Καταναλωτές σε Σύγχυση – Πάροχοι σε Εξέγερση: Τα Κόκκινα Τιμολόγια Διχάζουν την Αγορά!

Πηγή Φωτογραφίας: freepik//Καταναλωτές σε Σύγχυση – Πάροχοι σε Εξέγερση: Τα Κόκκινα Τιμολόγια Διχάζουν την Αγορά!
Σε ανοιχτή ρήξη με τη ΡΑΑΕΥ βρίσκονται τις τελευταίες ημέρες οι μεγαλύτεροι πάροχοι ενέργειας της χώρας, εξαιτίας της απόφασης για τη δημιουργία μιας νέας, «κόκκινης» κατηγορίας τιμολογίων — των λεγόμενων ευέλικτων τιμολογίων σταθερής διάρκειας. Αν και η φιλοσοφία της ρύθμισης δείχνει να κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, η εκτέλεση έχει προκαλέσει κύμα αντιδράσεων.
Τι Είναι τα “Κόκκινα” Τιμολόγια και Γιατί Αφορούν Όλους
Η νέα κατηγορία τιμολογίων σχεδιάστηκε για να προσφέρει σταθερή τιμολόγηση με προκαθορισμένα πακέτα κιλοβατωρών, ανεξάρτητα από τις διακυμάνσεις στη χονδρεμπορική τιμή ρεύματος. Πρόκειται για ένα είδος «συνδρομής» που προπληρώνει ο πελάτης — όπως ένα πακέτο κινητής τηλεφωνίας: πληρώνεις σταθερό ποσό για συγκεκριμένη κατανάλωση και, αν την ξεπεράσεις, πληρώνεις επιπλέον με γνωστή τιμή.
Παράδειγμα: 39,99€/μήνα για 1.875 κιλοβατώρες.
Το μοντέλο αυτό ήδη εφαρμόζεται σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ολλανδία, και για πρώτη φορά επιχειρείται στην Ελλάδα, με πρώτο πείραμα το Picasso της Protergia.
Το «Κόκκινο» Που Άναψε Κόκκινα Φώτα – Γιατί Αντέδρασαν Όλοι
Η ΡΑΑΕΥ όρισε ότι τα νέα τιμολόγια θα φέρουν κόκκινη σήμανση για λόγους διαφάνειας προς τους καταναλωτές. Όμως, αυτή η επιλογή αποδείχθηκε το πιο αμφιλεγόμενο σημείο της ρύθμισης.
Όλοι οι μεγάλοι πάροχοι — ΔΕΗ, Protergia, ZeniΘ, Volton, ΗΡΩΝ, NRG, Φυσικό Αέριο — δηλώνουν ξεκάθαρα αντίθετοι:
- Το κόκκινο συνδέεται με κίνδυνο, απαγόρευση ή “μη ασφαλές προϊόν”.
- Υπάρχει κίνδυνος να αποθαρρυνθούν οι καταναλωτές από ένα εν δυνάμει θετικό προϊόν.
- Προτείνονται ουδέτερες ή θετικές αποχρώσεις όπως μωβ, γαλάζιο ή ροζ.
«Το κόκκινο δημιουργεί αρνητικό ψυχολογικό αντίκτυπο στον καταναλωτή. Θα το αποφύγει χωρίς να κατανοήσει την ουσία του προϊόντος», αναφέρει χαρακτηριστικά η ZeniΘ.
Οι Προμηθευτές Θέλουν Περισσότερη Ελευθερία
Πέρα από το χρώμα, οι πάροχοι ζητούν πλήρη ευελιξία στη διαμόρφωση προϊόντων, χωρίς περιορισμούς σε ένα μόνο “ευέλικτο στοιχείο” (π.χ. καταναλισκόμενη ενέργεια ή ώρες αιχμής).
«Αν περιοριστούμε σε ένα στοιχείο, καταργούμε την καινοτομία», σημειώνουν Volton, ΗΡΩΝ, NRG και Φυσικό Αέριο σε κοινή επιστολή.
Ζητούν:
- Ελευθερία στον καθορισμό των όρων τιμολόγησης.
- Ενσωμάτωση πολλαπλών ευέλικτων στοιχείων.
- Ρητή δυνατότητα προωθητικών ενεργειών και εκπτώσεων.
- Διαφάνεια, αλλά όχι γραφειοκρατική ασφυξία.
Απαγόρευση Μονομερών Τροποποιήσεων: Νέο «Αγκάθι»
Η πρόβλεψη της ΡΑΑΕΥ ότι οι προμηθευτές δεν θα μπορούν να αλλάζουν μονομερώς τους όρους στις ευέλικτες συμβάσεις, θεωρείται από τις εταιρείες νομικά αβάσιμη και εμπορικά ασύμφορη.
- Όπως υποστηρίζουν, πρόκειται για συμφωνημένες και διαφανείς ρήτρες, τις οποίες ο καταναλωτής αποδέχεται εξ αρχής.
- Σε περιπτώσεις χωρίς ρήτρα αποχώρησης, η τροποποίηση προβλέπεται ήδη από το δίκαιο με έγκαιρη ενημέρωση.
Τι Προτείνουν οι Πάροχοι
- Αλλαγή σήμανσης – αποφυγή του κόκκινου.
- Ελαστικοποίηση του μοντέλου – πολλαπλές μορφές ευελιξίας.
- Κατοχύρωση των εκπτώσεων και των promo.
- Εξάμηνη μεταβατική περίοδος για προσαρμογή συστημάτων.
- Νομική ευθυγράμμιση με το ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις τροποποιήσεις.
Καταναλωτής: Ωφελημένος ή Μπερδεμένος;
Αν και τα ευέλικτα τιμολόγια θα μπορούσαν να προσφέρουν σταθερότητα, προβλεψιμότητα και καλύτερο έλεγχο κόστους για τον καταναλωτή, ο τρόπος εφαρμογής τους απειλεί να τα μετατρέψει σε “μαύρο κουτί”.
Ο μέσος καταναλωτής δυσκολεύεται ήδη να κατανοήσει τα τιμολόγια ρεύματος. Προσθέτοντας κόκκινα «σήματα κινδύνου» σε νέα προϊόντα, υπάρχει κίνδυνος να απορρίψει κάτι που είναι δυνητικά συμφέρον.
Μια Καλή Ιδέα σε Κακό Περιτύλιγμα;
Η ΡΑΑΕΥ επιχειρεί να εισάγει καινοτομία και ευελιξία στην αγορά, όμως η υπερβολική τυποποίηση, το λανθασμένο επικοινωνιακό πλαίσιο και η έλλειψη διαβούλευσης με την αγορά, απειλούν να στραγγαλίσουν την καινοτομία πριν καν γεννηθεί.
Το επόμενο διάστημα θα κρίνει:
- Αν η Αρχή θα κάνει πίσω στο θέμα του χρώματος.
- Αν οι πάροχοι θα προσαρμοστούν ή θα συγκρουστούν θεσμικά.
- Και κυρίως, αν ο καταναλωτής θα εμπιστευτεί ή θα αγνοήσει αυτή τη νέα επιλογή.
Η δημόσια διαβούλευση συνεχίζεται και αναμένεται με ενδιαφέρον η τελική απόφαση της ΡΑΑΕΥ, ενώ οι πάροχοι προετοιμάζουν ήδη εναλλακτικά εμπορικά σενάρια.
Πηγή: pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας