Ελλάδα
pagenews.gr / Ελλάδα / «Σχεδία»: Πουλώντας το περιοδικό των αστέγων για μία ώρα
«Σχεδία»: Πουλώντας το περιοδικό των αστέγων για μία ώρα | Pagenews.gr
Νίκος Μαρουλίδης

Τα πρόσωπά τους δεν τα θυμάται σχεδόν κανείς. Ωστόσο, το έντονο χρώμα των γιλέκων τους είναι διαπεραστικό στο ανθρώπινο μάτι. Δεν είναι αλεξίσφαιρα, αλλά ούτε… κίτρινα. Το χρώμα τους είναι το κόκκινο. Το κόκκινο της αγάπης, της ενότητας, του θυμού, της ωριμότητας και της ορμής. Ο λόγος για το το μοναδικό ελληνικό περιοδικό δρόμου, τη «Σχεδία».

Η «Σχεδία» είναι δίπλα μας. Μπορεί όχι σαν ύλη (άμα δεν την επιλέγουμε) αλλά ως ιδέα. Στο μετρό, στις πλατείες, σε πολυσύχναστους δρόμους κλπ, ένας διαπιστευμένος πωλητής του περιοδικού σίγουρα έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον μας.

Το περιοδικό δρόμου, ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με την ελληνική πραγματικότητα στις 27 Φεβρουαρίου του 2013. Από τότε μέχρι και σήμερα έχει καταφέρει όχι μόνο να αλλάξει τις ζωές αρκετών συνανθρώπων μας, αλλά και να χαρίσει ένα μεγάλο χαμόγελο σε όλους αυτούς που η ζωή δεν ήταν τόσο «ευγενική» μαζί τους. Τι είναι η «Σχεδία»

Για να ξεκινήσουμε, παραθέτουμε ένα αυτούσιο κομμάτι από την ιστοσελίδα του περιοδικού στο διαδίκτυο προς ενημέρωση του τι εστί Σχεδία.

Η «Σχεδία», όπως συμβαίνει με όλα τα περιοδικά δρόμου του κόσμου, δεν πωλείται στα συνήθη σημεία διάθεσης Τύπου, όπως περίπτερα, αλλά αποκλειστικά και μόνο στους δρόμους της πόλης από διαπιστευμένους πωλητές.

Οι πωλητές προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικά πληθυσμιακές ομάδες:

  • Άστεγοι, άνεργοι και γενικώς άνθρωποι που αποδεδειγμένα ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.

Από την τιμή πώλησης του περιοδικού (4,00€), το 67,5% (δηλαδή τα 2,70€) αφορούν απευθείας τον ίδιο τον πωλητή (ποσό που περιλαμβάνει το απευθείας έσοδο, 2,06€, για τον άνθρωπο-διανομέα και 0,64€ παρακράτηση φόρου και χαρτόσημο (20%+3,6%). Με άλλα λόγια, ως πωλητής αγοράζει το περιοδικό 1,94 ευρώ και το πουλάει 4,00 ευρώ, κρατώντας τη διαφορά ως έσοδό του.

Αποτελεί μια ξεχωριστή ευκαιρία να εξασφαλίσουν ένα ελάχιστο, αξιοπρεπές εισόδημα, αλλά και μέσο απεγκλωβισμού από τον φαύλο κύκλο της κοινωνικής απομόνωσης και του αποκλεισμού. Αποτελεί επίσης ένα επιπλέον κίνητρο να ξαναχτίσουν τις ζωές τους. Τι δεν είναι «Σχεδία»

Η «Σχεδία» δεν είναι επαιτεία. Οι πωλητές δεν επαιτούν, αλλά με αξιοπρέπεια πωλούν το περιοδικό για να εξασφαλίσουν ένα εισόδημα, το οποίο προηγουμένως οι ίδιοι έχουν αγοράσει. Κάθε πωλητής από τη στιγμή που ενταχθεί στο δίκτυο πωλητών της «Σχεδίας» θα του δοθούν δωρεάν δέκα (10) αντίτυπα. Είναι το αρχικό του κεφάλαιο. Όταν πουλήσει αυτά τα δέκα αντίτυπα μπορεί να χρησιμοποιήσει το αρχικό κεφάλαιο για την αγορά άλλων. Με άλλα λόγια, ως πωλητής αγοράζει το περιοδικό 1,94 ευρώ και το πουλάει 4,00 ευρώ.

Ο ενδιαφερόμενος/αναγνώστης με τα 4,00 ευρώ αγοράζει ένα προϊόν, στην προκειμένη περίπτωση ένα αξιόλογο δημοσιογραφικό περιοδικό ποικίλης ύλης με σαφή κοινωνικό προσανατολισμό. Δεν πρόκειται για ελεημοσύνη, αλλά για μια πράξη αλληλεγγύης.

«Σχεδία»: Πωλητής για μια ώρα

Ούτε λίγο, ούτε πολύ η δράση της «Σχεδίας» είναι γνωστή. Ωστόσο, αυτό που δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο στο ευρύ κοινό, είναι ότι ο καθένας μας μπορεί να φορέσει το κόκκινο γιλέκο για μια ώρα (μια συγκεκριμένη περίοδο μέσα στο έτος ) προκειμένου να βάλει το δικό του λιθαράκι στην προσπάθεια για μια καλύτερη ζωή ορισμένων συνανθρώπων μας που το έχουν πραγματικά ανάγκη. Προς αποσαφήνιση λοιπόν των αποριών, ακολουθούν απαντήσεις σε ερωτήματα που τέθηκαν στον δημοσιογράφο, Γιάννη Καφάτο, ο οποίος πρόσφατα «βγήκε» στους δρόμους για χάρη της «Σχεδίας».

  • Ακολουθεί αναλυτικά το κείμενο της συνέντευξης:
Πώς μάθατε για την εν λόγω ενέργεια;

Οι άνθρωποι της «Σχεδίας» μέσα από τη σελίδα τους στο Facebook αλλά και με δελτία τύπου ενημερώνουν για τις δράσεις τους και έτσι τους παρακολουθώ. Η ενέργεια «Πωλητής για μια ώρα» γίνεται κάθε χρόνο τον Φεβρουάριο. Που μπορεί να απευθυνθεί κάνεις και ποίες ενέργειες πρέπει να κάνει για να φορέσει το κόκκινο γιλέκο;

Εγώ επικοινώνησα με τον διευθυντή του περιοδικού λόγω της επαγγελματικής μας γνωριμίας. Όμως οποιοσδήποτε θέλει να επικοινωνήσει με το περιοδικό και να ενταχθεί σε διάφορες ομάδες εθελοντών μπορεί να το κάνει με μήνυμα στη σελίδα τους στο Facebook (εδώ) ή μέσω email στην διεύθυνση, [email protected], είτε με τηλεφωνική επικοινωνία στο 213 023 1220. Τι γίνεται με τις πωλήσεις. Πού πάνε τα χρήματα;

Τα χρήματα πάνε στη Σχεδία και στους πωλητές που είναι μαζί με εμάς τους εθελοντές, αλλά και στο ίδιο το περιοδικό για τις δράσεις του. Πως είναι μια ώρα στον δρόμο πουλώντας την «Σχεδία»;

Έφτασα μισή ώρα πριν την «βάρδια» μου στο κέντρο της Αθήνας για να παρακολουθήσω τους άλλους εθελοντές-πωλητές. Εκεί συνάντησα τη Μαρία, που είναι πωλήτρια του περιοδικού και την Ηρώ, που είναι εθελόντρια. Μου εξήγησαν ότι πρέπει να προτείνω το περιοδικό στους περαστικούς λέγοντας:

Σχεδία, το περιοδικό δρόμου και προαιρετικά «κυκλοφόρησε το καινούργιο τεύχος». Μου είπαν ότι πρέπει να το λέω με τρόπο που να μην είναι σαν μυστικό, «δεν ντρεπόμαστε ούτε πουλάμε κάτι συνωμοτικά» αλλά όχι και σαν τελάλης.

Από αριστερά προς τα δεξιά: Μαρία (Πωλήτρια της Σχεδίας, άνεργη που έχει σπίτι.Τη φιλοξενεί μια θεία της). Γιάννης Καφάτος (Δημοσιογράφος – Εθελοντής), Ηρώ (Εθελόντρια που βοηθάει σε πολλές δράσεις της Σχεδίας), Ελεωνόρα Ορφανίδου (Δημοσιογράφος – Εθελόντρια)

Φόρεσα το γιλέκο μου, και άρχισα. Στη μια ώρα πούλησα μόνο δύο περιοδικά. Μέσα στο κάθε περιοδικό είχα και την απόδειξη που έδειχνα στους αγοραστές. Επίπονη προσπάθεια λόγω της ψύχρας. Πήγαινα πάνω – κάτω και έλεγα όσο πιο χαλαρά μπορούσα το «Σχεδία, περιοδικό δρόμου».

Μερικές φορές έλεγα και καλημέρα κοιτώντας τους περαστικούς. Η απογοήτευση μου ήταν μεγάλη. Για τους περισσότερους ήμουν αόρατος.

Έτσι για λίγο, μπήκα στη θέση αυτών που η πώληση ενός τεύχους προσπαθούν να βγάλουν το φαγητό της ημέρας τους. Ήταν όμως και ένα σπουδαίο μάθημα. Υπήρξαν και μερικοί περαστικοί που απλώς είπαν καλημέρα, χαμογέλασαν και προσπέρασαν. Κι αυτό ήταν καλό, τουλάχιστον με είδαν, δεν ήμουν αόρατος.

Πληροφοριακά, να αναφέρουμε ότι η «Σχεδία» είναι το δεύτερο έντυπο δρόμου που εκδίδεται στην Ελλάδα, καθώς τον Σεπτέμβριο του 1998 είχε ξεκινήσει παρόμοιο εγχείρημα με το περιοδικό «Δρομολόγια», το οποίο λόγω μεγάλων δυσκολιών διέκοψε τη λειτουργία του.

*Τα κεντρικά γραφεία της «Σχεδίας» βρίσκονται στην Αθήνα επί της οδού Νικίου 2. Στη Θεσσαλονίκη επί της οδού Φράγκων 24. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το έργο του περιοδικού, αλλά και τις εθελοντικές δράσεις μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα www.shedia.gr.

  • Ένα σκίτσο για τη «Σχεδία»:
Ετικέτες: 


2019