Ελλάδα

Αναγκαίο ”Restart” στο μετρό της Αθήνας: 15 νέοι συρμοί μέχρι το 2028

Αναγκαίο ”Restart” στο μετρό της Αθήνας: 15 νέοι συρμοί μέχρι το 2028

Πηγή Φωτογραφίας: Wikipedia

Η Αθήνα, η πόλη που σέρνεται πίσω από τις ανάγκες της, βλέπει επιτέλους ένα φως στο τούνελ του μετρό της, αλλά αυτό το φως είναι ακόμα μακρινό και θολό, σαν να βγαίνει από σήραγγα που χτίστηκε πριν δεκαετίες και δεν έχει δει ποτέ συντήρηση

Μετά από χρόνια αποεπένδυσης που άφησαν το σύστημα σταθερών συγκοινωνιών να γίνει σκιά του εαυτού του, η Ελληνικό Μετρό ετοιμάζεται να προκηρύξει διαγωνισμό για 15 νέους συρμούς, με στόχο την έγκριση στις αρχές Φεβρουαρίου 2026, σε μια κίνηση που δεν είναι πια πολυτέλεια αλλά επιτακτική ανάγκη, καθώς οι χρονοαποστάσεις των δρομολογίων δεν αντέχουν την καθημερινή πίεση μισού εκατομμυρίου επιβατών και η εφεδρεία του συστήματος είναι μηδενική. Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, μιλώντας στο συνέδριο του Ταμείου Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων, τόνισε ότι ο διαγωνισμός θα πιέσει για τον μικρότερο δυνατό χρόνο παράδοσης, με επτά από τους συρμούς να είναι διρευματικοί, ικανοί να κινούνται τόσο στο υπόγειο δίκτυο όσο και στο υπέργειο τμήμα προς το αεροδρόμιο, κάτι που θα δώσει μια ανάσα σε μια πόλη που πνίγεται από την κίνηση και την έλλειψη εναλλακτικών.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας, πιστεύει ότι αυτός ο αριθμός συρμών αρκεί για να καλύψει τις βασικές ανάγκες της πρωτεύουσας, αλλά η πραγματικότητα είναι σκληρότερη, καθώς η άφιξη αυτών των νέων οχημάτων δεν θα είναι υπόθεση ημερών ή μηνών, αλλά ετών, και μέχρι τότε η ΣΤΑΣΥ, η εταιρεία που διαχειρίζεται το μετρό, τρέχει σχέδιο ανάταξης του υπάρχοντος στόλου, σε μια προσπάθεια να μην καταρρεύσει εντελώς το σύστημα πριν έρθει η βοήθεια.

Το μετρό μεταφέρει καθημερινά πάνω από 750.000 επιβάτες, με αύξηση 8% το 2024 και εκτιμώμενη 5% φέτος, και αυτή η πίεση κάνει κάθε λεπτό καθυστέρησης να μοιάζει με βόμβα σε αργή κίνηση, ειδικά στη Γραμμή 3, όπου τα δρομολόγια κάθε 4 λεπτά είναι ήδη ανεπαρκή για την αιχμή, ενώ η Γραμμή 1, ο παλιότερος κορμός του δικτύου, λειτουργεί με συρμούς δεκαετίας του 1980 που έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τον κύκλο ζωής τους και αναγκάζουν τους επιβάτες να περιμένουν οκτώ λεπτά σε πλατφόρμες που θυμίζουν μουσεία βιομηχανικής παρακμής.

Η ΣΤΑΣΥ, υπό την ηγεσία του Θανάση Κοτταρά, προχωρά σε επιστροφή 12 παροπλισμένων συρμών στις Γραμμές 2 και 3 μετά από αναγκαίες επισκευές, και παράλληλα στέλνει πρόταση για προσθήκη κλιματισμού σε 28 συρμούς της πρώτης γενιάς, αυτούς που μπήκαν το 2000 χωρίς A/C και μετατρέπονται σε φούρνους τους ζεστούς μήνες, με την ελπίδα ένταξης στο ΕΣΠΑ και διαγωνισμούς μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026, κάτι που θα δώσει μια ανάσα ανακούφισης από το φθινόπωρο, αλλά δεν θα λύσει το ριζικό πρόβλημα, καθώς ο συνολικός στόλος έχει ενισχυθεί από 40 σε 52 συρμούς τα τελευταία τέσσερα χρόνια, με τέσσερις ακόμα να «δανείζονται» από τη Γραμμή 1 για να βγαίνει το πρόγραμμα, σε μια κίνηση που θυμίζει εμφανές έλλειμμα εφεδρειών σε ένα σύστημα που δεν αντέχει άλλο τις παλαιότητες και τις βλάβες.

Η Γραμμή 1 είναι το πραγματικό αγκάθι, εκεί όπου οι συρμοί της δεκαετίας του 1980 κυκλοφορούν σαν φαντάσματα, και η ανακαίνιση 14 από αυτούς από την ισπανική CAF προχωρά με τέτοιες καθυστερήσεις που η ΣΤΑΣΥ της έριξε πρόστιμο 3,5 εκατομμυρίων ευρώ, με τον πρώτο ανακαινισμένο να έρχεται τον Μάρτιο 2026 για δοκιμές και έναν τον μήνα μέχρι Μάιο 2027, εφόσον δεν υπάρξουν νέες αναποδιές, ενώ παράλληλα ετοιμάζεται πρόταση για αναβάθμιση άλλων δέκα συρμών από τα ’90, και η διοίκηση συνδέει άμεσα την πτώση επιβατικής κίνησης στον ηλεκτρικό με την παλαιότητα και την αναξιοπιστία, που κάνει τους Αθηναίους να προτιμούν τα αυτοκίνητα αντί για πλατφόρμες που μυρίζουν σκόνη και εποχές περασμένες.

Αυτό το επενδυτικό πρόγραμμα 300 εκατομμυρίων ευρώ της ΣΤΑΣΥ περιλαμβάνει συμβασιοποιημένα έργα 100 εκατομμυρίων, όπως η αντικατάσταση 32 χιλιομέτρων σιδηροτροχιάς για να σταματήσουν οι βραδυπορείες από προβληματικά σημεία, αναβάθμιση σταθμών και αντικατάσταση κλιμάκων σε σταθμούς από το 2000 με κόστος πάνω από 30 εκατομμύρια, και αναβάθμιση σηματοδότησης στις Γραμμές 2 και 3 με 20 εκατομμύρια για καλύτερη ασφάλεια και συχνότητες, ενώ στη Γραμμή 1 τρέχουν εργασίες ενίσχυσης όπως η αποκατάσταση της γέφυρας Πουλοπούλου και αντικατάσταση περιφράξεων, και η εταιρεία «ξεπαγώνει» το στοιχειωμένο έργο της υπογειοποίησης Φάληρο-Πειραιάς που συζητιέται από το 2000, με νέα μελέτη έτοιμη και αποφάσεις της Πολιτείας να αναμένονται, καθώς αυτό το τμήμα κουβαλά φθορές δεκαετιών και επιβάλλει μειωμένες ταχύτητες, ενώ παράλληλα ξεκινά καθαρισμός από γκράφιτι και φθορές για να σταματήσει η εικόνα εγκατάλειψης που χαρακτηρίζει σημεία του ηλεκτρικού σαν να είναι ξεχασμένο ρημαγμένο μουσείο.

Και μέσα σε όλο αυτό το χάος, οι επεκτάσεις του μετρό προχωρούν με ρυθμούς χελώνας: Η Γραμμή 4 έχει τον πρώτο μετροπόντικα στο 88% της διαδρομής Κατεχάκη-Ευαγγελισμός και τον δεύτερο στο 33% προς Κυψέλη, με εργασίες σταθμών καθημερινές αλλά τεχνικές δυσκολίες που καθυστερούν, και το χρονοδιάγραμμα να περιμένει από τον ανάδοχο, ενώ ο σχεδιασμός για Άγιο Νικόλαο, Γλυφάδα-Ελληνικό, βόρειους κλάδους προς Μελίσσια και Εθνική Οδό, Πετρούπολη και σύνδεση Γραμμής 1 με Σταύρος Νιάρχος κρέμεται από μια κλωστή χρηματοδότησης και πολιτικής βούλησης, σε μια πόλη που χρειάζεται επειγόντως ένα σύστημα που να τρέχει και όχι να σέρνεται πίσω από τις υποσχέσεις δεκαετιών, αφήνοντας εκατοντάδες χιλιάδες Αθηναίους να πνίγονται στην κίνηση και στην απόγνωση ενός συστήματος που κάποτε ήταν περήφανο και τώρα είναι φάντασμα.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments