Κόσμος

WSJ: Στα ύψη τα κόστη μεταφοράς πετρελαίου εν μέσω πολέμου που αλλάζει το παγκόσμιο εμπόριο

WSJ: Στα ύψη τα κόστη μεταφοράς πετρελαίου εν μέσω πολέμου που αλλάζει το παγκόσμιο εμπόριο
Οι οικονομικές επιπτώσεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία έχουν διακόψει πολλές από τις πιο σύντομες διαδρομές εμπορίου πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου στη Βαλτική και τη Βόρεια Θάλασσ

Η αύξηση του κόστους μεταφοράς πετρελαίου μεταξύ των παγκόσμιων λιμανιών ανεβάζει τις τιμές της ενέργειας, παρά το ότι μια ζοφερή οικονομική προοπτική έχει παρασύρει το αργό κοντά στα χαμηλότερα επίπεδα του έτους.

Οι οικονομικές επιπτώσεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία έχουν διακόψει πολλές από τις πιο σύντομες διαδρομές εμπορίου πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου στη Βαλτική και τη Βόρεια Θάλασσα. Τώρα, καθώς η Ευρώπη προσπαθεί να βρει νέους προμηθευτές και η Ρωσία προσπαθεί να εξάγει αλλού πετρέλαιο, τα δεξαμενόπλοια ξοδεύουν περισσότερο χρόνο καθ’ οδόν πριν φτάσουν στους προορισμούς τους.

Πολλά φορτία χρειάζονται τώρα πέντε φορές περισσότερο χρόνο για τη μεταφορά σε διυλιστήρια ή χονδρεμπόρους από ό,τι πριν από τον πόλεμο, λένε οι εταιρείες δεξαμενόπλοιων και οι αναλυτές. Το αποτέλεσμα είναι ότι λιγότερα πλοία είναι διαθέσιμα σε έναν παγκόσμιο στόλο που έχει ελάχιστες προοπτικές να επεκταθεί γρήγορα σε μέγεθος, κάτι που αποτελεί όφελος για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Τα δεξαμενόπλοια κερδίζουν εδώ και τέσσερις μήνες περισσότερα από 40.000 δολάρια την ημέρα κατά μέσο όρο, το μεγαλύτερο τέτοιο ποσό των τελευταίων 15 ετών, σύμφωνα με την Clarksons με έδρα το Λονδίνο. Η τιμή spot για τα πιο εκσυγχρονισμένα πλοία γνωστά ως πολύ μεγάλα μεταφορικά αργού (VLCC), τα οποία μπορούν να εκτείνονται σε περισσότερα από τρία γήπεδα ποδοσφαίρου σε μήκος και να μεταφέρουν δύο εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, ξεπέρασε τα 115.100 δολάρια την ημέρα στις 18 Νοεμβρίου. Πρόκειται για 11πλάσια αύξηση για αυτήν την κατηγορία του μέσου ημερήσιου ναύλου από πέρυσι.

Οι αυξήσεις των τιμών έρχονται σε κομβική στιγμή για τις αγορές πετρελαίου, με τον ΟΠΕΚ και τους συμμάχους του υπό τη Ρωσία να έχουν προγραμματίσει να συναντηθούν στις 4 Δεκεμβρίου, εν μέσω της έντονης παγκόσμιας ζήτησης και των εντάσεων με τις ΗΠΑ. Την επόμενη αμέσως μέρα από τη συνάντηση, οι δυτικές κυβερνήσεις θα αρχίσουν να επιβάλλουν κυρώσεις κατά των ρωσικών εξαγωγών ενέργειας που όπως αναμένουν οι αναλυτές θα ωθήσουν τους εμπόρους να ανακατευθύνουν περισσότερες αποστολές σε διαδρομές με μεγαλύτερη διάρκεια.

Το αυξανόμενο κόστος μεταφοράς πετρελαίου, το οποίο προκύπτει την ώρα που και τα πλοία που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο έχουν επίσης υψηλά ναύλα, έρχεται σε αντίθεση με τα ναύλα που βουλιάζουν για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εν μέσω επιβράδυνσης της ζήτησης από λιανοπωλητές και από εργοστάσια για μεταφορά τέτοιων εμπορευμάτων.

«Οι χάρτες του παγκόσμιου ανεφοδιασμού πετρελαίου επανασχεδιάζονται πλήρως», δήλωσε ο Christian Ingerslev, διευθύνων σύμβουλος της ναυτιλιακής εταιρείας Maersk Tankers A/S με έδρα την Κοπεγχάγη.

Τα δεξαμενόπλοια που αναχωρούν από το Primorsk της Ρωσίας, το οποίο βρίσκεται κοντά στην Αγία Πετρούπολη, μπορούν να φτάσουν στο ολλανδικό λιμάνι του Ρότερνταμ σε περίπου τέσσερις ημέρες, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Teekay Tankers Ltd. Kevin Mackay κατά τη διάρκεια ενημέρωσης επενδυτών αυτόν τον μήνα. Ωστόσο, πολλές ρωσικές αποστολές έχουν επαναδρομολογηθεί σε ταξίδι περίπου 26 ημερών γύρω από την ήπειρο, από τη Μεσόγειο Θάλασσα και μέσω της Διώρυγας του Σουέζ για παράδοση στη δυτική ακτή της Ινδίας.

Για να αντικαταστήσουν αυτά τα ρωσικά βαρέλια πετρελαίου, οι Ευρωπαίοι αγοραστές στρέφονται επίσης σε πιο απομακρυσμένους παραγωγούς, συμπεριλαμβανομένων της Μέσης Ανατολής, της Νότιας Αμερικής και των Η.Π.Α.

Μια διαδρομή με δεξαμενόπλοιο από το Χιούστον στο Ρότερνταμ διαρκεί πλέον περίπου 17 ημέρες, είπε ο κ. Mackay. Ορισμένοι αναλυτές λένε ότι η απαγόρευση των περισσότερων ρωσικών εισαγωγών αργού από την Ευρωπαϊκή Ένωση που έχει προγραμματιστεί για τις 5 Δεκεμβρίου, καθώς και μια παρόμοια απαγόρευση των προϊόντων πετρελαίου που έχει οριστεί για τις 5 Φεβρουαρίου, θα μπορούσε να βοηθήσει να χρησιμοποιούνται περισσότερο τέτοιες μακρινές διαδρομές.

«Κοιτάζοντας το μέλλον, αναμένουμε ότι η Ρωσία θα κοιτάξει να εκτρέψει περισσότερα βαρέλια  προς την Ασία μόλις τεθεί σε πλήρη ισχύ η απαγόρευση της ΕΕ», είπε ο κ. Μακέι.

Οι αυξημένοι ναύλοι έχουν προσθέσει μερικά δολάρια στο κόστος κάθε βαρελιού αργού, ανάλογα με την απόσταση που διανύουν, λένε οι αναλυτές. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του πρώτου μήνα για το αργό πετρέλαιο Brent, τον παγκόσμιο δείκτη τιμών, έκλεισαν την Τρίτη στα 88,36 δολάρια μετά από πτώση που τράβηξε τις τιμές κοντά στα χαμηλότερα επίπεδα του έτους αυτή την εβδομάδα.

Ο αντίκτυπος της αποκοπής της Ευρώπης από τις ρωσικές εξαγωγές ενέργειας δεν έχει επαληθευτεί πλήρως για τα πιο εξευγενισμένα παράγωγα όπως το ντίζελ, που είναι καίριας σημασίας για τη γεωργία, τις μεταφορές με φορτηγά και τη μεταποίηση. Το κόστος μεταφοράς τέτοιων καυσίμων μέσω του Ατλαντικού Ωκεανού έχει ήδη τριπλασιαστεί σε περίπου 5 δολάρια ανά βαρέλι το 2022, έγραψαν αναλυτές της Goldman Sachs σε σημείωμα τον περασμένο μήνα. Εκτίμησαν ότι το κόστος αυτό θα μπορούσε να διπλασιαστεί ξανά στις αρχές του επόμενου έτους.

«Εκεί βρίσκεται η πραγματική δυσκολία», δήλωσε η Natasha Kaneva, επικεφαλής της παγκόσμιας στρατηγικής εμπορευμάτων στην J.P. Morgan. Ενώ η Ρωσία φαίνεται να έχει πρόσβαση σε αρκετά πετρελαιοφόρα για να μεταφέρει το αργό της, πρόσθεσε, αντιμετωπίζει έλλειψη πλοίων εξοπλισμένων για τη μεταφορά προϊόντων πετρελαίου.

Οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων αυξάνονται περιστασιακά ως απάντηση σε γεωπολιτικούς κραδασμούς, όπως όταν οι ΗΠΑ το 2019 επέβαλαν κυρώσεις σε δεκάδες πλοία που εκμεταλλευόταν κορυφαία κινεζική εταιρεία, για φερόμενους δεσμούς με παράνομο εμπόριο ιρανικού πετρελαίου.

Οι εταιρείες τάνκερ «εκτιμούν (ιδιαίτερα) χρονιές όπως αυτή που βγάζουν πολλά χρήματα», δήλωσε ο Omar Nokta, αναλυτής ναυτιλίας στο Jefferies. Ο κ. Νόκτα είπε ότι οι τροποποιημένες διαδρομές σημαίνουν πως τα δεξαμενόπλοια έχουν λιγότερες ευκαιρίες να φορτώσουν εάν αντιμετωπίσουν νέα λογιστικά προβλήματα, επιδεινώνοντας την έλλειψη διαθέσιμων πλοίων. Ωστόσο, οι ναυτιλιακές δεν περιμένουν ότι θα χρησιμοποιήσουν τα τρέχοντα απροσδόκητα κέρδη τους για να παραγγείλουν νέα πλοία.

Τα ναυπηγεία έχουν γεμίσει με παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Ardmore Shipping Corp. Anthony Gurnee, πράγμα που σημαίνει ότι νέα δεξαμενόπλοια δεν θα μπουν στην αγορά για μερικά χρόνια ακόμη αυξάνοντας τον κίνδυνο να είναι τεχνολογικά ξεπερασμένα όταν θα γίνει αυτό. Έτσι η Ardmore με έδρα τις Βερμούδες σταθμίζει τώρα αγορές μεταχειρισμένων πλοίων. Η αγορά μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων, λένε ορισμένοι αναλυτές, θα μπορούσε επίσης να γίνει πιο δύσκολη εάν εταιρείες που συνδέονται με τη Ρωσία προσπαθήσουν να αγοράσουν τέτοια διαθέσιμα πλοία για να βοηθήσουν στην παράκαμψη των δυτικών κυρώσεων.

Ο κ. Gurnee είπε ότι η ομάδα ναύλωσης των 10 ατόμων του Ardmore λειτουργεί όλο και περισσότερο σαν traders, σχεδιάζοντας τον καλύτερο συνδυασμό διαδρομών για έναν στόλο 30 πλοίων που περιλαμβάνει από δεξαμενόπλοια μέχρι πλοία μεταφοράς χημικών.

Με τόση αστάθεια στην αγορά, είπε, «δεν φαίνεται να υπάρχει κανένα πρακτικό ανώτατο όριο για το πόσο ψηλά μπορούν να φτάσουν τα ναύλα μας».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments

Latest News

14.12.2025 | 03:03

Τραμπ: «Θα ανταποδώσουμε με πολύ σοβαρά αντίποινα» την επίθεση του ISIS – Τρεις Αμερικανοί νεκροί στη Συρία!

14.12.2025 | 02:34

AI «καίει» τα chips: Η αγορά εκτοξεύεται στα 565 δισ. δολάρια μέχρι 2032

14.12.2025 | 02:06

«Κανόνας των 2 εβδομάδων»: Το μυστικό του Έντ Μπερνς και της Κρίστι Τέρλινγκτον για γάμο-παράδειγμα 22 ετών!

14.12.2025 | 01:38

Σκόπια: Πάνω από 20.000 Αλβανοί σε συγκέντρωση υπέρ των πρώην ηγετών του UÇK

14.12.2025 | 01:28

ΗΠΑ: Πυροβολισμοί σε πανεπιστημιούπολη στο Ρόουντ Άιλαντ με «πολλούς τραυματίες»

14.12.2025 | 01:08

Διαζύγιο Παυλίδου – Φερεντίνου: Η αποκάλυψη για τον γιο τους που δεν είχε ξαναπεί

14.12.2025 | 01:06

Χαλκός-φωτιά: Σπάει τα 12.000 δολάρια–Η AI και τα data centers «καίνε» τη ζήτηση, η προσφορά δεν προλαβαίνει

14.12.2025 | 00:38

Σκοτάδι σε πάνω από 1 εκατομμύριο νοικοκυριά: Νέο μαζικό ρωσικό μπαράζ σε ενεργειακές υποδομές της Ουκρανίας!

14.12.2025 | 01:08

Διαζύγιο Παυλίδου – Φερεντίνου: Η αποκάλυψη για τον γιο τους που δεν είχε ξαναπεί

13.12.2025 | 19:09

Συγκλόνισε η Έλενα Παπαρίζου στο πρώτο της μήνυμα από το νοσοκομείο

13.12.2025 | 18:52

"Καυτά" φιλιά για Μπισμπίκη Βανδή: Το ζευγάρι είναι ξανά στα καλύτερά του [vid]

12.12.2025 | 19:54

Σπαραγμός για τον Δαδακαρίδη! Ο ηθοποιός αποχαιρετά τον πατέρα του: “θα ήθελα να σε είχα κι άλλο”

12.12.2025 | 19:19

Ξεσπά η Παναγιώταρου! Το πάθημα με Σχίζα που την «ξύπνησε» – τι αποκαλύπτει για τη σχέση τους!

12.12.2025 | 14:20

First Dates: Της ζήτησε να πληρώσει στο τέλος του ραντεβού,η κοπέλα στις μέρες μας είναι ο άντρας της σχέσης

12.12.2025 | 13:57

Σκληρά λόγια της Τούνη για Αλεξάνδρου: Απουσία στο δικαστήριο και ανατροφή του Πάρη από Μπαλινέζα

11.12.2025 | 14:21

Μ. Θεοδωράκη: «Η φύση με έκανε asexual - Οι 6 στους 8 άντρες με χώρισαν» [vid]

14.12.2025 | 00:10

Το σχέδιο Τραμπ να «ξηλώσει» την ΕΕ: Οι 4 χώρες που θέλει εκτός Ευρώπης

13.12.2025 | 02:06

Η Ευρώπη «all in» στην άμυνα: Von der Leyen ανοίγει το κουτί του Πανδώρας για SAFE 2

13.12.2025 | 01:00

F-35 στην Τουρκία: Το παρασκήνιο, οι πιέσεις και τα σενάρια για τους S-400 από Ισραήλ

12.12.2025 | 20:07

ΝΑΤΟ – Ρούτε: Απειλεί Τραμπ και ειρήνη! Επανεξοπλισμός, «τρίτος παγκόσμιος» και στρατιωτικά κέρδη!

12.12.2025 | 10:55

«Σπάει ταμπού ο Τούρκος διευθυντής: “Κανείς στην Άγκυρα δεν ονειρεύεται ελληνικά νησιά – Σταματήστε τον φόβο!”»

12.12.2025 | 02:33

Τσελίκ: «Η Κυπριακή Προεδρία της ΕΕ είναι παράνομη»

12.12.2025 | 00:54

«Διελκυστίνδα» Ρωσίας – Τουρκίας για τους S-400 με φόντο τα F-35

11.12.2025 | 19:44

«Είμαστε ο επόμενος στόχος της Ρωσίας» – Προειδοποίηση Ρούτε για πόλεμο που θυμίζει Β’ Παγκόσμιο

Σκοτάδι σε πάνω από 1 εκατομμύριο νοικοκυριά: Νέο μαζικό ρωσικό μπαράζ σε ενεργειακές υποδομές της Ουκρανίας!

Με drones και πυραύλους Kinzhal, η Μόσχα εντείνει τις επιθέσεις ενόψει χειμώνα – πλήγματα σε Οδησσό, Μικολάιφ και άλλες περιοχές, τραυματίες και πυρκαγιές

Σκοτάδι σε πάνω από 1 εκατομμύριο νοικοκυριά: Νέο μαζικό ρωσικό μπαράζ σε ενεργειακές υποδομές της Ουκρανίας!

Δημογραφικό σοκ: Η χώρα που χάνει πληθυσμό ίσο με μια Καλιφόρνια μέσα σε μία δεκαετία

Για δεκαετίες, οι δημογραφικές τάσεις στην Κίνα ήταν πάνω από ενθαρρυντικές- Οι τάσεις ωστόσο έχουν αντιστραφεί- Οι προβλέψεις του ΟΗΕ

Δημογραφικό σοκ: Η χώρα που χάνει πληθυσμό ίσο με μια Καλιφόρνια μέσα σε μία δεκαετία

Πορτογαλία: Πόλεμος αριθμών κυβέρνησης- συνδικάτων για την επιτυχία της γενικής απεργίας

Για μεγάλη επιτυχία κάνουν λόγο τα συνδικάτα, «ασήμαντη» χαρακτηρίζει τη συμμετοχή η κυβέρνηση

Πορτογαλία: Πόλεμος αριθμών κυβέρνησης- συνδικάτων για την επιτυχία της γενικής απεργίας

Πολωνία: Περισσότεροι από 180 μετανάστες πέρασαν παράνομα τα σύνορα μέσω σήραγγας με τη Λευκορωσία

Η σήραγγα είχε μήκος αρκετές δεκάδες μέτρα και ύψος περίπου 1,5 μέτρο

Πολωνία: Περισσότεροι από 180 μετανάστες πέρασαν παράνομα τα σύνορα μέσω σήραγγας με τη Λευκορωσία

«It’s the Most Terrible Time of the Year»: Η AI διαφήμιση McDonald’s Ολλανδίας που «έκαψε» το Χριστούγεννα

Από «χιονοθύελλα» σε viral εφιάλτη: Η 45'' καμπάνια με morphed πρόσωπα και exploding δέντρα που έγινε «creepy slop» – McDonald’s: «Μάθημα για AI»

«It’s the Most Terrible Time of the Year»: Η AI διαφήμιση McDonald’s Ολλανδίας που «έκαψε» το Χριστούγεννα

«Ήταν η τελευταία φορά που είδα τη μαμά μου»: Ο 11χρονος από την Ουκρανία λύγισε διερμηνέα και κοινό στο Στρασβούργο

Τον Ιούλιο του 2022 ήταν με τη μητέρα του σε νοσοκομείο της Βίνιτσα που βομβαρδίστηκε - Πέρασε δύο εβδομάδες σε κώμα, 100 ημέρες στη ΜΕΘ και υποβλήθηκε σε 35 χειρουργεία

«Ήταν η τελευταία φορά που είδα τη μαμά μου»:11χρονος από Ουκρανία λύγισε διερμηνέα και κοινό στο Στρασβούργο

Βενεζουέλα: «Κατάφωρη κλοπή» η κατάσχεση του δεξαμενόπλοιου από τις ΗΠΑ [vid]

Η κυβέρνηση της Βενεζουέλας δήλωσε ότι θα υπερασπιστεί την κυριαρχία της, τους φυσικούς πόρους της και την εθνική της αξιοπρέπεια με απόλυτη αποφασιστικότητα

Βενεζουέλα: «Κατάφωρη κλοπή» η κατάσχεση του δεξαμενόπλοιου από τις ΗΠΑ [vid]

Βουλγαρία στο χείλος έκρηξης: Μαζικές διαδηλώσεις για διαφθορά και ευρώ συγκλονίζουν τη χώρα

Ένα κύμα διαδηλώσεων κατά της διαφθοράς αποσταθεροποιεί τη Βουλγαρία, λίγες εβδομάδες πριν η βαλκανική χώρα ενταχθεί στο ευρώ - Δυσαρέσκεια για τη διαφθορά

Βουλγαρία στο χείλος έκρηξης: Μαζικές διαδηλώσεις για διαφθορά και ευρώ συγκλονίζουν τη χώρα