Ελλάδα

Ένας στους τέσσερις Έλληνες οδηγούς είναι άνω των 65 ετών: Τι σημαίνει αυτό για την ασφάλειά μας;

Ένας στους τέσσερις Έλληνες οδηγούς είναι άνω των 65 ετών: Τι σημαίνει αυτό για την ασφάλειά μας;

Πηγή Φωτογραφίας: FREEPIK/Woman drivers hands on a car steering wheel

Σε μια χώρα όπου το τιμόνι είναι συνώνυμο της ανεξαρτησίας και της καθημερινής ρουτίνας, τα νούμερα μιλούν από μόνα τους: 1 στους 4 οδηγούς στην Ελλάδα έχει ξεπεράσει τα 65 του χρόνια

Αυτό δεν είναι απλώς στατιστικό – είναι μια πραγματικότητα που διαμορφώνει την οδική μας καθημερινότητα, φέρνοντας στο προσκήνιο ερωτήματα για την ασφάλεια, την προσαρμογή και το μέλλον της οδήγησης. Μια νέα διεθνής μελέτη της iSelect, που αξιολογεί την «ηλικιωμενο-φιλικότητα» των οδικών συστημάτων σε 22 χώρες, βάζει την Ελλάδα στην κορυφή παγκοσμίως με βαθμολογία 72,96/100. Αλλά πίσω από αυτή την «πρωτιά» κρύβεται ένας διπλός ρόλος: η χώρα μας υπερτερεί σε υποδομές και ευκολίες για ηλικιωμένους οδηγούς, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζει την πρόκληση ενός πληθυσμού που γερνάει γρηγορότερα από οποιονδήποτε άλλον στην Ευρώπη.

Το δημογραφικό «τσουνάμι» δεν περιορίζεται στις γεννήσεις ή τις συντάξεις – φτάνει και στην άσφαλτο. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, πάνω από 1,5 εκατομμύριο άτομα άνω των 65 ετών κατέχουν άδεια οδήγησης, αντιπροσωπεύοντας το 25% του συνόλου των οδηγών. Αυτό το ποσοστό είναι από τα υψηλότερα στην ΕΕ, όπου ο μέσος όρος είναι γύρω στο 20%. Η μελέτη της iSelect, που εξετάζει παράγοντες όπως η ευκολία ανανέωσης αδειών, οι υποδομές (π.χ. προσαρμοσμένα παρκαδόστρα, φωτισμός), οι έλεγχοι υγείας και η νομοθεσία για ηλικιωμένους οδηγούς, δίνει στην Ελλάδα υψηλή βαθμολογία σε κινητικότητα και αυτονομία. Βαθμολογείται με 9/10 στην ανανέωση αδειών (χωρίς υποχρεωτικές ιατρικές εξετάσεις μετά τα 65, σε αντίθεση με Γερμανία ή Γαλλία), και 8/10 σε υποδομές (καλά φωτισμένα ρεύματα, εύκολη πρόσβαση σε δημόσιους χώρους). Ωστόσο, η χαμηλή βαθμολογία σε «ενεργά προγράμματα εκπαίδευσης» (6/10) και «έλεγχους οράσεως» (5/10) δείχνει κενά: Δεν υπάρχει υποχρεωτικός έλεγχος μετά τα 70, ούτε μαζικά προγράμματα ανανέωσης δεξιοτήτων, όπως στην Ολλανδία.

Αυτή η «πρωτιά» δεν είναι μόνο έπαινος – είναι και προειδοποίηση. Σε μια χώρα με μέσο ηλικία οδηγού 48 ετών (ELSTAT 2025) και γήρανση πληθυσμού (+15% άνω 65 έως 2030), η αύξηση ηλικιωμένων οδηγών φέρνει ρίσκα: Μείωση αντανακλαστικών, προβλήματα όρασης, πολυφαρμακία. Στατιστικά, οι οδηγοί >65 εμπλέκονται σε 20% περισσότερα ατυχήματα ανά χιλιόμετρο από τους 25-34 (WHO 2024), με αύξηση +12% θανατηφόρων σε ΕΕ (Eurostat 2025). Στην Ελλάδα, με 800+ θανάτους/έτος (ΕΛΣΤΑΤ), το 25% ηλικιωμένων οδηγών πιέζει: Περισσότερα ατυχήματα σε αστικές περιοχές, όπου η κίνηση είναι πυκνή και απαιτεί γρήγορες αποφάσεις.

Η μελέτη iSelect, βασισμένη σε 22 χώρες, δείχνει ότι η Ελλάδα υπερτερεί σε «αυτονομία» (δεν υπάρχει ηλικιακό όριο αδείας, σε αντίθεση με Ιαπωνία >70), και «υποδομές» (καλά φωτισμένα ρεύματα, ramps για ΑΜΕΑ). Αλλά υστερεί σε «προληπτικά μέτρα»: Χωρίς υποχρεωτικές εξετάσεις μετά 65 (όπως Γερμανία), και ελάχιστα προγράμματα εκπαίδευσης (μόνο το 15% των >70 κάνει refresh courses). Αποτέλεσμα; +18% ατυχήματα >65 σε σύγκριση με μέσο όρο ΕΕ (ELSTAT 2025).

Το πρόβλημα δεν είναι η ηλικία – είναι η προσαρμογή. Μελέτες (Harvard 2024) δείχνουν ότι οδηγοί >65 έχουν 30% λιγότερα αντανακλαστικά, 25% χειρότερη νυχτερινή όραση, και 40% περισσότερα λάθη σε πολυσύχναστα. Στην Ελλάδα, με 1,5 εκατ. ηλικιωμένους οδηγούς και 4 εκατ. αυτοκίνητα, αυτό σημαίνει ~375.000 «υψηλού κινδύνου» – και 100+ θανάτους/έτος από ατυχήματα >65 (ΕΛΣΤΑΤ).

Η «πρωτιά» iSelect είναι διπλή μαχαίρα: Δείχνει φιλικότητα (εύκολες άδειες, υποδομές), αλλά αγνοεί κινδύνους. Σε Γερμανία, υποχρεωτική εξέταση >70 μειώνει ατυχήματα 15%. Στην Ελλάδα, προτάσεις: Εθελοντικά refresh courses, έλεγχος όρασης >70, AI apps για monitoring.

Το 25% ηλικιωμένων οδηγών δεν είναι «πρόβλημα» – είναι ευκαιρία για βιώσιμη οδήγηση. Με σωστή εκπαίδευση και τεχνολογία (ADAS), μπορούμε να το κάνουμε ασφαλέστερο. Η iSelect βαθμολογεί «φιλικότητα» – αλλά η πραγματική «πρωτιά» είναι η μηδενική ανοχή σε ατυχήματα.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments