ΕΡ : Η υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση του ΕΣΥ, συμφωνούν εργαζόμενοι και ειδικοί επί των οικονομικών της υγείας, ότι παραμένουν τα μεγάλα αγκάθια. Θα διεκδικήσετε περισσότερα κονδύλια για την υγεία;
ΑΠ: Είναι σαφές, πως, με αφορμή την πανδημία του Covid19, αυξήθηκαν σημαντικά τα κονδύλια προς το ΕΣΥ, με προσλήψεις προσωπικού και απόκτηση εξοπλισμού. Έτσι, λοιπόν, έχουν προχωρήσει 1.000 προσλήψεις ιατρών, 4.250 νοσηλευτών και 800 λοιπού προσωπικού για το 2023, ενώ έχουν δρομολογηθεί άλλες 6.500 για το 2024, και συνολικά 10.000 έως το τέλος της τρέχουσας τετραετίας.
Παράλληλα, το εισόδημα του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, ενισχύθηκε με πολλούς τρόπους, ενώ σχεδιάζονται και αυξήσεις στις αποδοχές των εργαζομένων στο ΕΣΥ, όπως ανακοινώθηκαν από την Κυβέρνηση, για το σύνολο του δημόσιου τομέα. Επιπλέον, ζωτικής σημασίας είναι η παραμονή στην Ελλάδα, και, συνακόλουθα, στο ΕΣΥ, των νέων γιατρών. Αποτελεί προτεραιότητά μας η παροχή κινήτρων, και όχι μόνο οικονομικών, τα οποία θα ενισχύσουν την διάθεση για την παραμονή τους.
Η συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης καθώς και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, στη διαδικασία αναβάθμισης του συστήματος, κρίνεται, εξίσου σημαντική. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν, τόσο η διαδικασία κτιριακής αναβάθμισης 88 ΤΕΠ Νοσοκομείων και 157 Κέντρων Υγείας, με πόρους του Ταμείου, όσο και η δημιουργία τριών νέων δημόσιων νοσοκομείων σε Θεσσαλονίκη, Κομοτηνή και Σπάρτη, δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), με το οποίο συμπράττουμε.
ΕΡ : Τι σημαίνει fast track προσλήψεις στην υγεία; Για τι είδους προσωπικό μιλάμε; Η διαδικασία θα είναι μέσω ΑΣΕΠ; Είναι στις σκέψεις σας να εντάξετε για ορισμένο χρόνο, ιδιώτες γιατρούς στο ΕΣΥ για να καλύψετε τα κενά σε συγκεκριμένες ειδικότητες, όπως αναισθησιολόγοι κ.α;
ΑΠ: Είναι γεγονός πως η διαδικασία που ισχύει αυτή τη στιγμή, σχετικά με τις προσλήψεις στον χώρο της υγείας, είναι αρκετά χρονοβόρα. Προωθούμε νομοθετικές ρυθμίσεις, οι οποίες θα βελτιώσουν τη διαδικασία και θα μειώσουν τον χρόνο επιλογής, αξιολόγησης, αλλά και τοποθέτησης του νεοπροσληφθέντος προσωπικού.
Ειδικότερα, θα υπάρχει ένα Συμβούλιο ανά Υγειονομική περιφέρεια και ανά ειδικότητα, το οποίο θα είναι επιφορτισμένο, με όλες τις διαδικασίες αξιολόγησης του υποψηφίου. Παράλληλα, θα μειωθούν οι προθεσμίες για την υποβολή και αξιολόγηση των δικαιολογητικών. Πρόκειται για διαδικασίες που θα γίνονται με αξιοκρατικά, αντικειμενικά κριτήρια, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τα τυπικά προσόντα, όσο και την έκβαση της συνέντευξης του υποψηφίου. Τέλος, όλη η παραπάνω διαδικασία θα απλοποιηθεί με τη χρήση ψηφιακών μέσων, καθώς τόσο η κατάθεση των δικαιολογητικών, όσο και η αξιολόγηση θα γίνονται ηλεκτρονικά. Με αυτό τον τρόπο, όλοι όσοι προσληφθούν, θα είναι άμεσα στη διάθεση τόσο του συστήματος, όσο και του πολίτη για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και να αναλάβουν τα καθήκοντά τους.
ΕΡ: Θα υπάρξει γενικότερη συνεργασία ιδιωτικού και δημοσίου τομέα στην Υγεία; Θα προχωρήσει η διαδικασία που είχε δρομολογηθεί για μετατροπή των νοσοκομείων σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου;
ΑΠ :Το Εθνικό Σύστημα Υγείας, αποτελεί φορέα του δημοσίου και ο δημόσιος, αυτός, χαρακτήρας δεν αλλάζει. Παρόλα αυτά, όπως θυμάστε, το ΕΣΥ συνεργάστηκε αρμονικά με τον ιδιωτικό τομέα, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με πολύ θετικό αποτέλεσμα για τους ασθενείς και τη δημόσια υγεία.
Χρειάζονται συνέργειες, πάντα για το καλό των ασθενών, χωρίς καμία επιβάρυνση, γιατί αυτό που προέχει είναι η εξυπηρέτηση των πολιτών. Ταυτόχρονα, η πρόσληψη επικουρικού προσωπικού, βοήθησε στην αρτιότερη λειτουργία των νοσοκομείων. Ήδη, μεγάλος αριθμός αυτού του προσωπικού, το οποίο είναι πολύτιμο, παραμένει στα νοσοκομεία, ώστε με το χρόνο, να ενταχθεί στο μόνιμο προσωπικό, μέσα από τις προβλεπόμενες νόμιμες διαδικασίες.
ΕΡ : Με ποιο τρόπο θα επισπευσθούν οι διαδικασίες για την εφαρμογή των νόμων που ψηφίζονται και αφορούν την υγεία; Πότε εκτιμάτε για παράδειγμα ότι θα γίνουν πράξη όσα έχουν νομοθετηθεί για τη λίστα χειρουργείων; Έρχονται νέα νομοθετήματα και τι θα αφορούν;
ΑΠ: Έχει ήδη υπερψηφιστεί στη Βουλή, διάταξη του Υπουργείου Υγείας, που αφορά τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας, στην οποία θα γίνεται η καταχώρηση της λίστας αναμονής για τα χειρουργεία. Η λειτουργία της πλατφόρμας, αναμένεται έως το τέλος του χρόνου. Έτσι, θα είμαστε και εμείς σε θέση να γνωρίζουμε τον αριθμό των συμπολιτών μας που περιμένουν να πραγματοποιήσουν την προγραμματισμένη επέμβασή τους. Οι ασθενείς που έχουν βιώσει αυτή την αναμονή, πρόκειται να πάρουν σειρά και να εγχειριστούν άμεσα. Θα υπάρξουν και εκ νέου ανακοινώσεις, σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Η δημιουργία της πλατφόρμας και η διασύνδεση των νοσοκομείων της χώρας σε επίπεδο χειρουργείων, είναι μέρος της γενικότερης προσπάθειας μας για την ψηφιακή αναβάθμιση του ΕΣΥ και τη βελτίωση της πρόσβασης και της ποιότητας της περίθαλψης. Η παραπάνω μεταρρύθμιση, σε συνδυασμό με την προώθηση της δημιουργίας του ψηφιακού υγειονομικού χάρτη μας επιτρέπουν να έχουμε μια πλήρη και καθαρή εικόνα όσων συμβαίνουν στις υγειονομικές δομές της χώρας και, ταυτόχρονα, διασφαλίζει την ενιαία λειτουργία του συστήματος.
ΕΡ : Οι φαρμακοποιοί εξακολουθούν να υποστηρίζουν ότι το ζήτημα των ελλείψεων στα φάρμακα, εξακολουθεί να υφίσταται. Τελικά υπάρχουν ελλείψεις και πως αντιμετωπίζονται;
ΑΠ: Ένα βασικό ζητούμενο, από την αρχή της θητείας μου στο Υπουργείο Υγείας, αφορά στην επάρκεια και τη διαθεσιμότητα των φαρμάκων, στην ελληνική αγορά. Είναι γνωστό, ότι οι ελλείψεις φαρμάκων, οφείλονται στη διατάραξη, παγκοσμίως, της εφοδιαστικής αλυσίδας, λόγω του Covid, με αποτέλεσμα να υπάρχει παγκόσμια έλλειψη πρώτων υλών. Επίσης, οι παράλληλες εξαγωγές, επιτείνουν, πολλές φορές, το πρόβλημα της έλλειψης κρίσιμων φαρμάκων. Βασική μας προτεραιότητα, αποτελεί ο εφοδιασμός της ελληνικής αγοράς φαρμάκου, με τα πιο κρίσιμα φάρμακα, που αφορούν το παιδικό πληθυσμό και τους χρόνιους πάσχοντες.
Υπό αυτό το πρίσμα, ο ΕΟΦ έχει εκδώσει, έως σήμερα, τρεις αποφάσεις απαγόρευσης των παράλληλων εξαγωγών φαρμάκων, ώστε να αποφευχθούν οι ενδεχόμενες μελλοντικές ελλείψεις και να διασφαλιστεί η θέση της Ελλάδας. Παράλληλα, προωθούμε τη βελτίωση του συστήματος παρακολούθησης της αγοράς φαρμάκων, ώστε να εντοπίζονται έγκαιρα και να αντιμετωπίζονται οι ελλείψεις. Γι’ αυτό τον λόγο, έχουμε ήδη δρομολογήσει, και μέσω αντίστοιχης διάταξης που υπερψηφίστηκε στη Βουλή, τη δημιουργία εφαρμογής για τα κινητά τηλέφωνα, μέσω της οποία οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται για την επάρκεια ή όχι των φαρμάκων που τους ενδιαφέρουν. Με αυτό τον τρόπο, επιτυγχάνεται η διασύνδεση των πολιτών, των φαρμακείων, των υγειονομικών δομών και των βιομηχανιών, με κοινό σκοπό την αντιμετώπιση των ελλείψεων.
ΕΡ: Το ΕΣΥ έχει πεπερασμένες δυνατότητες δαπανών όσον αφορά το φάρμακο και τις νέες τεχνολογίες και η καινοτομία κοστίζει. Πως θα λύσετε αυτή την δύσκολη εξίσωση με θετικό πρόσημο για τον ασθενή; Ποια γραμμή θα ακολουθήστε στην φαρμακευτική πολιτική;
ΑΠ: Οι ασθενείς και οι νοσηλευόμενοι στο ΕΣΥ, έχουν άμεση και απόλυτη πρόσβαση στις νέες καινοτόμες θεραπείες και τεχνολογίες. Δεν υπάρχει φάρμακο η διαδικασία, η οποία εφαρμόζεται στην Ευρώπη, και στη συνέχεια να μην εισέρχεται και στη χώρα μας. Στο πλαίσιο εξασφάλισης των παροχών, αυτών, για τους Έλληνες, προσπαθούμε να διαχειριστούμε ορθολογικά τις επιπλέον δαπάνες και το κόστος, που προκύπτει. Ο σχεδιασμός μιας εθνικής φαρμακευτικής πολιτικής, αποτελεί μια διαδικασία, η οποία, έχει ήδη δρομολογηθεί και βασικό στόχο έχει την πλήρη διασφάλιση της πρόσβασης, της αποτελεσματικής λειτουργίας του συστήματος και της ασφάλειας και ποιότητας στην περίθαλψη των ασθενών.
Η χώρα μας, σύντομα, θα εφαρμόσει το Ηλεκτρονικό Σύστημα Παρακολούθησης Διακίνησης Φαρμάκων (Η.Σ.Πα.Δι.Φ.), για την παρακολούθηση και την αντιμετώπιση των ελλείψεων, ενώ από 1/1/25, θα ενταχθεί και στην Ενιαία Ευρωπαϊκή Πολιτική Αξιολόγησης Ιατρικών Τεχνολογιών και Φαρμάκων, με σκοπό την εφαρμογή ενιαίας μεθόδου αξιολόγησης τόσο στις τεχνολογίες υγείας, όσο και στα φάρμακα.
ΕΡ : Κατά καιρούς, έχετε δηλώσει, πως όραμα σας είναι να οδηγήσετε το ΕΣΥ στην επόμενη ημέρα. Ποιες δράσεις ή πρωτοβουλίες έχετε αναπτύξει, ώστε να είμαστε σε θέση να πούμε ότι βρισκόμαστε σε καλό δρόμο;
ΑΠ: Εστιάζουμε στην ενασχόληση και στη νομοθετική πρωτοβουλία σχετικά με τις σύγχρονες ανάγκες, ώστε να απαντήσουμε στα προβλήματα, προτεραιοποιώντας τις παρεμβάσεις μας, σε εκείνες τις ασθένειες, που ευθύνονται για θανάτους ή αναπηρίες. Η αρχή έγινε με το νομοσχέδιο για την δημιουργία 18 Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας αγγειακών και εγκεφαλικών επεισοδίων. Οι μονάδες, αυτές, θα αποτελέσουν τους πυλώνες βελτίωσης του συνόλου της διαχείρισης των ασθενών με εγκεφαλικό, από το προνοσοκομειακό στάδιο μέχρι την επανένταξη στην κοινωνία. Παράλληλα, στοχεύουμε στη δημιουργία και ανάπτυξη αντίστοιχων μονάδων, εξειδικευμένων στο τραύμα.
Επιπλέον, η πιο πρόσφατη νομοθετική μας παρέμβαση, όπως παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο, αφορά τη διαχείριση και την αντιμετώπιση της Άνοιας και της νόσου Alzheimer. Πρόκειται για ένα συνεκτικό και συστηματικό σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη της έρευνας, της περίθαλψης και της θεραπείας των σχετικών νόσων. Το σχέδιο, με ορίζοντα το 2028, έχει στόχο να μετατρέψει την Ελλάδα σε μια χώρα «πρότυπο», φιλική τόσο προς τους πάσχοντες με άνοια, όσο και προς τους φροντιστές τους, ενώ σκοπεύουμε να εντάξουμε στην ελληνική έννομη τάξη και το «πληρεξούσιο περίθαλψης και φροντίδας» για τα πρόσωπα που πάσχουν από άνοια.
Στο Υπουργείο Υγείας, αποσκοπούμε στη μείωση της αναπηρίας, του θανάτου και του πόνου για αμέτρητους ασθενείς και τις οικογένειές τους.
Το σχόλιο σας