Παρίσι – Αθήνα σε 6 ώρες: Το όραμα για το “Ευρωπαϊκό Μετρό”

Πηγή Φωτογραφίας: 21st Europe//Παρίσι – Αθήνα σε 6 ώρες: Το όραμα για το “Ευρωπαϊκό Μετρό”
Η Ευρώπη ονειρεύεται να μπει σε μια νέα εποχή σιδηροδρομικών μεταφορών. Η δεξαμενή σκέψης 21st Europe, σε συνεργασία με το στούντιο Bakken & Bæck, παρουσίασε τη μελέτη “A High-Speed Future for Europe” και το φιλόδοξο σχέδιο Starline – ένα υπερ-δίκτυο τρένων υψηλής ταχύτητας, που υπόσχεται να ενώσει την ήπειρο όπως ποτέ άλλοτε.
Η σημερινή πραγματικότητα: Κατακερματισμένο και ξεπερασμένο δίκτυο
Όπως σημειώνεται στην έκθεση: «Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης αντικατοπτρίζει την πολιτική πολυπλοκότητά της: είναι κατακερματισμένο, άνισο, συχνά αργό.»
- Τα ταξίδια υψηλής ταχύτητας σήμερα γίνονται κυρίως αεροπορικώς.
- Οι σιδηρόδρομοι παραμένουν πίσω, κολλημένοι σε εθνικά σύνορα, απαρχαιωμένα συστήματα και έλλειψη συνοχής.
- Το αποτέλεσμα; Μια Ευρώπη που αισθάνεται λιγότερο συνδεδεμένη απ’ ό,τι θα έπρεπε.

Το όραμα Starline: Το “ευρωπαϊκό μετρό”
Το Starline φιλοδοξεί να ανατρέψει πλήρως την εικόνα έως το 2040:
- 22.000 χλμ. νέων σιδηροδρομικών γραμμών ταχύτητας 300-400 χλμ/ώρα
- 39 σταθμοί που θα συνδέουν πρωτεύουσες και μητροπόλεις από τον Βορρά ως τον Νότο
- Αθήνα – Μιλάνο με ένα δρομολόγιο, Αθήνα – Παρίσι με δύο γραμμές
- Ελσίνκι – Βερολίνο σε λίγο πάνω από 5 ώρες
- Μείωση έως και 80% των πτήσεων μικρών αποστάσεων
«Μπλε τρένα υψηλής ταχύτητας θα γλιστρούν αβίαστα πέρα από τα σύνορα, μετατρέποντας ένα συνονθύλευμα εθνικών γραμμών σε μια ενιαία εμπειρία», γράφει χαρακτηριστικά η μελέτη.
Ευρώπη vs. Κίνα και Ιαπωνία
Η Κίνα έχει κατασκευάσει 42.000 χλμ. σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας μέσα σε δύο δεκαετίες, με τα τρένα να φτάνουν τακτικά τα 350 km/h. Η Ιαπωνία με το Shinkansen έκανε τον απρόσκοπτο σιδηρόδρομο καθημερινότητα. Η Ευρώπη, λέει η 21st Europe, «διαθέτει ήδη την τεχνογνωσία – το Starline αφορά την εφαρμογή της σε κλίμακα, διασυνοριακά, χωρίς τριβές».
Επιβάτες και εμπόριο μαζί
Το Starline θα μεταφέρει όχι μόνο επιβάτες αλλά και εμπορεύματα, μειώνοντας την υπερβολική εξάρτηση από τις οδικές μεταφορές. Αυτό θα επιτρέψει στις ΜμΕ να συμμετέχουν πιο δυναμικά στην ενιαία αγορά, καθώς τα logistics θα γίνουν πιο γρήγορα και φθηνότερα.
Η χρηματοδότηση: Δημόσιο + ιδιώτες
Η πρόταση προβλέπει ότι το δίκτυο θα:
- χρηματοδοτείται από δημόσιους πόρους,
- αλλά θα λειτουργείται από ιδιωτικούς φορείς,
- με στόχο να μεγιστοποιηθεί η αποδοτικότητα και να υπάρχει ισχυρή δημόσια εποπτεία.
«Δεν μπορεί να γίνει με το αμερικανικό, επενδυτο-κεντρικό μοντέλο. Χρειάζεται ισορροπία δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης, με ευρωπαϊκή σφραγίδα», τόνισαν οι συντάκτες.
Η μεγάλη εικόνα
Η 21st Europe θέλει το Starline να χαρακτηριστεί ως στρατηγικό ευρωπαϊκό σχέδιο, στο πνεύμα των προτάσεων Ντράγκι για επενδύσεις στην ανταγωνιστικότητα και την ανθεκτικότητα της Ευρώπης.
Γιατί πέρα από τα τρένα, μιλάμε για κάτι μεγαλύτερο:
- μια Ευρώπη πιο συνδεδεμένη,
- πιο πράσινη (καθώς μειώνονται οι αερομεταφορές),
- και πιο ανταγωνιστική απέναντι στις ΗΠΑ και την Ασία.
Το όραμα είναι ξεκάθαρο: Ένα “ευρωπαϊκό μετρό” που δεν θα αλλάξει μόνο τον τρόπο που ταξιδεύουμε, αλλά και τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την ίδια την Ευρώπη.
Πηγή: pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας