Πλανήτης Γη: Εξασθενεί το μαγνητικό πεδίο μεταξύ Αφρικής και Νότιας Αμερικής

Πλανήτης Γη: Ανησυχία στην επιστημονική κοινότητα, που παρακολουθεί το φαινόμενο.

Πλανήτης Γη: Η πανδημία του κορωνοϊού που έφερε το γενικό lockdown ανέδειξε ένα σημαντικό πρόβλημα που όλοι συζητούν, αλλά λίγοι αποδέχονται. Την τεράστια συμβολή του ανθρώπου στην καταστροφή του περιβάλλοντος. Ωστόσο, η κλιματική αλλαγή η οποία συμβαίνει στις ημέρες μας, αλλά και τα ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως σεισμοί, ανεμοστρόβιλοι, πλημμύρες κοκ, ίσως δεν είναι μονάχα θέμα ανθρώπινης παρέμβασης. Ομάδα επιστημόνων ανακάλυψε ότι το μαγνητικό πεδίο στη Γη στην περιοχή μεταξύ της Αφρικής και της Νότιας Αμερικής εξασθενεί και αυτό έχει σημάνει συναγερμό στην επιστημονική κοινότητα, αφού όλοι γνωρίζουν ότι μια τεράστια αλλαγή μπορεί να αποβεί μοιραία ακόμη και για την ίδια την ανθρωπότητα.

Να επισημάνουμε ότι το μαγνητικό πεδίο είναι ζωτικής σημασίας για τη ζωή στην γη μιας και προστατεύει τον πλανήτη μας από την κοσμική ακτινοβολία και τα φορτισμένα σωματίδια που εκπέμπονται από τον ήλιο. Τώρα όμως οι επιστήμονες βρίσκονται μπροστά σε ένα πρόβλημα που ενδεχομένως μονάχα σε σενάρια ταινιών του Χόλιγουντ ίσως έχουμε δει. Η νότια Ατλαντική Ανωμαλία όπως λέγεται είναι μια μεγάλη περιοχή μειωμένης μαγνητικής έντασης μεταξύ Αφρικής και Νότιας Αμερικής. Οι ερευνητές παρατηρούν ότι η Γη αποδυναμώνεται σε αυτό το σημείο και κατευθύνεται προς μια αντιστροφή πόλων που συμβαίνει όταν οι βόρειοι και νότιοι πόλοι αλλάζουν θέσεις. Η τελευταία φορά που παρατηρήθηκε αυτό έγινε πριν από 780.000 χρόνια πριν. Τι σημαίνει αυτό. Ότι ο πλανήτης αλλάζει κλίμα αλλά και μορφή.

Η ανακάλυψη αυτή έγινε από μια ομάδα του Οργανισμού Διαστήματος της Ευρώπης (ESA) η οποία χειρίζεται κάποιους δορυφόρους και μελετά τις καταγραφές που κάνουν. Οι δορυφόροι αυτοί είναι κατά τέτοιο τρόπο σχεδιασμένοι ώστε να μετρούν τα μαγνητικά σήματα που αποτελούν το μαγνητικό πεδίο της Γης. Έτσι, οι ειδικοί εντοπίζουν περιοχές όπου το μαγνητικό πεδίο έχει εξασθενίσει. Η ESA μελετά το μαγνητικό πεδίο από το τέλος του 2013. Η αποστολή αποτελείται από τρεις πανομοιότυπους δορυφόρους που παρέχουν υψηλής ποιότητας μετρήσεις πεδίου σε τρία διαφορετικά τροχιακά επίπεδα.

Ο Jürgen Matzka, από το Γερμανικό Κέντρο Ερευνών για τις Γεωεπιστήμες, δήλωσε: «Η ανωμαλία στην περιοχή του Νοτίου Ατλαντικού εμφανίστηκε την τελευταία δεκαετία και τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται έντονα. Είμαστε πολύ τυχεροί που έχουμε τους δορυφόρους Swarm σε τροχιά για να διερευνήσουμε την ανάπτυξη της Ανωμαλίας του Νοτίου Ατλαντικού. Η πρόκληση τώρα είναι να κατανοήσουμε τις διαδικασίες στον πυρήνα της Γης που οδηγούν αυτές τις αλλαγές». Σύμφωνα με τα στοιχεία των επιστημόνων το μαγνητικό πεδίο βρίσκεται στο επίκεντρο των ερευνών εδώ και χρόνια ενώ μέχρι στιγμής έχει χαθεί το 9% της έντασής του στα τελευταία 200 χρόνια. Ωστόσο στο μικροσκόπιο μπήκε και το πεδίο μεταξύ Αφρικής και Νότιας Αμερικής. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι από το 1970 μέχρι και σήμερα η ισχύς του μαγνητικού πεδίου στη συγκεκριμένη περιοχή έχει μειωθεί από περίπου 24.000 νανοσώματα σε 22.000. Ωστόσο, αυτό που είναι πιο προβληματικό είναι ότι η ανωμαλία έχει μεγαλώσει και μετακινηθεί ήταν δυτικά με ρυθμό περίπου 12 mph.

Επιπλέον, η ομάδα διαπίστωσε ότι μόλις τα τελευταία πέντε χρόνια ένα κέντρο ελάχιστης έντασης έχει σχηματιστεί νοτιοδυτικά της Αφρικής, υποδηλώνοντας ότι η Ανωμαλία του Νοτίου Ατλαντικού θα μπορούσε να χωριστεί σε δύο ξεχωριστά επίπεδα. Η αλλαγή δεν συμβαίνει απότομα, αλλά σε μία διάρκεια μερικών εκατοντάδων ετών. Και όταν συμβεί αυτό, αλλάζουν οι μαγνητικοί πόλοι Βορρά και Νότου.

Μια θεωρία για το εξασθενημένο πεδίο είναι ότι η Γη μπορεί να κατευθύνεται σε μια αντιστροφή πόλων, η οποία έχει συμβεί στο παρελθόν και οι ερευνητές λένε ότι «έχουμε καθυστερήσει πολύ», καθώς συμβαίνει «περίπου κάθε 250.000 χρόνια». Η τελευταία φορά που αντιστράφηκαν οι πόλοι ήταν περίπου 780.000 χρόνια πριν. Σύμφωνα με τους ερευνητές, ένας από τους λόγους που οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν πολλά για τη μαγνητική ιστορία της περιοχής της Γης του Νοτίου Ατλαντικού είναι επειδή δεν έχουν αρκετά αρχαιομαγνητικά δεδομένα – φυσικές ενδείξεις μαγνητισμού στο παρελθόν της Γης, που διατηρούνται σε βράχους. Η διαδικασία αντιστροφής πόλων πρόσφατα εντοπίστηκε από ερευνητές και από το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Δανία.

Η αντιστροφή των πόλων της Γης είναι μια φυσική εξέλιξη για τη ζωή του πλανήτη αλλά αυτό είναι και καταστροφικό για την ανθρωπότητα καθώς παρατηρούνται ακραία φαινόμενα όπως σεισμοί, εκρήξεις ηφαιστείων, αναδιατάξεις θαλασσών και ηπείρων και αλλαγή κλίματος. Το πότε θα συμβεί αυτό ακόμη δεν μπορεί να γνωρίζει κανείς. Ωστόσο οι επιστήμονες συνεχίζουν να παρατηρούν και να κρούουν καμπανάκι στους κυβερνώντες ώστε να αλλάξουν τις πολιτικές τους για το καλό του πλανήτη.