SPOTLIGHTS

Λιμάνια-μαγνήτες: Η Ελλάδα δεύτερη στην Ευρώπη, ο Πειραιάς στην ελίτ της ΕΕ

Λιμάνια-μαγνήτες: Η Ελλάδα δεύτερη στην Ευρώπη, ο Πειραιάς στην ελίτ της ΕΕ
Ένα στα πέντε εισιτήρια στη θάλασσα «κόβεται» σε ελληνικό λιμάνι – Ρεκόρ επιβατών, εκτόξευση κρουαζιέρας και ο Πειραιάς στην 4η θέση της Ευρώπης.

Η Ελλάδα δεύτερη δύναμη στα λιμάνια της Ευρώπης

Η ευρωπαϊκή θαλάσσια επιβατική κίνηση επέστρεψε δυναμικά το 2024, και τα ελληνικά λιμάνια βρίσκονται πλέον στον απόλυτο πρωταγωνιστικό ρόλο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, τα λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης διακίνησαν συνολικά 412,3 εκατομμύρια επιβάτες, αριθμός αυξημένος κατά 18,8 εκατομμύρια σε σχέση με το 2023 και μόλις 1,4% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα του 2019.

Μέσα σε αυτό το σύνολο, η Ελλάδα αναδεικνύεται στη δεύτερη θέση στην ΕΕ, πίσω μόνο από την Ιταλία, επιβεβαιώνοντας ότι αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους θαλάσσιους «κόμβους» της Ευρώπης.

Τα ελληνικά λιμάνια κατέγραψαν 81,1 εκατομμύρια επιβάτες, που αντιστοιχούν περίπου στο 19,7% της συνολικής επιβατικής κίνησης της ΕΕ. Με απλά λόγια, σχεδόν ένας στους πέντε επιβάτες που μπήκαν ή βγήκαν από ευρωπαϊκό λιμάνι το 2024, πέρασε από ελληνικό λιμάνι.

Ιταλία – Ελλάδα – Δανία: Η τριάδα που «κουβαλάει» το 52% της κίνησης

Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η Ιταλία, με τα ιταλικά λιμάνια να διαχειρίζονται 93,5 εκατομμύρια επιβάτες, περίπου το 22,7% της συνολικής κίνησης της ΕΕ. Αμέσως μετά έρχεται η Ελλάδα με τα 81,1 εκατομμύρια και τρίτη η Δανία, η οποία με 41,3 εκατομμύρια επιβάτες συγκεντρώνει το 10% της ευρωπαϊκής επιβατικής κίνησης.

Συνολικά, η Ιταλία, η Ελλάδα και η Δανία ξεπερνούν από κοινού το 52% της επιβατικής κίνησης στα λιμάνια της ΕΕ, γεγονός που δείχνει πόσο καθοριστική είναι η Μεσόγειος και η Βόρεια Θάλασσα για τις θαλάσσιες μετακινήσεις.

Ακολουθούν μεγάλες χώρες με ισχυρή νησιωτική ή παράκτια δραστηριότητα, όπως η Ισπανία με 35,8 εκατομμύρια επιβάτες, η Κροατία με 34,7 εκατομμύρια, η Γερμανία με 28,3 εκατομμύρια, η Σουηδία με 24,8 εκατομμύρια, η Γαλλία με 23,8 εκατομμύρια, η Μάλτα με 15,6 εκατομμύρια, η Φινλανδία με 14,4 εκατομμύρια και η Εσθονία με 8,1 εκατομμύρια.

Ελληνική «έκρηξη» στην κρουαζιέρα – Πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα

Το 2024 δεν ήταν απλώς μια καλή χρονιά για τις απλές θαλάσσιες μετακινήσεις, αλλά και μια χρονιά ιστορικής ανάκαμψης για την κρουαζιέρα. Οι επιβάτες κρουαζιέρας που πέρασαν από τα ευρωπαϊκά λιμάνια έφτασαν τα 17,9 εκατομμύρια, αυξημένοι κατά 22,5% σε σχέση με το 2019, όταν είχαν καταγραφεί 14,6 εκατομμύρια.

Παρότι οι επιβάτες κρουαζιέρας αντιπροσωπεύουν μικρό ποσοστό του συνολικού όγκου επιβατών, η σημασία τους για τη τοπική οικονομία, τον τουρισμό και τις υπηρεσίες είναι δυσανάλογα μεγάλη. Τα λιμάνια που φιλοξενούν κρουαζιέρες βλέπουν όχι μόνο κίνηση, αλλά και σημαντική αύξηση εσόδων για τις γύρω περιοχές.

Τρία κράτη-μέλη της ΕΕ μονοπωλούν σχεδόν τα δύο τρίτα αυτής της αγοράς:
η Ιταλία με 4,9 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας (27,6% του συνόλου), η Ισπανία με 3,9 εκατομμύρια (21,8%) και η Γερμανία με 2,9 εκατομμύρια (16,5%).

Σε αυτό το περιβάλλον, η Ελλάδα ξεχωρίζει μέσα στην πρώτη τριάδα των χωρών με τη μεγαλύτερη αύξηση επιβατών κρουαζιέρας σε σύγκριση με το 2019. Μαζί με την Ιρλανδία (από 44.000 σε 360.000 επιβάτες) και τη Γαλλία (από 839.000 σε 2,4 εκατομμύρια), η Ελλάδα καταγράφει αύξηση +171,4%, επιβεβαιώνοντας ότι αποτελεί πλέον κορυφαίο προορισμό για τα διεθνή κρουαζιερόπλοια.

Σημαντικές αυξήσεις παρουσιάζουν και η Πορτογαλία (+125,6%) και η Πολωνία (+79,9%), ενώ στον αντίποδα χώρες όπως η Εσθονία καταγράφουν κάθετη πτώση, με μείωση της τάξης του -99,1% σε σχέση με το 2019.

Η Ελλάδα πρωταθλήτρια στην αύξηση επιβατών – Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν

Στο μέτωπο της συνολικής επιβατικής κίνησης (όχι μόνο κρουαζιέρας), η Ελλάδα αναδεικνύεται σε πρωταθλήτρια αύξησης μεταξύ των κορυφαίων χωρών της ΕΕ.

Μεταξύ 2019 και 2024, η χώρα μας κατέγραψε 7,1 εκατομμύρια περισσότερους επιβάτες σε ετήσια βάση, δηλαδή μια αύξηση της τάξης του +9,7%. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη άνοδο μεταξύ των δέκα πρώτων χωρών.

Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Ιταλία, με 7 εκατομμύρια επιβάτες περισσότερους (+8,0%), ενώ η Μάλτα σημειώνει αύξηση περίπου 2 εκατομμυρίων επιβατών (+14,9%), αναδεικνύοντας τη στρατηγική της θέση στην Ανατολική Μεσόγειο.

Αντίθετα, ορισμένες βόρειες χώρες εμφανίζουν σημαντικές απώλειες. Η Σουηδία καταγράφει μείωση περίπου 5,7 εκατομμυρίων επιβατών (-18,7%), η Φινλανδία χάνει 4,8 εκατομμύρια (-25,1%) και η Γερμανία περίπου 3,1 εκατομμύρια (-9,8%). Η εικόνα αυτή δείχνει μια μετατόπιση της δυναμικής προς τη Μεσόγειο, όπου η Ελλάδα βρίσκεται πλέον στην πρώτη γραμμή.

Ο Πειραιάς στην 4η θέση της Ευρώπης – Στην Ιταλία τα τρία πρώτα λιμάνια

Η επιτυχία της Ελλάδας αποτυπώνεται και σε επίπεδο μεμονωμένων λιμανιών. Τα 10 πιο πολυσύχναστα επιβατικά λιμάνια της ΕΕ διακίνησαν το 22,1% του συνόλου των επιβατών, με επτά εξ αυτών να βρίσκονται στη Μεσόγειο, δύο στη Βαλτική και ένα στον Βορειοανατολικό Ατλαντικό.

Τα τρία πρώτα λιμάνια επιβατών της ΕΕ για το 2024 βρίσκονται όλα στην Ιταλία:

  • Η Μεσσήνη στην κορυφή, με 11,4 εκατομμύρια επιβάτες.

  • Το Ρέτζιο ντι Καλάμπρια στη δεύτερη θέση, με 11,2 εκατομμύρια επιβάτες.

  • Η Νάπολη στην τρίτη θέση, με 11,0 εκατομμύρια επιβάτες.

Αμέσως μετά, στην 4η θέση, βρίσκεται ο Πειραιάς, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και βασική πύλη του ελληνικού νησιωτικού χώρου, με 10 εκατομμύρια επιβάτες το 2024.

Η παρουσία του Πειραιά τόσο ψηλά στην ευρωπαϊκή κατάταξη τον τοποθετεί στην ελίτ των λιμανιών της ΕΕ, δίπλα σε ιστορικά και ιδιαίτερα φορτωμένα λιμάνια της Ιταλίας. Σε σύγκριση με το 2019, η Νάπολη εμφανίζει τη μεγαλύτερη αύξηση επιβατών μεταξύ των κορυφαίων λιμανιών, με +1,7 εκατομμύρια επιβάτες (+18,5%), ενώ το Ελσίνκι καταγράφει τη μεγαλύτερη πτώση, με -2,3 εκατομμύρια επιβάτες (-19,7%).

Τι σημαίνουν όλα αυτά για την Ελλάδα

Τα στοιχεία της Eurostat επιβεβαιώνουν ότι η Ελλάδα:

  • είναι πλέον δεύτερη δύναμη θαλάσσιων επιβατικών μεταφορών στην ΕΕ,

  • καταγράφει τη μεγαλύτερη αύξηση επιβατών μεταξύ των κορυφαίων χωρών,

  • αναδεικνύεται σε ανερχόμενη δύναμη της κρουαζιέρας, με εντυπωσιακή αύξηση σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα,

  • διαθέτει ένα λιμάνι – τον Πειραιά – που έχει μπει για τα καλά στο Top 5 των πιο πολυσύχναστων λιμανιών της Ευρώπης.

Σε μια εποχή όπου ο θαλάσσιος τουρισμός, οι νησιωτικές συνδέσεις και η κρουαζιέρα αποτελούν στρατηγικούς πυλώνες ανάπτυξης, η θέση αυτή δίνει στην Ελλάδα σημαντικό πλεονέκτημα – αλλά και ευθύνη να επενδύσει σε:

σύγχρονες υποδομές, καλύτερες υπηρεσίες, βιώσιμες πρακτικές και έξυπνη διαχείριση της αυξανόμενης επιβατικής κίνησης.

Το βέβαιο είναι ότι, με βάση τα νούμερα του 2024, τα ελληνικά λιμάνια δεν είναι απλώς «πύλες» της χώρας, αλλά και ένας από τους βασικούς θαλάσσιους διαδρόμους της ίδιας της Ευρώπης.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο