Πολιτική

Εκλογές 2019: Πότε μπορούν να σας ενοχλούν με sms οι υποψήφιοι

Εκλογές 2019: Πότε μπορούν να σας ενοχλούν με sms οι υποψήφιοι
Εκλογές 2019: Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων, λίγο πριν τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, αναφέρει τις κατευθυντήριες οδηγίες της, μέσα από τις οποίες αναφέρεται και στους κανόνες για τη σύννομη επεξεργασία προσωπικών δεδομένων.

Εκλογές 2019: Λίγο πριν τις επερχόμενες εκλογές της 7ης Ιουλίου, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων επαναλαμβάνει τις κατευθυντήριες οδηγίες της, στις οποίες γίνεται ιδιαίτερη μνεία στους κανόνες για τη σύννομη επεξεργασία στα προσωπικά δεδομένα. Επεξεργασία προσωπικών δεδομένων, η οποία προκύπτει μέσα από τηλεφωνικές κλήσεις, αλλά και με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων όπως για παράδειγμα τα SMS, MMS, email, οι εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων υπηρεσιών «της κοινωνίας των πληροφοριών» και αυτόματες τηλεφωνικές κλήσεις με προηχογραφημένο μήνυμα και φωνητικά μηνύματα που αποθηκεύονται μέσω υπηρεσίας αυτόματου τηλεφωνητή.

Όπως αναφέρει η Αρχή, η πολιτική επικοινωνία τηλεφωνικών κλήσεων με ανθρώπινη παρέμβαση γίνεται επιτρεπτή, μόνο όμως με τη συγκατάθεση των υποκειμένων, δηλαδή του καλούμενου, για την επεξεργασία των δεδομένων τους για τον συγκεκριμένο σκοπό. Αναλυτικότερα και σύμφωνα πάντα με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων οι τηλεφωνικές κλήσεις με πολιτικό περιεχόμενο, που πραγματοποιούνται με ανθρώπινη παρέμβαση μέσω δημοσίων δικτύων επικοινωνιών επιτρέπονται ακόμα κι αν δεν έχει δώσει τη συγκατάθεση του το υποκείμενο. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί το γεγονός ο καλούμενος να έχει προηγουμένως δηλώσει ότι δεν επιθυμεί να δέχεται τέτοιες κλήσεις (σύστημα «opt-out»).

Ως προς την πολιτική επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικών μέσων χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση και χωρίς τη συγκατάθεση του υποκειμένου, δηλαδή

  • SMS και μηνύματα πολυμέσων (MMS),
  • Μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail),
  • Ηλεκτρονικά μηνύματα που αποστέλλονται μέσω εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων υπηρεσιών «της κοινωνίας των πληροφοριών» π.χ Viber, Whatsapp, Skype, Facebook Messenger, FaceΤime, κ.τλ.,
  • Επικοινωνία μέσω τηλεομοιοτυπίας (φαξ),
  • Αυτόματες τηλεφωνικές κλήσεις, κατά τις οποίες με την αποδοχή της κλήσης ακούγεται μαγνητοφωνημένο μήνυμα και
  • Φωνητικά μηνύματα που αποθηκεύονται μέσω υπηρεσίας αυτόματου τηλεφωνητή, σύμφωνα με την Αρχή,

επιτρέπεται μόνο εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

  • Tα στοιχεία επικοινωνίας έχουν αποκτηθεί νομίμως στο πλαίσιο προηγούμενης, παρόμοιας επαφής με τα υποκείμενα των δεδομένων, και το υποκείμενο κατά τη συλλογή των δεδομένων ενημερώθηκε για τη χρήση τους με σκοπό την πολιτική επικοινωνία και δεν εξέφρασε αντίρρηση για αυτή τη χρήση. Η προηγούμενη επαφή δεν είναι απαραίτητο να έχει αμιγώς πολιτικό χαρακτήρα, π.χ. είναι νόμιμη η αποστολή μηνυμάτων όταν τα στοιχεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου συλλέχθηκαν στο πλαίσιο προηγούμενης πρόσκλησης για συμμετοχή σε κάποια εκδήλωση ή δράση, ανεξαρτήτως του πολιτικού χαρακτήρα της. Αντιθέτως, δεν θεωρείται ότι συνιστά παρόμοια επαφή και δεν είναι νόμιμη η χρήση των ηλεκτρονικών στοιχείων επικοινωνίας προς το σκοπό της πολιτικής επικοινωνίας όταν τα στοιχεία αυτά αποκτήθηκαν στο πλαίσιο επαγγελματικής σχέσης, όπως για παράδειγμα η χρήση του αρχείου πελατών από υποψήφιο βουλευτή.
  • O υπεύθυνος επεξεργασίας οφείλει να παρέχει στο υποκείμενο των δεδομένων τη δυνατότητα να ασκεί το δικαίωμα αντίρρησης με τρόπο εύκολο και σαφή, και αυτό σε κάθε μήνυμα πολιτικής επικοινωνίας.

Αναφορικά, με την πολιτική επικοινωνία μέσω των ΕΛΤΑ, η Αρχή επισημαίνει ότι νομική βάση μπορεί να αποτελέσει:

  • Η συγκατάθεση των υποκειμένων για την επεξεργασία δεδομένων τους για το συγκεκριμένο σκοπό και
  • Tο έννομο συμφέρον του υπευθύνου επεξεργασίας, εφόσον πρόκειται για απλά δεδομένα τα οποία προέρχονται από νόμιμες πηγές, δηλαδή, συλλέχθηκαν με νόμιμο τρόπο και η χρήση τους δεν είναι ασυμβίβαστη με το σκοπό της πολιτικής επικοινωνίας.

Τέτοιες πηγές είναι οι δημόσια προσβάσιμοι κατάλογοι, τηλεφωνικοί (π.χ.: ο κατάλογος του ΟΤΕ), επαγγελματικοί κατάλογοι (π.χ.: ο Χρυσός Οδηγός), οι κατάλογοι εμπορικών εκθέσεων, καθώς και μητρώα που καθίστανται εκ του νόμου δημόσια προσβάσιμα.

Αντίθετα, δεν θεωρούνται δημόσια προσβάσιμοι κατάλογοι αυτοί που έχουν συγκροτηθεί χωρίς να συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις ακόμα και αν είναι διαθέσιμοι μέσω του διαδικτύου (π.χ.: κατάλογοι με στοιχεία επικοινωνίας που έχουν συλλεχθεί χωρίς τη συγκατάθεση των υποκειμένων).

Οι εκλογικοί κατάλογοι αποτελούν νόμιμη πηγή υπό τις εξής προϋποθέσεις: Τα κόμματα λαμβάνουν πλήρη σειρά των εκλογικών καταλόγων, οι βουλευτές, ευρωβουλευτές, κάτοχοι αιρετών θέσεων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι υποψήφιοι λαμβάνουν απόσπασμα για την εκλογική περιφέρεια, στην οποία έχουν εκλεγεί ή είναι υποψήφιοι.

Οι κατάλογοι χορηγούνται αποκλειστικώς για εκλογική χρήση, ενώ η παραχώρηση και η χρήση τους για άλλο σκοπό ή από οποιονδήποτε τρίτο, απαγορεύεται.

Αυτό σημαίνει πως:

  • Απαγορεύεται η διαβίβαση των εκλογικών καταλόγων ή των αποσπασμάτων τους σε τρίτα πρόσωπα και
  • Επιβάλλεται η καταστροφή τους σε εύλογο χρονικό διάστημα, το οποίο να μην υπερβαίνει τους τρεις μήνες μετά τη λήξη της προεκλογικής περιόδου.

Τέλος, η συγκατάθεση για πολιτική επικοινωνία πρέπει να παρέχεται με σαφή θετική ενέργεια η οποία να συνιστά ελεύθερη, συγκεκριμένη, ρητή και εν πλήρει επιγνώσει ένδειξη της συμφωνίας του υποκειμένου των δεδομένων υπέρ της επεξεργασίας των δεδομένων που το αφορούν.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Διαβάστε Eπίσης