SPOTLIGHTS

Πώς επηρεάζει το λιμάνι του Πειραιά η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Πώς επηρεάζει το λιμάνι του Πειραιά η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Πηγή Φωτογραφίας: freepik.com

Πτώση 11% στους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στις προβλήτες 2 και 3 το πρώτο τρίμηνο

Mετά από μια χρονιά ρεκόρ το 2023, ο ΟΛΠ καλείται φέτος να διαχειριστεί τις δυσλειτουργίες της εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα που πλήττουν κυρίως τους τομείς των εμπορευματοκιβωτίων (ΤEUs).

Όπως αναφέρθηκε από τη διοίκηση κατά τη διάρκεια ενημέρωσης στην Ένωση θεσμικών Επενδυτών, το πρώτο τρίμηνο οι απώλειες σε όγκο των εμπορευματοκιβωτίων στις προβλήτες 2 και 3 ανέρχονται στο 11%. Μια πτώση που σίγουρα είναι διαχειρίσιμη, αλλά κάθε πρόβλεψη για το σύνολο του έτους είναι παρακινδυνευμένη.

Σημειώνεται πως στις προβλήτες 2 και 3 δραστηριοποιείται η ΣΕΠ ΑΕ, η οποία έχει συμφωνία παραχώρησης με τον ΟΛΠ και καταβάλει ετήσιο μίσθωμα που αποτελεί και το μεγαλύτερο έσοδο για την εισηγμένη εταιρεία. Πέρυσι το έσοδο από την παραχώρηση των προβλητών 2 και 3 ανήλθε στα 87,4 εκατ. ευρώ (έναντι 82,7 εκατ. ευρώ το 2022) και τα EBITDA από αυτή τη δραστηριότητα διαμορφώθηκαν στα 75,4 εκατ. ευρώ. Το 2023 από τις δύο προβλήτες διακινήθηκαν 4.587.000 TEUs έναντι 4.352.000 TEUs το 2022.

Ο ΟΛΠ διαχειρίζεται την προβλήτα 1 στα εμπορευματοκιβώτια, η οποία πέρσι κατέγραψε μείωση σε όγκο κατά 20,7% αλλά αύξηση των εσόδων στα 45 εκατ. ευρώ έναντι 40 εκατ. ευρώ το 2022. Όπως εξήγησαν τα στελέχη του ΟΛΠ αυτό συμβαίνει γιατί το φορτίο μεταφόρτωσης που μέσω Πειραιά πάει σε άλλους προορισμούς και έχει τους μεγαλύτερους όγκους έχει χαμηλότερη τιμολόγηση σε σχέση με το φορτίο που παραμένει στην Ελλάδα, το οποίο είναι μικρότερο σε όγκους αλλά έχει διπλάσια και τριπλάσια τιμολόγηση.

Καθυστερήσεις 7-10 ημερών στις αφίξεις των εμπορευμάτων

Για την προβλήτα 1 υπάρχει πρόβλεψη στις λογιστικές καταστάσεις για μείωση εσόδων το 2024 κατά 21,6% Οι χρονικές καθυστερήσεις στην άφιξη των φορτίων λόγω της αναταραχής στην Ερυθρά Θάλασσα κυμαίνονται μεταξύ 7-10 ημέρες, όπως ειπώθηκε από τη διοίκηση.

Η περυσινή χρονιά για τον ΟΛΠ ήταν άλλη μια χρονιά ρεκόρ. Τα έσοδα ανήλθαν στα 219,8 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 12,9% σε σχέση με το 2022 και τα καθαρά κέρδη έφτασαν τα 63,8 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 26,3%.

Η διοίκηση θα μοιράσει ως μέρισμα το 50% των καθαρών κερδών, ήτοι 33,4 εκατ. ευρώ ή 1,34 ευρώ ανά μετοχή. Σε ερώτηση αναλυτή γιατί δεν μοιράζουν μεγαλύτερο μέρισμα αφού έχουν 202 εκατ. ευρώ ταμείο, η διοίκηση απάντησε πως τα διαθέσιμα θα χρειαστούν για την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων που ανέρχονται στα 300 εκατ. ευρώ, ενώ και η γεωπολιτική αστάθεια στην περιοχή επιβάλει να υπάρχει η ασφάλεια των μετρητών.

Όπως έγινε γνωστό, η εταιρεία έχει υλοποιήσει επενδύσεις 150 εκατ. ευρώ και στα επόμενα τρία χρόνια θα ολοκληρώσει νέες επενδύσεις επίσης 150 εκατ. ευρώ. Ξεχωρίζει η επένδυση για την επέκταση του σταθμού της κρουαζιέρας, οι υποδομές για τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και ο νέος σταθμός αυτοκινήτων. Σημειώνεται πως στην ναυπηγοεπισκευή ο ΟΛΠ νοικιάζει τις υποδομές σε ιδιώτες και δεν αναπτύσσει ο ίδιος δραστηριότητα.

Πώς διαμορφώθηκαν τα έσοδα ανά δραστηριότητα στο λιμάνι

Η διοίκηση στάθηκε στις προοπτικές της κρουαζιέρας, λέγοντας πως οι προκρατήσεις πλοίων ανέρχονται σε 850 κρουαζιερόπλοια έναντι 760 που εξυπηρετήθηκαν το 2023 και η γενικότερη εκτίμηση είναι πως τα έσοδα θα αυξηθούν κατά 20% το 2024.Πέρσι η δραστηριότητα της κρουαζιέρας απέφερε έσοδα 26,3 εκατ. και EBITDA 14,7 εκατ. ευρώ, η ακτοπλοΐα έσοδα 11,8 εκατ. και EBITDA 6 εκατ. ευρώ και η ναυπηγοεπισκευή έσοδα 15,9 εκατ. ευρώ και EBITDA 5,9 εκατ. ευρώ.

Οι σταθμοί αυτοκινήτων είχαν έσοδα 21 εκατ. ευρώ και EBITDA 11,6 εκατ. ευρώ. Από την προβλήτα 1 τα έσοδα ήταν 45 εκατ. ευρώ και τα EBITDA 7,5 εκατ. ευρώ, ενώ το μεγαλύτερο έσοδο όπως προαναφέρθηκε είναι το μίσθωμα των προβλητών 2 και 3 που πέρσι έφερε έσοδα 87 εκατ. ευρώ και EBITDA 75 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τη διοίκηση, η δυναμικότητα και στις τρεις προβλήτες είναι 7,5 εκατ. TEUs, ενώ σήμερα διακινούνται ετησίως περίπου 5 εκατ. TEUs.

Σε ότι αφορά στο πράσινο αποτύπωμα του λιμανιού, όπως ειπώθηκε από τη διοίκηση, έχουν προγραμματιστεί επενδύσεις για την ηλεκτροδότηση των πλοίων αλλά και για την τροφοδοσία των πλοίων με καύσιμα LNG.

Η μετοχή του ΟΛΠ ενισχύθηκε κατά 47% το 2023, ενώ από την αρχή του έτους καταγράφει οριακά κέρδη 1,4% και βρίσκεται στα 23,8 ευρώ. Στα 595 εκατ. ευρώ η κεφαλαιοποίηση.

ΠΗΓΗ: businessdaily.gr/Βασίλης Κώτσης

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments