Οικονομία

Η ΔΕΗ αποφάσισε τεχνητή μείωση του λιγνίτη και άνοδο της Τιμής [vid]

Η ΔΕΗ αποφάσισε τεχνητή μείωση του λιγνίτη και άνοδο της Τιμής [vid]

Πηγή Φωτογραφίας: Αρχείου

Από τις 12 θερμικές μονάδες της ΔΕΗ δουλεύουν μόνο 4

Τα πλεονεκτήματα αλλά και τις αρνητικές συνέπειες που «έφερε» στη λιανική αγορά ρεύματος η αναστολή των ρητρών αναπροσαρμογής, αποτυπώνει το insider.gr των βασικών τιμολογίων όλων των προμηθευτών από τον Αύγουστο και για ένα 6μηνο, δηλαδή για το διάστημα στο οποίο εφαρμόζεται το καινούριο μοντέλο στη λιανική ρεύματος, με την απόσυρση των ρητρών.

Υπενθυμίζεται ότι από τον Αύγουστο, οι προμηθευτές ανακοινώνουν κάθε 20 του μήνα τις χρεώσεις που θα ισχύσουν τον επόμενο μήνα, στη βάση των προβλέψεων που κάνουν για την εξέλιξη του χονδρεμπορικού κόστους. Επίσης, με βάση τις παρεμβάσεις που έθεσε σε εφαρμογή το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι καταναλωτές είναι απολύτως ελεύθεροι να αλλάζουν πάροχο χωρίς κανένα οικονομικό «πέναλτι», ακόμη και κάθε μήνα.

Όπως είναι φυσικό, βασικό ατού του νέου αυτού πλαισίου είναι η «ορατότητα» που προσφέρει στους καταναλωτές, αναφορικά με τα τιμολόγια που διατίθενται ανά πάσα στιγμή στη λιανική αγορά. Αντίθετα, οι ρήτρες εφαρμόζονταν απολογιστικά (δηλαδή οι προσαυξήσεις τους προέκυπταν στο κλείσιμο κάθε μήνα), ενώ βασίζονταν σε μαθηματικές φόρμουλες που ήταν δυσνόητες για τους περισσότερους καταναλωτές. Έτσι, πλέον από τις 20 κάθε μήνα, όλοι οι καταναλωτές γνωρίζουν ποιοι θα είναι οι πιο οικονομικοί πάροχοι τον επόμενο μήνα, έχοντας τη δυνατότητα να αλλάξουν εταιρεία.

Από την άλλη πλευρά, το ρίσκο που εμπεριέχει η πρόβλεψη εξέλιξης της αγοράς ηλεκτρισμού τον επόμενο μήνα είχε ως συνέπεια να προστεθεί στους προμηθευτές ένα επιπλέον κόστος στη διαμόρφωση των τιμολογίων τους, δηλαδή το κόστος για την αντιστάθμιση μέσω χρηματοπιστωτικών παραγώγων (hedging) του κινδύνου απότομης εκτίναξης των χονδρεμπορικών τιμών. Επομένως, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, στο νέο μοντέλο οι προσφορές των προμηθευτών είναι τουλάχιστον 20% μεγαλύτερες, από τις χρεώσεις τους στα κυμαινόμενα τιμολόγια με τις ρήτρες αναπροσαρμογής (οι οποίες ουσιαστικά έπαιζαν τον ρόλο hedging).

Μετακίνηση στον φθηνότερο κάθε φορά πάροχο Σύμφωνα με το insider.gr, τα πλεονεκτήματα του νέου μοντέλου (σε συνδυασμό πάντοτε με τις επιδοτήσεις) θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν το προηγούμενο 6μηνο σε ένα νοικοκυριό εξαιρετικά ανταγωνιστικό κόστος ρεύματος – και μάλιστα αρκετά κάτω από τα 11 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα, μία τιμή που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως δείκτης για τα επίπεδα των τιμολογίων πριν από την ενεργειακή κρίση.

Επομένως, στη θεωρητική περίπτωση που ένας ιδιώτης αποφάσιζε να «μετακινείται» σε μηνιαία βάση στον οικονομικότερο πάροχο, τότε το 6μηνο θα απολάμβανε μία μέση τελική τιμή ρεύματος στα 7,76 λεπτά του ευρώ ανά KWh. Κι αυτό γιατί, συνυπολογίζοντας τις εκπτώσεις συνέπειας που παρέχουν ορισμένες εταιρείες, υπήρξαν μήνες όπου θα κοστολογείτο με εξωπραγματικά χαμηλές τιμές.Για παράδειγμα, η προμήθεια ρεύματος από τον πιο φθηνό πάροχο θα σήμαινε ότι θα είχε τον Σεπτέμβριο κυριολεκτικά μηδενική τιμή, τον Ιανουάριο 2,8 λεπτά ανά κιλοβατώρα και τον Δεκέμβριο 6,4 λεπτά. Ως συνέπεια, οι τρεις αυτοί μήνες θα αντιστάθμιζαν τις πιο ενισχυμένες τιμές του πιο οικονομικού προμηθευτή τον Αύγουστο (13,9 λεπτά), τον Οκτώβριο (12,24 λεπτά) και τον Νοέμβριο (11,2 λεπτά).

Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, βασική αιτία για τη μειωμένη κινητικότητα αποτέλεσε το γεγονός ότι το νέο μοντέλο λιανικής δεν παρέχει καμία εγγύηση στους καταναλωτές ότι ένας προμηθευτής θα συνεχίσει και τον επόμενο μήνα να ακολουθεί την τιμολογιακή πολιτική που έχει εφαρμόσει έως τώρα. Επομένως, αν αυξήσει τον επόμενο μήνα τη χρέωσή του, θα πρέπει να είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν εκ νέου πάροχο.

Η επεξεργασία των στοιχείων του πρώτου 6μηνου δείχνει πάντως ότι κατά κανόνα οι προμηθευτές ακολουθούν μία σχετικά σταθερή εμπορική στρατηγική. Έτσι, είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις παρόχων που κάποιον μήνα συγκαταλέγονταν στις φθηνότερες εταιρείες, για να «μεταπηδήσουν» τον αμέσως επόμενο μήνα στους ακριβότερους παρόχους. Αντίθετα, με κριτήριο τον μέσο όρο των προσφορών κάθε μήνα, οι περισσότεροι προμηθευτές κινούνται σταθερά σε μία πιο «επιθετική» ή πιο συντηρητική εμπορική στρατηγική, με τις χρεώσεις τους να είναι διαρκώς χαμηλότερες ή υψηλότερες, αντίστοιχα, από τη μέση χρέωση.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments