Κρυμμένη ήπειρος στα έγκατα της Γης είναι η μητέρα της Σκανδιναβίας

Πηγή Φωτογραφίας: U.S. Forest Service firefighters in the Angeles National Forest burn piles of forest debris below Mt. Baldy. Controlled burns are part of the service’s forest management practices. (Luis Sinco / Los Angeles Times)

Η μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Geology» ρίχνει φως στον σχηματισμό και την ανάπτυξη των αρχαιότερων τμημάτων του ηπειρωτικού φλοιού που σχηματίστηκαν κατά την εποχή του Προκάμβριου (πριν από 4 δισεκατομμύρια έως 2,5 δισεκατομμύρια χρόνια), όταν πρωτοεμφανίστηκε η ζωή στον πλανήτη.

Μελετώντας κρυστάλλους ποταμών στη Φινλανδία ερευνητική ομάδα εντόπισε ίχνη ενός κρυμμένου κομματιού του φλοιού της Γης από την καρδιά μιας αρχαίας ηπείρου από την οποία προέκυψε η Σκανδιναβία. Οι κρύσταλλοι, από το ορυκτό ζιργκόν, σχηματίστηκαν βαθιά μέσα στον φλοιό και παρέχουν ενδείξεις για το πώς σχηματίστηκε το βραχώδες υπόστρωμα της Ευρώπης πριν από 3,75 δισεκατομμύρια χρόνια.

Για να κάνει την ανακάλυψη, η ομάδα μελέτησε γεωχημικά στοιχεία όπως (ουράνιο, μόλυβδο, λουτέσιο, άφνιο και οξυγόνο) για να χρονολογήσει τους κρυστάλλους και να ταιριάξει τις υπογραφές τους με αρχαίο φλοιό της Γης. Η ανάλυση αποκάλυψε ότι μέρος του φλοιού είναι περίπου 250 εκατομμύρια χρόνια παλαιότερο από ό,τι πίστευαν προηγουμένως οι επιστήμονες και ότι πιθανότατα προήλθε από τη Γροιλανδία σύμφωνα με τους ερευνητές.

«Η κατανόηση του τρόπου σχηματισμού των ηπείρων μας βοηθά να καταλάβουμε γιατί ο δικός μας πλανήτης είναι ο μόνος πλανήτης στο ηλιακό σύστημα με ζωή σε αυτόν. Χωρίς σταθερές ηπείρους και νερό μεταξύ τους δεν θα ήμασταν εδώ. Πράγματι, οι ήπειροι επηρεάζουν τόσο τα ωκεάνια ρεύματα όσο και το κλίμα τα οποία είναι ζωτικής σημασίας για τη ζωή στη Γη» δήλωσε ο Αντρέας γεωχημικός στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, επικεφαλής της μελέτης.