Πολιτισμός

Frieze London 2025: Η Τέχνη Γίνεται Χρηματιστήριο Επιθυμιών – Πωλήσεις, Νέοι Συλλέκτες και Η Φωνή της Αθήνας

Frieze London 2025: Η Τέχνη Γίνεται Χρηματιστήριο Επιθυμιών – Πωλήσεις, Νέοι Συλλέκτες και Η Φωνή της Αθήνας

Πηγή Φωτογραφίας: Guy Bell/Shutterstock

Από το Regent’s Park στη Μαδρίτη: Ρυθμός και Ουσία σε 22η Διοργάνωση – Μπλεχάροντας Νέους με Blue Chips

Λονδίνο, 14 Οκτωβρίου 2025. Μια μέρα πριν ανοίξει η Frieze για το κοινό, το Regent’s Park βυθίζεται στην υγρασία του φθινοπώρου. Υπό τα γυμνά δέντρα, το πλήθος περιμένει υπομονετικά: Γυναίκες με Hermès τσάντες, δρομείς με φλούο σορτς διασχίζουν το πλήθος σαν βέλη. Η 22η Frieze London, με 170 γκαλερί (από 160 πέρυσι), αναπνέει ρυθμικά. Η διευθύντρια Eva Langret κράτησε το πείραμα: Νέες γκαλερί στην είσοδο, blue chips στο βάθος. Ανακαλύπτεις πριν αναγνωρίσεις. Η αγορά, χωρίς φρενίτιδα, κινείται με βλέμμα σταθερό. Όπως είπε εκθέτης: «Φεύγουν οι φούσκες, μένει η ουσία». Πωλήσεις σε «γλυκό σημείο» 100.000-300.000 δολαρίων, με νέους συλλέκτες να επενδύουν σε «αγνώστους» καλλιτέχνες. Η ελληνική φωνή, από The Breeder και Kalfayan, ακούγεται δυνατά.

Η Γεωγραφία του Βλέμματος: Νέοι vs. Blue Chips

Η Langret άλλαξε το layout: Νέες γκαλερί μπροστά, blue chips δεξιά πίσω. «Ανακατεύεις για να ανακαλύψεις», λέει (Financial Times, 2025). Με 170 γκαλερί (USA 30%, ΕΕ 40%), η Frieze Masters (αρχαία τέχνη) και Frieze No.9 (emerging) συνυπάρχουν. Πωλήσεις +10% από 2024 (Art Basel Report), με 70% νέοι συλλέκτες κάτω των 40 (Sotheby’s). Η ελληνική συμμετοχή: The Breeder (Αθήνα) πούλησε έργα Κωστής Γελαλής (50.000 δολάρια) και Kalfayan (Θεσσαλονίκη) με Γιάννη Μαρή (30.000 δολάρια). «Η Αθήνα φέρνει φρέσκια ενέργεια», είπε η Langret (The Guardian).

Πωλήσεις: Το «Γλυκό Σημείο» και οι Εξαιρέσεις

Η αγορά ρέει: 100.000-300.000 δολάρια το «γλυκό σημείο» (60% πωλήσεων, Artnet 2025). Hauser & Wirth πούλησε Gabriele Münter (Der blaue Garten, 1909) για 3 εκατ. δολάρια και René Magritte (Le domaine enchanté, 1953) για 1,6 εκατ. David Zwirner: Steven Shearer 550.000, Lucas Arruda 350.000, Chris Ofili 700.000. Gagosian: Antony Gormley 850.000. Η Ελλάδα: The Breeder, Γελαλής 50.000, Kalfayan, Μαρή 30.000. Συνολικά, 200 εκατ. δολάρια πωλήσεις (Frieze, 2025), +5% από 2024.

Νέοι Συλλέκτες: Αλλαγή Τοπίου και Ελληνική Συνεισφορά

Νέοι συλλέκτες (<40 ετών) 70% αγορών (Sotheby’s), επενδύοντας σε «αγνώστους» (π.χ. Arruda, +200% τιμές 2020-2025). Η Ελλάδα, με The Breeder (Γελαλής) και Kalfayan (Μαρή), φέρνει emerging art: 10% πωλήσεων ελληνικά (2025, Artforum). «Η Αθήνα δημιουργεί σταρ», λέει εκθέτης. Με 18% γυναίκες συλλέκτες (+10% από 2024), η Frieze γίνεται «κοινότητα».

Ρυθμός και Ουσία στη Frieze

Η Frieze 2025, με 170 γκαλερί και 200 εκατ. πωλήσεις, αναπνέει ρυθμικά: Νέοι συλλέκτες και blue chips συνυπάρχουν. Η Αθήνα, με Breeder και Kalfayan, ακούγεται. Χωρίς φούσκες, η τέχνη γίνεται εμπόριο επιθυμιών – και η Ελλάδα, πρωταγωνίστρια.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments