Τεχνολογία

Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα: Ξεκινάει το Πιλοτικό Πρόγραμμα Δυναμικής Ασύρματης Φόρτισης στον A6 της Γερμανίας

Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα: Ξεκινάει το Πιλοτικό Πρόγραμμα Δυναμικής Ασύρματης Φόρτισης στον A6 της Γερμανίας
Το έργο E|MPOWER φέρνει χάλκινα πηνία κάτω από την άσφαλτο – Παρόμοιες δοκιμές σε Γαλλία και Σουηδία δείχνουν το μέλλον της ηλεκτροκίνησης χωρίς στάσεις

Αμπεργκ, Βαυαρία, 12 Νοεμβρίου 2025 – Το όνειρο της φόρτισης εν κινήσει γίνεται πραγματικότητα στον γερμανικό αυτοκινητόδρομο A6. Το πιλοτικό έργο E|MPOWER, που ξεκίνησε επίσημα τις δοκιμές τον Νοέμβριο 2025, επιτρέπει σε ηλεκτρικά οχήματα να φορτίζουν ασύρματα ενώ κινούνται με ταχύτητα αυτοκινητοδρόμου, μέσω χάλκινων πηνίων ενσωματωμένων 12 εκατοστά κάτω από την άσφαλτο. Η Electreon Germany, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Friedrich-Alexander Erlangen-Nürnberg (FAU) και την Autobahn GmbH, ηγείται αυτής της πρωτοπορίας, που χρηματοδοτείται από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών Υποθέσεων και Κλιματικής Προστασίας (BMWK).

Το Πρώτο Motorway με Δυναμική Φόρτιση στη Γερμανία

Το τμήμα 1 χιλιομέτρου μεταξύ Amberg-West και Sulzbach-Rosenberg (κατεύθυνση Νυρεμβέργη) είναι το μακρύτερο τέτοιο πιλοτικό στη χώρα και το πρώτο σε autobahn. Τα πηνία παράγουν μαγνητικό πεδίο που μεταφέρει ενέργεια σε ειδικούς δέκτες κάτω από το όχημα – παρόμοια με την ασύρματη φόρτιση κινητών. Η ισχύς φτάνει έως 25-75 kW σε πραγματικές συνθήκες, με δοκιμές να δείχνουν αποδοτικότητα πάνω από 85%.

Εξουσιοδοτημένα οχήματα (επιβατικά, φορτηγά, λεωφορεία) εξοπλισμένα με δέκτες Electreon δοκιμάζουν το σύστημα σε πραγματική κυκλοφορία. Ο υπουργός Επιστημών της Βαυαρίας, Markus Blume, δήλωσε: «Στρώνουμε κυριολεκτικά το δρόμο για την ηλεκτροκίνηση. Ο δρόμος δεν είναι πια ο στόχος – ο δρόμος δίνει την ενέργεια!».

Το έργο εστιάζει σε νέες τεχνικές κατασκευής για μείωση κόστους και χρόνου εγκατάστασης, ενώ προηγούμενα πιλοτικά σε Karlsruhe (2020) και Balingen (2023) απέδειξαν την τεχνολογία.

Πλεονεκτήματα: Λιγότερες Στάσεις, Μικρότερες Μπαταρίες

Η δυναμική φόρτιση λύνει το πρόβλημα αυτονομίας:

  • Μείωση βάρους: EVs με μικρότερες μπαταρίες (έως 70% μικρότερες σε συνδυασμό με οικιακή φόρτιση).
  • Λιγότερες στάσεις: Ιδανικό για μακριές διαδρομές και φορτηγά.
  • Αποδοτικότητα: Οχήματα βγαίνουν με περισσότερη ενέργεια από όση μπαίνουν.

Ο Andreas Wendt, διευθυντής Electreon Germany: «Είναι κρίσιμο βήμα για μαζική υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης».

Παγκόσμια Κίνηση: Γαλλία, Σουηδία και Πέρα

Η Γερμανία δεν είναι μόνη:

  • Γαλλία (A10): 1,5 km κοντά στο Παρίσι, 200-300 kW σε φορτηγά – Πρώτο σε ανοιχτό motorway με πραγματική κυκλοφορία.
  • Σουηδία (E20): Σχέδια για 3.000 km μέχρι 2035, με catenary ή inductive.
  • Νορβηγία, Ιταλία, ΗΠΑ: Ενεργά πιλοτικά με Electreon.

Η Electreon, ισραηλινή εταιρεία, ηγείται παγκοσμίως με projects σε 10+ χώρες.

Προκλήσεις: Κόστος, Ενέργεια και Υποδομές

Παρά τα πλεονεκτήματα, υπάρχουν εμπόδια:

  • Υψηλό κόστος: Εγκατάσταση ~24-29 εκατ. SEK/km (Σουηδία).
  • Σπατάλη ενέργειας: Συνεχής λειτουργία πηνίων απαιτεί μεγάλες ποσότητες – Λύση: Ηλιακά πάνελ ή ανανεώσιμες πηγές.
  • Στάνταρ εξοπλισμός: Αυτοκίνητα χρειάζονται δέκτη (αξεσουάρ προς το παρόν).
  • Ασφάλεια: Μαγνητικά πεδία, θέρμανση μεταλλικών αντικειμένων.

Οι ειδικοί προτείνουν υβριδικά συστήματα (στατική + δυναμική) και εστίαση σε φορτηγά για μέγιστο όφελος.

Το Μέλλον: Από Πιλοτικό σε Παγκόσμιο Δίκτυο;

Αν οι δοκιμές πετύχουν, η τεχνολογία μπορεί να επεκταθεί σε χιλιάδες χιλιόμετρα – Γαλλία στοχεύει 9.000 km μέχρι 2035. Η ΕΕ και εθνικές κυβερνήσεις επενδύουν σε πρότυπα διαλειτουργικότητας.

Η δυναμική φόρτιση δεν είναι πια sci-fi. Είναι το επόμενο βήμα για μηδενικές εκπομπές σε μακριές διαδρομές. Με την Electreon να πρωτοπορεί και χώρες όπως Γερμανία, Γαλλία, Σουηδία να δοκιμάζουν, το range anxiety μπορεί σύντομα να γίνει παρελθόν. Το ερώτημα: Πότε θα δούμε τέτοια projects στην Ελλάδα;

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο