέλο για value addition».
Προκλήσεις: Μικρή κίνηση, προβλήματα λιμανιού – Κίνα «ανταγωνίζεται» σκληρά
Δεν είναι όλα ρόδινα: Το ECDPM επισημαίνει χαμηλή σιδηροδρομική κίνηση χαλκού και προβλήματα Λομπίτο (λίγα πλοία, ανάγκη μεταφόρτωσης) – εγείροντας ερωτήματα βιωσιμότητας. Η Κίνα, με $1,4 δισ. για TAZARA (Ζάμπια-Τανζανία), «κλέβει» έδαφος – και $473 εκατ. με Γαλλία/Ιταλία (Mattei Plan) δείχνουν ανταγωνισμό. Η ΕΕ, με 12 αποστολές (Λιβύη, Μάλι κ.λπ.), πιέζει για «credible commitments» – και το Λομπίτο ως «πύλη» για AfCFTA και πράσινη οικονομία.
Πηγή: Pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας