Ναυτιλία

Ρωσία: Επιδιώκει την ένταξη της Ινδίας στον Βόρειο Θαλάσσιο Δρόμο

Ρωσία: Επιδιώκει την ένταξη της Ινδίας στον Βόρειο Θαλάσσιο Δρόμο

Πηγή Φωτογραφίας: FREEPIK/Ai generated boat picture

Στρατηγική συνεργασία με φόντο την Αρκτική

Η νέα ατζέντα Μόσχας – Νέου Δελχί
Η Ρωσία επιχειρεί να ενισχύσει τη γεωστρατηγική της συνεργασία με την Ινδία, προτείνοντάς της ενεργό ρόλο στην ανάπτυξη του Βόρειου Θαλάσσιου Δρόμου (NSR). Το Νέο Δελχί, που ήδη διαθέτει περιορισμένη μόνιμη παρουσία στην Αρκτική, βλέπει στην περιοχή όχι μόνο μια ευκαιρία επιστημονικής έρευνας αλλά και πρόσβαση σε τεράστιους φυσικούς πόρους και ασφαλείς εμπορικές οδούς.

Ο Βόρειος Θαλάσσιος Δρόμος ως στρατηγικό χαρτί
Ο NSR διασχίζει τις βόρειες ακτές της Ρωσίας, μειώνοντας έως και 40% την απόσταση σε σχέση με παραδοσιακές διαδρομές όπως η Διώρυγα του Σουέζ. Η Ρωσία τον παρουσιάζει ως τη «μεγάλη προσθήκη στην παγκόσμια ναυτιλιακή λογιστική», ικανή να προσφέρει ταχύτερες και ασφαλέστερες μεταφορές εμπορευμάτων σε μια εποχή που οι παραδοσιακές οδοί πλήττονται από αστάθεια και πειρατεία.

Η ινδική παρουσία στην Αρκτική
Η Ινδία διατηρεί από το 2008 τον ερευνητικό σταθμό Himadri στο Σβάλμπαρντ της Νορβηγίας, περίπου 1.200 χιλιόμετρα από τον Βόρειο Πόλο. Εκεί διεξάγει έρευνες σε κλιματική αλλαγή, ωκεανογραφία και ατμοσφαιρική φυσική. Η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να λειτουργεί ο σταθμός σε μόνιμη βάση, υποδηλώνοντας την πρόθεση της Ινδίας να ενισχύσει την παρουσία της στην Αρκτική.

Η ρωσική υποδομή και οι προοπτικές συνεργασίας
Η Ρωσία έχει ήδη αναπτύξει οκτώ πυρηνοκίνητα παγοθραυστικά, τέσσερα νέας γενιάς, που επιτρέπουν την πλοήγηση στον NSR όλο τον χρόνο. Τα σκάφη αυτά ανοίγουν διαύλους στον πάγο, επιτρέποντας ακόμη και σε πλοία χωρίς ειδική ενίσχυση να διασχίζουν τον διάδρομο. Στο πλαίσιο αυτό, η Ινδία προσκαλείται να συμμετάσχει σε ναυπηγικά έργα, εκπαίδευση ναυτικών και κοινές εμπορικές αποστολές.

Διπλωματικά και οικονομικά κίνητρα
Κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι στη Μόσχα το 2024, συγκροτήθηκε κοινή ομάδα εργασίας Ρωσίας–Ινδίας για την αρκτική ναυτιλία. Στα σχέδια περιλαμβάνονται μνημόνια συνεργασίας για εμπορευματικές μεταφορές και προγράμματα κατάρτισης σε πολικές συνθήκες. Η Ινδία εξετάζει επίσης τη σύνδεση του NSR με τον Διάδρομο Μεταφορών Βορρά–Νότου και τον Ανατολικό Θαλάσσιο Διάδρομο, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα με Ρωσία και Ευρώπη.

Η γεωπολιτική διάσταση
Για τη Ρωσία, η εμπλοκή της Ινδίας προσδίδει νομιμοποίηση και οικονομικό βάθος στον NSR. Για την Ινδία, η πρόσβαση σε έναν ασφαλή εμπορικό διάδρομο σημαίνει διαφοροποίηση των θαλάσσιων οδών και ενεργειακή ασφάλεια, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που η Ερυθρά Θάλασσα και άλλες διαδρομές χαρακτηρίζονται από γεωπολιτική αστάθεια. Η συζήτηση αγγίζει και το Αρκτικό Συμβούλιο, όπου η Ινδία έχει καθεστώς παρατηρητή, αλλά με τη ρωσική υποστήριξη διεκδικεί αναβαθμισμένο ρόλο.

Μια νέα εποχή συνεργασίας
Η ρωσική πρόταση προς την Ινδία να αναλάβει ενεργό ρόλο στον NSR αντανακλά ένα κοινό όραμα για οικονομική ανθεκτικότητα, ναυτιλιακή καινοτομία και γεωπολιτική ισορροπία. Η Αρκτική αναδεικνύεται σε πεδίο όπου οι δύο χώρες επιχειρούν να συνδυάσουν συμφέροντα και στρατηγικές, ανοίγοντας τον δρόμο για μια νέα εποχή συνεργασίας σε μια περιοχή που διαμορφώνει το μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments