Οικονομία

Τι φέρνει στην Ελλάδα για προϊόντα και on line παραγγελίες το Brexit

Τι φέρνει στην Ελλάδα για προϊόντα και on line παραγγελίες το Brexit
Ποια τα σενάρια, τι σχολιάζει στο pagenews.gr ο διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Παναγιώτης Δουδωνής.

Το πραγματικό ερώτημα, αναφορικά με τις οικονομικές επιπτώσεις του Brexit, δεν είναι εάν θα υπάρξουν αλλά πόσο σοβαρές θα αποδειχθούν. Τόσο για όλη την οικονομία της Ευρωζώνης, όσο και για την Ελλάδα, που έχει άμεσους, σοβαρούς λόγους να ανησυχεί στο ενδεχόμενο ενός no deal. Εκτός από τις επιπτώσεις στις αφίξεις τουριστών, στον κλάδο της Ναυτιλίας, είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο ανατιμήσεων το Νοέμβριο, που πιθανόν να επιβαρύνει τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Οι ελληνικές αρχές, πάντως, δηλώνουν προετοιμασμένες, με τον υφυπουργό Εξωτερικών Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη να δηλώνει πως έχει αρχίσει έγκαιρα την προετοιμασία για την επόμενη μέρα ενός συντεταγμένου αλλά και ενός άτακτου Brexit. Ο υφυπουργός Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια Κώστας Φραγκογιάννης, υπογράμμισε, προσφάτως, τη σημασία που δίνει η ελληνική κυβέρνηση στην καλύτερη δυνατή προετοιμασία εν όψει Brexit, καθώς το 3,6% των ελληνικών εξαγωγών κατευθύνεται στη Βρετανία, η οποία είναι ο όγδοος καλύτερος εξαγωγικός προορισμός για τα ελληνικά προϊόντα.

Τι φοβάται η Ελλάδα; Το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη δεξαμενή τουριστών για την Ελλάδα, που σημαίνει 3 εκατ. τουρίστες το 2018 και η Αθήνα ανησυχεί για τις πιθανές επιπτώσεις ως απόρροια της ενδεχόμενης επιβολής συνοριακών ελέγχων. Επίσης, πηγή ανησυχίας αποτελεί και ο τομέας της ναυτιλίας, ο οποίος είναι κεφαλαιώδους σημασίας για την ελληνική οικονομία.

Παράλληλα, αν αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις 31 Οκτωβρίου, χωρίς συμφωνία και μεταβατική περίοδο, τα εμπορεύματα που θα εισάγονται στη χώρα μας από τη Μεγάλη Βρετανία θα θεωρούνται ως προερχόμενα από τρίτη μη κοινοτική χώρα και ως εκ τούτου θα υποβάλλονται σε πρόσθετους τελωνειακούς ελέγχους και θα υπόκεινται σε δασμούς.

Οι ελληνικές τελωνειακές αρχές θα μπορούν να ζητούν εγγυήσεις για ενδεχόμενη ή υφιστάμενη τελωνειακή οφειλή από τους εισαγωγείς των προϊόντων του Ηνωμένου Βασιλείου. Ως εκ τούτου, είναι πολύ πιθανό να ακριβύνουν σημαντικά από τον Νοέμβριο όλα τα εισαγόμενα προϊόντα και εμπορεύματα από το Ηνωμένο Βασίλειο στην Ελλάδα.

Το κόστος εισαγωγής και διακίνησης ενδεχομένως να εκτιναχθεί στα ύψη εξαιτίας των πρόσθετων χρονοβόρων διαδικασιών τελωνειακού ελέγχου και εξαιτίας της επιβολής εισαγωγικών δασμών. Επιπλέον, και τα προϊόντα που θα παραγγέλνουν ηλεκτρονικά μέσω internet Έλληνες καταναλωτές από εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου θα καθυστερούν να φθάσουν εξαιτίας των πρόσθετων τελωνειακών ελεγκτικών διαδικασιών, ενώ υπάρχει πιθανότητα να είναι ακριβότερα λόγω των δασμών.

Ποια τα σενάρια για το Brexit

Σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο δε θα βρει κανείς ένα ανεξάρτητο think tank ή οικονομικό ινστιτούτο το οποίο να εκτιμά πως η έξοδος από την ΕΕ θα βελτιώσει τα οικονομικά στοιχεία. Οι προβλέψεις ωστόσο αναφορικά με την έκταση των αρνητικών επιπτώσεων ποικίλουν.

Το χειρότερο σενάριο μοιάζει να είναι μια έξοδος χωρίς συμφωνία, με τους ειδικούς να εκτιμούν πως αναμένεται μια συρρίκνωση του ΑΕΠ που δύναται να αγγίξει το 20%. Μιας τέτοιας έκτασης ύφεση, θα συνοδεύεται οπωσδήποτε από πτώση των τιμών των ακινήτων αλλά και απώλεια εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Όπως σχολιάζει στο pagenews.gr, ο διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Παναγιώτης Δουδωνής, δε χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός στα οικονομικά για να αντιληφθεί το μέγεθος της οικονομικής και κοινωνικής ζημίας την οποία μπορεί να προκαλέσει το Brexit: αρκεί μόνο να σκεφτεί πως σε αναπλήρωση των εμπορικών συμφωνιών που έχει συνάψει η ΕΕ, το Ηνωμένο Βασίλειο θα κληθεί να υπογράψει περισσότερες από 100 τέτοιες συμφωνίες σε διμερές επίπεδο.

Όπως σημειώνει ο κ. Δουδωνής, από τους 10 μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους του Ηνωμένου Βασιλείου, μόλις 3 δεν είναι χώρες της ΕΕ. Συνολικά 18 χώρες της ΕΕ αλλά και 41 χώρες που έχουν συνάψει ή διαπραγματεύονται εμπορικές συμφωνίες με την ΕΕ εντάσσονται στον κατάλογο των 50 μεγαλύτερων εμπορικών εταίρων, στους οποίους οφείλεται το 92% του εμπορίου του Ηνωμένο Βασίλειο.

Περαιτέρω, γεννώνται μια σειρά από ερωτήματα: τι θα γίνει πχ με τους δασμούς σε περίπτωση εξόδου χωρίς συμφωνία; Η πρόβλεψη πως θα είναι μηδενικοί, για να τονώσουν το εμπόριο και να καταστήσουν αρχικά ελκυστικό το Ηνωμένο Βασίλειο απέχει κατά πολύ από το να είναι ρεαλιστική. Πώς θα επιδράσει η αβεβαιότητα στην οικονομική κίνηση και πώς το αρνητικό κλίμα που θα δημιουργηθεί από πολιτικές αναταράξεις, όπως η σύγκρουση Κοινοβουλίου-Κυβέρνησης και οι εκλογές που αργά ή γρήγορα θα λάβουν χώρα;

Και αν όλα αυτά είναι απλά θεωρητικές εκτιμήσεις και ασκήσεις επί χάρτου, δεν πρέπει να λησμονούμε πως η οικονομία δε γνωρίζει μόνο στατικές αλλά και δυναμικές επιπτώσεις που θα ανακύψουν από το ίδιο το γεγονός της εξόδου και οι οποίες είναι δύσκολο να προβλεφθούν με ακρίβεια.

Και οι αριθμοί

Σε 57,3 δισ. ευρώ υπολογίζεται το ετήσιο κόστος ενός «άτακτου» Brexit για το Ηνωμένο Βασίλειο και σε 40,4 δισ. το κόστος ενός τέτοιου διαζυγίου για την Ευρωπαϊκή Ενωση, σύμφωνα με μελέτη του ινστιτούτου Bertelsmann.

Σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, το βρετανικό ΑΕΠ μπορεί να υποχωρήσει κατά 6% σε σχέση με αυτό που θα ήταν χωρίς το Brexit, ενώ σύμφωνα με το βρετανικό υπουργείο Οικονομικών, η πτώση του ΑΕΠ μπορεί να φτάσει μέχρι το 9% σε βάθος

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments