Κόσμος

MH370: Το «στοιχειωμένο» Boeing επιστρέφει στα ραντάρ – Η Μαλαισία ξανανοίγει το μεγαλύτερο μυστήριο

MH370: Το «στοιχειωμένο» Boeing επιστρέφει στα ραντάρ – Η Μαλαισία ξανανοίγει το μεγαλύτερο μυστήριο

Πηγή Φωτογραφίας: wikipedia

Στις 30 Δεκεμβρίου ξεκινούν ξανά, πάνω από 11 χρόνια μετά, οι έρευνες στον βυθό της θάλασσας με τη βοήθεια της Ocean Infinity

Ένα φάντασμα πάνω από τους ωκεανούς

Περισσότερο από έντεκα χρόνια μετά τη νύχτα που η πτήση MH370 της Malaysia Airlines εξαφανίστηκε από τα ραντάρ, το όνομά της συνεχίζει να πλανάται σαν φάντασμα πάνω από τους ωκεανούς και τα κενά της αεροπορικής ασφάλειας. Σήμερα, η Μαλαισία αποφασίζει να ξαναγράψει το επόμενο κεφάλαιο αυτής της ιστορίας.

Το υπουργείο Μεταφορών της χώρας ανακοίνωσε ότι οι έρευνες για τον εντοπισμό του Boeing 777 θα ξαναρχίσουν στις 30 Δεκεμβρίου, σε μια αποστολή διάρκειας περίπου 50 ημερών. Για άλλη μια φορά, στο κυνήγι της αλήθειας θα βρεθεί η εταιρεία θαλάσσιων εξερευνήσεων Ocean Infinity, η οποία αναλαμβάνει να «σαρώσει» τον βυθό σε μια στοχευμένη περιοχή, εκεί όπου εκτιμάται πλέον ότι βρίσκονται τα περισσότερα «σοβαρά» ίχνη του χαμένου αεροσκάφους.

Η πτήση που χάθηκε από τον χάρτη και μπήκε στην ιστορία

Η πτήση MH370 είχε απογειωθεί στις 8 Μαρτίου 2014 από την Κουάλα Λουμπούρ με προορισμό το Πεκίνο. Στο αεροσκάφος επέβαιναν 239 άνθρωποι: 12 μέλη πληρώματος από τη Μαλαισία και 227 επιβάτες, οι περισσότεροι Κινέζοι υπήκοοι. Κάποια στιγμή στη διαδρομή, το Boeing 777 εξαφανίστηκε από τα ραντάρ, χωρίς SOS, χωρίς σαφή ένδειξη βλάβης, χωρίς κάποιο ξεκάθαρο σενάριο.

Ακολούθησε η μεγαλύτερη επιχείρηση έρευνας στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας. Τρία χρόνια αναζητήσεων, υπό την καθοδήγηση της Αυστραλίας, σε τεράστιες εκτάσεις του Ινδικού Ωκεανού. Παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες, το κυρίως σώμα του αεροσκάφους δεν βρέθηκε ποτέ. Μόνο μεμονωμένα συντρίμμια που ξέβρασε η θάλασσα σε ακτές της Αφρικής και του Ινδικού, αρκετά για να επιβεβαιώσουν ότι το αεροπλάνο καταστράφηκε, αλλά όχι για να δώσουν καθαρή απάντηση στο πώς και στο γιατί.

Το Boeing που γέννησε θεωρίες και αμφιβολίες

Χωρίς μαύρα κουτιά, χωρίς ολοκληρωμένα συντρίμμια, χωρίς ξεκάθαρο σημείο πρόσκρουσης, η MH370 έγινε γρήγορα έδαφος για κάθε λογής θεωρίες. Από τα τεχνικά σενάρια και την πιθανότητα καταστροφικής βλάβης, μέχρι το ενδεχόμενο σκόπιμης εκτροπής της πορείας και εσκεμμένης συντριβής.

Το επίσημο πόρισμα των αρχών της Μαλαισίας το 2018 πρόσθεσε μεν στοιχεία, αλλά όχι σιγουριά. Υπογράμμιζε παραλείψεις ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και αποκάλυπτε ότι η πορεία του αεροσκάφους είχε τροποποιηθεί χειροκίνητα – πιθανότατα από κάποιον από τους πιλότους ή «τρίτο μέρος». Όμως, παρά τις αναλύσεις, δεν κατέληγε σε σαφές συμπέρασμα για τα αίτια: ούτε κατηγορούσε ευθέως κάποιο πρόσωπο, ούτε έκλεινε οριστικά καμία εκδοχή.

Το αποτέλεσμα ήταν ένα διπλό κενό: τεχνικό, για την αεροπορία, και συναισθηματικό, για τις οικογένειες. Χωρίς απαντήσεις, χωρίς σημείο συντριβής, χωρίς σωρούς. Ένα αεροπλάνο που απλώς… εξαφανίστηκε.

Ocean Infinity: από την αποτυχία του 2018 στη νέα ευκαιρία

Η Ocean Infinity δεν είναι άγνωστη στην υπόθεση. Ήδη το 2018, η εταιρεία είχε προσπαθήσει να εντοπίσει το MH370 με προηγμένα υποβρύχια μέσα, σε μια έρευνα που χαρακτηρίστηκε τότε ελπιδοφόρα. Κι όμως, η αποστολή δεν απέδωσε καρπούς. Η συμφωνία με τη Μαλαισία είχε λογική «no find, no fee»: η εταιρεία θα αμειβόταν μόνο αν έβρισκε κάτι. Δεν βρήκε.

