Άποψη

Πώς οι δημοσκοπήσεις προδιαμορφώνουν την κοινή γνώμη

Πώς οι δημοσκοπήσεις προδιαμορφώνουν την κοινή γνώμη
Οι δημοσκοπήσεις είναι το κρυφό όπλο των κομμάτων. Ο Νίκος Μαρουλίδης μέσα από το blog του στο pagenews.gr αναλύει για το πώς επηρεάζουν το πολιτικό σκηνικό της χώρας.

Όσο πλησιάζει η ώρα των εκλογών είναι προφανές ότι οι πολιτικές δυνάμεις προσπαθούν να κερδίσουν «σταυρούς» που θα τους εξασφαλίσουν ένα καλύτερο εκλογικό αποτέλεσμα. Ποιος όμως ο καλύτερος τρόπος να γίνει κάτι τέτοιο, δίχως καν να αποκαλυφθούν τα συμφέροντα που βρίσκονται από πίσω; Μα φυσικά οι δημοσκοπήσεις.

Κατά καιρούς, βλέπουμε να μονοπωλούν σε ιστοσελίδες, εφημερίδες και τηλεόραση δημοσκοπήσεις που παρουσιάζουν μια μικρή αποτύπωση της εικόνας του εκλογικού σώματος αν οι εκλογές γινόντουσαν τη στιγμή που διεξάγεται η δημοσκόπηση.

Ωστόσο το ερώτημα που τίθεται εδώ είναι το εξής: Όντως παρουσιάζουν μια τέτοια εικόνα ή μήπως προβάλουν το πολιτικό τοπίο που θέλουν συγκεκριμένα συμφέροντα να διαμορφωθεί στην χώρα;

Οι δημοσκοπήσεις είναι το καλό και κρυφό όπλο των πολιτικών κομμάτων, αφού ουσιαστικά προδιαμορφώνουν την κοινή γνώμη.

Ανέκαθεν ο άνθρωπος φοβόταν να ανεξαρτητοποιηθεί από την μάζα και πλέον κάτι τέτοιο έχει υιοθετηθεί και στην πολιτική του υπόσταση και τοποθέτηση, αφού η ασφάλεια και η αποδοχή που αισθάνεται κανείς όντας μέρος μιας κοινωνικής ομάδας είναι συστατικό αναγκαίο για την κοινωνική του παρουσία και περαιτέρω την ψυχική του υγεία.

Έτσι από τους «πολιτικοποιημένους» και τους «κομματικοποιημένους» που δεσπόζουν στη μακρά ιστορία της χώρας, πλέον υπάρχουν οι «καιροσκόποι» και οι «άβουλοι». Αυτοί που θα ωφεληθούν από την εκάστοτε κυβέρνηση που θα κρατά τα ηνία της εξουσίας, αλλά και αυτοί που θα ακολουθήσουν «τυφλά» κάποιους που φαίνονται στα μάτια τους σαν αυθεντίες.

Οι τρόπος πλέον που προβάλλονται οι δημοσκοπήσεις από τα Μέσα Ενημέρωσης μας γυρνά πολλά χρόνια πίσω. Τότε, στις δεκαετίες του ΄40 και του ΄50, που τα ΜΜΕ ασκούσαν άμεση, απευθείας και ισχυρή επιρροή στα ακροατήριά τους, αφού εμφύτευαν στο ευρύ κοινό κάθε τι που επιθυμούσαν σαν ενέσιμο υγρό.

Τα ΜΜΕ είναι οι opinion leaders, κοινώς οι καθοδηγητές της κοινής γνώμης, που μετατρέπουν με δεξιοτεχνία το μήνυμα του κόμματος σε εκλογικό ποσοστό, ισοπεδώνοντας άλλοτε περισσότερο και άλλο λιγότερο την απέναντι όχθη. Τα ΜΜΕ έχουν το κοινό τους και εν συνεχεία το κοινό τους γίνεται καθοδηγητής της κοινής γνώμης σε άλλα άτομα. Και κάπως έτσι τόσο απλά μια δημοσκόπηση που παρουσιάζει ένα προβάδισμα του κόμματος Α απέναντι στο κόμμα Β από απλή εκτίμηση, γίνεται ψεύτικη πραγματικότητα που είναι αποδεκτή από όλους και τελικά διαμορφώνει το εκλογικό αποτέλεσμα.

Οι δημοσκοπήσεις είναι ένα πολιτικό, τηλεοπτικό προϊόν που λειτουργεί ως επί το πλείστον για δημιουργία εντυπώσεων. Άραγε γνωρίζει κανείς άλλος εκτός των δημοσκόπων την μεθοδολογία τους;

Είναι λοιπόν αναγκαία η σταδιακή επαναρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου των δημοσκοπήσεων, διότι εάν ο πολιτικός κόσμος συνεχίσει να κινείται σ’ αυτό το μοτίβο της προπαγανδιστικής χειραγώγησης οι συνέπειες στο μέλλον θα είναι ολέθριες (παραδείγματος χάρη, η άνοδος την ακροδεξιάς).

Διαβάστε όλα τα άρθρα του Νίκου Μαρουλίδη, εδώ

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments