Οικονομία

Πολυνομοσχέδιο: Νέος «Αρμαγεδδών μέτρων με περικοπές συντάξεων και φόρος ελέω πλεονάσματος

Πολυνομοσχέδιο: Νέος «Αρμαγεδδών μέτρων με περικοπές συντάξεων και φόρος ελέω πλεονάσματος
Την ώρα που η κυβέρνηση μιλάει για έξοδο από τα Μνημόνια έρχεται ένα πολυνομοσχέδιο "μαμούθ" 120 σελίδων με νέες θυσίες για τον ελληνικό λαό - Δείτε αναλυτικά όλα όσα προβλέπει.

Μεγάλες περικοπές σε συντάξεις και αφορολόγιτο φέρνει το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης ενόψει του Eurogroup της 21ης Ιουνίου. Στα ταμεία θα μπουν ούτε λίγο ούτε πολύ 5,1 δισεκατομμύρια ευρώ την περίοδο 2018 -2020.

Τα 2 δισ. ευρώ προέρχονται από το σκέλος των εσόδων και συνδέονται με τη μείωση του αφορολόγητου η οποία προβλέπεται να εφαρμοστεί από το 2020 αυξάνοντας σημαντικά την αναλογία των άμεσων φόρων στο σύνολο των “βαρών”. Οι υπόλοιπες παρεμβάσεις αφορούν κυρίως στην περικοπή των συντάξεων.

Το υπουργείο Οικονομικών υπόσχεται να δώσει παροχές και φοροελαφρύνσεις ως και 3,6 δις ευρώ.

Οι πίνακες του μεσοπρόθεσμου επιβεβαιώνουν, ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα φτάσει το 3,56% του ΑΕΠ το 2018, το 3,96% το 2019, το 4,15% το 2020, το 4,53% το 2021 και το 5,19% του ΑΕΠ το 2022, πολύ πάνω από τον στόχο για 3,5% του ΑΕΠ όλη την περίοδο αυτή, όπως έχει συμφωνηθεί με τους δανειστές.

Η δημοσιονομική αυτή υπεραπόδοση, όπως τη χαρακτηρίζει το μεσοπρόθεσμο, ξεκινά από 107 εκατ. ευρώ φέτος και φτάνει τα 3,5 δισ. ευρώ το 2022.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, θα χρησιμοποιηθεί για την υιοθέτηση μόνιμων μειώσεων φόρων, που θα συμβάλλουν στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, καθώς και της στοχευμένης ενίσχυσης των πρωτογενών δαπανών, με στόχο τη διατηρήσιμη μείωση της ανεργίας, την καταπολέμηση της παιδικής φτώχειας και την επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο.

Όπως αναλύεται στο Μεσοπρόθεσμο:

  • Το 2019, δημοσιονομικός χώρος 700 εκατ. ευρώ θα διατεθεί αποκλειστικά σε παρεμβάσεις μείωσης των φορολογικών βαρών. Ο πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος του 2020 θα διατεθεί κατά 75% σε νέες φορολογικές ελαφρύνσεις και κατά 25% σε κοινωνικές δαπάνες, ενώ αυτός των ετών 2021- 2022 θα διατεθεί ισόποσα μεταξύ φορολογικών ελαφρύνσεων και κοινωνικών δαπανών.
  • Τα μέτρα και το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2019-2022 που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο αποτυπώνουν τον οδικό χάρτη της νέας λιτότητας μετά την έξοδο από τα Μνημόνια και μέχρι το 2022 τουλάχιστον.

Στο πολυνομοσχέδιο δεν περιλαμβάνονται οι αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ που θα προστεθούν σαν τροπολογία στις αρχές της επόμενης εβδομάδας.

Ο ρυθμός ανάπτυξης του ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί φέτος στο 2%, να επιταχυνθεί το 2019 στο 2,4% και στη συνέχεια να ακολουθήσει μία πιο αργή πορεία ανόδου με την επίδοση του 2022 να είναι στο 1,8%. Κατά μέσο όρο θα κυμανθεί στο 2,1%.

Αποκρατικοποιήσεις

Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο, την περίοδο 2018- 2022 προβλέπονται συνολικά έσοδα ύψους 3,955 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, τα οποία κατανέμονται σε 2,031 δις. ευρώ εφέτος, σε 1,204 δισ. ευρώ το 2019, σε 238 εκατ. ευρώ το 2020, σε 212 εκατ. ευρώ το 2021 και σε 270 εκατ. ευρώ το 2022.

Τα έσοδα του 2018 θα προέλθουν από τους διαγωνισμούς που έχουν κλείσει σε προηγούμενα έτη και λαμβάνονται οι επόμενες δόσεις (π.χ. ΟΠΑΠ, ψηφιακό μέρισμα, ηλεκτρονικές δημοπρασίες ακινήτων), την πώληση λοιπών ακινήτων, καθώς και νέους διαγωνισμούς που θα διεξαχθούν ή διεξήχθησαν και πρόκειται να ολοκληρωθούν μέσα στο έτος, π.χ. ΟΛΘ, ΟΤΕ, ΕΕΣΣΤΥ, ΔΕΣΦΑ κ.ά. Από το 2019 και μετά, τα έσοδα θα προέλθουν κυρίως από διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη ή πρόκειται να διεξαχθούν, σύμφωνα με το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, όπως π.χ. Εγνατία Οδός, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ, ΔΕΗ κ.ά.

Σημειώνεται, παράλληλα, ότι με διάταξη του πολυνομοσχεδίου ορίζεται πως το υπερταμείο αμετάκλητα και άνευ όρων εγγυάται στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) την έγκαιρη εκπλήρωση από το δικαιούχο κράτος- μέλος των υποχρεώσεων του δικαιούχου κράτους μέλους βάσει της σύμβασης, και υπόσχεται στον ESM ότι κάθε φορά που το δικαιούχο κράτος- μέλος δεν καταβάλλει ποσό οφειλόμενο βάσει ή σε σχέση με τη σύμβαση, το υπερταμείο μετά από αίτημα θα φέρει την ευθύνη καταβολής αυτού του ποσού σαν να ήταν ο κύριος οφειλέτης, εφόσον τα συνολικά καταβλητέα ποσά βάσει αυτής της εγγύησης δεν θα υπερβαίνουν συνολικά τα 25 εκατ. ευρώ.

Προσλήψεις

Ο όρος προσλήψεων/αποχωρήσεις από 1:4 το 2017 και 1:3 εφέτος, γίνεται 1:1 κάθε χρόνο την περίοδο 2019- 2022. Συνολικά προβλέπονται 42.521 προσλήψεις και 44.174 αποχωρήσεις (ειδικά για την κεντρική διοίκηση προβλέπονται 32.759 προσλήψεις και 31.901 αποχωρήσεις).

Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο, το τρέχον έτος, εκτιμάται ότι μπορούν να πραγματοποιηθούν έως 7.266 προσλήψεις, με βάση τόσο τον κανόνα προσλήψεων του τρέχοντος έτους, όσο και το υπόλοιπο προσλήψεων προηγούμενων ετών που δεν υλοποιήθηκαν, των προσλήψεων για τις οποίες δεν απαιτείται έκδοση απόφασης κατανομής (όπως προσλήψεις σε εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων κ.λπ.) και των εισαγωγών ένστολων στις παραγωγικές σχολές.

Οι αλλαγές στον εξωδικαστικό μηχανισμό και τον νόμο Κατσέλη

Aρση του τραπεζικού απορρήτου, σε βάθος πενταετίας, για τους δανειολήπτες που αιτούνται την υπαγωγή τους στον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό και των επιχειρηματικών οφειλών που δημιουργήθηκαν πριν τις 31 Δεκεμβρίου του 2017 αλλά και εξώδικη πρόσκληση για ρύθμιση χρεών σε οφειλέτες πριν αυτές μεταβιβαστούν σε funds, προβλέπει το πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης.

Με τις αλλαγές που προωθούνται στον νόμο Κατσέλη θα επιταχυνθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες και το πλαίσιο θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Ειδικότερα το νέο πλαίσιο στις διατάξεις του για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά προβλέπει επίσης:

-Ότι αν ο οφειλέτης καθυστερεί την πληρωμή τουλάχιστον τριών μηνιαίων δόσεων που ορίστηκαν για το διάστημα από την κατάθεση της αίτησης μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης, τότε αυτομάτως θα παύει να ισχύει η αναστολή των καταδιωκτικών μέτρων, υπό την προϋπόθεση ο πιστωτής να έχει στείλει εξώδικη όχληση στον οφειλέτη.

-Οι πιστωτές ( τράπεζες) θα μπορούν να αναλαμβάνουν για λογαριασμό των δικαιούχων οφειλετών που έχουν ενταχθεί στον νόμο Κατσέλη να καταθέτουν αίτηση είσπραξης του ποσού που επιδοτεί το ελληνικό δημόσιο για την αποπληρωμή των μηνιαίων δόσεων

-Παρέχεται δικαίωμα στους εγγυητές που εκπλήρωσαν την υποχρέωσή τους, όπως προκύπτει από την εγγύηση, να υποκαταστήσουν τον πιστωτή στο σχέδιο αποπληρωμής.

-Μειώνεται η υποχρέωση παροχής εγγράφων από τους οφειλέτες, με παράλληλη υποχρέωση των τραπεζών, των δημόσιων αρχών και κάθε άλλου εμπλεκόμενου φορέα να τα προσκομίζουν στο δικαστήριο.

-Η προστασία της πρώτης κατοικίας θα γίνεται βάσει της εμπορικής της αξίας (και όχι της αντικειμενικής), εφόσον υφίσταται έκθεση ανεξάρτητου εκτιμητή ακινήτων που είναι εγγεγραμμένος στο οικείο μητρώο του υπουργείου Οικονομικών.

-Αποτρέπεται το ενδεχόμενο διαιώνισης υποθέσεων μέσω ματαίωσης της συζήτησης χωρίς επαναπροσδιορισμό τους.

-Καθιερώνεται ένας πρώτος έλεγχος της εγκυρότητας των στοιχείων που υποβάλει ο δανειολήπτης από τη γραμματεία του Ειρηνοδικείου η οποία παρουσιάζει σχετική έκθεση που θα λαμβάνει υπόψη του ο δικαστής για την απόφαση του.

Εξωδικαστικός μηχανισμός

Αλλαγές όμως προβλέπονται και για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης των επιχειρηματικών οφειλών. Ειδικότερα προβλέπονται τα εξής:

-Υπαγωγή στον εξωδικαστικό προς ρύθμιση και των οφειλών που γεννήθηκαν και βεβαιώθηκαν έως και 31.12.2017. Περαιτέρω, εισάγεται διαφοροποίηση ως προς τον ορισμό των οφειλών προς το Δημόσιο και υπέρ τρίτων σε σχέση με τις οφειλές προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης. Ενώ για τις δύο πρώτες κατηγορίες κρίσιμος παραμένει ο χρόνος της βεβαίωσης, για την τελευταία κατηγορία, κρίσιμος καθίσταται ο χρόνος γέννησης της οφειλής. Σκοπός της ρύθμισης αναφορικά με τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, είναι να μη χάνει ο διοικούμενος το δικαίωμα ρύθμισης των εισφορών του 2017 μόνο και μόνο για το λόγο ότι αυτές βεβαιώθηκαν το 2018.

-Ενημέρωση της ΕΓΔΙΧ (Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους) αναφορικά με την επίτευξη συμφωνίας ή όχι στη διμερή διαπραγμάτευση και μετά την πάροδο των 3 μηνών (σε περίπτωση που επεκταθεί η διαπραγμάτευση και πέραν του χρονικού αυτού διαστήματος).

-Αντιμετώπιση μικροπιστωτών όταν έχουν ακριβώς ισόποση απαίτηση και οι απαιτήσεις αυτές, αθροιζόμενες με τις μικρότερες απαιτήσεις, υπερβαίνουν το 15% της συνολικής οφειλής. Η λύση που προκρίθηκε είναι η συμμετοχή όλων των μικροπιστωτών με ίσες απαιτήσεις στη διαδικασία και δέσμευσή τους από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης.

-Δυνατότητα ομόρρυθμων εταίρων να υποβάλλουν και οι ίδιοι αίτηση για τη ρύθμιση των δικών τους οφειλών, εφόσον αυτές είναι κατά νόμο επιλέξιμες. Συγκεκριμένα όταν εταίροι ζητούν τη ρύθμιση των δικών τους οφειλών, οι πιστωτές επιβάλλεται να έχουν πλήρη εικόνα των οικονομικών τους στοιχείων, σαν να υποβαλλόταν αυτοτελής αίτηση. Επίσης προβλέπεται πως δεν θα αποκλειστεί η ρύθμιση των οφειλών του εταίρου από το γεγονός ότι ο εταίρος έχει διακόψει ατομική επιχειρηματική του δραστηριότητα (περ. γ΄ της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 4469/2017), αρκεί να μην έχει λυθεί η ίδια η εταιρία. Από την άλλη πλευρά, ο εταίρος μπορεί να ρυθμίσει τις δικές του οφειλές, εντάσσοντας και τις οφειλές που τον βαρύνουν ως ομόρρυθμο εταίρο, ακόμα και αν η εταιρία έχει λυθεί, εφόσον ο εταίρος διατηρεί δική του ατομική επιχείρηση σε λειτουργία. Αναφορικά με την επιλεξιμότητα (μία θετική χρήση στις τρεις τελευταίες), αυτή εκ των πραγμάτων δεν θα μπορεί να κριθεί στο πρόσωπο του εταίρου, αφού ο ίδιος δεν τηρεί λογιστικά βιβλία στο δικό του όνομα. Επομένως αναγκαστικά η επιλεξιμότητα θα πρέπει να κριθεί στο πρόσωπο της εταιρίας.

-Ρύθμιση ζητημάτων αναφορικά με την αμφισβήτηση του ύψους της οφειλής. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού προβλέπεται ότι ο οφειλέτης θα συμπληρώνει και το χρόνο, αναφορικά με τον οποίο προσδιορίζεται το ύψος της κάθε οφειλής, οπότε, αν μετά το χρόνο αυτό η οφειλή επιβαρύνθηκε, να μην θεωρείται καν ότι υφίσταται διαφωνία.

-Ο συντονιστής μπορεί να εδρεύει οπουδήποτε στην Περιφέρεια του οφειλέτη, με απλή προτίμηση των συντονιστών που εδρεύουν στην ίδια Περιφερειακή Ενότητα, εφόσον φυσικά ο κατά προτίμηση διορισμός τους δεν παραβιάζει τον κανόνα της ισοκατανομής των υποθέσεων μεταξύ των συντονιστών της Περιφέρειας.

-Επιμήκυνση του χρονικού διαστήματος αυτοδίκαιης αναστολής της αναγκαστικής εκτέλεσης από εβδομήντα σε ενενήντα ημέρες. Η επιμήκυνση κρίθηκε αναγκαία, καθώς είναι αρκετές οι περιπτώσεις, κατά τις οποίες η διαδικασία δεν ολοκληρώνεται εντός εβδομήντα ημερών.

-Υποχρεωτική συμμετοχή Δημοσίου στις διαπραγματεύσεις και την ψηφοφορία για οφειλές έως 20.000 ευρώ όταν οι πιστωτές είναι μόνον προερχόμενοι από το δημόσιο τομέα.

-Περιορισμός των συνεπειών των κατασχέσεων που επιβλήθηκαν από το Δημόσιο με αποδέσμευση των μελλοντικών απαιτήσεων σε περίπτωση επίτευξης συμφωνίας αναδιάρθρωσης. Πλήρης ανατροπή της κατάσχεσης μπορεί να επιτευχθεί μόνο εφόσον η κατάσχεση επιβλήθηκε αποκλειστικά για οφειλές εντεταγμένες στη σύμβαση και μόνο εφόσον εξοφλήθηκε τουλάχιστον το 75% του ποσού που πρέπει να καταβληθεί στο Δημόσιο δυνάμει της σύμβασης.

-Επέκταση της αυτοδίκαιης αναστολής εκτέλεσης και στην περίπτωση της διαδικασίας διμερούς διαπραγμάτευσης με το Δημόσιο ή με Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης.

-Επέκταση της χρήσης της πλατφόρμας σε περιπτώσεις επιχειρήσεων που δεν υπάγονται στην κανονική διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού, ιδίως αγροτών ή ελεύθερων επαγγελματιών, που όμως επιθυμούν να ρυθμίσουν διμερώς τις οφειλές τους με τους χρηματοδοτικούς φορείς. Επίσης προβλέπεται άρση του τραπεζικού και του φορολογικού απορρήτου και σε αυτές τις περιπτώσεις.

Τι προβλέπεται στην πώληση των μη εξυπηρετούμενων επιχειρηματικών δανείων στα funds

Αίρεται η υποχρέωση των τραπεζών να ενημερώνουν μέσα σε 12 μήνες τους οφειλέτες και τους εγγυητές μη εξυπηρετούμενων επιχειρηματικών δανείων, πριν την πώλησή στα funds. Ταυτόχρονα αίρεται και η δυνατότητα που παρέχεται, από το ισχύον καθεστώς, στους οφειλέτες να διακανονίσουν τις οφειλές τους σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Δεοντολογίας. Το συγκεκριμένο μέτρο, δηλαδή πώληση του δανείου χωρίς πρότερη ενημέρωση, ίσχυε μόνο για τους μη συνεργάσιμους οφειλέτες. Πλέον το μέτρο επεκτείνεται και στα μη εξυπηρετούμενα επιχειρηματικά δάνεια, ενώ εκτός του μέτρου μένουν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των φυσικών προσώπων.

Επίσης προβλέπεται πως οι εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις οι οποίες λαμβάνουν ειδική άδεια από την Τράπεζα της Ελλάδος και εποπτεύονται από την ΤτΕ, δεν είναι απαραίτητο να εδρεύουν στην Ελλάδα. Κάτι που εφαρμόζεται και σε εταιρείες, που έλαβαν άδεια πριν τεθεί σε ισχύ το πολυνομοσχέδιο. Επίσης η ενημέρωση των οφειλετών και των εγγυητών μπορεί να γίνει και με email πιθανότατα και με sms. Όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο του πολυνομοσχεδίου: «Αναγγελία της καταχώρισης γίνεται ατύπως προς τους οφειλέτες και τους εγγυητές με κάθε πρόσφορο μέσο, συμπεριλαμβανομένων και των μέσων ηλεκτρονικής επικοινωνίας».

Όσα προβλέπει για τις μονάδες της ΔΕΗ

Οι διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που κατατέθηκαν στη Βουλή με το πολυνομοσχέδιο, προβλέπουν τη σταδιακή κατάργηση των δημοπρασιών λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής της ΔΕΗ, καθώς και της χρέωσης των προμηθευτών ρεύματος υπέρ του λογαριασμού χρηματοδότησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις ρυθμίσεις που συμφωνήθηκαν κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων μεταξύ του υπουργού ΠΕΝ Γιώργου Σταθάκη και των εκπροσώπων των δανειστών.

Ειδικότερα, η σταδιακή κατάργηση των ΝΟΜΕ συνδέεται με την πρόοδο στη διαδικασία πώλησης των λιγνιτικών μονάδων Μεγαλόπολης και Φλώρινας της ΔΕΗ, που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Σύμφωνα με τη διάταξη, οι προς δημοπράτηση ποσότητες ενέργειας (που καθορίζει η ΡΑΕ με γνώμονα την επίτευξη του τελικού στόχου για μείωση του μεριδίου αγοράς της ΔΕΗ στο 50% ως το 2020) μειώνονται κατά 50 % με τη δημοσίευση της προκήρυξης του διαγωνισμού για πώληση των μονάδων (που έχει ήδη γίνει).

Όταν υπογραφεί η σύμβαση αγοραπωλησίας των μονάδων, η οποία σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τοποθετείται τον Οκτώβριο, τότε ο μηχανισμός αναπροσαρμογής των δημοπρατούμενων ποσοτήτων ενέργειας καταργείται. Στο ενδιάμεσο θα ενσωματωθεί στο Χρηματιστήριο Ενέργειας που θα έχει τεθεί σε λειτουργία. Οι διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που κατατέθηκαν στη Βουλή με το πολυνομοσχέδιο, προβλέπουν τη σταδιακή κατάργηση των δημοπρασιών λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής της ΔΕΗ, καθώς και της χρέωσης των προμηθευτών ρεύματος υπέρ του λογαριασμού χρηματοδότησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις ρυθμίσεις που συμφωνήθηκαν κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων μεταξύ του υπουργού ΠΕΝ Γιώργου Σταθάκη και των εκπροσώπων των δανειστών.

Ειδικότερα, η σταδιακή κατάργηση των ΝΟΜΕ συνδέεται με την πρόοδο στη διαδικασία πώλησης των λιγνιτικών μονάδων Μεγαλόπολης και Φλώρινας της ΔΕΗ, που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Σύμφωνα με τη διάταξη, οι προς δημοπράτηση ποσότητες ενέργειας (που καθορίζει η ΡΑΕ με γνώμονα την επίτευξη του τελικού στόχου για μείωση του μεριδίου αγοράς της ΔΕΗ στο 50% ως το 2020) μειώνονται κατά 50 % με τη δημοσίευση της προκήρυξης του διαγωνισμού για πώληση των μονάδων (που έχει ήδη γίνει).

Όταν υπογραφεί η σύμβαση αγοραπωλησίας των μονάδων, η οποία σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τοποθετείται τον Οκτώβριο, τότε ο μηχανισμός αναπροσαρμογής των δημοπρατούμενων ποσοτήτων ενέργειας καταργείται. Στο ενδιάμεσο θα ενσωματωθεί στο Χρηματιστήριο Ενέργειας που θα έχει τεθεί σε λειτουργία.

Τι αναφέρει για τα γενόσημα φάρμακα και τα γυαλιά οράσεως

Μέτρα για τη μεγαλύτερη διείσδυση των γενοσήμων φαρμάκων στην αγορά με οικονομικά κίνητρα για τους ασφαλισμένους, επέκταση μέχρι το 2022 του μηχανισμού των κλειστών προϋπολογισμών και των αυτόματων επιστροφών (claw back) για τη φαρμακευτική δαπάνη και τις λοιπές παροχές ασθένειας του ΕΟΠΥΥ, μέτρα για την ανάπτυξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, είναι τα κυριότερα που αφορούν την Υγεία και περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο που σήμερα κατατέθηκε στη Βουλή.

Επίσης, αναβαθμίζεται ο ρόλος της Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας ( ΕΚΑΠΥ) και ρυθμίζονται θέματα του ΕΟΠΥΥ για τον εκσυγχρονισμό και τον πιο αποτελεσματικό έλεγχο των παροχών υγείας.

Ρυθμίσεις για τον μηχανισμό αυτόματης επιστροφής

Με την προτεινόμενη ρύθμιση επεκτείνεται, η εφαρμογή του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (clawback) στα έτη 2019-2022 και ρυθμίζεται ο τρόπος καθορισμού των ορίων δαπανών για όλες τις κατηγορίες, βάσει της ετήσιας αύξησης του ΑΕΠ.

Κίνητρα και αντικίνητρα για την διείσδυση γενοσήμων

Με τις προτεινόμενες διατάξεις επιδιώκεται η αύξηση του ποσοστού διείσδυσης των γενοσήμων φαρμάκων στην ελληνική αγορά αφενός με την παροχή στους ασφαλισμένους, για τους οποίους ήδη προβλέπεται ποσοστό συμμετοχής 10% της διατιμημένης αξίας του φαρμάκου, οικονομικού κινήτρου να επιλέγουν το γενόσημο φάρμακο και αφετέρου με την παροχή στους φαρμακοποιούς ενός αντικινήτρου να προτείνουν και να χορηγούν στους ασφαλισμένους φάρμακα αναφοράς μετά τη λήξη της περιόδου προστασίας αντί των γενοσήμων φαρμάκων.

Συγκεκριμένα, για τους ασφαλισμένους για τους οποίους έως σήμερα προβλέπεται ποσοστό συμμετοχής 10% της αξίας του φαρμάκου –δηλαδή για τους ασφαλισμένους που λαμβάνουν φάρμακα για τη θεραπεία χρόνιων ή εξαιρετικά σοβαρών παθήσεων, όπως αυτές ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και για τους κάθε φορά δικαιούχους επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης και τα προστατευόμενα μέλη των οικογενειών τους – το ποσοστό της συμμετοχής τους μηδενίζεται, εφόσον επιλέξουν να προμηθευτούν γενόσημα φάρμακα.

Επίσης, καθιερώνεται για τα φαρμακεία η υποχρέωση ποσοστού επιστροφής (rebate) 0,8% επί της λιανικής τιμής των συνταγογραφούμενων φαρμάκων αναφοράς μετά τη λήξη της περιόδου προστασίας προς τον ΕΟΠΥΥ για το έτος 2018.

Επίσης, δίνεται νομοθετική εξουσιοδότηση στον Υπουργό Υγείας, όπως με απόφασή του ορίζει τις ελάχιστες ποσότητες γενοσήμων φαρμάκων ανά θεραπευτική κατηγορία που οφείλουν να έχουν ως απόθεμα τα φαρμακεία, με σκοπό τη διασφάλιση της επάρκειας των γενοσήμων φαρμάκων στα φαρμακεία και την απρόσκοπτη πρόσβαση των ασθενών σε αυτά.

Ρυθμίσεις για τα οπτικά–γυαλιά οράσεως και τις υπηρεσίες ειδικής αγωγής

Μέτρα ώστε οι ασφαλισμένοι να μην πληρώνουν από την τσέπη τους για οπτικά είδη και υπηρεσίες ειδικής αγωγής, λαμβάνει το υπουργείο Υγείας. Προβλέπεται η αποζημίωση των παρόχων για οπτικά και υπηρεσίες Ειδικής Αγωγής να γίνεται μέσω voucher που θα χορηγείται στους πολίτες από τους γιατρούς, ώστε οι ασφαλισμένοι να μην προπληρώνουν γι αυτές τις υπηρεσίες.

Αναφέρεται ότι, τα οπτικά – γυαλιά οράσεως που χορηγούνται από μη συμβεβλημένο ιδιώτη πάροχο και αποζημιώνονται σύμφωνα με τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (ΕΚΠΥ) του ΕΟΠΥΥ, παρέχονται κατόπιν προηγούμενης γνωμάτευσης πιστοποιημένου ιατρού-οφθαλμιάτρου και κατόπιν ιατρικού ελέγχου από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Οργανισμού. Στην περίπτωση του δικαιούχου παροχής εκδίδεται βεβαίωση ως παράρτημα της γνωμάτευσης, με μοναδικό αριθμό, η οποία προσδιορίζει το προς αποζημίωση δικαιούμενο ποσό σύμφωνα με τις διατάξεις του ΕΚΠΥ, και η οποία υπογράφεται ηλεκτρονικά από το αρμόδιο διοικητικό όργανο του ΕΟΠΥΥ και παραδίδεται στον δικαιούχο περίθαλψης, προκειμένου να την υπογράψει και στη συνέχεια να την καταθέσει σε κατάστημα οπτικών, που λειτουργεί νόμιμα, και να λάβει την παροχή που δικαιούται. Το ποσό που αναγράφεται στη βεβαίωση αποζημιώνεται απευθείας από τον Οργανισμό στον πάροχο οπτικών ειδών κατόπιν προσκόμισης από τον τελευταίο της ιατρικής γνωμάτευσης, της ηλεκτρονικής βεβαίωσης και του παραστατικού πώλησης. Σε περίπτωση που το παραστατικό πώλησης των χορηγούμενων ειδών είναι μικρότερης αξίας από το βεβαιούμενο ποσό, καταβάλλεται στον πάροχο οπτικών το αντίτιμο της πραγματικής τιμής πώλησης της παροχής.

Η παρούσα διάταξη κρίνεται αναγκαία, καθώς αφορά τις εναπομείνασες περιπτώσεις μη συμβασιοποιημένων ιδιωτών παρόχων με τον ΕΟΠΥΥ και προβλέπεται η διαδικασία σχετικά με την καταβολή της προβλεπόμενης δαπάνης, η οποία στο εξής διενεργείται χωρίς τη διαμεσολάβηση του δικαιούχου περίθαλψης, ώστε να διασφαλίζεται η αποτελεσματική παροχή του είδους ή της υπηρεσίας υγείας. Επιπροσθέτως, οι εν λόγω δαπάνες εντάσσονται στον κλειστό προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ, με σκοπό την ενιαία αντιμετώπισής τους και την ορθότερη λειτουργία και αποτελεσματικότητα της διαδικασίας. Με την παρούσα ρύθμιση δίνεται η δυνατότητα στους παρόχους που υπέβαλαν αρχικά άρνηση, αλλά κρίνουν ότι δεν συντρέχουν πλέον οι λόγοι αυτής, να την ανακαλέσουν.

Αντίδραση Φαρμακοποιών

Η πρώτη αντίδραση έρχεται από τον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο (ΠΦΣ), που αναφέρει ότι η κυβέρνηση «αιφνιδιαστικά» εφαρμόζει «νέο κεφαλικό φόρο (rebate) στα φαρμακεία, τιμωρώντας ταυτόχρονα και τους ασθενείς που επιλέγουν τα φάρμακα που συνταγογράφησε ο ιατρός και δεν ανήκουν στην κατηγορία των γενοσήμων».

Ο ΠΦΣ κάνει λόγο «για μέτρα που διέπονται από φορομπηχτική και τιμωρητική φιλοσοφία προς τους ασθενείς σε αντίθετη κατεύθυνση από τον ασθενοκεντρικό χαρακτήρα που υιοθετούν πλέον όλα τα σύγχρονα ευρωπαϊκά συστήματα υγείας». Αναφέρει επίσης ότι «η Κυβέρνηση δίνει την χαριστική βολή στα φαρμακεία με την απόφαση της να επιβάλει να διατηρούν ελάχιστες ποσότητες φαρμάκων ανά θεραπευτική κατηγορία…» και εξαγγέλλει ότι θα προσφύγει σε κάθε ένδικο μέσο για την ακύρωση αυτών των «απαράδεκτων» διατάξεων.

Στελέχη του υπουργείου Υγείας ανέφεραν ότι το κόστος των μέτρων για τα γενόσημα εκτιμάται στα 4,8 εκ. ευρώ και το ισοδύναμο που έχει βρεθεί είναι να υπάρξει rebate 0.8% στους φαρμακοποιούς για τα off patent. Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υγείας και οι φαρμακοποιοί πρέπει να συμβάλλουν στην προώθηση των γενοσήμων. Το κόστος των μέτρων εκτιμάται στα 4,8 εκ. ευρώ και θα εφαρμοστούν από το β’ εξάμηνο του 2018. Όπως ανέφεραν κάθε φαρμακείο από τα 11.000 που υπάρχουν θα επιβαρυνθεί με 200-300 ευρώ το εξάμηνο.

Διαβάστε όσα αναφέρει το πολυνομοσχέδιο για τον πολιτισμό εδώ.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments