Επένδυση–μαμούθ 4 δισ. η Ελλάδα στήνει το μεγαλύτερο βιομηχανικό project: Πράσινη μετάβαση ή νέα εξάρτηση;
Πηγή Φωτογραφίας: AP Photo//Με επένδυση–μαμούθ 4 δισ. η Ελλάδα στήνει το μεγαλύτερο βιομηχανικό project της εποχής: Πράσινη μετάβαση ή νέα εξάρτηση;
Αύριο ψηφίζεται στη Βουλή το νομοσχέδιο που αλλάζει το ενεργειακό τοπίο της Ελλάδας, ανοίγοντας τον δρόμο για επενδύσεις άνω των 4 δισ. ευρώ σε έργα δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CCS). Από τους Αγίους Θεοδώρους έως τον Πρίνο, η ελληνική βιομηχανία τοποθετείται στην πρώτη γραμμή της πράσινης μετάβασης, μετατρέποντας τη χώρα στο μεγαλύτερο hub διαχείρισης CO₂ της ΝΑ Ευρώπης — με τεράστιες ευκαιρίες αλλά και σοβαρά ερωτήματα για κόστος, επιπτώσεις και ενεργειακή στρατηγική.
Το νομοσχέδιο που “ξεκλειδώνει” την πράσινη βιομηχανική επανάσταση
Το νέο θεσμικό πλαίσιο ρυθμίζει ταρίφες, κανόνες αγοράς, χωρητικότητα και αδειοδοτήσεις, επιτρέποντας την έναρξη του market test από την EnEarth και επιταχύνοντας την τελική επενδυτική απόφαση για τα μεγάλα έργα αποθήκευσης CO₂.
Η ψήφισή του αποτελεί τη μεγαλύτερη θεσμική τομή στην ελληνική ενεργειακή πολιτική της τελευταίας δεκαετίας.
ΑΓΕΤ Ηρακλής – Project OLYMPUS: 400 εκατ. ευρώ για μηδενικό τσιμέντο
Το έργο OLYMPUS στον Μηλάκι Ευβοίας:
- Συνολική επένδυση: 400 εκατ. ευρώ
- Επιχορήγηση από Innovation Fund: 124,5 εκατ. ευρώ
- Έναρξη λειτουργίας: 2030
- Δέσμευση CO₂: 1 εκατ. τόνος/έτος
- Παραγωγή: 2 εκατ. τόνοι σχεδόν μηδενικού τσιμέντου
Θα χρησιμοποιεί κρυογενική δέσμευση CO₂, χωρίς ανάγκη γλυκού νερού και χωρίς παραγωγή αποβλήτων.
Το δεσμευμένο CO₂ θα ταξιδεύει 250 ναυτικά μίλια μέχρι τον Πρίνο, δημιουργώντας για πρώτη φορά ελληνική «αλυσίδα άνθρακα».
Τιτάν – IFESTOS: Το μεγαλύτερο project CCS στην ελληνική ιστορία
- Δέσμευση CO₂: έως 1,9 εκατ. τόνους/έτος
- Παραγωγή πράσινου τσιμέντου: 3 εκατ. τόνοι
- Επιχορήγηση: 235 εκατ. ευρώ
- Τελική απόφαση: τέλος 2026
- Λειτουργία: 2030
Το IFESTOS υπόσχεται αποφυγή 10 εκατ. τόνων CO₂ μέσα σε μία δεκαετία. Πρόκειται για το πιο φιλόδοξο έργο CCS στον ευρωπαϊκό τσιμεντοκλάδο.
Motor Oil – IRIS: Το πρώτο ελληνικό διυλιστήριο χαμηλών εκπομπών
Η IRIS μετατρέπει το διυλιστήριο στους Αγίους Θεοδώρους σε:
- Μονάδα δέσμευσης CO₂ από SMR
- Παραγωγό υδρογόνου εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών
- Κέντρο παραγωγής συνθετικής μεθανόλης, ένα καύσιμο νέας γενιάς για ναυτιλία
Επένδυση: 127 εκατ. ευρώ από Innovation Fund Αποφυγή εκπομπών: 8,5 εκατ. τόνοι CO₂ σε 10 χρόνια
Με την IRIS, η Motor Oil μετατοπίζεται σταδιακά από τα ορυκτά καύσιμα προς πράσινα καύσιμα υψηλής προστιθέμενης αξίας.
ΔΕΣΦΑ – Apollo CO₂: Το πρώτο εθνικό hub μεταφοράς άνθρακα
Το Apollo CO₂ είναι το πιο κρίσιμο κομμάτι του παζλ, καθώς δημιουργεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα δίκτυο midstream για CO₂.
- Επιχορήγηση: 169,3 εκατ. ευρώ
- Υγροποίηση στο LNG terminal Ρεβυθούσας
- Αγωγός CO₂ 35 χλμ
- Αρχική μεταφορά: 3 εκατ. τόνοι/έτος
- Δυνατότητα επέκτασης: 5 εκατ. τόνοι έως 2034
Η αξιοποίηση των υφιστάμενων κρυογενικών υποδομών του LNG μειώνει σημαντικά το κόστος.
Το Apollo είναι το πρώτο έργο midstream CO₂ στη Νότια Ευρώπη – η Ελλάδα γίνεται περιφερειακός παίκτης.
Prinos CO₂ – Το έργο–σταθμός της Energean
Το σημαντικότερο επενδυτικό project της χώρας στην πράσινη μετάβαση:
- Συνολική επένδυση: 1+ δισ. ευρώ
- Επιδοτήσεις: 270 εκατ. ευρώ (RRF + CEF)
- Χωρητικότητα: 2,8 εκατ. τόνοι CO₂/έτος
- Υπογεγραμμένα MoUs: 15 συμβόλαια – έως 6 εκατ. τόνους CO₂
- Πρώτη γεώτρηση: α’ εξάμηνο 2026
Αν όλα κυλήσουν ομαλά, ο Πρίνος γίνεται το πρώτο κοίτασμα CCS της ΝΑ Μεσογείου, μετατρέποντας την Ελλάδα σε περιφερειακό αποθηκευτή άνθρακα.
Κίνδυνος ντόμινο: Αν “κολλήσει” ένα έργο, μπλοκάρουν όλα
Τα μεγάλα project είναι αλληλοεξαρτώμενα:
- Οι τσιμεντοβιομηχανίες χρειάζονται μεταφορά και αποθήκευση
- Το Apollo χρειάζεται σταθερούς εκπομπούς
- Ο Πρίνος χρειάζεται δεσμευμένα φορτία CO₂ για να είναι βιώσιμος
Μια καθυστέρηση σε οποιοδήποτε κρίκο μπορεί να εκτροχιάσει επενδύσεις δισεκατομμυρίων.
Η Ελλάδα σε σταυροδρόμι 4 δισ. ευρώ
Η χώρα μπαίνει για πρώτη φορά δυναμικά στη διεθνή αγορά βιομηχανικής διαχείρισης άνθρακα, έναν κλάδο που αλλάζει την παγκόσμια παραγωγή.
Η Ελλάδα μπορεί να γίνει:
- CCS hub της ΝΑ Ευρώπης
- Κέντρο βιομηχανίας σχεδόν μηδενικών εκπομπών
- Πρωτοπόρος σε συνθετικά καύσιμα
Αλλά ταυτόχρονα καλείται να διαχειριστεί:
- Μεγάλα κόστη για τις βιομηχανίες
- Τεχνολογικούς και περιβαλλοντικούς κινδύνους
- Την ανάγκη για υπερταχεία αδειοδότηση
- Την πιθανή εξάρτηση από κεντρικούς παρόχους CCS
Η επένδυση είναι ιστορική — και μπορεί να καθορίσει το βιομηχανικό μέλλον της χώρας για τις επόμενες δεκαετίες.
Πηγή: pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας