Η Black Friday ως «αφετηρία» της εορταστικής περιόδου
Η επίσημη έναρξη της εορταστικής αγοράς γίνεται πλέον με τη Black Friday, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί ως μια από τις πιο εμπορικές στιγμές του έτους. Για το ελληνικό λιανεμπόριο, ωστόσο, η φετινή περίοδος αποκτά ιδιαίτερη σημασία, καθώς οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν υψηλά λειτουργικά κόστη: αυξημένα ενοίκια, μισθούς, τιμές προμηθευτών και ακριβή ενέργεια. Παρά την οριακή αύξηση του φετινού τζίρου, οι πιέσεις στη ρευστότητα παραμένουν έντονες.
Δεν είναι επίσης τυχαίο ότι η Black Friday, που στην Ελλάδα ξεκίνησε ως πρωτοβουλία λίγων μεγάλων αλυσίδων ηλεκτρονικών ειδών, έχει πλέον «αγκαλιαστεί» από το σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων. Από ηλεκτρονικά καταστήματα και αλυσίδες ένδυσης μέχρι φαρμακεία, σούπερ μάρκετ και αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, όλοι συμμετέχουν στον θεσμό, διεκδικώντας μερίδιο από τις αυξημένες καταναλωτικές ροές.
Τι δείχνουν οι έρευνες για τη φετινή αγοραστική διάθεση
Σύμφωνα με έρευνα της ψηφιακής τράπεζας Klarna σε δείγμα 1.000 Ελλήνων καταναλωτών, το 87,9% δηλώνει ότι θα πραγματοποιήσει αγορές στη φετινή Black Friday.
Οι δημοφιλέστερες κατηγορίες είναι:
-
Είδη ένδυσης (37,7%)
-
Προϊόντα τεχνολογίας (35,3%)
-
Ηλεκτρικές συσκευές και ηλεκτρονικά είδη, που παραδοσιακά πρωταγωνιστούν
Όσον αφορά το ύψος των δαπανών:
-
Το 31,1% σχεδιάζει να ξοδέψει 101–250 ευρώ
-
Το 26,3% υπολογίζει δαπάνη 51–100 ευρώ
-
Μόνο το 19% προτίθεται να διαθέσει 251–500 ευρώ
Αξιοσημείωτο είναι ότι το 25,3% συνεχίζει να αμφισβητεί τη γνησιότητα των εκπτώσεων, αν και το ποσοστό αυτό μειώνεται σε σχέση με πέρυσι (32%). Οι καταναλωτές παραμένουν επιφυλακτικοί, αλλά λιγότερο καχύποπτοι.
Ο φιλόδοξος στόχος του 10%
Για να σταθεροποιηθεί η εικόνα του κλάδου, η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) τονίζει ότι απαιτείται αύξηση των πωλήσεων κατά 10%, δηλαδή περίπου 750 εκατ. ευρώ, μέσα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους. Το ποσό αυτό θεωρείται κρίσιμο για να αντισταθμιστεί το υψηλό λειτουργικό κόστος.
Υπενθυμίζεται πως το δ΄ τρίμηνο του 2024 ο τζίρος του λιανεμπορίου –εξαιρουμένων τροφίμων, καυσίμων και οχημάτων– ανήλθε σε 7,04 δισ. ευρώ, ενώ τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι το διάστημα Ιανουαρίου–Σεπτεμβρίου 2025 καταγράφηκε τζίρος 19,7 δισ. ευρώ, ελαφρώς αυξημένος σε σχέση με τα 19,34 δισ. ευρώ πέρυσι. Πρόκειται, όμως, για τη μικρότερη αύξηση από το 2020, ενώ αν αφαιρεθεί ο πληθωρισμός, οι πωλήσεις εμφανίζονται μειωμένες κατά 0,6%.
Οι επόμενες ημέρες κρίσιμες για την αγορά
Με τα καταστήματα ανοιχτά και την Κυριακή 30 Νοεμβρίου, από τις 11:00 έως τις 20:00, οι επιχειρήσεις ευελπιστούν ότι η αυξημένη κίνηση, σε συνδυασμό με τη Cyber Monday της 1ης Δεκεμβρίου, θα δώσει την πολυπόθητη ώθηση.
Το αν θα επιτευχθεί ο στόχος του 10% θα φανεί μέσα στις επόμενες ημέρες — όμως το λιανεμπόριο έχει πλέον στραμμένο το βλέμμα του αποκλειστικά στον καταναλωτή και στις αγορές του.
Πηγή: pagenews.gr