Φέτος, ωστόσο, η Ocean Infinity επέστρεψε στο τραπέζι, προτείνοντας νέα έρευνα σε περιοχή που, με βάση τα νεότερα δεδομένα, θεωρείται ότι συγκεντρώνει τη μεγαλύτερη πιθανότητα εντοπισμού του αεροσκάφους. Οι αρχικές εργασίες είχαν ξεκινήσει, αλλά διακόπηκαν τον Απρίλιο λόγω κακών καιρικών συνθηκών. Τώρα, το υπουργείο Μεταφορών της Μαλαισίας επιβεβαιώνει επισήμως ότι στις 30 Δεκεμβρίου ξεκινά η νέα, πλήρης φάση της επιχείρησης, με διάρκεια περίπου 50 ημέρες.

Η διατύπωση είναι χαρακτηριστική: έρευνες «σε στοχευμένη περιοχή όπου κρίνεται ότι υπάρχει η ισχυρότερη πιθανότητα εντοπισμού» του MH370. Δηλαδή, όχι πια ένα τυφλό «χτένισμα» του βυθού, αλλά έρευνα στη βάση πιο συγκεκριμένων υπολογισμών.

Από την υπόσχεση του 2024 στη νέα αποστολή

Το 2024, η κυβέρνηση της Μαλαισίας είχε δηλώσει ότι είναι έτοιμη να ανοίξει ξανά την έρευνα, εφόσον εμφανιστούν «νέα, πειστικά στοιχεία». Προφανώς, οι προτάσεις και τα δεδομένα που παρουσίασε η Ocean Infinity κρίθηκαν επαρκώς σοβαρά ώστε να ενεργοποιήσουν εκ νέου το κράτος.

Για τις οικογένειες των θυμάτων, αυτό το νέο ξεκίνημα είναι κάτι παραπάνω από ένα τεχνικό project. Είναι μια ακόμη –ίσως η τελευταία– ελπίδα ότι θα υπάρξει επιτέλους κλείσιμο αυτού του ανοιχτού κεφαλαίου. Ότι θα μπορούν κάποτε να πουν «εδώ έπεσε το αεροπλάνο», αντί για το οδυνηρό «δεν ξέρουμε».

Ένα μυστήριο που βαραίνει την αεροπορική ασφάλεια

Η MH370 δεν είναι μόνο μια τραγωδία για 239 ανθρώπους και τις οικογένειές τους. Είναι και ένα τραύμα για την ίδια τη λογική του σύγχρονου κόσμου: πώς γίνεται ένα σύγχρονο αεροσκάφος, γεμάτο συστήματα, δορυφορικά ίχνη και πολλαπλές δικλίδες ασφαλείας, να εξαφανιστεί χωρίς να αφήσει σαφή ψηφιακό αποτύπωμα;

Γι’ αυτό και κάθε νέα έρευνα δεν αφορά μόνο την ευαισθησία της Μαλαισίας ή το πένθος των οικογενειών, αλλά και τη διεθνή κοινότητα της αεροπλοΐας. Αν βρεθεί το αεροσκάφος και ανακτηθούν τα κρίσιμα δεδομένα, είναι πιθανό να προκύψουν νέες προδιαγραφές, νέα συστήματα παρακολούθησης, νέα μέτρα ασφαλείας. Αν όχι, θα συνεχιστεί μια σιωπηλή παραδοχή ότι ακόμη και στον 21ο αιώνα, κάποια πράγματα μπορούν να χαθούν στο κενό.

Η τελευταία ευκαιρία για απαντήσεις;

Το αν η νέα επιχείρηση της Ocean Infinity θα αποδειχθεί επιτυχής, κανείς δεν μπορεί να το προβλέψει. Η θάλασσα παραμένει απέραντη, ο βυθός αχαρτογράφητος, και τα δεδομένα, παρά τις βελτιώσεις, δεν είναι αλάνθαστα.

Ωστόσο, 11 χρόνια μετά, η απόφαση της Μαλαισίας να ξανανοίξει την έρευνα στέλνει ένα σαφές μήνυμα: το MH370 δεν έχει ξεχαστεί. Το ερώτημα δεν είναι αν αξίζει να γίνει ακόμη μια προσπάθεια, αλλά αν η ανθρωπότητα μπορεί να συμβιβαστεί με το ενδεχόμενο να μην μάθει ποτέ τι πραγματικά συνέβη.

Για τις οικογένειες, για τους ειδικούς, για όλους όσοι παρακολουθούν από το 2014 αυτό το απίστευτο μυστήριο, η απάντηση είναι ξεκάθαρη: όσο υπάρχει πιθανότητα, έστω και μικρή, να βρεθούν ίχνη του αεροσκάφους, η αναζήτηση δεν μπορεί να σταματήσει. Και από τις 30 Δεκεμβρίου, ο ωκεανός θα ξαναρχίσει να ψάχνεται, με την ελπίδα ότι αυτή τη φορά θα μιλήσει.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments