Ελλάδα

Τέμπη: Ελλάδα και Ευρωπαϊκή Ένωση “χάθηκαν” στις συμβάσεις

Τέμπη: Ελλάδα και Ευρωπαϊκή Ένωση “χάθηκαν” στις συμβάσεις

Πηγή Φωτογραφίας: Eurokinissi

Μια σειρά καθυστερήσεων, γκρίζων συμβάσεων και η μηδενική λογοδοσία αποκαλύπτουν τόσο τον ανεπαρκή επενδυτικό σχεδιασμό της Ελλάδας, όσο και τους χαλαρούς, αναποτελεσματικούς μηχανισμούς παρακολούθησης της ΕΕ

Μια σειρά καθυστερήσεων, γκρίζων συμβάσεων και η μηδενική λογοδοσία αποκαλύπτουν τόσο τον ανεπαρκή επενδυτικό σχεδιασμό της Ελλάδας, όσο και τους χαλαρούς, αναποτελεσματικούς μηχανισμούς παρακολούθησης της ΕΕ. Η τραγωδία που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους άνοιξε το «Κουτί της Πανδώρας». Σύμφωνα με έγγραφο που είδε η EURACTIV, εδώ και χρόνια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιέζει τις ελληνικές αρχές και εκφράζει ανησυχίες για δύο έργα βασικά για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων, τα οποία όμως δεν υλοποιήθηκαν ποτέ.

Πηγή της ΕΕ είπε στην EURACTIV ότι έχει προγραμματιστεί ακρόαση ως μέρος μιας συνεχιζόμενης διαδικασίας που σχετίζεται με την προβληματική εκτέλεση των εργασιών για τη σηματοδότηση και την επικοινωνία των σιδηροδρόμων μεταξύ 2000 και 2013. Την περίοδο εκείνη κυβερνούσαν τη χώρα τα κόμματα της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ. Το πρώτο έργο αφορούσε στην εγκατάσταση του ETCS για την περίοδο 2000-2006 και το άλλο, την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης στα τρένα και τηλεδιοίκησης, που υποτίθεται ότι θα ολοκληρωνόταν την περίοδο 2007- 2013 σύμφωνα με τον Sarantis Michalopoulos και το Euractiv Greece.

Στόχος και των δύο έργων ήταν η αναβάθμιση της ασφάλειας των τρένων με ψηφιακές τεχνολογίες για την αποφυγή «ανθρώπινου λάθους», καθώς οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι εξακολουθούν να λειτουργούν χειροκίνητα. Σε επιστολή που έστειλε η Επιτροπή στην ελληνική κυβέρνηση τον Ιούνιο του 2021, αναφέρει ρητά ότι τα δύο έργα συγχρηματοδοτήθηκαν από την ΕΕ αλλά δεν υλοποιήθηκαν.

Η Επιτροπή κάλεσε την κυβέρνηση να δώσει διευκρινίσεις διαφορετικά, προειδοποίησε ότι θα ζητούσε «δημοσιονομική διόρθωση» (δηλαδή επιστροφή), δηλώνοντας μη επιλέξιμα κονδύλια της ΕΕ αξίας σχεδόν 18 εκατομμυρίων ευρώ. Σε πολλές επιστολές που είδε η EURACTIV, η ελληνική κυβέρνηση διαφώνησε με τις προτεινόμενες «δημοσιονομικές διορθώσεις» χαρακτηρίζοντάς τις ως «μη αναλογικές» και «άδικες» απέναντι στις προσπάθειές της να ολοκληρώσει τα έργα και λαμβάνοντας υπόψη τα ποσά των εθνικών πόρων που είχαν επενδυθεί στα έργα.

Φαίνεται ότι οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν πείστηκαν και ζήτησαν ακρόαση για να λάβουν εξηγήσεις για την κατάσταση και τις σημαντικές καθυστερήσεις.

Η αβεβαιότητα για την επαναλειτουργία του δικτύου παραμένει, με το σχέδιο της επιστροφής στην κανονικότητα να εξελίσσεται σε δύο στάδια

Χιονοστιβάδα προβλημάτων καλείται να διαχειριστεί η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με τη νέα διοίκηση του ΟΣΕ, μετά το τραγικό δυστύχημα, το οποίο ανέδειξε την παθογένεια του κρατικού φορέα διαχείρισης του σιδηροδρομικού δικτύου.

Η αβεβαιότητα για την επαναλειτουργία του δικτύου παραμένει, με το σχέδιο της επιστροφής στην κανονικότητα να εξελίσσεται σε δύο στάδια. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρώτο στάδιο θα αφορά βραχυπρόθεσμα μέτρα για τη σταδιακή επαναλειτουργία των τρένων. Το δεύτερο στάδιο θα εξελιχθεί από τον Σεπτέμβριο, με την έναρξη της πλήρους λειτουργίας της τηλεδιοίκησης στην κεντρική διπλή γραμμή.

H κυβέρνηση, με τη συμφωνία των σιδηροδρομικών, όπως διαπιστώθηκε κατά τη συνάντησή τους με τον Γιώργο Γεραπετρίτη την Πέμπτη, επείγεται να επανεκκινήσει, καθώς οι πιέσεις, τόσο από εργαζόμενους που χρησιμοποιούν τον σιδηρόδρομο όσο και από τον εμπορικό κόσμο, είναι ισχυρές για επαναλειτουργία.

Στο πλαίσιο αυτό, συζητήθηκε με τους εργαζόμενους η επανέναρξη του προαστιακού της Αθήνας, στον οποίο υπάρχει πλήρης τηλεδιοίκηση, όπως και η επαναλειτουργία των εμπορευματικών τρένων, καθώς είναι ορατός ο κίνδυνος να καταβληθούν ρήτρες για αδυναμία εκτέλεσης συμβολαίων μεταφοράς προϊόντων.

Εδώ και δεκατρείς ημέρες οι εργαζόμενοι που χρησιμοποιούν τον προαστιακό κινούνται με άλλα μέσα για να μεταβούν στην εργασία τους, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται σε σημαντικό βαθμό οικονομικά. Πάντως, για τις υπεραστικές επιβατικές μεταφορές θεωρείται ότι ο κόσμος θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να εμπιστευτεί ξανά τα τρένα της Hellenic Train.

Στην κυβέρνηση ρίχνουν το βάρος τους στην ασφάλεια των δρομολογίων, παρότι σε αυτή τη φάση υπάρχει έλλειμμα σταθμαρχών για την ομαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Παράλληλα, θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρξει δικαστική διερεύνηση για την περιβόητη σύμβαση 717 του 2014, όπως και ότι θα διευρυνθεί ο κύκλος των κατηγορουμένων για την τραγωδία στα Τέμπη.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments