Κόσμος

WSJ: Στα ύψη τα κόστη μεταφοράς πετρελαίου εν μέσω πολέμου που αλλάζει το παγκόσμιο εμπόριο

WSJ: Στα ύψη τα κόστη μεταφοράς πετρελαίου εν μέσω πολέμου που αλλάζει το παγκόσμιο εμπόριο
Οι οικονομικές επιπτώσεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία έχουν διακόψει πολλές από τις πιο σύντομες διαδρομές εμπορίου πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου στη Βαλτική και τη Βόρεια Θάλασσ

Η αύξηση του κόστους μεταφοράς πετρελαίου μεταξύ των παγκόσμιων λιμανιών ανεβάζει τις τιμές της ενέργειας, παρά το ότι μια ζοφερή οικονομική προοπτική έχει παρασύρει το αργό κοντά στα χαμηλότερα επίπεδα του έτους.

Οι οικονομικές επιπτώσεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία έχουν διακόψει πολλές από τις πιο σύντομες διαδρομές εμπορίου πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου στη Βαλτική και τη Βόρεια Θάλασσα. Τώρα, καθώς η Ευρώπη προσπαθεί να βρει νέους προμηθευτές και η Ρωσία προσπαθεί να εξάγει αλλού πετρέλαιο, τα δεξαμενόπλοια ξοδεύουν περισσότερο χρόνο καθ’ οδόν πριν φτάσουν στους προορισμούς τους.

Πολλά φορτία χρειάζονται τώρα πέντε φορές περισσότερο χρόνο για τη μεταφορά σε διυλιστήρια ή χονδρεμπόρους από ό,τι πριν από τον πόλεμο, λένε οι εταιρείες δεξαμενόπλοιων και οι αναλυτές. Το αποτέλεσμα είναι ότι λιγότερα πλοία είναι διαθέσιμα σε έναν παγκόσμιο στόλο που έχει ελάχιστες προοπτικές να επεκταθεί γρήγορα σε μέγεθος, κάτι που αποτελεί όφελος για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Τα δεξαμενόπλοια κερδίζουν εδώ και τέσσερις μήνες περισσότερα από 40.000 δολάρια την ημέρα κατά μέσο όρο, το μεγαλύτερο τέτοιο ποσό των τελευταίων 15 ετών, σύμφωνα με την Clarksons με έδρα το Λονδίνο. Η τιμή spot για τα πιο εκσυγχρονισμένα πλοία γνωστά ως πολύ μεγάλα μεταφορικά αργού (VLCC), τα οποία μπορούν να εκτείνονται σε περισσότερα από τρία γήπεδα ποδοσφαίρου σε μήκος και να μεταφέρουν δύο εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, ξεπέρασε τα 115.100 δολάρια την ημέρα στις 18 Νοεμβρίου. Πρόκειται για 11πλάσια αύξηση για αυτήν την κατηγορία του μέσου ημερήσιου ναύλου από πέρυσι.

Οι αυξήσεις των τιμών έρχονται σε κομβική στιγμή για τις αγορές πετρελαίου, με τον ΟΠΕΚ και τους συμμάχους του υπό τη Ρωσία να έχουν προγραμματίσει να συναντηθούν στις 4 Δεκεμβρίου, εν μέσω της έντονης παγκόσμιας ζήτησης και των εντάσεων με τις ΗΠΑ. Την επόμενη αμέσως μέρα από τη συνάντηση, οι δυτικές κυβερνήσεις θα αρχίσουν να επιβάλλουν κυρώσεις κατά των ρωσικών εξαγωγών ενέργειας που όπως αναμένουν οι αναλυτές θα ωθήσουν τους εμπόρους να ανακατευθύνουν περισσότερες αποστολές σε διαδρομές με μεγαλύτερη διάρκεια.

Το αυξανόμενο κόστος μεταφοράς πετρελαίου, το οποίο προκύπτει την ώρα που και τα πλοία που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο έχουν επίσης υψηλά ναύλα, έρχεται σε αντίθεση με τα ναύλα που βουλιάζουν για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εν μέσω επιβράδυνσης της ζήτησης από λιανοπωλητές και από εργοστάσια για μεταφορά τέτοιων εμπορευμάτων.

«Οι χάρτες του παγκόσμιου ανεφοδιασμού πετρελαίου επανασχεδιάζονται πλήρως», δήλωσε ο Christian Ingerslev, διευθύνων σύμβουλος της ναυτιλιακής εταιρείας Maersk Tankers A/S με έδρα την Κοπεγχάγη.

Τα δεξαμενόπλοια που αναχωρούν από το Primorsk της Ρωσίας, το οποίο βρίσκεται κοντά στην Αγία Πετρούπολη, μπορούν να φτάσουν στο ολλανδικό λιμάνι του Ρότερνταμ σε περίπου τέσσερις ημέρες, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Teekay Tankers Ltd. Kevin Mackay κατά τη διάρκεια ενημέρωσης επενδυτών αυτόν τον μήνα. Ωστόσο, πολλές ρωσικές αποστολές έχουν επαναδρομολογηθεί σε ταξίδι περίπου 26 ημερών γύρω από την ήπειρο, από τη Μεσόγειο Θάλασσα και μέσω της Διώρυγας του Σουέζ για παράδοση στη δυτική ακτή της Ινδίας.

Για να αντικαταστήσουν αυτά τα ρωσικά βαρέλια πετρελαίου, οι Ευρωπαίοι αγοραστές στρέφονται επίσης σε πιο απομακρυσμένους παραγωγούς, συμπεριλαμβανομένων της Μέσης Ανατολής, της Νότιας Αμερικής και των Η.Π.Α.

Μια διαδρομή με δεξαμενόπλοιο από το Χιούστον στο Ρότερνταμ διαρκεί πλέον περίπου 17 ημέρες, είπε ο κ. Mackay. Ορισμένοι αναλυτές λένε ότι η απαγόρευση των περισσότερων ρωσικών εισαγωγών αργού από την Ευρωπαϊκή Ένωση που έχει προγραμματιστεί για τις 5 Δεκεμβρίου, καθώς και μια παρόμοια απαγόρευση των προϊόντων πετρελαίου που έχει οριστεί για τις 5 Φεβρουαρίου, θα μπορούσε να βοηθήσει να χρησιμοποιούνται περισσότερο τέτοιες μακρινές διαδρομές.

«Κοιτάζοντας το μέλλον, αναμένουμε ότι η Ρωσία θα κοιτάξει να εκτρέψει περισσότερα βαρέλια  προς την Ασία μόλις τεθεί σε πλήρη ισχύ η απαγόρευση της ΕΕ», είπε ο κ. Μακέι.

Οι αυξημένοι ναύλοι έχουν προσθέσει μερικά δολάρια στο κόστος κάθε βαρελιού αργού, ανάλογα με την απόσταση που διανύουν, λένε οι αναλυτές. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του πρώτου μήνα για το αργό πετρέλαιο Brent, τον παγκόσμιο δείκτη τιμών, έκλεισαν την Τρίτη στα 88,36 δολάρια μετά από πτώση που τράβηξε τις τιμές κοντά στα χαμηλότερα επίπεδα του έτους αυτή την εβδομάδα.

Ο αντίκτυπος της αποκοπής της Ευρώπης από τις ρωσικές εξαγωγές ενέργειας δεν έχει επαληθευτεί πλήρως για τα πιο εξευγενισμένα παράγωγα όπως το ντίζελ, που είναι καίριας σημασίας για τη γεωργία, τις μεταφορές με φορτηγά και τη μεταποίηση. Το κόστος μεταφοράς τέτοιων καυσίμων μέσω του Ατλαντικού Ωκεανού έχει ήδη τριπλασιαστεί σε περίπου 5 δολάρια ανά βαρέλι το 2022, έγραψαν αναλυτές της Goldman Sachs σε σημείωμα τον περασμένο μήνα. Εκτίμησαν ότι το κόστος αυτό θα μπορούσε να διπλασιαστεί ξανά στις αρχές του επόμενου έτους.

«Εκεί βρίσκεται η πραγματική δυσκολία», δήλωσε η Natasha Kaneva, επικεφαλής της παγκόσμιας στρατηγικής εμπορευμάτων στην J.P. Morgan. Ενώ η Ρωσία φαίνεται να έχει πρόσβαση σε αρκετά πετρελαιοφόρα για να μεταφέρει το αργό της, πρόσθεσε, αντιμετωπίζει έλλειψη πλοίων εξοπλισμένων για τη μεταφορά προϊόντων πετρελαίου.

Οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων αυξάνονται περιστασιακά ως απάντηση σε γεωπολιτικούς κραδασμούς, όπως όταν οι ΗΠΑ το 2019 επέβαλαν κυρώσεις σε δεκάδες πλοία που εκμεταλλευόταν κορυφαία κινεζική εταιρεία, για φερόμενους δεσμούς με παράνομο εμπόριο ιρανικού πετρελαίου.

Οι εταιρείες τάνκερ «εκτιμούν (ιδιαίτερα) χρονιές όπως αυτή που βγάζουν πολλά χρήματα», δήλωσε ο Omar Nokta, αναλυτής ναυτιλίας στο Jefferies. Ο κ. Νόκτα είπε ότι οι τροποποιημένες διαδρομές σημαίνουν πως τα δεξαμενόπλοια έχουν λιγότερες ευκαιρίες να φορτώσουν εάν αντιμετωπίσουν νέα λογιστικά προβλήματα, επιδεινώνοντας την έλλειψη διαθέσιμων πλοίων. Ωστόσο, οι ναυτιλιακές δεν περιμένουν ότι θα χρησιμοποιήσουν τα τρέχοντα απροσδόκητα κέρδη τους για να παραγγείλουν νέα πλοία.

Τα ναυπηγεία έχουν γεμίσει με παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Ardmore Shipping Corp. Anthony Gurnee, πράγμα που σημαίνει ότι νέα δεξαμενόπλοια δεν θα μπουν στην αγορά για μερικά χρόνια ακόμη αυξάνοντας τον κίνδυνο να είναι τεχνολογικά ξεπερασμένα όταν θα γίνει αυτό. Έτσι η Ardmore με έδρα τις Βερμούδες σταθμίζει τώρα αγορές μεταχειρισμένων πλοίων. Η αγορά μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων, λένε ορισμένοι αναλυτές, θα μπορούσε επίσης να γίνει πιο δύσκολη εάν εταιρείες που συνδέονται με τη Ρωσία προσπαθήσουν να αγοράσουν τέτοια διαθέσιμα πλοία για να βοηθήσουν στην παράκαμψη των δυτικών κυρώσεων.

Ο κ. Gurnee είπε ότι η ομάδα ναύλωσης των 10 ατόμων του Ardmore λειτουργεί όλο και περισσότερο σαν traders, σχεδιάζοντας τον καλύτερο συνδυασμό διαδρομών για έναν στόλο 30 πλοίων που περιλαμβάνει από δεξαμενόπλοια μέχρι πλοία μεταφοράς χημικών.

Με τόση αστάθεια στην αγορά, είπε, «δεν φαίνεται να υπάρχει κανένα πρακτικό ανώτατο όριο για το πόσο ψηλά μπορούν να φτάσουν τα ναύλα μας».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments

Latest News

09.08.2025 | 18:51

Βρυσούλα Πρέβεζας: Εκκενώνονται σπίτια – Κάηκαν τουλάχιστον δύο, μάχη με τις φλόγες

09.08.2025 | 18:24

Φιντάν: Οι μουσουλμανικές χώρες να ενωθούν ενάντια στα σχέδια του Ισραήλ στη Γάζα

09.08.2025 | 18:21

525.000 ευρώ για έργα οδικής ασφάλειας στο Ρέθυμνο

09.08.2025 | 18:12

Φρίκη στο διαδίκτυο: 38χρονος Έλληνας εξανάγκασε ανήλικη από τη Βουλγαρία να κακοποιεί σεξουαλικά την αδερφή της

09.08.2025 | 18:07

Χάος στη Βρετανία: Πάνω από 150 συλλήψεις ατόμων που διαδήλωναν κατά της απαγόρευσης του Palestine Action

09.08.2025 | 18:02

Neobanks στις τηλεπικοινωνίες – Γιατί Revolut, N26 και Klarna «μπαίνουν» στα δίκτυα κινητής

09.08.2025 | 17:51

Αστική Θερμική Νησίδα – Η σιωπηλή απειλή που καίει τις ευρωπαϊκές πόλεις

09.08.2025 | 17:42

Αθήνα στο Top 15 των Καλύτερων Πόλεων για Τηλεργασία και Διακοπές

09.08.2025 | 01:19

Τρυφερό στιγμιότυπο: Σπανούλης και Χοψονίδου αγκαλιά στα γενέθλιά του

08.08.2025 | 21:13

Κατερίνα Καινούργιου: Η τρυφερή στιγμή με την γιαγιά της που μοιράστηκε στο Instagram

08.08.2025 | 17:58

Ο Δημήτρης Αλεξάνδρου αλλάζει σελίδα – Το νέο του επιχειρηματικό project

08.08.2025 | 17:49

Μητέρα για τρίτη φορά στα 53 της η Άριελ Κωνσταντινίδη

07.08.2025 | 00:46

Μέμος Μπεγνής: "Αλλάζουμε απόψεις μεγαλώνοντας, πλέον πιστεύω στη μονογαμία"

07.08.2025 | 00:34

Αλεξάνδρα Παναγιώταρου: Η ατάκα "φωτιά" on camera όταν ρωτήθηκε για τον σύντροφό της Αλέξανδρο Λυκούδη

06.08.2025 | 17:12

Η Ιωάννα Τούνη καίει φασκόμηλο για το... κακό μάτι: «Μπορεί να φαίνομαι τρελή, μπορεί και να είμαι»

06.08.2025 | 16:57

Ατάκα-φωτιά του Τριαντάφυλλου: Αν ξαναγίνει Survivor θα πάω, έχω αφήσει εκκρεμότητες

09.08.2025 | 12:01

Παρά τη διεθνή κατακραυγή το Ισραήλ ξεκινά την τελική επιχείρηση για κατάληψη όλης της Γάζας

09.08.2025 | 11:02

Ανατολική Μεσόγειος σε Σταυροδρόμι: Μητσοτάκης και Ρούμπιο Συντονίζουν Στάση για Λιβύη και Ενεργειακή Σταθερότητα

09.08.2025 | 10:20

Ισραήλ: Προετοιμάζοντας Στρατιωτική Επιχείρηση στη Γάζα εν μέσω Διεθνούς Αντιπαράθεσης και Ανθρωπιστικής Κρίσης

09.08.2025 | 10:05

Ο στρατός του Ισραήλ "προετοιμάζεται" να καταλάβει την πόλη της Γάζας

09.08.2025 | 07:45

Προς ειρήνη ή παράδοση; Ο Τραμπ έτοιμος να παραχωρήσει ουκρανικά εδάφη στον Πούτιν

09.08.2025 | 03:35

Μαχητικά ΚΑΑΝ στήνουν γέφυρα ανάμεσα σε Τουρκία και Αίγυπτο

08.08.2025 | 12:48

Ρωσία: Από ποιες περιοχές "ψωνίζει" μισθοφόρους ενάντια στην Ουκρανία

08.08.2025 | 10:45

Τι προβλέπει το σχέδιο Νετανιάχου για κατάληψη της Γάζας

ΟΗΕ προς Ισραήλ: «Σταματήστε άμεσα το σχέδιο για τη Γάζα»

ΟΗΕ και Βρετανία καλούν το Ισραήλ να σταματήσει άμεσα το σχέδιο για στρατιωτικό έλεγχο της Γάζας

ΟΗΕ προς Ισραήλ: «Σταματήστε άμεσα το σχέδιο για τη Γάζα»

Σε κρίσιμα επίπεδα η ξηρασία στην Ευρώπη και στη Μεσόγειο

Ανησυχητικά τα δεδομένα του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Ξηρασίας για τον Ιούλιο, στο μεγαλύτερο τμήμα της ηπείρου, σύμφωνα με τα οποία, η ανομβρία βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο από το 2012, όταν άρχισε η λεπτομερής καταγραφή της. Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

Σε κρίσιμα επίπεδα η ξηρασία στην Ευρώπη και στη Μεσόγειο

Σε εξέλιξη η μεγαλύτερη φωτιά στη νότια Γαλλία από το 1949

Η μεγαλύτερη πυρκαγιά εδώ και 80 χρόνια στη χώρα, έχει κατακάψει περισσότερα από 160.00 στρέμματα, σπίτια, δάση και καλλιέργειες, από την Τρίτη, ενώ μία γυναίκα έχει χάσει τη ζωή της

Σε εξέλιξη η μεγαλύτερη φωτιά στη νότια Γαλλία από το 1949

Η ακρίβεια βάζει «φρένο» στις διακοπές των Ιταλών

Οι απαγορευτικά υψηλές τιμές αναγκάζουν τους Ιταλούς να μην πάνε διακοπές. Η παρουσία ξένων τουριστών δεν αρκεί, όπως αναφέρει ο Θ. Ανδρεάδης - Συγγελάκης για τη dw

Η ακρίβεια βάζει «φρένο» στις διακοπές των Ιταλών

Πατέρας με καρκίνο αποκαλύπτει στον γιο του ότι κέρδισαν πάνω από 1 εκατ. ευρώ – Πρώτος σταθμός: Ελλάδα

«Η ζωή δεν ήταν πάντα εύκολη, αλλά τα παιδιά είναι τα πάντα για μένα και πάντα έρχονται πρώτα»

Πατέρας με καρκίνο αποκαλύπτει στον γιο του ότι κέρδισαν πάνω από 1 εκατ. ευρώ – Πρώτος σταθμός: Ελλάδα

Μυστήριο με νεκρή σχεδιάστρια σε σκάφος στη Νέα Υόρκη – Μαρτυρίες για κραυγές τη νύχτα

Ταυτόχρονα, μάρτυρες από το Yacht Club κατέθεσαν ότι άκουσαν ουρλιαχτά αργά τη νύχτα της Δευτέρας, γεγονός που εντείνει το μυστήριο γύρω από το τραγικό γεγονός.

Μυστήριο με νεκρή σχεδιάστρια σε σκάφος στη Νέα Υόρκη – Μαρτυρίες για κραυγές τη νύχτα

Ξεκινά το έργο-μαμούθ: Η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα του κόσμου έρχεται στην Ιταλία

Το πιο φιλόδοξο έργο υποδομής της Ιταλίας επιστρέφει μετά από δεκαετίες σχεδιασμών, αντιδράσεων και αμφιβολιών

Ξεκινά το έργο-μαμούθ: Η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα του κόσμου έρχεται στην Ιταλία

Πανεπιστήμιο Stanford: Καταργεί 363 θέσεις εργασίας μετά τις περικοπές Τραμπ

Το πανεπιστήμιο Stanford θα καταργήσει 363 θέσεις εργασίας λόγω περικοπών 140 εκατ. δολαρίων στον προϋπολογισμό, που αποδίδονται στις αλλαγές πολιτικής Τραμπ στην Παιδεία.

Πανεπιστήμιο Stanford: Καταργεί 363 θέσεις εργασίας μετά τις περικοπές Τραμπ