«Καμπανάκι κατάρρευσης» για τους προμηθευτές της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας
Πηγή Φωτογραφίας: FREEPIK/Muscular car service worker repairing vehicle.
ZF: Από «κρυφό πρωταγωνιστή» της BMW και της VW, σε όμιλο υπό ασφυξία
Η ZF Friedrichshafen, ένας από τους βασικότερους προμηθευτές της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας – γνωστή για κιβώτια ταχυτήτων και κρίσιμα εξαρτήματα που χρησιμοποιούν κολοσσοί όπως η BMW και η Volkswagen – βρίσκεται σήμερα στο επίκεντρο μιας θύελλας που αποκαλύπτει το μέγεθος της κρίσης στον κλάδο.
Η πρόσφατη έκδοση πενταετούς ομολόγου της εταιρείας «μίλησε» πιο δυνατά από κάθε προειδοποίηση: επιτόκιο 7%, έναντι μόλις 2% σε αντίστοιχη έκδοση το 2019. Μέσα σε έξι χρόνια, το κόστος αναχρηματοδότησης υπερτριπλασιάστηκε, επιβαρύνοντας έναν όμιλο με ήδη πιεσμένα περιθώρια κέρδους και τεράστιες ανάγκες επενδύσεων για την εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Χρέος δισεκατομμυρίων, επιτόκια «θηλιά» και χιλιάδες απολύσεις
Η ZF έχει μπροστά της έναν πραγματικό «μαραθώνιο» χρέους:
κάθε χρόνο από το 2027 έως το 2030 ωριμάζουν υποχρεώσεις άνω των 2 δισ. ευρώ, ενώ συνολικά οι ανάγκες αναχρηματοδότησης μέχρι το τέλος της δεκαετίας ξεπερνούν τα 13 δισ. ευρώ.
Μπορεί η εταιρεία να έσπευσε να βγει νωρίς στις αγορές, ωστόσο κάθε γύρος αναχρηματοδότησης συνεπάγεται πλέον πολύ ακριβότερο δανεισμό. Το αποτέλεσμα;
-
Συσσωρευμένες πιέσεις στη ρευστότητα
-
Διαβρωμένα περιθώρια κέρδους
-
Κύματα απολύσεων, ακόμη και σε τμήματα που συνδέονται με την «αιχμή του δόρατος» – τα ηλεκτρικά οχήματα.
Η Moody’s έχει ήδη τοποθετήσει τη ZF στη χαμηλή βαθμίδα Βa2, στο κατώφλι δηλαδή του υψηλού πιστωτικού κινδύνου. Αν οι συνθήκες στην αγορά δεν βελτιωθούν, το ενδεχόμενο περαιτέρω υποβάθμισης παραμένει ορατό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κόστος χρηματοδότησης και την εμπιστοσύνη των επενδυτών.
Ιδιωτικό ίδρυμα, χωρίς «βαθύ τσέπη» μέτοχο – Περιορισμένες επιλογές διάσωσης
Σε αντίθεση με άλλους βιομηχανικούς ομίλους, η ZF δεν μπορεί να στηριχθεί σε έναν ισχυρό, πλούσιο μέτοχο. Ανήκει σχεδόν εξ ολοκλήρου στο ίδρυμα Zeppelin, που συνδέεται με την πόλη Friedrichshafen. Ως ιδιωτική εταιρεία, δεν έχει πρόσβαση σε εύκολες αυξήσεις κεφαλαίου μέσω χρηματιστηρίων, ούτε σε επενδυτές που θα βάλουν «φρέσκο χρήμα» σε αντάλλαγμα μετοχών.
Η προσπάθεια να πουλήσει την επιχείρηση Lifetec, που κατασκευάζει αερόσακους και ζώνες ασφαλείας, για να μειώσει τη μόχλευση και να ενισχύσει τα κεφάλαιά της, έχει «κολλήσει», αφήνοντας τον όμιλο εκτεθειμένο. Ανάλογες δυσκολίες αντιμετωπίζει και η Bosch, η οποία επίσης έχει δομή ιδρύματος.
Έτσι, η ZF βρίσκεται σήμερα να προσπαθεί να αναδιαμορφώσει τη γκάμα προϊόντων της και να προσαρμοστεί στη νέα εποχή, έχοντας όμως απέναντι έναν συνδυασμό υψηλών επιτοκίων, επιβράδυνσης της ζήτησης, ακριβών επενδύσεων και περιορισμένων επιλογών χρηματοδότησης.
Προμηθευτές σε ελεύθερη πτώση – 50.000 χαμένες θέσεις εργασίας
Η ZF δεν είναι η εξαίρεση, αλλά το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα μίας ευρύτερης κρίσης.
Ο γερμανικός κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει ήδη καταργήσει σχεδόν 50.000 θέσεις εργασίας μέσα σε ένα έτος, με τους προμηθευτές να είναι η κατηγορία που «ματώνει» πιο γρήγορα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Destatis.
Οι πτωχεύσεις στον κλάδο έχουν εκτιναχθεί σε ιστορικό υψηλό, μετρώντας δεδομένα από το 2010, ενώ συμβουλευτικές εταιρείες όπως η Falkensteg προβλέπουν αύξηση σχεδόν 30% στις μεγάλες πτωχεύσεις μεταξύ προμηθευτών αυτοκινήτων μέσα στο τρέχον έτος.
Κι όλα αυτά σε μια περίοδο που οι αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν από τους προμηθευτές:
-
Πιο προηγμένη τεχνολογία
-
Μεγαλύτερη ευελιξία
-
Χαμηλότερες τιμές
την ίδια ώρα που οι ίδιες αντιμετωπίζουν πολεμικές συγκρούσεις, ακριβή ενέργεια και πίεση από Κίνα και ΗΠΑ στον τομέα των EV.
Τράπεζες «τραβούν την πρίζα» – Δάνεια με διψήφια επιτόκια για τους μικρούς
Η αναδιάρθρωση χρέους για τους προμηθευτές γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη. Οι τράπεζες απομακρύνονται από τον κλάδο, θεωρώντας τον υψηλού ρίσκου. Νέα χρηματοδότηση παρέχεται με το σταγονόμετρο, ενώ σε πολλές περιπτώσεις απαιτούνται σκληροί όροι και αυστηρές εξασφαλίσεις.
Για μικρότερους προμηθευτές, οι επιλογές περιορίζονται σε ακριβές, συχνά απελπισμένες λύσεις:
-
Συμφωνίες πώλησης και επαναγοράς περιουσιακών στοιχείων
-
Έκδοση ομολόγων σε σκανδιναβικές αγορές, όπου μεν υπάρχει μεγαλύτερη διάθεση ανάληψης ρίσκου, αλλά τα επιτόκια συχνά ξεπερνούν το 10%.
Η πρόσφατη περίπτωση της Webasto, που πέρασε από διαδικασία αναδιάρθρωσης, δείχνει και κάτι ακόμη: η στήριξη των δανειστών έχει πάντα κόστος – είτε σε απώλεια ελέγχου, είτε σε σκληρές περικοπές, είτε σε νέα, ακόμη πιο αυστηρά συμβόλαια.
Επιλεκτική στήριξη από τους κατασκευαστές – Και όχι για όλους
Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν τη δυνατότητα να παρέμβουν για να στηρίξουν κρίσιμους προμηθευτές:
-
Με συντόμευση των χρόνων πληρωμής
-
Με χρηματοδότηση πρώτων υλών
-
Με εγγυήσεις σε πιστώσεις
Ωστόσο, αυτή η στήριξη δεν είναι ούτε γενικευμένη ούτε δωρεάν. Επιλέγονται κυρίως προμηθευτές στους οποίους οι κατασκευαστές είναι ιδιαίτερα εξαρτημένοι τεχνικά ή στρατηγικά. Οι υπόλοιποι αφήνονται να παλέψουν μόνοι τους.
Δεν είναι τυχαίο ότι εταιρείες όπως η Standard Profil Automotive GmbH έχουν ήδη καταλήξει στα χέρια των πιστωτών τους, χάνοντας τον έλεγχο της ίδιας της τύχης τους.
Πολιτικός συναγερμός στο Βερολίνο – Πίεση για χαλάρωση της απαγόρευσης κινητήρων εσωτερικής καύσης
Καθώς η ύφεση στον κλάδο βαθαίνει, η κρίση δεν μένει μόνο στους ισολογισμούς. Μετατρέπεται σε πολιτικό πρόβλημα πρώτης γραμμής για το Βερολίνο.
Ο καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς, υπό πίεση καθώς η συμμαχία CDU–SPD βλέπει τα ποσοστά της να φθίνουν, προειδοποίησε πρόσφατα ότι η απώλεια της αυτοκινητοβιομηχανίας θα έθετε σε άμεσο κίνδυνο την ευημερία της Γερμανίας.
Γι’ αυτό και κάλεσε τις Βρυξέλλες να επανεξετάσουν την απόφαση για απαγόρευση πώλησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035. Το μήνυμα ήταν σαφές:
αν η μετάβαση στα ηλεκτρικά δεν γίνει με ρεαλιστικό ρυθμό, το κόστος για την απασχόληση, τη βιομηχανία και την κοινωνική συνοχή μπορεί να είναι τεράστιο.
Η περίπτωση της ZF λειτουργεί έτσι ως προειδοποιητική βολή: αν ένας γίγαντας με παγκόσμια παρουσία και τεχνογνωσία δυσκολεύεται να μείνει όρθιος, τι σημαίνει αυτό για εκατοντάδες μικρότερους προμηθευτές που ζουν κυριολεκτικά «από παραγγελία σε παραγγελία»;
Το μόνο βέβαιο είναι ότι το «καμπανάκι» που χτυπούν οι προμηθευτές της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας δεν αφορά μόνο τη Γερμανία, αλλά ολόκληρη την ευρωπαϊκή βιομηχανική αλυσίδα.
Πηγή: Pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας