Οι παγιδευμένοι στους πάγους που λιώνουν παθογόνοι οργανισμοί νέα απειλή για την ανθρωπότητα

Πηγή Φωτογραφίας: Pixabay

Μόλις το 1% αυτών των οργανισμών να απελευθερωθεί οι κίνδυνοι είναι πολύ μεγάλοι.

Η απελευθέρωση μόλις του 1% των παθογόνων που είναι παγιδευμένοι στους πάγους του πλανήτη οι οποίοι λιώνουν εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής θα μπορούσε να αποτελέσει πραγματικό κίνδυνο βλάβης στα οικοσυστήματα της Γης και ενδεχομένως να απειλήσει την ανθρώπινη υγεία, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.

Διεθνής ερευνητική ομάδα αναφέρει ότι η απελευθέρωση μερικών από αυτά τα παθογόνα που «ταξιδεύουν στο χρόνο» παγιδευμένα στους πάγους του πλανήτη για χιλιετίες μπορεί να αυξήσει τις απειλές για το παγκόσμιο περιβάλλον και ακόμη και την ίδια την ανθρωπότητα. Μέχρι τώρα, ήταν δύσκολο να προβλεφθεί ο πιθανός κίνδυνος για τα σύγχρονα οικοσυστήματα από μικρόβια παγιδευμένα σε παγετώνες και μόνιμα στρώματα πάγου γενικότερα.

Στη νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «PLoS Computational Biology», οι ερευνητές υπολόγισαν τους οικολογικούς κινδύνους που ενέχει η απελευθέρωση αυτών των απρόβλεπτων αρχαίων μικροβίων. Οι επιστήμονες προσομοίωσαν ψηφιακά πώς παθογόνα από το παρελθόν εισβάλλουν σε κοινότητες ξενιστών που μοιάζουν με βακτήρια. Στη συνέχεια συνέκριναν τις επιδράσεις των παθογόνων που εισβάλλουν στην ποικιλομορφία των βακτηρίων-ξενιστών με εκείνες σε κοινότητες όπου δεν σημειώθηκαν εισβολές. Οι προσομοιώσεις αποκάλυψαν ότι τα αρχαία παθογόνα εισβολής μπορούσαν συχνά να επιβιώσουν και να εξελιχθούν στον σύγχρονο κόσμο και περίπου το 3% θα μπορούσε να γίνει κυρίαρχο στο νέο τους περιβάλλον.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι περίπου το 1% των εισβολέων παθογόνων παρουσίασαν απρόβλεπτα αποτελέσματα. Μερικά από τα παθογόνα προκάλεσαν θάνατο έως και το ένα τρίτο των ειδών ξενιστών, ενώ άλλα αύξησαν την ποικιλότητα έως και 12 τοις εκατό σε σύγκριση με τις προσομοιώσεις όπου δεν επιτρεπόταν η διαφυγή στις προσομοιώσεις. Ενώ ο κίνδυνος που ενέχει το 1% των απελευθερωμένων παθογόνων μπορεί να φαίνεται μικρός, δεδομένου του τεράστιου αριθμού αρχαίων μικροβίων που απελευθερώνονται τακτικά στις σύγχρονες κοινότητες, οι ερευνητές λένε ότι αυτές οι εστίες αντιπροσωπεύουν «ουσιαστικό κίνδυνο».

«Για πρώτη φορά, παρέχουμε μια εκτενή ανάλυση του κινδύνου που ενέχουν οι σύγχρονες οικολογικές κοινότητες από αυτά τα παθογόνα που «ταξιδεύουν στο χρόνο» μέσω προηγμένων προσομοιώσεων υπολογιστή. Διαπιστώσαμε ότι τα εισβάλλοντα παθογόνα συχνά μπορούσαν να επιβιώσουν, να εξελιχθούν και, σε λίγες περιπτώσεις, να γίνουν εξαιρετικά επίμονα και κυρίαρχα στην κοινότητα, προκαλώντας είτε σημαντικές απώλειες είτε αλλαγές στον αριθμό των ζωντανών ειδών» δήλωσε ο Τζιοβάνι Στρόνα, του Τμήματος Επιστημών Οικολογικών Δεδομένων του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας. Τα ευρήματα, σύμφωνα με τους ερευνητές, υποδηλώνουν ότι οι απρόβλεπτες απειλές λόγω τέτοιων παγιδευμένων μικροβίων θα μπορούσαν να αποτελέσουν «σοβαρό κίνδυνο» ως ισχυροί οδηγοί οικολογικής ζημιάς.