Ιστορικό επίτευγμα: Άλλαξαν DNA εμβρύου για να σταματήσουν μελλοντική καρδιακή νόσο (vid)

Ένα βήμα προς τα μεταλλαγμένα και γενετικά τροποιημένα μωρά. Εγείρει τεράστια ηθικά ερωτήματα.

Ένα ιστορικό επιστημονικό επίτευγμα έλαβε χώρα: Για πρώτη φορά στην ιστορία έγινε επεξεργασία στα γονίδια (DNA) εμβρύων για να αποφευχθεί μια μετάλλαξη που προκαλεί μια κοινή κληρονομική νόσος.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature.

Τα μεταλλαγμένα έμβρυα που δημιουργήθηκαν στο εργαστήριο, καταστράφηκαν γρήγορα και δεν προορίζονταν ποτέ να εμφυτευτούν σε γυναίκα – κάτι που θα ήταν παράνομο σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε πολλές άλλες χώρες.

Ωστόσο πρόκειται για ένα βήμα προς τα γενετικά τροποποιημένα μωρά.

Και η επιτυχία της έρευνας ανοίγει την πόρτα στην αμφιλεγόμενη προοπτική να χρησιμοποιείται η επεξεργασία γονιδίων από τις μελλοντικές γενιές, για να αποφευχθεί η μετάδοση χιλιάδων κληρονομούμενων παθήσεων.

Αλλά το κατόρθωμα για τη διόρθωση της υπερτροφικής μυοκαρδιοπάθειας φέρνει επίσης στο προσκήνιο θεμελιώδη ερωτήματα σχετικά με το τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος και αν η αλλαγή του ανθρώπινου DNA θα αλλάξει και την ανθρώπινη ταυτότητα. Και οι επιστήμονες -συμπεριλαμβανομένων εκείνων που συμμετέχουν στη μελέτη- λένε ότι ήρθε η ώρα για να πάρουμε αποφάσεις.

Ο Πίτερ Μπράουντ, καθηγητής μαιευτικής και γυναικολογίας στο King’s College του Λονδίνου τόνισε πως τα θέματα ασφάλειας και ηθικής παραμένουν. Και η τεχνική δεν έχει τελειοποιηθεί αρκετά για να δικαιολογήσει την πρόοδο.

"Έχουμε ακόμα περιθώρια βελτίωσης", δήλωσε ο Shoukhrat Mitalipov, ερευνητής στο Oregon Health & Science University (OHSU), στο Πόρτλαντ και επικεφαλής της έρευνας.