Κερδίζει έδαφος το delivery, «μάχη» για γεμάτα τραπέζια: Η εστίαση ποντάρει στις γιορτές για να σώσει το 2025
Πηγή Φωτογραφίας: EUROKINISSI/Κερδίζει έδαφος το delivery, «μάχη» για γεμάτα τραπέζια: Η εστίαση ποντάρει στις γιορτές για να σώσει το 2025
Πτώση 1,7% στον τζίρο: Η εστίαση «πληρώνει» την οικονομική ανασφάλεια των νοικοκυριών
Το 2025 κλείνει με πικρή γεύση για την εστίαση: σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο κύκλος εργασιών στο γ’ τρίμηνο έπεσε στα 3,977 δισ. ευρώ, μειωμένος κατά 1,7% από τα 4,046 δισ. του 2024. Η οικονομική κόπωση των Ελλήνων, μετά χρόνια ακρίβειας και πληθωρισμού, στρέφει τον κόσμο μακριά από τα τραπέζια – προτιμούν φαγητό σπίτι, είτε delivery είτε heat-and-eat γεύματα. «Ο καταναλωτής πιέζεται πάρα πολύ, με πτώση 3-10% στο HORECA», δήλωσε ο Παναγιώτης Μπορέτος της Circana. Και ο Βάιος Δημοράγκας της NielsenIQ προσθέτει: «Η μετακίνηση στην οικιακή κατανάλωση είναι γεγονός». Ακόμα και οι 35 εκατομμύρια τουρίστες αλλάζουν: τρώνε περισσότερο στα καταλύματα, περιορίζοντας τη διασπορά χρημάτων στις τοπικές κοινωνίες.
Κεντρικές περιοχές «ζωντανεύουν», εστιατόρια μακριά από κέντρο «νεκρώνουν» – Σουβλάκι και καφές οι μεγάλοι νικητές
Στην Αθήνα, η εικόνα είναι διπλή: «Υπάρχει κινητικότητα σε Θησείο, Πλάκα, Μοναστηράκι, Σύνταγμα – λόγω εορταστικών εκδηλώσεων», λέει ο Γιάννης Δαβερώνης, πρόεδρος Ένωσης Εστιατορίων Αττικής και γενικός γραμματέας ΠΟΕΣΕ. Οι μεγάλοι νικητές; Καφετέριες και ψητοπωλεία με σουβλάκι – το «εθνικό» φαγητό που δεν χάνει ποτέ. Αντίθετα, τα εστιατόρια δυσκολεύονται: «Μακριά από κέντρο, δουλεύουν μόλις ένα Σαββατοκύριακο», αποκαλύπτει ο κ. Δαβερώνης. Η μέση απόδειξη πέφτει, ο κόσμος περιορίζει δαπάνες – και τα τραπέζια μένουν άδεια τις καθημερινές.
Ρεβεγιόν ακριβότερα 20-25%: Οι εστιάτορες «ζορίζονται» να κρατήσουν προσιτές τιμές
Οι γιορτές φέρνουν ελπίδα: ήδη τηλέφωνα και ερωτήσεις για ρεβεγιόν Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς πέφτουν βροχή, και το ενδιαφέρον εντείνεται. «Υπάρχει ζήτηση, αλλά οι επιχειρηματίες προσπαθούν να κρατήσουν τιμές προσιτές – ο κόσμος είναι ζορισμένος», τονίζει ο κ. Δαβερώνης. Πρόβλημα; Το κόστος διοργάνωσης εκτοξεύτηκε 20-25%: ακριβές πρώτες ύλες (κρέας, καφές), υψηλοί μισθοί, έλλειψη προσωπικού και extra έξοδα για ζωντανή μουσική. «Δεν είναι εύκολο να οργανώσεις ρεβεγιόν φέτος», παραδέχεται – και οι εστιάτορες ελπίζουν σε sold out για να καλύψουν ζημιές όλης της χρονιάς.
Delivery και heat-and-eat «τρώνε» πελάτες: Η οικιακή κατανάλωση ο μεγάλος αντίπαλος
Ενώ τα εστιατόρια παλεύουν για καρέκλες, το delivery «καίει»: παραγγελίες σπίτι εκτοξεύονται, ειδικά σε καθημερινές. Και δεν είναι μόνο delivery – η Circana βλέπει boom στα heat-and-eat γεύματα (ζέσταμα σε 5 λεπτά), με παγκόσμιο τζίρο 144 εκατ. ευρώ και ρυθμό +7,5%. Στην Ελλάδα, μερίδιο μόλις 1,5% στα σούπερ μάρκετ – αλλά ανεβαίνει. «Η κατανάλωση στο σπίτι κόβει από την εστίαση», λένε παράγοντες. Ακόμα και τουρίστες: τρώνε στα καταλύματα, όχι έξω – «δεν διαχέεται το χρήμα στις τοπικές κοινωνίες», προειδοποιεί ο Αριστοτέλης Παντελιάδης της Metro.
Η «επόμενη μέρα» μετά τις γιορτές: Πιέσεις από ακρίβεια, ενέργεια και έλλειψη προσωπικού
Οι εορτές θα δώσουν ανάσα – αλλά παροδική. «Ο προβληματισμός είναι πώς θα γεμίσουμε τραπέζια μετά τις γιορτές, σε περιβάλλον προκλήσεων», λένε παράγοντες. Τιμές πρώτων υλών παγιωμένες ψηλά (βόειο, καφές, κακάο), αβεβαιότητα ενέργειας, υψηλό μισθολογικό και έλλειψη προσωπικού – «αγκάθι» που κλείνει επιχειρήσεις. «Τα μαγαζιά φαίνονται γεμάτα, αλλά η μέση απόδειξη πέφτει – ο κόσμος δεν ξοδεύει όπως παλιά», καταλήγουν. Η εστίαση ελπίζει σε χριστουγεννιάτικο θαύμα – αλλά το 2026 φαντάζει δύσκολο.
Πηγή:Pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας