Κατασκευές

Οι Έλληνες κατασκευαστές «ανοίγουν φτερά» στα Βαλκάνια: Στόχος οι συμβάσεις παραχώρησης

Οι Έλληνες κατασκευαστές «ανοίγουν φτερά» στα Βαλκάνια: Στόχος οι συμβάσεις παραχώρησης

Πηγή Φωτογραφίας: Pixabay//Οι Έλληνες κατασκευαστές «ανοίγουν φτερά» στα Βαλκάνια: Στόχος οι συμβάσεις παραχώρησης

Στη Ρουμανία, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη κάνει ισχυρή είσοδο, μειοδοτώντας πρόσφατα σε δύο σιδηροδρομικά έργα συνολικού προϋπολογισμού περίπου 800 εκατ. ευρώ

Σταθερά διευρύνουν το αποτύπωμά τους στα Βαλκάνια οι κορυφαίοι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι, με έμφαση πλέον όχι μόνο στην ανάληψη δημόσιων έργων, αλλά και στη διεκδίκηση συμβάσεων παραχώρησης και ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) σε Ρουμανία και Βουλγαρία. Οι δύο χώρες, αν και κινούνται ακόμη σε πρώιμο στάδιο σε ό,τι αφορά το θεσμικό και επιχειρησιακό πλαίσιο για παραχωρήσεις, προσελκύουν έντονο ενδιαφέρον λόγω των ευκαιριών χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά κονδύλια, αλλά και των χαμηλότερων θεσμικών ρίσκων – κυρίως μετά την επικείμενη είσοδο της Βουλγαρίας στη ζώνη του ευρώ.

Στη Ρουμανία, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη κάνει ισχυρή είσοδο, μειοδοτώντας πρόσφατα σε δύο σιδηροδρομικά έργα συνολικού προϋπολογισμού περίπου 800 εκατ. ευρώ. Ο πρόεδρος του ομίλου, Γιώργος Περιστέρης, έχει επανειλημμένα εκφράσει την πρόθεση της εταιρείας να διεκδικήσει έργα παραχώρησης στα Βαλκάνια, αξιοποιώντας την εμπειρία της από το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων στην Ελλάδα.

Σημαντική παρουσία έχει και η AKTOR, που βρίσκεται στην αγορά της Ρουμανίας από το 2004. Ο CEO της εταιρείας, Αλέξανδρος Εξάρχου, εκτιμά πως τα επόμενα χρόνια η Ρουμανία θα αναγνωρίσει θεσμικά τις παραχωρήσεις, και έχει θέσει ως στόχο το 50% του ανεκτέλεστου έργου της AKTOR να προέρχεται από τη χώρα. Αν και η εταιρεία είχε αντιμετωπίσει δυσκολίες στο παρελθόν – με την αποχώρησή της από τον οδικό άξονα Cormanic–Brasov το 2010 – η σημερινή συγκυρία δείχνει διαφορετική, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πιέζει για την υιοθέτηση του θεσμού των ΣΔΙΤ και τις ρουμανικές αρχές να προετοιμάζουν νέο επενδυτικό χαρτοφυλάκιο έργων με ΣΔΙΤ.

Στη Βουλγαρία, το σημαντικότερο έργο παραχώρησης μέχρι σήμερα παραμένει η σύμβαση 35 ετών για το αεροδρόμιο της Σόφιας, που υπογράφηκε το 2020 με την κοινοπραξία SOF Connect, στην οποία συμμετέχουν η γαλλική Meridiam, το Αεροδρόμιο Μονάχου και η Strabag. Το συγκεκριμένο project αποτέλεσε «πιλότο» για το πώς μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά το μοντέλο των ΣΔΙΤ στη χώρα.

Αυτή την περίοδο, στη γειτονική χώρα καταγράφεται αυξημένη κινητικότητα: προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την επιλογή μοντέλου παραχώρησης σε έξι λιμενικούς σταθμούς στον Δούναβη, ενώ έως το τέλος του 2025 αναμένεται προκήρυξη για τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στο λιμάνι της Βάρνας (Varna East & West). Ιδιαίτερο ενδιαφέρον δείχνει και ο βρετανικός όμιλος Amber Infrastructure, που απέκτησε μειοψηφικό πακέτο στην BMF Port Burgas, τη μεγαλύτερη ιδιωτική λιμενική εταιρεία της χώρας.

Συνολικά, το έδαφος δείχνει να διαμορφώνεται θετικά για τις ελληνικές κατασκευαστικές, που βλέπουν στις δύο αγορές όχι μόνο περιθώριο ανάπτυξης, αλλά και στρατηγική είσοδο σε πιο ώριμες αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Το στοίχημα για τους ελληνικούς ομίλους είναι να κεφαλαιοποιήσουν την τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει εντός συνόρων, επεκτείνοντας την παρουσία τους σε ένα περιβάλλον που προσφέρει αναπτυξιακά και γεωπολιτικά πλεονεκτήματα.

Πηγή: pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments