Ελληνικό

Ελληνικό
Το Ελληνικό είναι δημοτική ενότητα του Δήμου Αργυρούπολης-Ελληνικού του Νοτίου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής

Η συνολική έκταση του Ελληνικού, ανέρχεται σε 7,5 τετ. χλμ. εκ των οποίων τα 5,5 ανήκαν στο παλαιό Διεθνές Αεροδρόμιο Ελληνικού.Αποτελείται από την περιοχή των Σουρμένων, του Άνω Ελληνικού, του Κάτω Ελληνικού (Άγιος Κοσμάς) και την συνοικία της Αγίας Παρασκευής. Η Λεωφόρος Βουλιαγμένης και οι εγκαταστάσεις των δύο (2) αεροδρομίων καθώς και ο χώρος των βάσεων χωρίζουν τον πρώην Δήμο Ελληνικού στις τέσσερις συνοικίες.

Το Ελληνικό συνορεύει με τον Άλιμο, την Αργυρούπολη και την Γλυφάδα. Διαθέτει 14 πλατείες και 15 παιδικές χαρές. Η κυκλοφοριακή σύνδεση της περιοχής με το κέντρο της Αθήνας πραγματοποιείται σήμερα με οδικούς άξονες ταχείας κυκλοφορίας: τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης και την παραλιακή Λεωφόρο.

Η παλιά ονομασία της περιοχής ήταν Λοιμικό, λόγω του λοιμοκαθαρτηρίου που υπήρχε εκεί. Στις αρχές του 20ου αιώνα καθιερώθηκε η ονομασία Ελληνικό, ως πιο εύηχη παραλλαγή της προηγούμενης ονομασίας. Δεν επεκράτησε όμως, παρά μόνο σταδιακά μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς ως τότε χρησιμοποιούνταν παράλληλα με την ονομασία Χασάνι, λόγω ενός πύργου κάποιου Τουρκαλβανού με το όνομα Χασάν.

  • Το 1922 μετά τη Μικρασιατική εκστρατεία εγκαταστάθηκαν στην βόρεια περιοχή του δήμου πρόσφυγες από την Σούρμενα του Πόντου και η περιοχή πάνω από τη λεωφόρο Βουλιαγμένης που χωρίζει τον δήμο ονομάσθηκε Σούρμενα.
  • Το 1925 το υπουργείο Γεωργίας έδωσε κλήρους ανταλλάξιμης γης 5 στρεμμάτων. Η παροχή αυτή έχει συγκεκριμένους όρους. Για τα Σούρμενα τα στρέμματα δεν είναι ενιαία και αφαιρώντας την εισφορά για δρόμους και κοινόχρηστους χώρους είναι 4 στρέμματα. Στο Κάτω Ελληνικό προϋπόθεση για την εγκατάσταση ήταν η δήλωση ότι αναλάμβανε ο κάτοικος να κάνει εκβραχισμούς του οικοπέδου του, περιμάνδρωση και κήπο. Τις εν λόγω προϋποθέσεις μπορούσαν να εκπληρώσουν μόνο οι πιο εύποροι της εποχής, με αποτέλεσμα η περιοχή να κατοικηθεί από εμπόρους, εφοπλιστές, εύπορους και εγγράμματους που κατάγονταν από τη Σμύρνη, τον Πόντο, την Πόλη. Την ονόμασαν Κηπούπολη κι ήταν «όνομα και πράμα».
  • Το 1928 δίνονται οι αποζημιώσεις των ανταλλάξιμων περιουσιών και κτίζονται αρκετά πέτρινα σπίτια. Την ίδια χρονιά ανοίγουν δημόσιο πηγάδι στην οδό Ιασωνίδου και η ζωή παίρνει το δρόμο προς το καλύτερο. Ειδικά για το νερό μέχρι το 1956 που μπαίνει το δίκτυο της ύδρευσης, οι κάτοικοι ή άνοιγαν πηγάδια βάθους 22 – 30 μέτρων ή το αγόραζαν από τον νερουλά με το δίκυκλο.

Έως το 1929, τα Σούρμενα ανήκαν στην Κοινότητα Καλαμακίου, οπότε αποσπώνται και γίνονται δύο κοινότητες:

  •  Κοινότητα Ελληνικού με το Διάταγμα 8-3-1930 ΦΕΚ Α΄ 80/1930.
  • Κοινότητα Κομνηνών (Χασάνι) με το Βασιλικό Διάταγμα 4-7-1929 ΦΕΚ Α΄ 221/1929.

Η Λεωφόρος Βουλαγμένης και η Ναζιστική περίοδος

Η κατασκευή της Λεωφόρου Βουλιαγμένης ξεκίνησε το 1937 και ολοκληρώθηκε ένα χρόνο αργότερα. Πρόκειται για τη πρώτη λεωφορειακή γραμμή για το Κέντρο, που είχε αφετηρία στην οδό Ακαδημίας. Ως τότε το μόνο συγκοινωνιακό μέσο που εξυπηρετούσε την περιοχή ήταν ένα ταξί – λεωφορείο, που το ναύλωναν οι κάτοικοι για να ανεβοκατεβαίνουν στην Αθήνα. Το 1925 οι κάτοικοι ξεκινούν όλοι μαζί το κτίσιμο του πρώτου δημοτικού σχολείου της περιοχής, μια παράγκα σκεπασμένη με φύλλα αμίαντου στην πλατεία Σουρμένων (το κτίριο σώζεται ακόμα και στεγάζει το Ποντιακό Μουσείο).

Το 1943 με τη Γερμανική Κατοχή δίνεται η εντολή εκκένωσης της περιοχής και οι κάτοικοι βρίσκουν καταφύγιο σε σπίτια στην Καλλιθέα, την Κοκκινιά και τη Νέα Σμύρνη. Η περιοχή διαμορφώνεται σε εικονικό αεροδρόμιο για να μη βομβαρδιστούν οι πραγματικές εγκαταστάσεις. Οι βομβαρδισμοί επέτειναν την καταστροφή και την ερήμωση. Στην Κατοχή οι κοινότητες Γλυφάδας και Ελληνικού καταργούνται και στη θέση τους δημιουργείται ο Δήμος Ευρυάλης με το Νόμο 239/1943 ΦΕΚ Α΄ 174/1943. Το 1945 αποσπάστηκε από το Δήμο Ευρυάλης και ανασυστάθηκε ως Κοινότητα Ελληνικού. Το 1968 καταργήθηκε εκ νέου ως κοινότητα και αποτέλεσε με την Κοινότητα Καλαμακίου το Δήμο Αλίμου. Επανασυστάθηκε όμως το 1975 με το Νόμο 185/1975.

Το αεροδρόμιο και το σχέδιο ανάπλασης

Η κυβέρνηση Μεταξά αποφασίζει στην περιοχή να δημιουργηθεί αεροδρόμιο. Η λειτουργία του ξεκίνησε το 1938 με διάδρομο προσγειώσεως 1.800 μέτρων. Από το 1938 ως το 2001 στο Ελληνικό λειτουργούσαν στην αρχή ένα στη συνέχεια δύο και από το 1970 τρία αεροδρόμια, το ομώνυμο Αεροδρόμιο Αθηνών ή Ανατολικό, το Αεροδρόμιο Εσωτερικού, ή Δυτικό και το πολεμικό αεροδρόμιο της αμερικανικής βάσης που εξυπηρετούσε και την ελληνική αεροπορική βάση Ελληνικού. Σήμερα τμήμα του Δημαρχείου στεγάζεται σε πρώην εγκαταστάσεις του άλλοτε Ανατολικού αερολιμένα.

Έπειτα από τον τερματισμό λειτουργίας του το 2001 το Αεροδρόμιο του Ελληνικού παραμένει κλειστό καθώς ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας «Ελευθέριος Βενιζέλος» αποτελεί πλέον το κεντρικό αεροδρόμιο των Αθηνών. Το 2014 υπογράφηκε σύμβαση αγοραπωλησίας μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ, της «Hellinikon Global I S.A. και της Lamda Development η οποία αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής για την απόκτηση του 100% των μετοχών της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.

Τον Μάρτιο του 2018, με Προεδρικό Διάταγμα το οποίο είχε νωρίτερα κριθεί με απόφαση του ΣτΕ, εγκρίθηκε το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης του Ελληνικού. Τον Σεπτέμβριο του 2019 εκδόθηκε από το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης η τελευταία από τις τέσσερις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) που απαιτούνται για την έγκριση των πολεοδομικών μελετών για την έναρξη της υλοποίησης του έργου.

Ελληνικό σχετικές ειδήσεις:

  • Lamda Development: Το έργο του Ελληνικού θα κάνει υπερήφανους όλους τους Έλληνες

    «Το έργο του Ελληνικού θα κάνει υπερήφανους όλους τους Έλληνες»

    Την πεποίθησή του ότι το έργο του Ελληνικού «θα κάνει υπερήφανους όλους τους Έλληνες» εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου.

    Lamda Development: Το έργο του Ελληνικού θα κάνει υπερήφανους όλους τους Έλληνες
  • Κυριάκος Μητσοτάκης στον «Φιλελεύθερο»: «Σπάνια έχουν γίνει τόσα πολλά σε τόσο λίγο χρονικό διάστημα»

    Κυριάκος Μητσοτάκης: "Σπάνια έχουν γίνει τόσα πολλά σε τόσο λίγο χρονικό διάστημα"

    Κυριάκος Μητσοτάκης στον "Φιλελεύθερο": "Παρότι βρεθήκαμε αντιμέτωποι με πολύ μεγάλες προκλήσεις, οικονομικές, γεωπολιτικές, υγειονομικές κατορθώσαμε πολλά" τόνισε ο πρωθυπουργός κάνοντας λόγο και για την εικόνα της χώρας μας.

    Κυριάκος Μητσοτάκης στον «Φιλελεύθερο»: «Σπάνια έχουν γίνει τόσα πολλά σε τόσο λίγο χρονικό διάστημα»
  • Τάκης Θεοδωρικάκος: «Δημοκρατικό δικαίωμα η διαδήλωση, αλλά πρέπει να γίνεται χωρίς να παρακωλύεται η τάξη

    Τάκης Θεοδωρικάκος: «Δημοκρατικό δικαίωμα η διαδήλωση, αλλά πρέπει να γίνεται χωρίς να παρακωλύεται η τάξη και η ασφάλεια

    Τάκης Θεοδωρικάκος: Ο υπουργός Εσωτερικών αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην οικονομία και το πρόγραμμα "Αντώνης Τρίτσης", στην επένδυση του Ελληνικού, αλλά και στο νόμο περί απόδοσης της ελληνικής ιθαγένειας.

    Τάκης Θεοδωρικάκος: «Δημοκρατικό δικαίωμα η διαδήλωση, αλλά πρέπει να γίνεται χωρίς να παρακωλύεται η τάξη
  • Handelsblatt Ελληνικό: Αποθέωση για το project από τη γερμανική εφημερίδα

    Αποθέωση από τη γερμανική Handelsblatt για το Ελληνικό

    Handelsblatt Ελληνικό: Εκτενές ρεπορτάζ έχει η γερμανική οικονομική εφημερίδα για το ξεκίνημα των έργων στο Ελληνικό χθες Παρασκευη 3 Ιουλίου.

    Handelsblatt Ελληνικό: Αποθέωση για το project από τη γερμανική εφημερίδα
  • Άδωνις Γεωργιάδης στο 8ο αναπτυξιακό συνέδριο: Η χώρα μας έχει γίνει παράδειγμα προς μίμηση

    Άδωνις Γεωργιάδης: Η χώρα μας έχει γίνει παράδειγμα προς μίμηση

    Άδωνις Γεωργιάδης στο 8ο αναπτυξιακό συνέδριο: Όλα όσα είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την οικονομία της χώρας, την επένδυση στο Ελληνικό αλλά και την ύφεση την οποία πρόκειται να έχουμε.

    Άδωνις Γεωργιάδης στο 8ο αναπτυξιακό συνέδριο: Η χώρα μας έχει γίνει παράδειγμα προς μίμηση
  • Ελληνικό: 80 χιλιάδες θα βρουν δουλειά – Τα έργα της πρώτης πενταετίας

    80 χιλιάδες θα βρουν δουλειά στο Ελληνικό - Αυτά είναι τα έργα της πρώτης πενταετίας

    Ελληνικό: Η έναρξη των έργων στο Ελληνικό έγινε παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη το πρωί της Παρασκευής 3 Ιουλίου. Υπολογίζεται ότι 80 χιλιάδες θα βρουν δουλειά, ενώ έχουν σχεδιαστεί τα έργα για την πρώτη πενταετία.

    Ελληνικό: 80 χιλιάδες θα βρουν δουλειά – Τα έργα της πρώτης πενταετίας
  • Πατέρας Μπόρις Τζόνσον: Απαντά σε αυτούς που του επιτέθηκαν για την επίσκεψή του στην Ελλάδα

    O πατέρας του Μπόρις Τζόνσον απαντά σε αυτούς που του επιτέθηκαν για την επίσκεψή του στην Ελλάδα - «Δεν περιφρονώ και δεν παραβιάζω τους κανόνες»

    Πατέρας Μπόρις Τζόνσον: «Έχω έρθει εδώ για να περάσω χρόνο ήσυχα και να οργανώσω το σπίτι. Δεν είμαι στο 100% της ταχύτητας μου»

    Πατέρας Μπόρις Τζόνσον: Απαντά σε αυτούς που του επιτέθηκαν για την επίσκεψή του στην Ελλάδα
  • Ανέβηκε το έργο του Ελληνικού

    Ανέβηκε το έργο του Ελληνικού

    Ο Σπύρος Γκουτζάνης στο νέο του blog στο pagenews.gr γράφει το «έργο του Ελληνικού», όπως το χαρακτηρίζει, με τη θεατρική έννοια. Σημειώνει ότι στελέχη της ΝΔ, όπως ο Άδωνις Γεωργιάδης, έλεγαν πως θα ξεκινήσει το 2019, ενώ τελικά το μόνο που έχει γίνει είναι η κατεδάφιση ενός κουφαριού από δύο εκσκαφείς παρουσία του πρωθυπουργού. Επισημαίνει ότι η άδεια του καζίνο είναι ακόμη στα δικαστήρια και το τζετ σετ έχει καλύτερα θέρετρα να κατευθυνθεί. Κλείνει αναφέροντας ότι το μόνο που θα γίνει, θα είναι μια μεγάλη μπίζνα real estate από την οποία θα βγάλουν λεφτά και μίζες κάποιοι.

    Σπύρος Γκουτζάνης
  • Σπύρος Γκουτζάνης
  • Ανέβηκε το έργο του Ελληνικού
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Δείτε την πολιτική μας κάνοντας κλικ εδώ.
Αποδέχομαι