Policy Briefs

Ο Ρήνος άμεσο θύμα του λιώσιμου των πάγων στις Άλπεις

Ο Ρήνος άμεσο θύμα του λιώσιμου των πάγων στις Άλπεις

Πηγή Φωτογραφίας: Eurokinissi

Το πρόβλημα οξύνθηκε κυρίως κατά την τελευταία πενταετία.

Η περιφέρεια της Ρηνανίας της Γερμανίας πήρε μια γεύση τού τι μας επιφύλασσε η κλιματική αλλαγή ήδη από την καλοκαιρινή ξηρασία του 2018. Και δεν είναι τίποτα για το οποίο επευφημούμε.

Το φθινόπωρο του 2018, οι όχθες του Ρήνου κοντά στην πόλη της Κολωνίας έμοιαζαν με πέτρινη έρημο. Το νερό είχε υποχωρήσει, αναγκάζοντας τις φορτηγίδες να μειώσουν το φορτίο τους ή να παραμείνουν ελλιμενισμένες. Τα πρατήρια άρχισαν να ξεμένουν από καύσιμα, με τα βυτιοφόρα να μην μπορούν να ταξιδέψουν πάνω-κάτω στο ποτάμι.

Ωστόσο, η κατάσταση, όσο άσχημη κι αν είναι, θα μπορούσε να ήταν πολύ χειρότερη χωρίς την πρόσθετη εισροή νερού από το λιώσιμο των παγετώνων στις Άλπεις.

Αλλά ποιος θα είναι ο κανόνας μόλις φύγουν οι παγετώνες;

Σε κανονικές εποχές, η αναλογία του παγετωνικού νερού στον Ρήνο είναι γενικά χαμηλή, περίπου 1%. Τον Αύγουστο του 2018, αυτό το ποσοστό ήταν κοντά στο 15% λόγω του καύσωνα, εξηγεί ο Jörg Belz, επιστήμονας στο Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Υδρολογίας στο Koblenz.

Σύμφωνα με τον ίδιο, χωρίς το λιώσιμο των πάγων, η στάθμη του νερού θα ήταν 30 εκατοστά χαμηλότερη κοντά στην Κολωνία – και η οικονομική ζημιά θα μπορούσε να είναι σημαντική.

Περίπου το 80% της ποτάμιας εμπορευματικής κυκλοφορίας της Γερμανίας διέρχεται από τον Ρήνο, με 182,5 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων να μεταφέρονται κάθε χρόνο. Στον Κάτω Ρήνο, σχεδόν 200.000 φορτηγίδες ταξιδεύουν πάνω-κάτω στον ποταμό κάθε χρόνο, ή περίπου 550 την ημέρα.

Μέχρι τώρα, οι βιομηχανίες κατά μήκος του Ρήνου βασίζονταν στον ποταμό ως οδό μεταφοράς για τις προμήθειες τους, αλλά μπορεί σύντομα να χρειαστεί να αλλάξουν τα σχέδιά τους.

Σύμφωνα με το Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Υδρολογίας, ακραίες ξηρασίες όπως αυτή που έπληξε τη Γερμανία το 2018 συμβαίνουν συνήθως κάθε 20 έως 60 χρόνια. Μέχρι το τέλος του αιώνα, θα μπορούσαν να εμφανίζονται κάθε 5 έως 15 χρόνια.

Ο αντίκτυπος στη μεταφορική ικανότητα του Ρήνου αρχικά θα είναι περιορισμένος – περίπου 10% λιγότερα περάσματα μέχρι το 2050. Πράγματι, το λιώσιμο του νερού από τους παγετώνες θα πρέπει να αντισταθμίσει εν μέρει τις συνέπειες της ξηρασίας και της ζέστης.

Αλλά τα πράγματα είναι πιθανό να χειροτερέψουν αργότερα, όταν οι παγετώνες έχουν λιώσει εντελώς. Μέχρι το 2100, έως και το 90% των αλπικών παγετώνων θα μπορούσε να έχει εξαφανιστεί, οδηγώντας σε μείωση της μεταφορικής ικανότητας του Ρήνου κατά σχεδόν 25%, σύμφωνα με το Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Υδρολογίας.

Οι βιομηχανίες κατά μήκος του Ρήνου θα πρέπει να προσαρμοστούν στις διακυμάνσεις της στάθμης του νερού, γεγονός που θα κάνει τις καλοκαιρινές μεταφορές πιο ακριβές καθώς τα πλοία αναγκάζονται να ταξιδεύουν με μειωμένα φορτία.

Ορισμένες εταιρείες, όπως ο γερμανικός χημικός κολοσσός BASF, έχουν λάβει δραστικά μέτρα και πρόσφατα βάφτισαν ένα πλοίο ικανό να πλέει σε χαμηλά νερά προκειμένου να συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments